Wat kun je doen bij aircoproblemen?

Wat kun je doen bij aircoproblemen?

Als het misgaat met de doorstroming of vervuiling van een aircosysteem, is de condensor vaak het hart van het probleem. De Deense fabrikant Nissens weet wat je moet doen.

De condensor zit meestal aan de voorkant van de auto en heeft dus last van regen, sneeuw, wegenzout en steenslag. Dat is van invloed op de werking en levensduur. Zo kan corrosie aan de lamellen de koeling belemmeren. Je staat er vast niet bij stil, maar één rij lamellen minder doet de werking van de condensor al met drie procent afnemen.

Nissens (de Deense fabrikant van vervangingsdelen voor motorkoeling, airconditioning en turbo's) adviseert daarom om de condensor regelmatig te controleren. Let op olieplekken (die kunnen duiden op lekkage) en controleer op beschadigingen en oxidatie. Het bedrijf levert meer dan elfhonderd verschillende condensors. Ze zijn bijna allemaal voorzien zijn van een corrosiewerende laag, want die gaan tot acht keer langer mee dan onbeschermde condensors. Ook worden voor een groot aantal modellen de O‑ringen meegeleverd in de doos. Alle Nissens condensors zijn ontworpen, geproduceerd en getest volgens de OE‑normen.

Compressor kapot? Controleer de condensor

Ook veel compressorproblemen zijn te wijten aan een slechte condensor. De problemen beginnen vaak door een gebrekkige doorstroming in de condensor. De druk in het systeem loopt daardoor op, waardoor de compressor oververhit raakt. Het zijn vooral de smalle koelbuisjes van de condensor die snel verstopt raken door vervuiling en kleine beschadigingen. Vooral de condensors met microtube‑technologie zijn hier gevoelig voor.

Ook als een smeermiddel met een te hoge viscositeit is gebruikt kan het mis gaan. Nissens heeft alle compressors daarom vooraf gevuld met de correcte hoeveelheid en de juiste viscositeit PAG‑olie. Er is dus geen noodzaak om extra olie toe te voegen. Het bedrijf gebruikt alleen stabiele en chemisch inactieve PAG‑olie met een grote vochtigheidstolerantie bij hoge temperaturen.

Tip: Mix nooit PAO‑olie en PAG‑olie door elkaar,
want deze oliën mengen niet goed.

Hoe voorkom je problemen?

Het expansieventiel is een kwetsbaar onderdeel. Het werkt onder hoge druk en is temperatuurgevoelig. Ook hier kunnen verontreinigingen in het circuit voor problemen zorgen.

Raakt het ventiel verstopt dan zijn gevolgen: te weinig koudemiddel in de verdamper, te hoge druk en een oververhitte compressor. Als het ventiel open blijft staan, loopt er juist teveel koudemiddel door het systeem de compressor in. Je kunt de werkdrukken in het systeem overigens heel goed met manometers controleren.

Nissens heeft diverse technische posters beschikbaar waarop alle systeemwerkdrukken en temperaturen staan. Al die vervelende vervuilingen zijn overigens goed te voorkomen: vervang de filter/droger op tijd. De filter/droger absorbeert vocht en voorkomt daardoor inwendige corrosie, zodat de condensor of één van de andere onderdelen niet verstopt raakt.

Tip: Vervang de filter/droger elke twee jaar plus
elke keer als het systeem tussentijds open is geweest.

Spoelen is geen vacumeren

Het spoelen van het koudemiddelcircuit is iets anders dan het leeghalen (vacumeren) en opnieuw vullen. Door te spoelen haal je vocht, verontreinigde compressorolie, koudemiddel en vuildeeltjes (zoals metaalslijpsel door compressorschade) uit het aircosysteem. Dat doe je als er sprake is van verstopping of vervuiling, als je een onderdeel van het aircosysteem vervangt, bij een niet goed werkende filter/droger en bij het verkeerd gebruik van toevoegingen, zoals UV‑lekdetectie‑ en lekstopmiddelen.

Spoelen is ook de enige betrouwbare manier om het juiste volume olie te constateren, maar bedenk wel dat bij het spoelen de compressor, het expansieventiel en de filter/droger niet worden gespoeld.

Tip: Laat geen resten spoelmiddel achter in het systeem
en gebruik altijd de aanbevolen olie en toevoegingen.

Snelle en eenvoudige montage

Nissens levert maar liefst 1.125 verschillende condensors (goed voor 96 procent van het Europese wagenpark). Elk jaar komen er vijftig nieuwe bij. Nissens levert ze altijd (vaak inclusief O‑ringen) in stevig hersluitbare dozen, zodat je nieuwe condensors altijd zonder beschadigingen kunt monteren.

Het bedrijf helpt niet alleen met vervangende producten van OE‑kwaliteit, maar ook met technische bulletins en gratis online trainingen, zoals bij het NTC, het Nissens Training Concept. De perfecte afwerking en pasvorm zorgen voor een snelle en eenvoudige montage.

Dit artikel is gesponsord door Nissens.

Lees meer over

Toeleveranciers zien hun kans schoon om bij omschakeling naar elektro-rijden geïntegreerde oplossingen te bieden, zodat autofabrikanten geen afdeling motorontwikkeling meer nodig hebben.

