Gesponsord

Gerben de Jong: 'Onderschat relatie tussen monteur en gereedschap niet'

Gerben de Jong: 'Onderschat relatie tussen monteur en gereedschap niet'
Gerben de Jong: “We nodigen de winnaars van de AMT Awards altijd uit op ons hoofdkantoor en daar maken we echt even een feestje van.”

Als hoofdsponsor is Sonic alweer drie jaar verbonden aan de AMT Awards. Wat commercieel directeur Gerben de Jong betreft is de rek er nog lang niet uit: "De AMT Awards en Sonic passen gewoon heel goed bij elkaar. Het evenement zet de technisch specialisten in de spotlights, wij zorgen er met onze opbergsystemen en gereedschap voor dat ze het maximale uit hun talent kunnen halen."

Een monteur en zijn gereedschap: die relatie is zo close dat je gerust van een huwelijk kan spreken. De één is tenslotte niets zonder de ander. Gerben: “Gereedschap is voor een monteur meer dan zomaar een bak materiaal. Als professional verdien je er tenslotte dag in, dag uit je brood mee. Dan moet je gereedschap meer dan alleen maar doen waarvoor het gemaakt is. Een monteur mag best eisen stellen: Hoe is de kwaliteit? Gaat het lang mee en wat zijn de garantievoorwaarden? Grijp ik nooit mis, maar ligt alles in mijn kar op de juiste plek? Kan ik uitbreiden als er nieuw gereedschap nodig is?

Totaaloplossing

Goed gereedschap alleen is niet genoeg, het draait allemaal om de totaaloplossing. Hoe werk je als monteur zo prettig en efficiënt mogelijk? Ligt het gereedschap dat je het vaakst nodig hebt handig onder handbereik en is je set compleet? Dat kunnen wij als geen ander."

Een monteur en zijn gereedschap: die relatie is zo close dat je gerust van een huwelijk kan spreken.
Een monteur en zijn gereedschap: die relatie is zo close dat je gerust van een huwelijk kan spreken.

Bijdragen aan een mooie branche

Gekwalificeerd personeel aantrekken en behouden is een heet hangijzer in de automotive sector. Ook bij Sonic houden ze de ogen open. Het bedrijf groeit hard en dus is er altijd plek voor goed personeel om het team te versterken. Daarnaast zijn ze zich bij Sonic natuurlijk ook bewust van de personele uitdagingen bij de klant. Kan Sonic daar nog een rol in spelen?

Gerben: “Wij zien natuurlijk ook dat veel bedrijven worstelen met het vinden van gekwalificeerd personeel. Vanuit onze achtergrond zien wij dat gereedschap voor een monteur heel belangrijk is. Niet voor niets werken veel monteurs met een ‘eigen’ gereedschapswagen, die meestal door het garagebedrijf ter beschikking wordt gesteld. Als jij er als bedrijf een mooie, moderne en verzorgde werkplaats op na houdt met kwalitatief hoogwaardig gereedschap, kan dat voor een monteur een extra zetje zijn om te kiezen voor jouw bedrijf. Een eigen gereedschapswagen, eventueel zelfs voorzien van jouw naam, is iets op trots op te zijn en zuinig mee om te gaan."

Personeelsgebrek bij Sonic?

Is er bij Sonic zelf ook sprake van personeelsgebrek? Gerben: “Wij zijn erg blij met ons huidige team en het is ons tot op heden goed gelukt om open vacatures naar tevredenheid te vervullen, hoewel wij ook technische specialisten in dienst hebben. Onze adviseurs zijn vaak zelf monteur geweest, waardoor ze als geen ander weten waar een monteur op zit te wachten en wat de klant dus wil. Daar kunnen wij het tekort in de sector natuurlijk niet mee oplossen, maar door een initiatief als de AMT Awards te steunen, hopen we wel bij te kunnen dragen aan het onder de aandacht brengen van het prachtige vak van autotechnicus. Ook als je kijkt naar de toekomst, in een razendsnel veranderende markt, zullen er altijd technici nodig zijn die ons wagenpark rijdend houden."

Ook in de razendsnel veranderende markt zullen er al tijd technici nodig zijn die ons wagenpark rijdend houden. ”

Gereedschap in ontwikkeling

Die veranderende markt zorgt ook voor garagebedrijven voor de nodige uitdagingen. Als de brandstofauto langzaam maar zeker plaatsmaakt voor hybride of elektrisch aangedreven exemplaren, is het huidige handgereedschap dan eigenlijk nog wel nodig? Of heb je in de verre toekomst genoeg aan een laptopje en draadloze verbinding met de auto?

Wat Gerben betreft is dat een utopie: “Een auto, hybride, elektrisch of wat voor aandrijflijn er dan ook gebruikt wordt, blijft ons mechanisch van A naar B verplaatsen. Er zijn dus altijd onderdelen aan slijtage onderhevig. En zelfs als aan de bouw van brandstofmotoren in de toekomst een einde zou komen, duurt het nog jaren voordat de laatste door brandstof aangedreven auto ook daadwerkelijk van de weg is. En dan hebben we het alleen nog maar over de automotive.

