Peugeot 2008 houdt in, los jij de storing op?

Peugeot 2008 houdt in, los jij de storing op?

Autodiagnose.eu krijgt een Peugeot 2008 binnen van bouwjaar 2015. De driecilinder 1.2 THP met motorcode HNZ houdt in. En er is een foutcode op de brandstofdruk. Complicatie: het is een af-en-toe-storing. Autodiagnose.eu doet de metingen. Heb jij genoeg aan de meetresultaten om de storing op te lossen? Win dan een felbegeerde plaats bij de workshop 'Netwerkstoringen, een praktische aanpak'.

De klacht treedt sporadisch op, meestal eens per twee dagen na een koude start. Daarna kun je de storing wissen en blijft die uit. In een poging de storing te verhelpen heeft het garagebedrijf de hogedrukpomp, de lagedrukpomp, de injectoren en de bedrading vervangen. Vervolgens is bij een collega-garagebedrijf nog een keer de hogedrukpomp vervangen.

1 x de LD-pomp, 2 x de HD-pomp, 3 injectoren en de bedrading zijn al vervangen...”

Naar Autodiagnose.eu

Bij binnenkomst voeren we eerst een volledige voertuigscan uit. Er staan behoorlijk wat meldingen in de diverse regeleenheden, maar het foutgeheugen van de motorregeleenheid is leeg. Na het vastleggen van de voertuigscan wissen we de foutgeheugens van alle regeleenheden en laten de Peugeot een nacht buiten staan. De volgende ochtend starten we de motor; geen storing en alles werkt naar behoren. Dit herhaalt zich nog enkele dagen, maar uiteindelijk steekt de storing toch de kop op: P0087 brandstoftoevoer foutief.

Het systeem

Voordat we ons op die storing storten, verdiepen we ons in de opbouw van het brandstofsysteem. Dat bestaat uit een lagedruk elektrische brandstofpomp in de tank en een hogedruk mechanische brandstofpomp op de cilinderkop met een elektrische brandstofdrukregeling.

De meting

Voor onze beeldvorming voeren we een meting uit tijdens de storing waarbij we:

- de lagedruk brandstofdruk meten met een drukmeter die een spanning uitgeeft (rood);

- de signaalspanning van het hogedruksensor meten (geel);

- de aansturing van de brandstofdrukregelaar in de hogedrukpomp meten (groen);

- het krukassignaal (blauw) meten waaruit we de krukassnelheid berekenen (paars).

Wat zien we?

Als we deze meting voor de eerste keer uitvoeren vragen we ons af of dit allemaal wel klopt. We zien per twee krukasomwentelingen drie drukslingeringen in de lagedruk brandstofmeting (rood). De gemiddelde lagedruk brandstofdruk is circa 5,5 bar met maxima van circa 6 bar en minima van circa 5 bar.

Ook valt in deze meting op dat de brandstofdrukregelaar van de hogedrukpomp 1 x per 11 krukasomwentelingen aangestuurd wordt (groen) en dat de drukwaarde van de hogedruk brandstof tussen die twee aansturingen van de brandstofdrukregelaar (groen) lineair afloopt van 1,9 volt naar 1,4 volt om vervolgens binnen een kwart krukasomwenteling weer te stijgen van 1,4 naar 1,9 volt als gevolg van aansturing van de brandstofdrukregelaar.

Voor dit soort metingen zijn over het algemeen geen referentiemetingen beschikbaar. Jammer!”

Klopt dit beeld?

Voor dit soort metingen zijn over het algemeen geen referentiemetingen beschikbaar. Jammer, want die zouden we kunnen gebruiken om te toetsen of hetgeen we zien juist is of toch een afwijking vertoont. Om de meting toch te kunnen beoordelen hebben we deze meting vele malen uitgevoerd onder verschillende omstandigheden; in een storingssituatie, in een storingsvrije situatie, bij verschillende toerentallen, bij een koude motor, bij een warme motor, etc.

De resultaten van die metingen hebben we op verschillende manieren onderzocht. We hebben ze tegen elkaar en tegen de theoretische werking van de betreffende (deel)systemen getoetst. We hebben ingezoomed op de scoopbeelden om minuscule afwijkingen te ontdekken in langdurige metingen vanaf het op contact zetten van de motor tot het optreden van de storing tijdens stationair draaien.

