Test jij elke accu in de werkplaats? Deel je ervaring en maak kans op een Midtronics accutester!

Test jij elke accu in de werkplaats? Deel je ervaring en maak kans op een Midtronics accutester!
Accu’s worden steeds slimmer en complexer om de moderne auto van spanning te blijven voorzien. Hoe voer je juiste service uit? Wat zijn jouw ervaringen met de moderne accu?

Vroeger had een accu na het starten van de auto niet zo heel veel meer te doen. Dat is nu, met al die moderne systemen in een voertuig, wel anders. Door die systemen neemt de stroomvraag toe en is de juiste accu belangrijker dan ooit. Hoe ziet jouw 'batterijmanagement' eruit?

De klant vraagt meestal pas om een nieuwe accu als de oude ‘dood’ is. Het testen van elke accu in voertuigen die in jouw werkplaats verschijnen is een verkoopkans. Attendeer jij je klant tijdig op een moegestreden accu?

Onder alle inzenders verloten we deze splinternieuwe Midtronics CPX-900 accutester. Hiermee test je moderne voertuig- en batterijtechnologieën die bijvoorbeeld problemen hebben met reservecapaciteit (RC).

En als je de klant een accu adviseert, is het opletten geblazen: welke is de juiste? Een auto met een start-stopsysteem kan je meestal niet voorzien van een conventionele startaccu. Vooral niet als de 12 V-accu ook regeneratieve remenergie moet kunnen opslaan of de aandrijving moet ondersteunen met een elektrische ‘boost’. Zeker als zulke systemen aan boord zijn, is de accu onderdeel geworden van het managementsysteem en moet een nieuwe accu ingeleerd worden.

De accu speelt ook een belangrijke rol bij het stellen van diagnoses en Pass-thru. Een goede spanningsregelaar is onmisbaar in de werkplaats om de auto van stroom te kunnen blijven voorzien tijdens deze klussen.

In het februarinummer van 2021 besteedt AMT aandacht aan het thema accuservice. Jouw praktijkervaring helpt daarbij. Deel je ervaring en win een door Midtronics beschikbaar gestelde accutester t.w.v. € 1.028,50!

Annemiek van de Heg

Annemiek van de Heg

Hoofdredacteur

Annemiek studeerde journalistiek aan de Hogeschool Windesheim. Ze had haar eigen autobedrijf, werkte voor 4WD Magazine en organiseerde 4WD-evenementen. Toen Annemiek in 2016 voor de eventsafdeling van AMT-uitgever Vakmedianet aan de slag ging, had ze als freelancer al diverse artikelen voor AMT geschreven. Sinds september 2017 doet ze dat full-time. Annemiek vulde lange tijd olie bij in haar Peugeot, maar rijdt nu haar droomauto. Een BMW 1 Serie.

Foto: Shutterstock

RDW pakt illegale online APK aan

De RDW heeft onderzoek gedaan naar aanbieders van illegale online APK. Bij 34 bedrijven werd de keuringsbevoegdheid ingetrokken, of ze kregen een...

Afbeelding: RDW

Kentekenbewijs verandert, conformiteitsbewijs bedrijfsauto's verdwijnt

Het kentekenbewijs verandert vanaf half juni 2024. De afgifte van conformiteitsbewijzen voor lichte bedrijfsauto's wordt na de invoering ervan...

Europa zal naar verwachting in 2030 ver voorop lopen met batterij-elektrische auto’s, de VS en meer nog China zullen ook gaan voor hybrides, verwacht Bosch. - Foto: Bosch

Toekomst volgens Bosch: batterij, waterstof én verbrandingsmotor

Een kruispunt, zo noemde Bosch zijn jaarlijkse business update. De autobranche moet en zal in veel opzichten veranderen, maar niet in één richting....

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.

Foto: Gert te Lintelo

Satink Classic Car Creations combineert restauratie met innovatie

Satink Classic Car Creations in Hengelo (Overijssel) is al dik dertig jaar een begrip in de restauratiewereld. Het bedrijf organiseerde op zaterdag...