Gesponsord

Roetfilter: niet elke oplossing werkt

Roetfilter: niet elke oplossing werkt

Het lampje 'DPF verstopt' op het dashboard brandt. Uitlezen geeft inderdaad aan dat het roetfilter is verstopt. Je kunt een middeltje toevoegen, het roetfilter laten reinigen of vervangen. Wat doe je? Er zijn meerdere antwoorden goed, maar niet alles werkt in elke situatie. Wat te doen?

Het is een dilemma dat elke werkplaats keer op keer weer tegenkomt en de juiste oplossing hangt een beetje van de situatie af. Laten we beginnen met de talloze middeltjes, die er eigenlijk altijd op neerkomen dat de verbranding van de roetdeeltjes versnelt. Daarmee raak je het roet kwijt en gaat het lampje uit, maar helaas komt het probleem snel terug. Dat is dus geen permanente oplossing. Een nadeel is bovendien de ongecontroleerde hoeveelheid warmte die door het middeltje ontstaat, waardoor het keramisch filterelement kan smelten. Dan ben je nog verder van huis.

Grondige dieptereiniging

Het roetfilter (DPF) los laten reinigen is een heel ander verhaal. Diesel Büchli reinigt roetfilters die geen 'flow' meer hebben. Het roetfilter wordt in een oven opgewarmd tot meer dan 600 graden Celsius, zodat roet, as, zwavel, olieresten en koolwaterstoffen eruit worden gedampt of gedroogd. Na de ovenbehandeling volgt een uitblaasbehandeling in een onderdrukcabine om het residu en andere niet-organische deeltjes, voornamelijk as (die niet verbranden, maar het filter wel verstoppen) er met perslucht uit te blazen.

Veel aftermarketproducten gebruiken het goedkopere Cordieriet”

Door na afloop van deze behandeling de tegendruk voor‑ en achter het filter te meten, is het effect van de reiniging kristalhelder. Samen met het keuringsrapport garandeert het bedrijf de juiste werking.

Einde van dezelfde dag weer ophalen

Voor deze reiniging hoef je bij Diesel Büchli geen afspraak te maken. Als je het filter 's ochtends vóór 9.00 uur aanlevert is het aan het einde van dezelfde dag klaar. Lever je het vóór 15.00 uur aan, dan kun je het aan het einde van de volgende ochtend ophalen. De kosten voor het reinigen bedragen 300 euro, exclusief BTW. Het bedrijf kan het roetfilter ook met nachtexpress naar één van de partners bij jou in de buurt sturen. Gemak dient de mens.

Weet wat je koopt

Het roetfilter vervangen is ook een goede oplossing, vooral als je kiest voor een nieuw, origineel filter van het betreffende merk. Dat is voor sommige klanten een hele goede oplossing, maar het is meestal ook verreweg de duurste optie. Een alternatief is een nieuw aftermarketfilter, waarvan de hele goede exemplaren zich kwalitatief kunnen meten met originele filters.

Het is wel oppassen met de kwaliteit, want soms laat de passing te wensen over, soms is er een veel kleiner filterelement gebruikt en soms is het binnenwerk gemaakt van een lagere materiaalkwaliteit. Veel aftermarketproducten gebruiken namelijk het goedkopere Cordieriet, dat veel minder hittebestendig is en een lagere asopslag heeft dan het duurdere Silicium Carbide.

Ruilen is sneller

Tenslotte zijn er de ruilfilters. Het prijsverschil met een origineel nieuw filter is vaak heel groot, dus het is wel belangrijk om te weten of het ruilfilter van OE-kwaliteit is of niet.

Ruilfilters zijn het beste en meest voordelige alternatief voor een origineel nieuw roetfilter”

Een ruilfilter van OE-kwaliteit is aantrekkelijk geprijsd en garandeert toch de juiste werking en passing. Diesel Büchli heeft een programma van meer dan honderd verschillende ruilunits in OE-kwaliteit; meer dan een origineel onderdeelnummer of het kenteken van de auto heb je niet nodig om de mogelijkheden te bepalen.

