Gerben de Jong: 'Onderschat relatie tussen monteur en gereedschap niet'

Gerben de Jong: 'Onderschat relatie tussen monteur en gereedschap niet'
Gerben de Jong: “We nodigen de winnaars van de AMT Awards altijd uit op ons hoofdkantoor en daar maken we echt even een feestje van.”

Als hoofdsponsor is Sonic alweer drie jaar verbonden aan de AMT Awards. Wat commercieel directeur Gerben de Jong betreft is de rek er nog lang niet uit: "De AMT Awards en Sonic passen gewoon heel goed bij elkaar. Het evenement zet de technisch specialisten in de spotlights, wij zorgen er met onze opbergsystemen en gereedschap voor dat ze het maximale uit hun talent kunnen halen."

Een monteur en zijn gereedschap: die relatie is zo close dat je gerust van een huwelijk kan spreken. De één is tenslotte niets zonder de ander. Gerben: “Gereedschap is voor een monteur meer dan zomaar een bak materiaal. Als professional verdien je er tenslotte dag in, dag uit je brood mee. Dan moet je gereedschap meer dan alleen maar doen waarvoor het gemaakt is. Een monteur mag best eisen stellen: Hoe is de kwaliteit? Gaat het lang mee en wat zijn de garantievoorwaarden? Grijp ik nooit mis, maar ligt alles in mijn kar op de juiste plek? Kan ik uitbreiden als er nieuw gereedschap nodig is?

Totaaloplossing

Goed gereedschap alleen is niet genoeg, het draait allemaal om de totaaloplossing. Hoe werk je als monteur zo prettig en efficiënt mogelijk? Ligt het gereedschap dat je het vaakst nodig hebt handig onder handbereik en is je set compleet? Dat kunnen wij als geen ander."

Een monteur en zijn gereedschap: die relatie is zo close dat je gerust van een huwelijk kan spreken.
Een monteur en zijn gereedschap: die relatie is zo close dat je gerust van een huwelijk kan spreken.

Bijdragen aan een mooie branche

Gekwalificeerd personeel aantrekken en behouden is een heet hangijzer in de automotive sector. Ook bij Sonic houden ze de ogen open. Het bedrijf groeit hard en dus is er altijd plek voor goed personeel om het team te versterken. Daarnaast zijn ze zich bij Sonic natuurlijk ook bewust van de personele uitdagingen bij de klant. Kan Sonic daar nog een rol in spelen?

Gerben: “Wij zien natuurlijk ook dat veel bedrijven worstelen met het vinden van gekwalificeerd personeel. Vanuit onze achtergrond zien wij dat gereedschap voor een monteur heel belangrijk is. Niet voor niets werken veel monteurs met een ‘eigen’ gereedschapswagen, die meestal door het garagebedrijf ter beschikking wordt gesteld. Als jij er als bedrijf een mooie, moderne en verzorgde werkplaats op na houdt met kwalitatief hoogwaardig gereedschap, kan dat voor een monteur een extra zetje zijn om te kiezen voor jouw bedrijf. Een eigen gereedschapswagen, eventueel zelfs voorzien van jouw naam, is iets op trots op te zijn en zuinig mee om te gaan."

Personeelsgebrek bij Sonic?

Is er bij Sonic zelf ook sprake van personeelsgebrek? Gerben: “Wij zijn erg blij met ons huidige team en het is ons tot op heden goed gelukt om open vacatures naar tevredenheid te vervullen, hoewel wij ook technische specialisten in dienst hebben. Onze adviseurs zijn vaak zelf monteur geweest, waardoor ze als geen ander weten waar een monteur op zit te wachten en wat de klant dus wil. Daar kunnen wij het tekort in de sector natuurlijk niet mee oplossen, maar door een initiatief als de AMT Awards te steunen, hopen we wel bij te kunnen dragen aan het onder de aandacht brengen van het prachtige vak van autotechnicus. Ook als je kijkt naar de toekomst, in een razendsnel veranderende markt, zullen er altijd technici nodig zijn die ons wagenpark rijdend houden."

Ook in de razendsnel veranderende markt zullen er al tijd technici nodig zijn die ons wagenpark rijdend houden. ”

Gereedschap in ontwikkeling

Die veranderende markt zorgt ook voor garagebedrijven voor de nodige uitdagingen. Als de brandstofauto langzaam maar zeker plaatsmaakt voor hybride of elektrisch aangedreven exemplaren, is het huidige handgereedschap dan eigenlijk nog wel nodig? Of heb je in de verre toekomst genoeg aan een laptopje en draadloze verbinding met de auto?

