Injectoren testen? Zeker weten!

Bij motorstoringen aan moderne commonraildiesels zijn vaak de injectoren verdacht. Maar vervang ze niet te snel. In bijna twintig procent van de bij Diesel Büchli aangeboden sets injectoren is geen afwijkingen te vinden die met de klacht te maken heeft. Vervanging zal dan de klacht niet verhelpen. Maar wat dan wel?

Een goede tester kan de foutcodes uitlezen en de cilinderbalans zien. Wijkt er een cilinder af, dan wordt dikwijls de injector of verstuiver als schuldige aangewezen. Maar misschien is een slechte compressie wel de oorzaak en wie zegt trouwens dat het probleem bij de afwijking zit? Het zal niet de eerste keer zijn dat er één injector vervangen wordt die als enige afwijkt, maar wel de enige goede injector blijkt te zijn, terwijl de anderen juist ongeveer gelijkmatig defect zijn. Helderheid krijg je alleen als je de losse injectoren laat testen.

Een voor allen, allen voor één

Wijst de beoordeling van de test heel duidelijk naar één defecte injector, dan zal het algemene advies zijn alleen die ene injector te vervangen. Bij twee of drie defecte injectoren zal nog meer gekeken worden hoe goed de anderen nog zijn en wat de klant wil. Is betrouwbaarheid belangrijk of wordt er binnenkort afscheid genomen van de auto. Wat is dan verstandig? Doe je het in één keer goed of repareer je alleen het hoognodige? Voor beide is wat te zeggen, als het maar een bewuste keuze is; schat de klant daarom goed in.

Duidelijke diagnose

Diesel Büchli in Harderwijk en Antwerpen heeft allemaal verschillende testbanken om commonrail injectoren, brandstofpompen, pompverstuivers, smartinjectoren en PLD-systemen te testen. Al die testbanken zijn allemaal voorzien van de officiële testwaardes van de fabrikant. Die weet namelijk als geen ander aan welke eisen de injector moet voldoen.

Elke test bestaat uit: elektrische controle, controle op dichtheid, retouropbrengst en inspuitvolume”

Aan de uitslag van de test hoeft dan ook niemand te twijfelen. Elke test bestaat uit een aantal stappen: een elektrische controle, controle op dichtheid, retouropbrengst en inspuitvolume. De testen worden uitgevoerd bij stationair toerental, deellast, vol vermogen, de voor‑ en na‑inspuiting wordt getest en de calibratiecode wordt gecontroleerd. Daarmee ontstaat volledige duidelijkheid bij de diagnose.

Wat was de klacht ook alweer?

Er is altijd een reden waarom de auto in de werkplaats staat. Wat is de klacht van de klant eigenlijk? Voor de beoordeling van de testwaardes is dat een belangrijke vraag. Als de uitslag bekend is, komt de interpretatie in beeld.

De hele brij aan meetwaardes wordt door de specialisten van Diesel Büchli bekeken en gerelateerd aan de klacht van de klant. Wat doet de motor niet goed en wat heeft de uitslag van de test daarmee te maken? Het inspuitvolume bij voorinspuiting heeft bijvoorbeeld veel relatie met het nagelen van de motor, maar niets te maken met het afslaan van de motor. Als de injector op het punt van de voorinspuiting dus net buiten de tolerantie valt, is er geen relatie met de klacht en is vervanging dus helemaal niet nodig.

Je hebt een nieuwe inleercode nodig

Om aan de strenge emissie‑eisen te voldoen kennen injectoren bij motoren vanaf Euro‑IV / Stage4‑b een inleercode. Aan de hand van deze code kent de motor‑ECU het gedrag van deze injector en past de ECU de aansturing zodanig aan dat de inspuitingen precies goed plaatsvinden. Deze inleercode krijgt de injector vanaf nieuw mee. Soms krijgen goedgekeurde geteste injectoren ook een nieuwe inleercode mee, omdat met de nieuwe code een goede werking is gegarandeerd.

Ruilunits, zoals Diesel Büchli die produceert, krijgen altijd een nieuwe code mee; er zitten nieuwe onderdelen in en daardoor is het gedrag immers altijd anders. Bij ruilunits staat de nieuwe inleercode op de injector naast het artikel- en serienummer. Als je de juiste code bij de juiste cilinder inbrengt draait de motor weer perfect.

Verdenk je dus de injectoren, vervang ze dan niet te snel. Zorg eerst voor duidelijkheid en dat krijg je alleen als je de losse injectoren laat testen.

Dit artikel is gesponsord door Diesel Büchli. 

OOMT Webinar RI&E: 'in een halve dag is 80% ingevuld'

OOMT Webinar RI&E: 'in een halve dag is 80% ingevuld'

Een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) is niet alleen verplicht, het is een krachtig hulpmiddel. Het helpt je om risico's in je bedrijf te signaleren en maatregelen te nemen. Toch worstelen veel ondernemers met het invullen ervan. Tijdens het webinar van OOMT en de vakbladen AMT en Tweewieler werd duidelijk: een RI&E levert veel meer op dan je denkt. Het zorgt voor grip, inzicht en een veilige werkomgeving. In het webinar, dat gepresenteerd werd door Annemarie Maeijer-Brüning, werden handvatten, tips en ervaringsverhalen gedeeld.

Brandend acculampje in de Vito. Het begin van een zoektocht met verrassingen. - Foto: GMTO

Brandend acculampje Mercedes-Benz Vito blijkt accumulatief probleem |...

Bij de helpdesk van GMTO meldt zich een autobedrijf met een lastige storing: een Mercedes-Benz Vito 116 CDI uit 2028, met 2,1 liter zelfontbrander. De klacht: een brandend acculampje. Klinkt eenvoudig, maar is het niet. Problemen komen zelden alleen, zo blijkt maar weer uit deze diagnose.

OOMT webinar: zo gebruik je de RI&E als investering voor betere arbeidsomstandigheden

OOMT webinar: zo gebruik je de RI&E als investering voor betere...

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

Russel Younghusband Global Automotive Director van Getac. Foto: Getac

Softwareontwikkelaar Getac ziet een 'AI-toekomst'

We zien het steeds vaker, nieuwe automodellen uitgerust met artificiële intelligentie, ofwel AI. Ook leveranciers van tools en equipment komen steeds vaker met producten die AI-ready zijn of AI-functies bevatten. Maar hebben deze AI-functies een toegevoegde waarde voor de werkplaats?

Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijs

Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijs

Het opkomende bandenmerk Sentury Tyres maakt snel naam met innovatieve premiumbanden tegen een betaalbare prijs.

Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meer

Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meer

"Bezoek de Garage van de Toekomst!" Dit is de belofte die Auto Prof 2025 uitspreekt als hét onafhankelijke aftersales event voor de autobranche. Of je nu eigenaar, ondernemer, technicus of monteur bent, Auto Prof zorgt ervoor dat je op de hoogte blijft van de ontwikkelingen binnen de automotive-industrie.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.

Wat maakt AutoFirst een goede en succesvolle garageformule?

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?

De functies van Getac Essentials Suite moet de werkplaats helpen concurrerend te blijven in een branche die steeds verder digitaliseert. - Foto: Shutterstock

Getac Essentials Suite: alles-in-een-oplossing voor de werkplaats

De Getac Essentials Suite software biedt de werkplaats een complete oplossing voor diagnose, reparatie en workflowbeheer.