Geen gedoe, goed geregeld - wat is het geheim van AutoFirst?

Geen gedoe, goed geregeld - wat is het geheim van AutoFirst?
AutoFirst Van der Vliet in Melissant.

Volgens Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst, begint alles bij de slogan van AutoFirst: Geen gedoe, goed geregeld. "Als een formule goed is voor de franchisenemers en die franchisenemers zijn goed voor hun medewerkers, dan zijn die medewerkers op hun beurt weer goed voor de klant. Overal gelukkige gezichten!"

Arco Mijnders van AutoFirst Van der Vliet in Melissant kan zich wel vinden in de slogan 'Geen gedoe, goed geregeld'. "Je moet zorgen dat de medewerkers in alle rust kunnen werken. Wij plannen strak in, maar wel zodanig dat de monteurs tijd hebben om de klanten extra service te kunnen bieden."

Arco Mijnders biedt zijn medewerkers ruime mogelijkheden om opleidingen te volgen en doet niet moeilijk als het een keer niet lukt. Zo blijft de werksfeer goed, wat uiteindelijk ook weer ten goede komt aan de relatie met de klant.

Roulerende werkplaatschef

AutoFirst is de formule van landelijke ondersteuning & regionale marketing gecombineerd met eigen ondernemerschap & lokale klantenbinding. AutoFirst-bedrijven hebben een eigen identiteit en lokaal karakter, want niemand wil eenheidsworsten.

Daardoor krijgen mensen die zich om welke reden dan ook niet geschikt achten als werkplaatschef toch de kans om hun vaardigheden te ontwikkelen”

Zo hebben ze bij AutoFirst Van der Vliet iets bedacht wat je zelden ziet: een roulerende werkplaatschef. Arco Mijnders: "Daardoor krijgen mensen die zich om welke reden dan ook niet geschikt achten als werkplaatschef toch de kans om hun vaardigheden te ontwikkelen." Het personeel voelt zich niet alleen gewaardeerd, maar is dat ook en daarom krijgt ook de stagiair een eigen telefoon en Sonic-kist. Arco Mijnders vindt het belangrijk dat je met elkaar een team vormt.

Meedelen in de winst

Bij Erik van der Zwaag van AutoFirst Eriton Leeuwarden valt het lage personeelsverloop op. Een goede beloning voor de medewerkers speelt daar een rol in. Erik van der Zwaag: "Onze monteurs worden langzamerhand IT'ers. Dat zullen de werkplaatstarieven op den duur reflecteren en dat biedt ruimte om technici beter te betalen. Daar kun je nu al mee beginnen. Een monteur kwijtraken en een ander aannemen is duurder dan een loonsverhoging."

Goede sfeer

Van de tien medewerkers zijn er vier al meer dan twintig jaar in dienst. De medewerkers worden gerespecteerd en betrokken en dat zorgt voor een goede sfeer. Er is regelmatig overleg en aan het eind van het jaar deelt iedereen mee in de winst. Van der Zwaag gebruikt WESP (een optie) zowel als controlemiddel als voor de bewustwording. "Ik ben scherp op uren en omzet, maar bespreek dat via de werkplaatschef. Komt het werk niet op tijd af? Ook een probleem voor de werkplaatschef en niet voor de monteur. Zo voorkomen we dat de monteurs gestrest worden of het werk afraffelen," aldus Van der Zwaag.

AutoFirst Eriton Leeuwarden.
AutoFirst Eriton Leeuwarden.

Je wilt erbij horen

De Pitstop Challenge (wielenwisselwedstrijd met Tim Coronel) was dit jaar een groot succes. Rogier Roet: "Dit soort activiteiten helpt de franchisenemers ook hun technici vast te houden. AutoFirst wil de garageformule zijn waar je bij wilt horen. Elke klant is welkom voor reparatie en onderhoud van alle merken auto's van alle leeftijden; van diesel tot elektrische auto. We zetten ook fors in op groei. We hebben nu 151 franchisenemers, eind 2023 195 en in 2026 willen we 300 franchisenemers hebben."

We hebben nu 151 franchisenemers, eind 2023 195 en in 2026 willen we 300 franchisenemers hebben”

AutoFirst kent geen overdaad aan eisen (een BOVAG‑lidmaatschap, twee voltijds autotechnici, waarvan één apk keurmeester) en de franchisenemers hebben toegang tot het grossiersnetwerk van LKQ Fource en VROOAM, waaronder Koskamp. En verder is er niet te veel gedoe. Het is gewoon goed geregeld.

Dit artikel is gesponsord door Fource

Foto: Innovam

Innovam ontwikkelt schadehersteltraining voor NIO-technici

Innovam gaat een exclusief trainingsprogramma voor schadeherstel ontwikkelen voor het automerk NIO, gericht op het opleiden van hun technici uit heel...

Daan Olgers wil met autoDaan maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Trotse ondernemer Daan Olgers: 'Alleen ga je sneller, samen kom je...

Daan Olgers heeft op 23-jarige leeftijd het oudste autobedrijf van de Noordoostpolder overgenomen. In Trots op mijn bedrijf vertelt Daan hoe dat is...

De gemiddelde reparatiekosten voor defecten onder garantie zijn van 2022 naar 2023 met maar liefst 40 euro gestegen. Foto: Shutterstock

Reparatiekosten stijgen ongekend hard: 657 euro in 2023

De recentste analyse van de claimverdeling door CarGarantie toont aan dat er in 2023 voor een defect onder garantie gemiddeld 657 euro moest worden...

Foto: Alliance Automotive Group Benelux

Autovakmeester vanaf 2024 partner Stichting Opkikker

Bij Autovakmeester aangesloten autobedrijven zamelen geld in voor gezinnen met een langdurig ziek kind.

Het pand van Leen Post Banden in Schelluinen. - Foto: Goodyear Retail Systems.

Uw Bandenspecialist groeit met 6 nieuwe leden

Goodyear Retail Systems sluit 6 nieuwe partners aan bij de formule Uw Bandenspecialist.

Foto: Febi Bilstein

Nieuwe en gereviseerde turbo's bij febi bilstein

De Duitse turboleverancier Motair is overgenomen door febi bilstein. Motair levert nieuwe en gereviseerde turbo's voor de after market.

Foto: CarProf

CarProf autobedrijven doneren bij elke APK aan verkeersveiligheid

CarProf autobedrijven in Nederland halen bij elke uitgevoerde APK € 0,50 op voor verkeersveiligheid. Dit resulteerde alleen al in 2023 in een bedrag...

Foto: Shutterstock

Voorstel cao banden- en wielenbranche: ruim 9% loonsverhoging

FNV Metaal en andere betrokken vakbonden hebben met werkgeversorganisatie VACO een onderhandelingsresultaat bereikt over een nieuwe cao voor de ruim...