Geen aanknopingspunten

Deze zoektocht in de oscilloscoopbeelden naar de spreekwoordelijke speld in de hooiberg leverde, in tegenstelling tot het gros van de diagnoses die we uitvoeren, niets op. In de weken die volgden hebben we de oscilloscoopmetingen meerdere malen opnieuw bekeken in de hoop dat we wellicht toch iets over het hoofd hadden gezien. Dat bleek niet het geval.

Naast de oscilloscoopmetingen maakten we met diagnoseapparatuur diverse logs van de meetwaarden van de brandstofdruk in de motorregeleenheid omdat daarin de nominale (gewenste) waarde werd weergegeven. Ook hieruit kwamen geen afwijkingen naar voren. De werkelijke brandstofdruk schommelde marginaal met enkele bars rondom de nominale waarde. Deze schommeling was vergelijkbaar met de schommeling als de storing niet actief was. Hier dus ook geen aanknopingspunten.

De motorregeleenheid ziet een afwijking

Vanwege het uitblijven van een duidelijke afwijking in zowel de oscilloscoopmetingen als de nominale en werkelijk drukwaarde in de meetwaarden was onze hypothese dat er sprake was van een minimale afwijking die door de software van de motorregeleenheid als ‘afwijking’ werd aangemerkt, maar niet duidelijk zichtbaar was in zowel de meetwaarden als in de oscilloscoopmetingen.

Afstand nemen en herbeschouwen

Gelukkig was onze opdrachtgever begripvol en gaf hij ons de tijd, rust en ruimte om deze casus te onderzoeken. Hierdoor konden we afstand nemen en vanaf de basis op hoofdlijnen alles herbeschouwen. En dat heeft zijn vruchten afgeworpen.

Maar nu de vraag aan jou: Wat was de oorzaak van deze storing?”

Wat was de oorzaak?

Juist, bij Autodiagnose.eu moesten ze de grijze cellen stevig aan het werk zetten, maar uiteindelijk losten ze het probleem op. De Peugeot is storingsvrij en terug naar zijn eigenaar.

Maar nu de vraag aan jou: Wat was de oorzaak van deze storing? Vul je oplossing in op het formulier hieronder. Je hebt tot 25 augustus. (Toegegeven, Asim van Autodiagnose.eu had meer tijd.) Daarna verloten we onder de goede inzenders een plekje bij de Autodiagnose-workshop: ‘Netwerkstoringen, een praktische aanpak’. We wensen je veel wijsheid en denkkracht toe!

Klik om het scopebeeld groot te bekijken


Wendy en Asim Saglam zijn de ondernemers achter Autodiagnose.eu. Asim is onderzoeker in hart en nieren. Zijn passie? Onontgonnen terrein verkennen bij het oplossen van complexe storingen. Wendy is verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering, zet Autodiagnose.eu op de kaart op social media én ontwikkelde de technische workshops voor autobedrijven. Autotechnicus Marijn maakt met zijn scherpe opmerkingsvermogen het team compleet.

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Geopende HV-accu van een Ford Mustang Mach-E. (Bron: Gino Decoster)
Accu & batterij

Batterijcellen balanceren cruciaal bij vervangen modules - en wel...

Hoogspannings-accutechnologie heeft de afgelopen jaren grote vooruitgang geboekt en speelt een centrale rol in elektromobiliteit en andere toepassingen. Bij het onderhouden en repareren van hoogspanningsaccu's, vooral bij het vervangen van afzonderlijke celmodules is het balanceren van de cellen van cruciaal belang. Waarom?

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”Gesponsord
Gesponsord
sponsored content

Gesponsord Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

Trainer Marcel van der Cruijsen beoordeelt de garantieclaims van aircocomponenten bij Nissens.
Airco

Aircocompressor vervangen? Voorkom herhalingsbezoek! Deel 1: het...

Als je de aircocompressor vervangt kan je één keer een factuur maken. Reparaties aan het aircosysteem doe je dus maar beter in één keer goed. Nissens-garantie-expert Marcel van der Cruijsen geeft praktische tips in drie delen.

