Nieuw: Nissens elektrische waterpompen

Nieuw: Nissens elektrische waterpompen

Nissens, de Deense fabrikant van onderdelen voor motorkoeling, airconditioning, turbo's en EGR-kleppen, voegt elektrische waterpompen aan het assortiment toe. Nissens heeft er hoge verwachtingen van, want de markt groeit snel.

De uitbreiding van het bestaande gamma met elektrische waterpompen is voor de Deense fabrikant Nissens een natuurlijke stap. De automotive‑divisie van dit bedrijf maakt vervangingsonderdelen in drie sectoren:

1. motorkoeling (radiateuren, kachelradiateuren, oliekoelers);
2. airco (condensors, compressors, drogers, verdampers);
3. efficiëntie & emissies (turbo's, EGR-koelers, ‑kleppen en turbokoelers).

Aan de categorie motorkoeling hebben ze nu ook elektrische waterpompen toegevoegd.

Een elektrisch aangedreven waterpomp kan een eigen debiet (flow) hanteren.

Sneller op temperatuur

Elektronisch gestuurde en aangedreven waterpompen zijn in 2004 door BMW geïntroduceerd. Ze winnen sindsdien snel aan populariteit, vooral bij auto's met een stop-startsysteem of hybride-aandrijving. De elektrische waterpompen bieden namelijk veel voordelen. Een mechanische waterpomp draait met dezelfde snelheid als de motor, ongeacht of die motor warm of koud is. Maar een elektrisch aangedreven waterpomp kan een eigen debiet (flow) hanteren.

Zo kun je dus met een laag debiet een koude motor snel opwarmen en met een hoog debiet een warme motor snel afkoelen. De koeling is daardoor heel efficiënt.

Op maat aangestuurd

Een elektrische waterpomp wordt aangestuurd door de motorsturing, die rekening houdt met de bedrijfsmodus, de motorbelasting en de gegevens van de temperatuursensoren. Moderne motoren met lage emissies en hoge vermogens moeten binnen een klein temperatuurbereik draaien om hun efficiëntie te behouden.

Elektrische waterpompen zijn flexibel door autofabrikanten in te bouwen”

De motorsturing verhoogt of verlaagt het voltage naar de Nissens elektrische waterpomp, zodat de snelheid van die pomp varieert om een bepaalde doeltemperatuur te bereiken.

Nog een voordeel: elektrische waterpompen zijn flexibel door autofabrikanten in het motorcompartiment in te bouwen. Dat voorkomt hete en koude temperatuurzones in de motor.

Veiligheid en kwaliteit

Net als bij het al bestaande gamma van Nissens-onderdelen ligt ook bij deze nieuwe productgroep de focus op kwaliteit, veiligheid en een monteursvriendelijke montage. Het bedrijf heeft alle onderdelen gemaakt van kunststof elementen die aan de hoogste kwaliteitseisen voldoen. De connectoren zijn van OE-kwaliteit, net als de trillingsdempers en de montagebeugels en daarmee ook de bijpassende prestaties.

In alle elektrische waterpompen is een beveiligingsfunctie gemaakt, die ervoor zorgt dat de elektrische waterpomp niet oververhit raakt als het schoepenwieltje vastloopt. Mocht dat wel gebeuren, dan zal het stroomverbruik worden beperkt.

In alle elektrische waterpompen is een beveiligingsfunctie gemaakt.

First Fit verkort installatietijd

Bij het vervangen van een elektrische waterpomp is de pomp zelf slechts zelden de belangrijkste kostenpost; het is vooral de tijd die de monteur nodig heeft om de pomp te vervangen. De focus van Nissens ligt daarom op installatiegemak. Om een snelle en gemakkelijke installatie te garanderen, worden de benodigde beugels en bevestigingsmaterialen die bij de elektrische waterpomp horen in de doos bijgeleverd. Het bedrijf noemt dat het First Fit-concept en past het toe op alle productgroepen.

Het doel van het First Fit‑concept is het verkorten van de installatietijd voor de monteurs. Vooral de beugel waarmee je de elektrische waterpomp vastzet is essentieel bij het installeren; als die niet in de doos zit zijn monteurs veel te lang met de montage van de pomp bezig.