We zijn daarbij ook sterk vertegenwoordigd in de agrarische sector, trucks, bedrijfswagens, tweewielers en zelfs de luchtvaart. Dat betekent overigens niet dat we niet meegaan met de tijd, we zijn druk bezig met het ontwikkelen van een gefocust aanbod van VDE-gereedschap. Dat past mooi in onze filosofie van continu ontwikkelen. Dat doen we zelf, maar ook in samenwerking met automerken. In samenwerking met Volkswagen hebben we bijvoorbeeld een VAS-gereedschapskar samengesteld en ook de servicecenters van Tesla zijn voorzien van onze gereedschapswagens met een speciaal ontwikkelde set met voornamelijk Sonic gereedschap.“

Nieuwe lijn Sonic: NEXT toolbox series

Innovatie in gereedschap stopt dus nooit, verklaart Gerben. “Wij zijn continu op zoek naar verbetering en de ultieme set. Achttien jaar geleden begonnen we met de keuze uit drie gereedschapswagens in Noord-Holland, inmiddels is de keuze eindeloos, van gereedschapswagen tot compleet ingerichte werkplaats en altijd volgens de specifieke wensen van de klant.

Daarbij is Sonic inmiddels verkrijgbaar in meer dan 65 landen. Het gereedschap komt bij de beste leveranciers vandaan en onze eigen ontwerpers zoeken altijd naar de beste indelingen. Het is mooi om te zien dat dit wordt opgepikt in de markt. Binnenkort lanceren we een compleet nieuwe lijn gereedschapswagens, de NEXT toolbox series. Hier hebben we ruim twee jaar aan gewerkt. In de basis starten we met een programma van maar liefst 30 voorgeconfigureerde wagens met gereedschapsets, maar deze opbergoplossingen kunnen altijd naar wens worden uitgebreid of aangepast.“

Trots bij prijsuitreiking AMT Awards

Terug naar de monteur die trots is op zijn set en daarmee zijn toekomst bij elkaar gaat sleutelen: prijswinnaars van de AMT Awards zijn ook dit jaar weer verzekerd van een gevulde gereedschapswagen. Een moment waarop Gerben zich nu al kan verheugen.

“We nodigen de prijswinnaars altijd uit op ons hoofdkantoor en daar maken we echt even een feestje van. Voor ons is het mooi om te zien dat ze trots de deur uitgaan en gaaf om op deze manier mee te werken aan de toekomst en talentontwikkeling van de automotive branche. Dat doen we overigens niet alleen met de AMT Awards. We ondersteunen ook vakopleidingen en raceteams met Sonic gereedschapsoplossingen tegen gunstige condities. Daar zijn we uiteindelijk allemaal mee geholpen: het begint en eindigt namelijk allemaal met het vakmanschap en technische ondersteuning van de monteur. Die moet toch een beetje verliefd worden op z’n gereedschap. Dat maakt dagelijks werken als automotive specialist toch net dat beetje mooier!"

Dit artikel is gesponsord door Sonic

Gesponsord
Gesponsord
sponsored content

Gesponsord De nieuwe structuur van Garage Geurtsen zorgt voor groei,...

Garage Geurtsen in Veenendaal biedt drie categorieën auto's: bedrijfswagens, reguliere auto's en zevenzitters, de laatste als specialisme. Sinds 2012 is Willem Geurtsen toegetreden tot het bedrijf dat door zijn vader werd opgericht. In 2023 nam hij de dagelijkse leiding over. Het bedrijf is in al die jaren gegroeid en inmiddels werken ruim 25 medewerkers bij Geurtsen.

Hoe krijg je vastzittende dieselinjectoren los? Würth Special Tools-specialist Peter Holleman zet de leden van ATC-Arnhem-Nijmegen aan het denken.
Injector

Dieselinjectoren demonteren? Stop zinloos geweld!

Door kool en roest kunnen dieselinjectoren extreem vastzitten. Ze los maken kan dan veel kostbare werkplaatstijd opslokken en tot grote motorschade leiden. Hoe het wel moet? Efficiënt, vlot en zonder bloed, zweet en tranen? Dat demonstreerde Würth Special Tools-specialist Peter Holleman bij ATC Arnhem Nijmegen.

Gesponsord
Gesponsord
Webinar

Gesponsord OOMT Webinar RI&E: 'in een halve dag is 80% ingevuld'

Een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) is niet alleen verplicht, het is een krachtig hulpmiddel. Het helpt je om risico's in je bedrijf te signaleren en maatregelen te nemen. Toch worstelen veel ondernemers met het invullen ervan. Tijdens het webinar van OOMT en de vakbladen AMT en Tweewieler werd duidelijk: een RI&E levert veel meer op dan je denkt. Het zorgt voor grip, inzicht en een veilige werkomgeving. In het webinar, dat gepresenteerd werd door Annemarie Maeijer-Brüning, werden handvatten, tips en ervaringsverhalen gedeeld.

Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.Gesponsord
Gesponsord
EV

Gesponsord Hoe Summa College EV-specialisten klaarstoomt met AA-Equipment

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.

Foto: DT Spare Parts
Gereedschap opbergsysteem

DT Spare Parts introduceert nieuwe gereedschapskisten

DT Spare Parts lanceert nieuwe, robuuste gereedschapskisten. Ontworpen voor monteurs en beschikbaar in diverse uitvoeringen.

Gesponsord
Gesponsord
Werkplaats & Onderhoud

Gesponsord OOMT webinar: zo gebruik je de RI&E als investering voor betere...

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

AMT en de rest van de vaderlandse pers zijn naar Saarloos in Rotterdam gekomen voor een demonstratie van de Clayton-chassisdynamometer.
Equipment & Gereedschap

Techniek van toen 1954: nooit meer proefrijden?

In 1954 demonstreert Saarloos in AMT de mogelijkheden van de Clayton-chassisdynamometer. Is dit het einde van het proefrijden?

Gesponsord
Gesponsord
sponsored content

Gesponsord Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijs

Het opkomende bandenmerk Sentury Tyres maakt snel naam met innovatieve premiumbanden tegen een betaalbare prijs.