Injectoren testen? Zeker weten!

Bij motorstoringen aan moderne commonraildiesels zijn vaak de injectoren verdacht. Maar vervang ze niet te snel. In bijna twintig procent van de bij Diesel Büchli aangeboden sets injectoren is geen afwijkingen te vinden die met de klacht te maken heeft. Vervanging zal dan de klacht niet verhelpen. Maar wat dan wel?

Een goede tester kan de foutcodes uitlezen en de cilinderbalans zien. Wijkt er een cilinder af, dan wordt dikwijls de injector of verstuiver als schuldige aangewezen. Maar misschien is een slechte compressie wel de oorzaak en wie zegt trouwens dat het probleem bij de afwijking zit? Het zal niet de eerste keer zijn dat er één injector vervangen wordt die als enige afwijkt, maar wel de enige goede injector blijkt te zijn, terwijl de anderen juist ongeveer gelijkmatig defect zijn. Helderheid krijg je alleen als je de losse injectoren laat testen.

Een voor allen, allen voor één

Wijst de beoordeling van de test heel duidelijk naar één defecte injector, dan zal het algemene advies zijn alleen die ene injector te vervangen. Bij twee of drie defecte injectoren zal nog meer gekeken worden hoe goed de anderen nog zijn en wat de klant wil. Is betrouwbaarheid belangrijk of wordt er binnenkort afscheid genomen van de auto. Wat is dan verstandig? Doe je het in één keer goed of repareer je alleen het hoognodige? Voor beide is wat te zeggen, als het maar een bewuste keuze is; schat de klant daarom goed in.

Duidelijke diagnose

Diesel Büchli in Harderwijk en Antwerpen heeft allemaal verschillende testbanken om commonrail injectoren, brandstofpompen, pompverstuivers, smartinjectoren en PLD-systemen te testen. Al die testbanken zijn allemaal voorzien van de officiële testwaardes van de fabrikant. Die weet namelijk als geen ander aan welke eisen de injector moet voldoen.

Elke test bestaat uit: elektrische controle, controle op dichtheid, retouropbrengst en inspuitvolume”

Aan de uitslag van de test hoeft dan ook niemand te twijfelen. Elke test bestaat uit een aantal stappen: een elektrische controle, controle op dichtheid, retouropbrengst en inspuitvolume. De testen worden uitgevoerd bij stationair toerental, deellast, vol vermogen, de voor‑ en na‑inspuiting wordt getest en de calibratiecode wordt gecontroleerd. Daarmee ontstaat volledige duidelijkheid bij de diagnose.

Wat was de klacht ook alweer?

Er is altijd een reden waarom de auto in de werkplaats staat. Wat is de klacht van de klant eigenlijk? Voor de beoordeling van de testwaardes is dat een belangrijke vraag. Als de uitslag bekend is, komt de interpretatie in beeld.

De hele brij aan meetwaardes wordt door de specialisten van Diesel Büchli bekeken en gerelateerd aan de klacht van de klant. Wat doet de motor niet goed en wat heeft de uitslag van de test daarmee te maken? Het inspuitvolume bij voorinspuiting heeft bijvoorbeeld veel relatie met het nagelen van de motor, maar niets te maken met het afslaan van de motor. Als de injector op het punt van de voorinspuiting dus net buiten de tolerantie valt, is er geen relatie met de klacht en is vervanging dus helemaal niet nodig.

Je hebt een nieuwe inleercode nodig

Om aan de strenge emissie‑eisen te voldoen kennen injectoren bij motoren vanaf Euro‑IV / Stage4‑b een inleercode. Aan de hand van deze code kent de motor‑ECU het gedrag van deze injector en past de ECU de aansturing zodanig aan dat de inspuitingen precies goed plaatsvinden. Deze inleercode krijgt de injector vanaf nieuw mee. Soms krijgen goedgekeurde geteste injectoren ook een nieuwe inleercode mee, omdat met de nieuwe code een goede werking is gegarandeerd.

Ruilunits, zoals Diesel Büchli die produceert, krijgen altijd een nieuwe code mee; er zitten nieuwe onderdelen in en daardoor is het gedrag immers altijd anders. Bij ruilunits staat de nieuwe inleercode op de injector naast het artikel- en serienummer. Als je de juiste code bij de juiste cilinder inbrengt draait de motor weer perfect.

Verdenk je dus de injectoren, vervang ze dan niet te snel. Zorg eerst voor duidelijkheid en dat krijg je alleen als je de losse injectoren laat testen.

Dit artikel is gesponsord door Diesel Büchli. 

