Willem Smidt: 'Na jaren eindelijk mijn EVC gehaald!'

Willem Smidt: 'Na jaren eindelijk mijn EVC gehaald!'
"Na al die jaren heb ik eindelijk mijn EVC."

Willem Smidt (48) had geen diploma, wel de kennis. Wat nu? "Sleutelen aan auto's is mijn grote passie. Ik ben er bijna letterlijk 24 uur per dag mee bezig. Mijn vader had vroeger een autosloperij en ik kreeg daardoor de liefde voor auto's met de paplepel ingegoten. Dat ik monteur zou worden, was niet meer dan logisch."

"Ik dacht altijd: voor mij geen diploma. Ik ben nu niet bepaald een boekenwurm. Alles heb ik dan ook in de praktijk geleerd. Alleen begon dat steeds meer te knagen. Bij mijn vorige werkgever – waar ik ruim 8 jaar heb gewerkt – werd telkens gezegd dat ze me wel zouden helpen met het halen van de juiste papieren. En dat ik mijn EVC zou krijgen en APK-Keurmeester zou worden. Maar puntje bij paaltje kwam het er niet van. Daar baalde ik behoorlijk van. Ik wilde in staat zijn mijn eigen krabbel te zetten na een APK. En bovenal: het gevoel hebben dat ik het goed doe. Zo’n officieel keurstempel helpt daarbij.”

“Begin 2018 besloot ik op zoek te gaan naar ander werk. Ik kwam terecht bij Garage de Groot in Scharmer. Tijdens het eerste gesprek met eigenaar Henk de Groot vertelde ik direct dat ik geen diploma’s had. Dat weerhield Henk er niet van mij aan te nemen. ‘Laat maar zien wat je kan’, was zijn reactie. Ook beloofde hij uit te zoeken hoe ik toch iets van papieren zou kunnen krijgen, evenals het keurmerk. Te gek natuurlijk!”

Opleidingstraject

“Henk heeft OOMT ingeschakeld, en via hen kreeg ik coach Aliëtte Venema toegewezen. Zij stelde voor om het opleidingstraject APK-Keurmeester te doen en mijn EVC te halen. Daar had ik wel oren naar! Voor mijn EVC heb ik weinig voorbereid van tevoren. Ik draai al jaren mee, dus dat examen was een formaliteit."

"Hoe anders was het voor mijn APK-keurmerk. Daarvoor moest ik acht weken lang eenmaal per week naar een particulier opleidingsinstituut. Van twee uur ’s middags tot tien uur ‘s avonds zat ik in de schoolbanken, en ook kreeg ik huiswerk mee. Ik heb de nodige avonden thuis moeten blokken, maar dat vond ik niet erg. Ik lever graag een eigen bijdrage. Ook om te laten zien dat ik gemotiveerd ben en dankbaar voor deze kans. Als je werkgever je opleidingskosten vergoedt en je een middag tijdens werktijd ‘vrij’ krijgt om naar school te gaan, vind ik dat niet meer dan logisch.”

APK-Keurmeester

“Voor beide examens ben ik geslaagd. Na al die jaren heb ik eindelijk mijn EVC! En sinds november 2018 mag ik mezelf APK-Keurmeester noemen. En mag ik officieel autokeuringen doen. Daar ben ik erg blij mee. Ik kan nu aantonen dat ik vakbekwaam ben. Voor mij is dit alles dus een bevestiging: ik kan het wél. Voorheen was ik aan het keuren, maar kende de gevolgen van de strafpunten niet. Nu ik officieel Keurmeester ben, is dat natuurlijk wel anders."

"Inmiddels heb ik bijna 400 auto’s gekeurd en 17 steekproeven gehad. Ik heb sinds het begin nog geen enkel strafpunt gekregen; daar ben ik trots op! En ik moet zeggen: het is ook wel een soort van sport geworden om die score zo te houden.”

Blijven ontwikkelen

“Als mijn werkschema het toelaat, zou ik me willen verdiepen in storingen en diagnose. Ik wil me blijven ontwikkelen. Door dit hele traject heb ik geleerd dat je moet staan voor wat je waard bent. Tegen anderen zou ik ook willen zeggen: praat met je werkgever. Zorg dat je de kans krijgt om je papieren te halen. Je verdient het om ergens te werken waar je op waarde wordt geschat – ik kan het weten!”

Europa zal naar verwachting in 2030 ver voorop lopen met batterij-elektrische auto’s, de VS en meer nog China zullen ook gaan voor hybrides, verwacht Bosch. - Foto: Bosch

Toekomst volgens Bosch: batterij, waterstof én verbrandingsmotor

Een kruispunt, zo noemde Bosch zijn jaarlijkse business update. De autobranche moet en zal in veel opzichten veranderen, maar niet in één richting....

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.

Foto: Gert te Lintelo

Satink Classic Car Creations combineert restauratie met innovatie

Satink Classic Car Creations in Hengelo (Overijssel) is al dik dertig jaar een begrip in de restauratiewereld. Het bedrijf organiseerde op zaterdag...

De cao Metaal en Techniek is met zo’n 360.000 werknemers in de sector en zo’n 36.000 werkgevers de grootste cao in de marktsector Foto: Shutterstock

UPDATE: FNV stuurt cao-ultimatum naar werkgevers Metaal & Techniek

FNV Metaal heeft een cao-ultimatum gestuurd naar de werkgevers in de Metaal & Techniek sector, waar ook carrosseriebedrijven en...

De EV-koper weet nu tot en met 2030 waar hij aan toe is qua wegenbelasting. - Foto: Shutterstock

Gewichtscorrectie voor EV - wat zegt Bovag over kabinetsvoorstel?

We zagen al dat het voorstel van het demissionaire Kabinet voor een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting voor EV's tot en met 2030 wordt...