Chris Kimman: 'Niet klagen over personeelstekort, zélf in actie komen!'

Chris Kimman: 'Niet klagen over personeelstekort, zélf in actie komen!'

Als het gaat over het personeelstekort heeft Chris Kimman van AA-Equipment Support een duidelijk statement te maken: "Als branche moeten we stoppen met wijzen naar en wachten op 'de ander', maar zélf creatief aan de slag gaan om goed gekwalificeerd, technisch personeel binnen te krijgen én binnen te houden. En daarvoor moeten we samenwerken en vooral onze kennis en ervaring delen."

Niet voor niets is AA-Equipment Support daarom een trouwe partner van de AMT Awards. Volgens Kimman, die zelf bevlogen kan praten over de mooie kanten van hightech binnen de automotive branche, is ieder initiatief welkom om jongeren en instromers enthousiast te maken voor mobiliteit en voertuigtechniek en te voorkomen dat gekwalificeerde en ervaren mensen de branche uit verdwijnen naar andere loopbanen.

Actie nodig om bij te blijven

Chris: “We staan binnen de branche allemaal voor dezelfde uitdagingen. Het is moeilijk om gekwalificeerd personeel binnen te krijgen en te binden. Daarbij is er minder aanwas van nieuw talent. Dit maakt het lastig om benodigde kennis bij te houden en te borgen. Tegelijkertijd gaan ontwikkelingen in de markt echt razendsnel; voertuigelektronica wordt bijna met de dag complexer en de automerken houden de laatste informatie, kennis en diagnosefunctionaliteiten nog steeds het liefst binnen de deur. Er is actie nodig als we bij willen blijven en personeel willen aantrekken met gespecialiseerde kennis.”

“Noodstopwaarschuwing, automatische remingreep, intelligente snelheidsassistent, datarecorder, ga zo maar door. Allemaal systemen die de veiligheid moeten vergroten, maar ook storingen kunnen opleveren.”
“Noodstopwaarschuwing, automatische remingreep, intelligente snelheidsassistent, datarecorder, ga zo maar door. Allemaal systemen die de veiligheid moeten vergroten, maar ook storingen kunnen opleveren.”

Steeds complexer

Om een voorbeeld te geven, haalt Chris mei 2024 aan, het moment waar alle nieuw verkochte auto’s verplicht uitgerust moeten zijn met diverse, hoogwaardige controle- en veiligheidssystemen. “Noodstopwaarschuwing, automatische remingreep, intelligente snelheidsassistent, datarecorder, ga zo maar door. Allemaal systemen die de veiligheid moeten vergroten, maar ook storingen kunnen opleveren.”

Chris:”Natuurlijk zitten wij middenin die wereld met AA-Equipment, want binnen een heel breed mobiliteitsgebied, van auto’s, trucks en bouwmachines tot aan de agrarische sector, hebben wij ons met CLEVER DiagnostiX diepgaand gespecialiseerd in voertuigelektronica en ondersteltechniek. Wij weten dus heel goed wat er speelt en vooral voor welke uitdagingen we in de toekomst komen te staan. Met scholen en opleidingsinstituten werken we dan ook al jaren volop samen. Daar komt tenslotte toch een groot deel van de technici van de toekomst vandaan, het is belangrijk dat ook daar dus de kennis op peil blijft.”

‘Zonder delen kun je niet vermenigvuldigen'

Kennis op peil houden, zowel op scholen en opleidingen als in de branche zelf, is een behoorlijke uitdaging. “Ook wel weer een leuke uitdaging. We zijn met zijn allen toch niet voor niets actief geworden in deze prachtige sector? Het is een branche waar je bij moet blijven, wil je een actieve rol kunnen blijven spelen.” Wat Chris betreft wijzen we daarin nog te veel naar ‘de ander’, hebben we soms een afwachtende houding. Het is hoog tijd om intensiever samen te werken en kennis delen.

Het is hoog tijd om intensiever samen te werken en kennis delen.”

Hij legt uit: “Zonder delen kun je niet vermenigvuldigen, zó simpel is het. We zijn veel te veel geneigd om kennis voor onszelf te houden, maar als individueel bedrijf kunnen we echt de hele sector niet in de lucht houden. We moeten dus samen laten zien dat wij een prachtige branche vertegenwoordigen, waar je in de hoogstaande techniek een heel mooie baan kunt hebben. Meer naar buiten treden, laten zien aan die jongeren en techneuten in andere branches wat er allemaal mogelijk is, dat wij investeren in talent en dat er heel veel kansen zijn om te groeien. Jonge aanwas is er heus nog wel, maar om te voorkomen dat ze meteen worden weggekaapt door andere sectoren, moeten we zichtbaarder worden. Jonge talenten moeten enthousiast gemaakt worden. We moeten ze laten zien dat ze ergens bij horen. Met de AMT Awards maken we samen al een mooi podium, dat gevoel moet nog veel breder uitgezet worden.”