First Fit hulp‑ en hoofdwaterpompen

Het assortiment van de nieuwe productgroep bestaat bij de introductie al gelijk uit 35 elektrische waterpompen. Daarmee dekken ze een groot deel van het Europese wagenpark af. Bovendien zal het bedrijf, zoals het ook met de andere productgroepen doet, het gamma de komende jaren continu verder uitbreiden met nieuwe typen; uiteraard wordt daarbij kwaliteit, voorraad, documentatie en trainingen niet vergeten.

Nissens levert de First Fit hulp‑ en hoofdwaterpompen vanaf juli 2020. Het bedrijf verwacht een snelle groei, omdat een groot deel van het wagenpark al voorzien is van elektrische waterpompen.

Dit artikel is gesponsord door Nissens.

“Oranje kabels, wel of niet aanraken bij draaiende motor?”, vraagt Hans Schaeks.  - Foto: Peter Aansorgh

Hans Schaeks, ATTC: 'Accupakket repareren is gat in de markt'

Elektrische auto's en hybrides zijn er in allerlei soorten en maten. Ze hebben één ding gemeen: ze zijn niet probleemloos. Hans Schaeks van het Auto...

Niet dat je in Europa, of de VS binnen een jaar toestemming loskrijgt voor zo’n Xpeng/AeroHT tweeling. Maar ze menen dus wel bloedserieus dit tenminste in China uit te brengen. - Foto: Xpeng

Vliegende auto van Xpeng en AeroHT - echt waar?

Wordt de vliegende auto werkelijkheid? Wel als het aan de Chinese autofabrikant Xpeng ligt. Hoe denken zij het luchtruim te gaan kiezen?

Een soort kanon boven de testauto vuurt met 1 kHz frequentie röntgenpulsen van negen MeV (mega elektronvolt) af. Daar wil je absoluut niet naast staan, is ons wel duidelijk. - Foto: Mercedes-Benz

Botsproeven analyseren met röntgen: zo wil Mercedes auto's veiliger...

Alweer zeven jaar geleden konden we melden dat Mercedes-Benz, pionier in bots-onderzoek, röntgenfotografie inzette om botsproeven te analyseren. Zo...

Foto: Theon Design

Ultieme Porsche 911-fantasie wordt werkelijkheid bij Theon Design

Het Britse Theon Design in Oxfordshire onthult zijn Porsche 911 (964) met codenaam GBR003. Deze op maat gemaakte auto belichaamt de ultieme Porsche...

Sportiviteit? Comfort? Hoe lees je een band?

Vredestein Ultrac Pro: niet meer kiezen tussen grip of comfort (met...

"Met de Ultrac Pro hoef je niet meer te kiezen tussen performance en comfort", zegt Vredestein. "Onze ultra high performance band biedt het allebei."...

Als alle automobilisten hun gordel zouden gebruiken, zou dat jaarlijks alleen in Duitsland al 4.000 verkeersdoden schreeuwen. Maar ja: “De controle daarop zou een enorm politieapparaat vergen.” Gelukkig was er een ‘alternatief’ in ontwikkeling: “De luchtzak, het kernstuk van de Amerikaanse veiligheidsauto.”

AMT 1974: Voortschrijdend inzicht in veiligheid

Twee miljoen Amerikaanse verkeersdoden in 75 jaar! Gijs Berk schrijft vijftig jaar geleden in AMT in 1974 over veiligheid: veiligheidskooien,...

Gegevens uit de auto over verbruik, emissieproblemen en meer moeten in Euro 7 voor de automobilist open liggen – lees: alles zonder diagnosetester in te zien. - Foto: Bosch

Euro 7: vragen voor autobedrijf en klant

Het is bijna klaar, de nieuwe Euro 7 emissie-eisen-toevoeging aan de Europese typekeuringvoorschriften 2018/858. Het Europees parlement ging in maart...

Controle van platen voor zogeheten e-stacks. De platen worden met extreme precisie gemaakt en zorgen uiteindelijk voor betere elektromotoren. - Foto's: Bosch

Bosch Tilburg: van duwband naar elektromobiliteit en waterstof

De honderd miljoenste duwband verlaat in maart de fabriek van Bosch in Tilburg. Een mijlpaal voor Bosch Transmission Technology in Tilburg, in 1972...