Test jij elke accu in de werkplaats? Deel je ervaring en maak kans op een Midtronics accutester!

Test jij elke accu in de werkplaats? Deel je ervaring en maak kans op een Midtronics accutester!
Accu’s worden steeds slimmer en complexer om de moderne auto van spanning te blijven voorzien. Hoe voer je juiste service uit? Wat zijn jouw ervaringen met de moderne accu?

Vroeger had een accu na het starten van de auto niet zo heel veel meer te doen. Dat is nu, met al die moderne systemen in een voertuig, wel anders. Door die systemen neemt de stroomvraag toe en is de juiste accu belangrijker dan ooit. Hoe ziet jouw 'batterijmanagement' eruit?

De klant vraagt meestal pas om een nieuwe accu als de oude ‘dood’ is. Het testen van elke accu in voertuigen die in jouw werkplaats verschijnen is een verkoopkans. Attendeer jij je klant tijdig op een moegestreden accu?

Onder alle inzenders verloten we deze splinternieuwe Midtronics CPX-900 accutester. Hiermee test je moderne voertuig- en batterijtechnologieën die bijvoorbeeld problemen hebben met reservecapaciteit (RC).

En als je de klant een accu adviseert, is het opletten geblazen: welke is de juiste? Een auto met een start-stopsysteem kan je meestal niet voorzien van een conventionele startaccu. Vooral niet als de 12 V-accu ook regeneratieve remenergie moet kunnen opslaan of de aandrijving moet ondersteunen met een elektrische ‘boost’. Zeker als zulke systemen aan boord zijn, is de accu onderdeel geworden van het managementsysteem en moet een nieuwe accu ingeleerd worden.

De accu speelt ook een belangrijke rol bij het stellen van diagnoses en Pass-thru. Een goede spanningsregelaar is onmisbaar in de werkplaats om de auto van stroom te kunnen blijven voorzien tijdens deze klussen.

In het februarinummer van 2021 besteedt AMT aandacht aan het thema accuservice. Jouw praktijkervaring helpt daarbij. Deel je ervaring en win een door Midtronics beschikbaar gestelde accutester t.w.v. € 1.028,50!

Annemiek van de Heg

Annemiek van de Heg

Hoofdredacteur

Annemiek studeerde journalistiek aan de Hogeschool Windesheim. Ze had haar eigen autobedrijf, werkte voor 4WD Magazine en organiseerde 4WD-evenementen. Toen Annemiek in 2016 voor de eventsafdeling van AMT-uitgever Vakmedianet aan de slag ging, had ze als freelancer al diverse artikelen voor AMT geschreven. Sinds september 2017 doet ze dat full-time. Annemiek vulde lange tijd olie bij in haar Peugeot, maar rijdt nu haar droomauto. Een BMW 1 Serie.

De hoogvoltage batterij in een hybride of volledig elektrisch voertuig kan stuk. Én je kunt zo’n batterij repareren.
EV

(PH)EV in de werkplaats deel 1: HV-batterij reparatie en balancering

"We moeten samenwerken", zegt Auto Haarhuis-aftersalesmanager Barry Hegeman: "Met elkaar en voor elkaar." Dus organiseerde hij een kennisavond voor een groep samenwerkende autobedrijven in de regio Twente. Onderwerpen: HV-batterijreparatie en -balancering. Hoe werkt de OnBoard Charger? En: Revisie van die OBC's. AMT was erbij. Verslag in drie delen.

Het nieuwe batterijwarehouse in Emmerich, Duitsland, voldoet aan alle Europese veiligheidsnormen.
Accu & batterij

JCL Logistics Benelux opent nieuw lithium-ion batterijwarehouse

JCL Logistics kondigde onlangs de opening van een ultramodern lithium-ion batterijwarehouse aan. Dit nieuwe warehouse, gelegen nabij het internationale crossdock en andere logistieke faciliteiten van JCL in 's-Heerenberg, biedt volgens JCL een ideale oplossing voor bedrijven die veilige en efficiënte opslag van Li-ionbatterijen zoeken.

Batterijchemie, pakketopbouw en elektronica verbeteren steeds, het enige dat P3/Aviloo niet uitzocht is in hoeverre nieuwe batterijtypes langer meegaan dan oudere. (foto Audi)
EV

Levensduur HV-batterij geen punt van zorg

Het Duitse bedrijfsadviesbureau P3 onderzocht uit praktijkgegevens van Aviloo Batterijdiagnose hoe de echte levensduur van HV-batterijen in auto's zich aftekent. Conclusie: geen reden tot zorg om voortijdige hoge vervangingskosten.

Met de opkomst van de elektrische auto steeg ook het aantal pechhulpverleningen aan elektrische auto's.  - Foto: ANWB
ANWB Wegenwacht

Pech met EV vooral door lekke band en accuproblemen

In 2024 bood de ANWB Wegenwacht ruim 1,3 miljoen keer hulp. Vooral elektrische auto's zorgden voor meer pechgevallen, met accu's en lekke banden als belangrijkste oorzaken.

Max Verstappen onderweg naar zijn vierde wereldtitel tijdens de Las Vegas Grand Prix. - Foto: ANP / Sem van der Wal
Accu & batterij

Racen onder hoogspanning: zo werkt de HV-batterij in een Formule...

In 2014 na de Formule 1 afscheid van de atmosferische V8. Daarvoor in de plaats kwam een drukgevulde, hybride 1.6 V6. Met F1-kenner Robby Camps duiken we in de batterijtechniek.

Chang Duckhyun, hoofd van Samsung Electro-Mechanics deed de aankondiging  tijdens CES 2025. Foto: Samsung Electro-Mechanics
Accu & batterij

Zien we de Samsung solid-state batterij in 2027 in EV's?

Samsung geeft aan op schema te liggen met de productie van de oxide solid-state batterij met record energiedichtheid en geeft aan de batterij dit jaar nog af te leveren.

Foto: Shutterstock
Accu & batterij

Natrium-ionbatterijen nog geen concurrent voor lithium-ion

Natrium-ionbatterijen worden gepresenteerd als goedkoper en duurzamer dan lithium-ion. Toch zijn doorbraken nodig om grootschalige toepassing te bereiken.

 Hoe meet je de gezondheid van een batterij? Foto: Shutterstock
Diagnose, Reparatie & Revisie

Hoe meet je de SOH van een batterij? - Overzicht van beschikbare tools

De hoogspanningsbatterij is het kloppende hart van een elektrische auto, maar hoe bepaal je de conditie ervan? Met speciale diagnoseapparatuur kan het autobedrijf de State of Health (SoH) van batterijen meten. Die SoH is cruciaal de waardebepaling. Dit artikel geeft een overzicht van de systemen van Autel, Hella Gutmann, Bosch, Aviloo en Mahle, en belicht hun toepassingen en verschillen.