Op zoek naar de oorzaak van een vreemd turbogeluid

Op zoek naar de oorzaak van een vreemd turbogeluid
Aha… het is een turbo met een recirculatieklep, ofwel bypass valve, dump valve of blow-off.

Tijdens het gas loslaten en het schakelen hoort een bestuurder een raar geluid. Zou de turbo kapot zijn? Z'n Ford Focus 1.6 Ecoboost uit 2014 rijdt verder goed. Wat nu, doorrijden alsof er niets aan de hand is? Een bezoekje aan z'n garage blijkt de slimste keuze, er is namelijk wel degelijk een essentieel onderdeel stuk.

De monteur herkent het geluid als iets dat met het inlaatcircuit te maken heeft, de verdenking valt meteen op de turbo. Vreemd genoeg leest de OBD-apparatuur geen enkele storing. Niet snel uit het veld geslagen checkt de monteur of er misschien iets geks te zien is aan de inlaatzijde van bij de turbo. Maar niks, geen speling op de rotor, geen olielekkage en geen schade.  

Turbo met recirculatieklep

Als hij ons belt voor advies, kloppen we het kenteken in de computer om te zien om welke turbo het gaat en aha… het is een turbo met een recirculatieklep, ofwel bypass valve, dump valve of blow-off. Dat doet direct een belletje rinkelen, want een defecte recirculatieklep staat bekend om het produceren van veel lawaai. We checken het nog even in onze kennisbank en ons vermoeden wordt bevestigd.

Zo werkt de recirculatieklep

Een recirculatieklep gaat open bij gas loslaten en/of schakelen. De opgebouwde turbodruk wordt dan in het compressorgedeelte van de turbo gerecirculeerd aangezien deze niet naar de motor kan doordat de gasklep gesloten is. Dit systeem komt alleen voor op benzinemotoren. Kijk voor een gedetailleerde omschrijving ook eens deze video of lees dit artikel.

Als de recirculatieklep niet werkt doordat hij vast zit, niet aangestuurd wordt of lek is, dan blijft hij dicht staan en zal het overschot aan inlaatdruk dus niet kunnen recirculeren. Dat is precies waar het geluid dat de monteur hoorde door wordt veroorzaakt.

De makkelijkste controle

Maar nu moeten we nog checken of ons vermoeden klopt. We beginnen altijd met de makkelijkste controle. We adviseren de monteur om de klep te demonteren en te controleren op schade. Tip hierbij is dat je dit heel voorzichtig moet doen, aangezien het vacuümmembraan gemakkelijk beschadigd kan raken bij het demonteren. Een andere methode is een vacuümcontrole. 

Handmatige vacuümpomp

Als de monteur op de aansluiting van de klep een handmatige vacuümpomp aansluit en de druk naar 0,50 bar vacuüm brengt, zou het vacuüm vastgehouden moeten worden. Loopt het vacuüm niet op of loopt het direct weer weg als je stopt met pompen, dan weet je het zeker: de klep is lek. Dan heb je de oorzaak voor het geluid te pakken. Dan moet je natuurlijk wel zeker weten dat de pomp goed werkt en geen vacuüm verliest. We adviseren heel bewust om hierbij een handpomp te gebruiken en dit niet te doen met een compressor. Die creëert namelijk zo’n krachtig vacuüm dat je een klein lek in het membraan nog wel eens over het hoofd ziet.

Het vacuüm liep meteen weer weg

Met deze tips gaat de monteur aan de slag. We zijn benieuwd naar de resultaten en die horen we al vrij snel. Opgelucht belt de monteur met het nieuws: op het moment dat hij het vacuüm erop zette, liep het meteen weer weg. Hij heeft de klep geopend en een klein scheurtje gevonden in het vacuüm membraan. Mooi dat de oorzaak zo snel gevonden is. Was dit nou niet het geval geweest, dan had de monteur ook nog kunnen controleren of er een lekkage in het voorliggende vacuümsysteem zit. Want het had ook een lekke slang of aansluiting kunnen zijn. Of een defecte magneetklep. Bij een elektrisch aangestuurde recirculatieklep had de oorzaak ook nog kunnen liggen in de aansturing of bedrading. 

Van hoog brandstofverbruik tot oververhitting

Het is goed dat de bestuurder niet bleef doorrijden met deze storing. Want hoewel de auto verder storingsvrij liep, is doorrijden met een kapotte recirculatieklep niet verstandig. De gevolgen variëren van hoog brandstofverbruik tot oververhitting waardoor de turbo uiteindelijk defect kan raken. In dit geval volstaat het vervangen van de klep waardoor de turbo gelukkig niet in zijn geheel vervangen hoeft te worden. 

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Turbo’s Hoet

Soms roept een artikel vragen op, zoals het artikel over het databussysteem. Auteur Gino Decoster klom in het toetsenbord en duikt nog dieper in de materie. - Foto: ANP

Lezersvraag: verschillen tussen Non Fault Tolerant en Fault Tolerant...

AMT-lezer Martijn de Bruijn mailde de redactie met een vraag naar aanleiding van het Back to Basics-artikel over het databussyssteem in AMT 4 van...

De APK is de levenslijn van het autobedrijf. Maar hoe sterk en dik is die levenslijn eigenlijk? In euro's!

APK is betrokken bij 38% van de werkplaatsomzet

De APK wordt wel de levenslijn van het autobedrijf genoemd. Logisch, de keuring trekt de automobilist periodiek het autobedrijf in. Maar hoe...

Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: koester Nederlandse APK

De APK zoals we die in Nederland geregeld hebben, is binnen Europa niet vanzelfsprekend. Reden om er extra zuinig op te zijn.

Hoe slaag je hier voor het examen? APK-opleiders en exameninstituut IBKI geven tips.

Zo slaag je voor het APK-examen Bevoegdheidsverlenging!

De APK-opleiders zijn kritisch over het APK-examen. In hun ogen vraagt het vooral taalvaardigheid in plaats van keuringsbekwaamheid. IBKI pareert die...

In de praktijk geeft de keurmeester in geval van speling op een wiellager de klant het advies dat te laten vervangen. Op het examen moet hij kunnen bepalen of de speling voor de APK nog toelaatbaar is.

IBKI over APK-examen: keurmeester moet óók kunnen lezen

Is het examen Bevoegdheidsverlenging APK een goede toets voor de bekwaamheid van APK-keurmeesters? Die vraag stelden we niet alleen aan...

Martin Pardoel van PSB: "Het examen is een leestest en sluit niet aan op de schoolopleiding van jonge keurmeesters."(Foto PSB)

Opleiders: 'Taalgebruik APK-examen deugt niet'

Opleiders zien in het APK-examen bevoegdheidsverlenging tal van onduidelijke formuleringen, instinkers en complex suggestieve vragen. Wat toetsen we...

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

De werkplaats van De Snoekfabriek | MET VIDEO

Eigenlijk wilde Pascal van Merkestein zich specialiseren in de Citroën DS. Dat is de reden waarom zijn bedrijf 'De Snoekfabriek' heet. Door een...

Foto: Shutterstock

Column Mark van Abeelen: APK-keurmeester in het beklaagdenbankje

Mag een keurmeester (mede-)verantwoordelijk gehouden worden voor een ongeval en de gevolgen ervan?