Heb je je keuze gemaakt, dan levert het bedrijf het roetfilter in de ochtend na de bestelling af. Bestel je bij één van jouw lokale Diesel Büchli Partners dan wordt het zelfs met de eerste route van de dag bezorgt. Uiteraard krijg je voor het gedemonteerde filter het statiegeld retour. Daarmee is ruilen niet alleen een betrouwbaar en snelle oplossing, maar ook het beste en meest voordelige alternatief voor een origineel nieuw roetfilter.

Dit artikel is gesponsord door Diesel Büchli. 

OOMT Webinar RI&E: 'in een halve dag is 80% ingevuld'Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord OOMT Webinar RI&E: 'in een halve dag is 80% ingevuld'

Een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) is niet alleen verplicht, het is een krachtig hulpmiddel. Het helpt je om risico's in je bedrijf te signaleren en maatregelen te nemen. Toch worstelen veel ondernemers met het invullen ervan. Tijdens het webinar van OOMT en de vakbladen AMT en Tweewieler werd duidelijk: een RI&E levert veel meer op dan je denkt. Het zorgt voor grip, inzicht en een veilige werkomgeving. In het webinar, dat gepresenteerd werd door Annemarie Maeijer-Brüning, werden handvatten, tips en ervaringsverhalen gedeeld.

Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Hoe Summa College EV-specialisten klaarstoomt met AA-Equipment

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.

OOMT webinar: zo gebruik je de RI&E als investering voor betere arbeidsomstandighedenGesponsord
Gesponsord

Gesponsord OOMT webinar: zo gebruik je de RI&E als investering voor betere...

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

Verbod op de verbrandingsmotor per 2035? Liever niet, zegt de grootste fractie in Europees Parlement.  - Foto: ANP /Hollandse Hoogte / Laurens Van Putten

Verbod op verbrandingsmotor moet van tafel, vindt grootste fractie...

De EVP wil af van het verbod op de verbrandingsmotor. De parlementsleden pleiten voor een mix van technologie om de Europese auto-industrie te redden.

De robot genaamd Sabrina bedient de motorfiets in het testlab van Dr. Jekill and Mr. Hyde. - Foto's: Peter Aansorgh

Dr. Jekill & Mr. Hyde: bijzondere brulpijpen van Nederlandse bodem

Het Nederlandse Dr. Jekill & Mr. Hyde is een uitlaatfabrikant met een geheel eigen filosofie. De uitlaten hebben een klep, waarmee je verschillende prestatie- en soundniveau's kunt kiezen. Elk van die niveaus voldoet echter aan de Euro 5+ homologatie-eisen. Hoe werkt dat?

Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijsGesponsord
Gesponsord

Gesponsord Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijs

Het opkomende bandenmerk Sentury Tyres maakt snel naam met innovatieve premiumbanden tegen een betaalbare prijs.

Zelfstandig werkende laadpunten die het stroomnet niet belasten en overal zo te plaatsen zijn, dat ziet MayMaan als een eerste toepassing van hun techniek. - Foto: Maymaan

Verbrandingsmotor op water (en alcohol): kan dat?

Laadstress, netcongestie, dure elektro-auto's? Geen zorgen meer, als we het bedrijf MayMaan uit Florida mogen geloven. Elke verbrandingsmotor kan volgens hen lopen op 70 % water en 30 % alcohol. Een heel stuk schoner dan benzine of diesel, met wat aanpassingen aan conventionele motoren. Vertel me meer!

Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meerGesponsord
Gesponsord

Gesponsord Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meer

"Bezoek de Garage van de Toekomst!" Dit is de belofte die Auto Prof 2025 uitspreekt als hét onafhankelijke aftersales event voor de autobranche. Of je nu eigenaar, ondernemer, technicus of monteur bent, Auto Prof zorgt ervoor dat je op de hoogte blijft van de ontwikkelingen binnen de automotive-industrie.