Je kunt niet meer alles zelf oplossen

“Zonder de juiste mensen begin je als branche niet heel veel, we moeten alle zeilen bijzetten in een wereld die ook nog eens rap verandert.” Dat vraagt om flexibel schakelen, merkt ook Chris: “De complexiteit van álle vormen van mobiliteit neemt toe, waardoor je bijvoorbeeld als onderhouds- en schadeherstelbedrijf niet meer álles zelf kunt oplossen. Zelfs als merkdealer is het soms al lastig. Dat begint al bij het uitlezen en interpreteren van een foutcode; de ervaring leert dat de uitkomsten lang niet altijd te vertrouwen zijn. In zo’n 70 procent van de gevallen klopt de gestelde conclusie niet of is er geen foutcode opgeslagen en wel degelijk een probleem te herkennen. Dat is natuurlijk heel veel! Wij ondersteunen daarvoor inmiddels al enkele duizenden auto-. truck- en agribedrijven. Die kunnen altijd contact opnemen, wij kunnen zelfs op afstand de diagnoseapparatuur overnemen om over de schouder van de techneut mee te kunnen kijken. Als we er dan nog niet uitkomen, dan komen we ook fysiek langs om te assisteren. Ook kunnen we op afstand componenten en systemen coderen en programmeren. Daarvoor hebben we met

Clever

DiagnostiX nu de beschikking over ruim 120 OEM- diagnoseapparaten, waarmee we in staat zijn om een hoog servicelevel aan te kunnen bieden en te kunnen garanderen dat alle werkzaamheden worden uitgevoerd met originele fabrieksdiagnoseapparaten en software. Daarbij is alles traceerbaar en leveren we uitgebreide rapportages. Steeds meer leasemaatschappijen en verzekeraars stellen namelijk eisen aan de kwaliteitsborging van de uitgevoerde werkzaamheden.”

Iets unieks te bieden hebben

De markt vraagt dus steeds meer om specialisten, maar is het voor AA-Equipment dan niet lastig om die te vinden? “Voor ons valt het personeelsprobleem vooralsnog gelukkig mee, omdat wij specialisten iets unieks kunnen bieden. Ze zitten iedere dag met hun neus diep in de modernste technologie en staan in direct contact met andere collega-bedrijven. Daarnaast hebben ze veel contact met de technici in de werkplaatsen. Als techneut kun je bij ons een relatie opbouwen met de klanten, je instrueert en traint technici over de apparatuur en gaat zelfs langs als dat nodig is. Het team technici kan grotendeels zelf bepalen waar ze zin in hebben om te doen. Daarom bieden wij onze ondersteuning met CLEVER DiagnostiX aan in de vorm van ‘Jouw extra techneut op afroep’.

CLEVER Remote Diagnose

Zelfs dealerbedrijven kunnen niet meer op alle vestigingen hoog gekwalificeerde mensen inzetten. Om alsnog snel en efficiënt te kunnen blijven werken binnen de ‘kleinere’ vestigingen, kunnen deze bedrijven gebruikmaken van ons CLEVER Remote Diagnose platform, dat ze in staat stelt eenvoudig werkzaamheden, door een collega-bedrijf (servicehub), op afstand zelf uit te kunnen voeren. Komt het dan even niet uit in de planning, dan kan ons team, als back-up, de werkzaamheden ook uitvoeren met dezelfde OEM-diagnoseapparatuur. Slim opereren, samenwerken, dát is waar onze branche zich de komende jaren voor moet inzetten.”

Dit artikel is gesponsord door AA-Equipment Support

De cao Metaal en Techniek is met zo’n 360.000 werknemers in de sector en zo’n 36.000 werkgevers de grootste cao in de marktsector Foto: Shutterstock

FNV stuurt cao-ultimatum naar werkgevers Metaal & Techniek

FNV Metaal heeft een cao-ultimatum gestuurd naar de werkgevers in de Metaal & Techniek sector, waar ook carrosseriebedrijven en...

De EV-koper weet nu tot en met 2030 waar hij aan toe is qua wegenbelasting. - Foto: Shutterstock

Gewichtscorrectie voor EV - wat zegt Bovag over kabinetsvoorstel?

We zagen al dat het voorstel van het demissionaire Kabinet voor een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting voor EV's tot en met 2030 wordt...

Foto: Shutterstock

Clepa: EU-wetgeving moet toegang tot voertuigdata blijvend borgen

De Europese automobielindustrie staat op een kruispunt waarbij toegang tot voertuigdata van cruciaal belang is voor het concurrentievermogen van de...

Werk je liever aan een auto met verbrandingsmotor dan aan deze?

Wie wil werken aan EV? Dit zeggen autotechnici!

Wil jij werken aan EV's? Dat en meer vroegen we je al weer even geleden. We kregen zo'n honderd uitvoerige reacties. Resultaat: ongeveer 30% van de...

De waterstoftruck van MAN is nu al leverbaar in Nederland. - Foto: MAN

Waterstoftruck van MAN dit jaar leverbaar in Nederland

MAN Truck & Bus gaat als eerste Europese truckproducent een gelimiteerde serie trucks produceren met een waterstof-verbrandingsmotor. De serie van...

Foto: Shutterstock

Cao Metaal & Techniek: onderhandelingen afgebroken, acties dreigen

FNV Metaal breekt de onderhandelingen voor een nieuwe cao Metaal & Techniek, waar ook carrosseriebedrijven onder vallen, af.

Brommobielen kunnen een interessante toevoeging aan het gamma van een dealer zijn. - Foto: Peter Aansorgh

Brommobielen als extra omzetmaker voor het autobedrijf

Een dealerbedrijf dat een tweede merk overweegt, moet oppassen dat het tweede merk niet concurreert met het eerste. Brommobielen, bijvoorbeeld van...

Foto: Shutterstock

Autoverkopen 2024: plus van 4 procent

Het eerste kwartaal in de nieuwverkoop zit erop, en ziet er niet slecht uit. In maart liep het een haartje minder dan in het voorgaande 'inhaaljaar',...