Wat Gerben betreft is dat een utopie: “Een auto, hybride, elektrisch of wat voor aandrijflijn er dan ook gebruikt wordt, blijft ons mechanisch van A naar B verplaatsen. Er zijn dus altijd onderdelen aan slijtage onderhevig. En zelfs als aan de bouw van brandstofmotoren in de toekomst een einde zou komen, duurt het nog jaren voordat de laatste door brandstof aangedreven auto ook daadwerkelijk van de weg is. En dan hebben we het alleen nog maar over de automotive.

We zijn daarbij ook sterk vertegenwoordigd in de agrarische sector, trucks, bedrijfswagens, tweewielers en zelfs de luchtvaart. Dat betekent overigens niet dat we niet meegaan met de tijd, we zijn druk bezig met het ontwikkelen van een gefocust aanbod van VDE-gereedschap. Dat past mooi in onze filosofie van continu ontwikkelen. Dat doen we zelf, maar ook in samenwerking met automerken. In samenwerking met Volkswagen hebben we bijvoorbeeld een VAS-gereedschapskar samengesteld en ook de servicecenters van Tesla zijn voorzien van onze gereedschapswagens met een speciaal ontwikkelde set met voornamelijk Sonic gereedschap.“

Nieuwe lijn Sonic: NEXT toolbox series

Innovatie in gereedschap stopt dus nooit, verklaart Gerben. “Wij zijn continu op zoek naar verbetering en de ultieme set. Achttien jaar geleden begonnen we met de keuze uit drie gereedschapswagens in Noord-Holland, inmiddels is de keuze eindeloos, van gereedschapswagen tot compleet ingerichte werkplaats en altijd volgens de specifieke wensen van de klant.

Daarbij is Sonic inmiddels verkrijgbaar in meer dan 65 landen. Het gereedschap komt bij de beste leveranciers vandaan en onze eigen ontwerpers zoeken altijd naar de beste indelingen. Het is mooi om te zien dat dit wordt opgepikt in de markt. Binnenkort lanceren we een compleet nieuwe lijn gereedschapswagens, de NEXT toolbox series. Hier hebben we ruim twee jaar aan gewerkt. In de basis starten we met een programma van maar liefst 30 voorgeconfigureerde wagens met gereedschapsets, maar deze opbergoplossingen kunnen altijd naar wens worden uitgebreid of aangepast.“

Trots bij prijsuitreiking AMT Awards

Terug naar de monteur die trots is op zijn set en daarmee zijn toekomst bij elkaar gaat sleutelen: prijswinnaars van de AMT Awards zijn ook dit jaar weer verzekerd van een gevulde gereedschapswagen. Een moment waarop Gerben zich nu al kan verheugen.

“We nodigen de prijswinnaars altijd uit op ons hoofdkantoor en daar maken we echt even een feestje van. Voor ons is het mooi om te zien dat ze trots de deur uitgaan en gaaf om op deze manier mee te werken aan de toekomst en talentontwikkeling van de automotive branche. Dat doen we overigens niet alleen met de AMT Awards. We ondersteunen ook vakopleidingen en raceteams met Sonic gereedschapsoplossingen tegen gunstige condities. Daar zijn we uiteindelijk allemaal mee geholpen: het begint en eindigt namelijk allemaal met het vakmanschap en technische ondersteuning van de monteur. Die moet toch een beetje verliefd worden op z’n gereedschap. Dat maakt dagelijks werken als automotive specialist toch net dat beetje mooier!"

Dit artikel is gesponsord door Sonic

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.

Foto: Gert te Lintelo

Satink Classic Car Creations combineert restauratie met innovatie

Satink Classic Car Creations in Hengelo (Overijssel) is al dik dertig jaar een begrip in de restauratiewereld. Het bedrijf organiseerde op zaterdag...

De cao Metaal en Techniek is met zo’n 360.000 werknemers in de sector en zo’n 36.000 werkgevers de grootste cao in de marktsector Foto: Shutterstock

UPDATE: FNV stuurt cao-ultimatum naar werkgevers Metaal & Techniek

FNV Metaal heeft een cao-ultimatum gestuurd naar de werkgevers in de Metaal & Techniek sector, waar ook carrosseriebedrijven en...

De EV-koper weet nu tot en met 2030 waar hij aan toe is qua wegenbelasting. - Foto: Shutterstock

Gewichtscorrectie voor EV - wat zegt Bovag over kabinetsvoorstel?

We zagen al dat het voorstel van het demissionaire Kabinet voor een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting voor EV's tot en met 2030 wordt...

Foto: Shutterstock

Clepa: EU-wetgeving moet toegang tot voertuigdata blijvend borgen

De Europese automobielindustrie staat op een kruispunt waarbij toegang tot voertuigdata van cruciaal belang is voor het concurrentievermogen van de...