Schaeffler maakt elektrische auto zuiniger

Zuinig zijn is troef als je niet elektrisch rijdt, minder brandstof verbruiken is immers minder CO2 uitworp. Beter voor het klimaat, en vaak minder belasting aftikken. Zuinig zijn is ook troef als je wel elektrisch rijdt: meer rijbereik, minder zorgen. Schaeffler draagt bij met meerdere oplossingen. Hoeveel besparen die?

Warm your hands by voice command – very easy in the ID.7: The steering wheel heating is activated automatically, in addition, air flows specifically to the hands on the steering wheel.

Volkswagen ID.7 met slimme airco

Een van de hoogtepunten in de komende elektrische sedan ID.7 is kennelijk de klimaatregeling. Daarop geeft Volkswagen tenminste een voorschotje. Het systeem heeft individueel variabele ventilatieroosters, een zonnesensor, en is hooggeautomatiseerd.

Oog voor techniek: CO2-warmtepomp in de VW ID

Oog voor techniek: CO2-warmtepomp in de VW ID

Eerder namen we in Oog voor Techniek de warmtepomp in de VW e-Golf onder de loep. Die werkt met traditioneel koudemiddel. Ook de basis-airco in de VW ID.-familie gebruikt R1234yf als koudemiddel. Maar is een lid van die familie uitgerust met warmtepomp, dan is het systeem gevuld met R744 (CO2). Waarom? En hoe werkt zo'n CO2-airco annex -warmtepomp?

Oog voor techniek: zo werkt de warmtepomp van een Volkswagen e-Golf

Oog voor techniek: zo werkt de warmtepomp van een Volkswagen e-Golf

Een verbrandingsmotor produceert genoeg afvalwarmte om een auto-interieur te verwarmen. In een elektrische auto ontbreekt zo'n 'gratis' warmtebron. Een elektrisch verwarmingselement dan? Dat doet een forse aanslag op de actieradius. Gelukkig is er de warmtepomp. Hoe zo'n 'omgekeerde airco' werkt? We zoeken het uit aan de hand van de VW e-Golf. De CO2-warmtepomp van de ID.3 bewaren we voor een volgend Oog.

Foto: Diederik van der Laan

'Aircoservice wordt het nieuwe olie verversen'

Aircoservice is nog steeds lastig te verkopen aan de klant. Maar dat gaat veranderen, betoogt Richard Groot.

Aircoservice in de werkplaats. Ook bij problemen met de airco kan het AMT Garageforum uitkomst bieden. – Foto: Shutterstock

Aircoproblemen opgelost op AMT Garageforum

Voor het thema Aircoservice dook redacteur Arnold van Schepen in het AMT Garageforum. Welke cold cases kwamen daar voorbij, en hoe zijn ze opgelost?

Bij het controleren van het aircosysteem moet aan het begin een temperatuurcontrole worden uitgevoerd bij de middelste ventilatieopening. De gemeten temperatuur bij gemiddelde ventilatorsnelheid moet tussen 3 °C en 8 °C liggen. – Foto: Gino Decoster

Diagnose aan het aircosysteem - deze basisprocedure moet je kennen

Het warme seizoen staat (bijna) voor de deur en daarmee ook het aircoseizoen. Veel aircoproblemen steken pas de kop wanneer automobilisten het...

Airco is bijna vanzelfsprekend in moderne auto’s, aircoservice zou dat dus ook moeten zijn.  – Foto: Shutterstock

Back to basics: dit moet je weten over het aircosysteem

Tegenwoordig is er bijna geen nieuwe auto meer zonder airconditioning. Maar hoe werkt het en hoe wordt de kou opgewekt? Om het principe te begrijpen...

Wepp gebruikt de natuur als preventief middel tegen vervuiling van het ventilatiesysteem.

Voertuigventilatiesysteem preventief reinigen met Wepp Synbiotica

Wepp komt met de Wepp Synbiotica. Deze preventieve behandeling reinigt volgens de onderhoudsmiddelenproducent op natuurlijke en duurzame wijze het...

In combinatie met een aircoservicestation vor R134a of R1234yf is deze hogedruk manometerset, met titanium verdeelstuk en met clycol gevulde meters, klaar voor R744 aircoservice.

CO2-aircoservice zonder CO2-aircoservicestation, kan dat?

CO2-airco? Lange tijd was dat een dure optie op auto's als de Mercedes S-klasse of Audi A8. Sinds de VW ID.-elektrische auto's met warmtepomp (en hun...

Flinke uitbreiding reserve-onderdelen Nissens voor EV's en hybride

Uitbreiding reserve-onderdelen van Nissens voor NEV's

Nissens heeft het aanbod reserve-onderdelen voor hybride en EV's flink uitgebreid. Deze NEV's (New Energy Vehicle) hebben bij service, onderhoud en...

De werkplaats van... René Airco

De werkplaats van... René Airco

Aircoservice, aircodiagnose en aircoreparatie zijn de hoofdactiviteiten van René Airco. Vanuit het hart van de Bollenstreek werkt René Looijmans...