Opgelost op Garageforum: Cilinderoverslag Audi A4 2.0 TFSI (2016), geen foutcodes

AMT Garageforumlid Martin van der Schoor krijgt te maken met een Audi met cilinderoverslag. De klant merkt het bij 2.000 tpm. De A4 Allroad met 2.0 TFSI (CVK) viercilinder uit 2016 produceert geen foutcodes, de viergasmeting is niet afwijkend, maar de KTS maakt melding van cilinderoverslag. En Van der Schoor hoort en voelt bij stationair toerental de overslag in de aanzuigbuis. Wat is de oorzaak?
Nieuwe stekkeraansluiting inclusief bedrading.

Gelukkig staan op het AMT Garageforum behulpzame collega’s klaar. DocentHans adviseert een relatieve compressietest: “Dan weet je of het een mechanisch probleem is. Daarna doe je een rondlooptest.”

Technicus toont een scopebeeld van een arbeidsslagdiagram waarin hij uitlaatdruk en ontstekingssignaal heeft opgenomen. “Zo kun je nagaan welke cilinder de misfires heeft”, weet hij.

Riennoot zoekt het in de olieafscheider op het kleppendeksel: “Ik heb al vaker meegemaakt dat de motor onregelmatig loopt als er een lekkage in dat gedeelte van de carterventilatie zit”.
En Peter 9483 zoekt het in vervuiling: “Koolafzetting in inlaattraject? Ik zou even binnen kijken met een camera.”

Ben jij de beste autotechnicus?

De AMT Awards zijn gestart! Ben jij de beste autotechnicus van Nederland of de beste student (bedrijfs)autotechniek? Test dan nu je kennis en strijd mee om fantastische prijzen!

Doe nu mee!

Aan de slag

Martin gaat met de adviezen aan de slag en rapporteert terug dat de compressie in alle vier cilinders gelijk is en dat cilinders 1 en 4 last hebben van overslag: “Bougies gewisseld en bobines gewisseld, maar de overslag blijft op 1 en 4.”

Hem viel op dat er imitatiebougies in zitten: “Originele gemonteerd. Dat heeft een resultaat. Nu alleen overslag op cilinder 1.” Er valt hem nog iets op: “We maken een testrit van 20 km met verschillende rijsituaties. We komen terug in de werkplaats en laten de motor stationair draaien voor de viergasmeting. Correcte waardes. Geen storingen en ook geen cilinderoverslag.”

Maar dan: “Na vijf minuten stationair draaien in de werkplaats begint de cilinderoverslag in cilinder 1 weer. Dit hebben we drie keer uitgevoerd: testrit, retour in werkplaats, stationair draaien. En na vijf minuten begint de storing.”

Uiteindelijk komt Van der Schoor bij stekker G31 uit.

Stap voor stap

Martin wil niet te veel kosten maken. Hij doet brandstofreiniger in de tank en bespreekt de situatie met de klant. Ze spreken af dat die een week met de auto rijdt en zich dan weer meldt.

De auto is al eerder terug. Nu is er wel een foutcode: ‘P02038, Turbodruk sensorwaarde te hoog’. Van der Schoor controleert de mechanische afstelling van de wastegate: “Waarde 3,9, moet zijn tussen 3,4 en 3,6”. Hij volgt de afstelprocedure in Odis en stelt af op 3,49.

Nu is de auto storingsvrij. Ook na testrit, viergasmeting en stationair draaien slaat de motor niet meer over.
“We wachten weer een week af”, zegt Martin. Daarna durft hij de auto pas aan de klant mee te geven.

Overslag bij zware voet

Gaat alles nu wel goed? Nee! Bij rustig rijden wel, maar als de voet van de klant wat zwaarder wordt, komt het overslaan weer terug.

Trekken en bewegen aan de bedrading net na de stekker geeft een reactie van de motor

Martin vindt nu foutcode: ‘P0236 Turbodruksensorsignaal niet logisch’. Voor hem het signaal om de kabelboom te volgen: “Om de paar centimeter trekken, duwen, bewegen. Uiteindelijk komen we bij de sensor (G31) uit. Trekken en bewegen aan de bedrading net na de stekker geeft een reactie van de motor.

Ook de stelmotor van de wastegate reageert op het duw- en trekwerk. Niet één keer, telkens weer.” Dus vervangt Martin de zwarte stekkeraansluiting inclusief bedrading en penaansluitingen.

Eind goed al goed?

Komt de klant nu nog terug? Ja, om Martin te bedanken. De Audi loopt als een zonnetje.

Bekijk meer foto's en video's

Martins topic op AMT Garageforum staat bol van de foto’s en video’s. Zeker de moeite van het bekijken waard.

Bekijk het topic