Na “bijna 100 jaar” ervaring is Hans de Kam een allesweter op dieselgebied. De leden van ATC Arnhem-Nijmegen hangen aan zijn lippen. Maar gelegenheid om achterover te hangen krijgen ze niet. De Kam daagt ze uit en test voortdurend hun kennis. - Foto: Erwin den Hoed
Diagnose, Reparatie & Revisie

Dieselproblemen: oorzaken en oplossingen

Hoe lang gaat dieselbrandstof mee? Is brandstofanalyse zinvol? Kunnen ijzerdeeltjes door een brandstoffilter heen? Met welke temperatuur komt uitlaatgas de dieselmotor uit? Kan het DPF blijven zitten als je de turbo vervangt? Beschadigt spoelen het DPF? De antwoorden op deze en meer vragen lees je in dit artikel!

Afbeelding gemaakt met AI.
Diagnosetips uit de praktijk

PCM programmeren leidt tot hoofdbrekens | diagnose in de praktijk

Een Ford Transit van bouwjaar 2011 start niet meer. De motorregeleenheid blijkt beschadigd door binnenkomend vocht. Oplossing: een nieuwe monteren. Maar programmeren van deze nieuwe regeleenheid blijkt niet mogelijk. Wat nu?

De microschakelaar testen kan onder andere met een multimeter. - Foto: Shutterstock
Back to basics

De microschakelaar: werking en testmogelijkheden

Onlangs gingen we Back tot Basics met sensoren. In dit tweede deel zoomen we in op de microschakelaar en de testmogelijkheden ervan.

Een reedcontact bestaat uit twee ferromagnetische metalen tongen (meestal een nikkel/ijzerlegering) die boven elkaar in een glazen buis worden geplaatst die luchtvrij is of gevuld met inert gas. - Foto: Shutterstock
Back to basics

Het reedcontact: niemand schakelt sneller mechanisch

In dit derde deel van de Back to Basics-serie over sensoren kijken we naar het reedcontact. Wat is het, hoe werkt het, en hoe test je het?

Foto: Cor Salverius
Trots op mijn bedrijf

Trots op mijn bedrijf: bij Droog Diagnose zijn ze gek op complexe...

Je kunt bij Droog Diagnose in Sassenheim terecht voor reparaties, onderhoud, apk, coderen, programmeren, diagnose en nog veel meer. Het bedrijf is voornamelijk gespecialiseerd in het oplossen van complexe elektronische storingen aan BMW en MINI.

 Hoe meet je de gezondheid van een batterij? Foto: Shutterstock
Diagnose, Reparatie & Revisie

Hoe meet je de SOH van een batterij? - Overzicht van beschikbare tools

De hoogspanningsbatterij is het kloppende hart van een elektrische auto, maar hoe bepaal je de conditie ervan? Met speciale diagnoseapparatuur kan het autobedrijf de State of Health (SoH) van batterijen meten. Die SoH is cruciaal de waardebepaling. Dit artikel geeft een overzicht van de systemen van Autel, Hella Gutmann, Bosch, Aviloo en Mahle, en belicht hun toepassingen en verschillen.

Het aantal hybride en elektrische auto's groeit snel. Welke kansen liggen er voor het universeel autobedrijf? (Foto: NexDrive)
EV

EV-onderhoud biedt zonnige toekomst voor universele bedrijven

De transitie naar hybride en elektrische auto's biedt universele autobedrijven volop kansen, maar ook uitdagingen. Hoe kunnen zij zich aanpassen aan nieuwe technologieën en klantbehoeften? Vijftien leveranciers, van Hella tot Bosch, van AA-Equipment Support tot Explora en van Midlock tot Serenco, benadrukken dat EV-onderhoud binnen handbereik ligt. Hoe?

AMT en de rest van de vaderlandse pers zijn naar Saarloos in Rotterdam gekomen voor een demonstratie van de Clayton-chassisdynamometer.
Equipment & Gereedschap

Techniek van toen 1954: nooit meer proefrijden?

In 1954 demonstreert Saarloos in AMT de mogelijkheden van de Clayton-chassisdynamometer. Is dit het einde van het proefrijden?

Welke trends ziet Erik Steurman van DiagnosES in voertuigdiagnose? - Foto: Shutterstock
Diagnose-apparatuur

Hoe herken je goede diagnoseapparatuur?

Goed diagnosestellen vraagt goede diagnoseapparatuur. Maar wat is goed? We vragen het aan Erik Streurman van DiagnosES.