AMT Kennistest: dit zijn de goede antwoorden

AMT Kennistest: dit zijn de goede antwoorden

Weet jij wat laaggeletterd is en wat weet jij van werkdruk? Enig idee hoeveel elektrische auto's er in 2023 zijn verkocht en wat de consequenties daarvan op de werkvloer zijn? Zo ja, dan heb je waarschijnlijk goed gescoord in de AMT Kennistest. Jet Thole en Jessica Spithoven van OOMT nemen de vragen en antwoorden door.

Gebroken lager bij turbo van nog geen vier maanden oud

Gebroken lager bij turbo van nog geen vier maanden oud

Bij Turbo's Hoet ligt een turbo die werkelijk gruwelijk kapot is: het radiaal lager ligt in drieën. Nog geen vier maanden oud... en z'n voorganger vertoonde hetzelfde schadebeeld. Als turbodokter weten we dan: dit is geen domme pech, maar een kraakhelder geval van herhaalschade. Nu nog de oorzaak vinden, samen met de monteur gaan we op onderzoek.

FAG-onderdelen voor besturing en ophanging voor garages

FAG-onderdelen voor besturing en ophanging voor garages

Het chassis is een uiterst complex systeem. Perfect op elkaar afgestemde componenten vullen elkaar aan met een precieze wisselwerking om een functionele eenheid te vormen die dagelijks topkwaliteit levert ten aanzien van veiligheid, montage en rijcomfort. Met FAG-componenten voor besturing en ophanging van topniveau, helpt Schaeffler al meer dan 135 jaar met het onderhoud van dit systeem.

Door een virtual reality bril kijken naar de garage van de toekomst

Door een virtual reality bril kijken naar de garage van de toekomst

Bas Koeten Racing prepareert en onderhoudt al ruim twintig jaar racewagens voor sprint- en endurance-wedstrijden; van Ford Fiesta tot Porsche GT3. Zij verzorgen elk onderdeel bij een succesvolle deelname, zoals logistiek, hospitality, coaching en tracksupport tijdens races in Europa, en soms daarbuiten. "We gaan altijd voor topprestaties," aldus Dorathé Slagter, Coördinator Backoffice.

Foto: ANP/Dijkstra BV

Hoe ziet jouw ideale werkplaats eruit?

Als autotechnicus breng je waarschijnlijk een groot deel van je dag door in de werkplaats. Maar wat maakt een werkplaats voor jou een fijne plek om te werken? Is het de indeling, het type gereedschap of misschien wel de sfeer?

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Energietekorten, prijsstijgingen en leveringsonzekerheid. Woningnood en de stikstofcrisis. Hardnekkige maatschappelijke vraagstukken die van invloed zijn op de gehele maatschappij. Zero Emission | Ecomobiel gaat al 15 jaar voorop in duurzame mobiliteit, is hét event voor kennisdeling op dat vlak en toont ook dit jaar weer de meest actuele ontwikkelingen.

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Een garagist vraagt Turbo's Hoet om raad. Hij heeft de turbo van een Peugeot 308 1.6THP uit 2012 vervangen, maar de auto heeft nog steeds geen vermogen. Alles wijst erop dat de turbo wel de oorzaak was voor deze storing. Wat nu?

De volautomatische Gear Tronic III van LIQUI MOLY is een ideale klantenbinder. Je voorkomt er typische automaatklachten mee en lost er problemen mee op.

Gear Tronic III lost olieproblemen op

Bij een standaard ATF-verversing blijft zowat de helft van de ATF achter in de koppelomvormer, oliekoeler en -leidingen. Daardoor veroorzaakt het losgeweekte vuil nog meer leed. De oplossing is de professionele olieservice voor automatische transmissies met de volautomatische Gear Tronic III van LIQUI MOLY, want daarmee ververs je bijna honderd procent van de ATF.

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van OOMT zich op deze groep, waarbij hij in een driehoek werkt met het leerbedrijf, de student en het ROC. "Als een leermeester succesvol is, dan is de kans groter dat een student dat ook is."

PartsPoint Techniek in Sittard beschikt over alle nodige apparatuur om injectoren te reinigen en te testen. - Foto's: Peter Aansorgh

Injectoren testen stap voor stap uitgelegd

In deze aflevering van Stap voor Stap kijken we naar het testen van injectoren van een dieselmotor.

Annemiek van de Heg: "Laten we niet vergeten dat de meerderheid van de auto's nog steeds een verbrandingsmotor heeft."

Dankzij TECH360 krijgt Robert Visser een gratis training

Robert Visser is derde geworden in de AMT Kennistest. Hij mag van TECH360 een Pro-training volgen. Maar welke?

Ach, zestig euro, moet kunnen toch?

Wat kost diagnosetool Carly?

Eenvoudige vraag toch? Carly bestel je (mocht je dat echt willen) op mycarly.com. Bij de knop 'Koop nu' staat een prijs: € 59,90. Duidelijk toch? Nou, niet helemaal…