Vanavond live online lezing: Creatief omgaan met brandstoflimieten in de F1

Het F1-seizoen staat op het punt van beginnen. Hét moment om eens in te gaan op de techniek. Op dinsdag 30 juni om 19.30 uur presenteren AMT en ATC: creatief omgaan met brandstoflimieten in de Formule 1, door techneut en F1-liefhebber Robby Camps. Meld je nu aan!

In de Formule 1 is er een bepaalde regelgeving met betrekking tot het totaalverbruik over een raceafstand. Ook zijn er regels voor het maximale actuele verbruik. Beide hebben hun eigen bijzonderheden.

Formule 1: creatief manipuleren

Hoe heeft men de laatste jaren het verbruik omlaag gebracht? Welke trucjes heeft men gebruikt om te voldoen aan de brandstoflimieten? Waarom was Ferrari afgelopen jaar zo snel? Al deze vragen komen uitgebreid aan bod. Heb je zelf een vraag? Dan doet Robby zijn best om deze zo goed mogelijk te beantwoorden!

In deze online lezing, gegeven door technisch specialist en F1-liefhebber Robby Camps, gaan we dieper in op het technische aspect van die brandstofregels, de opbouw en werking van de voornaamste sensor  en hoe men beide creatief probeert te manipuleren.

Meld je aan!

Meld je nu alvast gratis aan via deze link en zet de online lezing in je agenda!

Dinsdag 30 juni, 19.30 uur.

Nu aanmelden

Elco testte jarenlang nieuwe auto’s en houdt van mobiliteit in de breedste zin van het woord. Ook van elektrische auto's en van andere slimme mobiliteitsoplossingen. Wel pleit hij voor een genuanceerde kijk op auto’s en de autobranche. “Het stoort mij dat politici en nieuwsmedia vaak nét niet genoeg weten van auto’s om er iets over te mogen beweren. En dat ze auto’s vaak net niet belangrijk genoeg vinden om zich er echt in te verdiepen."

Zijn eigen wagenpark kent twee posities. Eén daarvan wordt vast ingevuld door een gele Peugeot 306 Cabriolet, op de 'wisselplaats' vond je onder meer een Ford Mondeo Wagon met een - tot voor kort - extreem olieverbruik.

Honda presenteerde op de beurs van Milaan een intrigerende conceptmotor met een 75° driecilinder V-motor met elektrische supercharger. Luchtkasteel?
Motorfiets

Honda zet nieuwe driecilinder V-motor onder druk

Terwijl de wereld zich afvraagt of de verbrandingsmotor nog toekomst heeft, gooit Honda de knuppel in het hoenderhok door met een compleet nieuw motorconcept te komen: een driecilinder V-motor met elektrische supercharger. Daar moeten we even over nadenken…

Gesponsord
Gesponsord
Webinar

Gesponsord OOMT Webinar RI&E: 'in een halve dag is 80% ingevuld'

Een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) is niet alleen verplicht, het is een krachtig hulpmiddel. Het helpt je om risico's in je bedrijf te signaleren en maatregelen te nemen. Toch worstelen veel ondernemers met het invullen ervan. Tijdens het webinar van OOMT en de vakbladen AMT en Tweewieler werd duidelijk: een RI&E levert veel meer op dan je denkt. Het zorgt voor grip, inzicht en een veilige werkomgeving. In het webinar, dat gepresenteerd werd door Annemarie Maeijer-Brüning, werden handvatten, tips en ervaringsverhalen gedeeld.

In de windtunnel stelde Mercedes zeker dat de vermomde CLA-proto voor de recordpoging dezelfde luchtweerstand heeft als de serie-CLA die halverwege 2025 op de markt komt.
EV

Heeft een Mercedes CLA minder luchtweerstand dan een Bugatti Veyron?

Mercedes legde met een elektrisch aangedreven CLA-prototype op het nieuwe MMA-platform binnen 24 uur een recordafstand af op de Narbò Ring. De auto heeft 280 kW aan motorvermogen en een topsnelheid van 210 km/u. Maar hoeveel vermogen is eigenlijk nodig om de luchtweerstand bij die snelheid te overwinnen? En hoeveel als we de topsnelheid willen verdubbelen? AMT gaat rekenen!

Gesponsord
Gesponsord
Werkplaats & Onderhoud

Gesponsord OOMT webinar: zo gebruik je de RI&E als investering voor betere...

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

Ja, Mercedes ontwikkelde het MMA-platform voor volelektrische aandrijving. Maar nee, dat betekent niet het niet te combineren is met een hybride aandrijving.
hybride-ev-techniek

Hoe pas een je hybride aandrijving op een elektrisch platform?

De elektrische aandrijving op het Mercedes MMA-platform is goed voor 700 km actieradius. En daarna voor razendsnel opladen. Maar niet iedereen heeft dezelfde toegang tot laadinfrastructuur. "En", zegt Mercedes: "Wij bepalen niet het tempo van de transformatie." Dus is het elektrische platform óók geschikt voor hybride aandrijving met verbrandingsmotor. Maar dan wel een bijzondere…

Verbod op de verbrandingsmotor per 2035? Liever niet, zegt de grootste fractie in Europees Parlement.  - Foto: ANP /Hollandse Hoogte / Laurens Van Putten
Emissie

Verbod op verbrandingsmotor moet van tafel, vindt grootste fractie...

De EVP wil af van het verbod op de verbrandingsmotor. De parlementsleden pleiten voor een mix van technologie om de Europese auto-industrie te redden.

Accu testen, nooit verspilde energie. - Foto: Shutterstock
Accu & batterij

Waarom 12 volt accu testen nooit verloren energie is

De 12V-batterij is een cruciaal component in de auto. Is die kapot, dan werkt er niets. Het is dus zaak om die tijdig te testen en zo nodig te vervangen, zelfs in een EV. En ook de HV-batterij van de EV vraagt aandacht, zo laat Midtronics bij een lezing van ATC-Brabant weten. De accu testen is geen verloren energie!

Zelfstandig werkende laadpunten die het stroomnet niet belasten en overal zo te plaatsen zijn, dat ziet MayMaan als een eerste toepassing van hun techniek. - Foto: Maymaan
Verbrandingsmotor

Verbrandingsmotor op water (en alcohol): kan dat?

Laadstress, netcongestie, dure elektro-auto's? Geen zorgen meer, als we het bedrijf MayMaan uit Florida mogen geloven. Elke verbrandingsmotor kan volgens hen lopen op 70 % water en 30 % alcohol. Een heel stuk schoner dan benzine of diesel, met wat aanpassingen aan conventionele motoren. Vertel me meer!