Wat kun je doen bij aircoproblemen?

Wat kun je doen bij aircoproblemen?

Als het misgaat met de doorstroming of vervuiling van een aircosysteem, is de condensor vaak het hart van het probleem. De Deense fabrikant Nissens weet wat je moet doen.

De condensor zit meestal aan de voorkant van de auto en heeft dus last van regen, sneeuw, wegenzout en steenslag. Dat is van invloed op de werking en levensduur. Zo kan corrosie aan de lamellen de koeling belemmeren. Je staat er vast niet bij stil, maar één rij lamellen minder doet de werking van de condensor al met drie procent afnemen.

Nissens (de Deense fabrikant van vervangingsdelen voor motorkoeling, airconditioning en turbo's) adviseert daarom om de condensor regelmatig te controleren. Let op olieplekken (die kunnen duiden op lekkage) en controleer op beschadigingen en oxidatie. Het bedrijf levert meer dan elfhonderd verschillende condensors. Ze zijn bijna allemaal voorzien zijn van een corrosiewerende laag, want die gaan tot acht keer langer mee dan onbeschermde condensors. Ook worden voor een groot aantal modellen de O‑ringen meegeleverd in de doos. Alle Nissens condensors zijn ontworpen, geproduceerd en getest volgens de OE‑normen.

Compressor kapot? Controleer de condensor

Ook veel compressorproblemen zijn te wijten aan een slechte condensor. De problemen beginnen vaak door een gebrekkige doorstroming in de condensor. De druk in het systeem loopt daardoor op, waardoor de compressor oververhit raakt. Het zijn vooral de smalle koelbuisjes van de condensor die snel verstopt raken door vervuiling en kleine beschadigingen. Vooral de condensors met microtube‑technologie zijn hier gevoelig voor.

Ook als een smeermiddel met een te hoge viscositeit is gebruikt kan het mis gaan. Nissens heeft alle compressors daarom vooraf gevuld met de correcte hoeveelheid en de juiste viscositeit PAG‑olie. Er is dus geen noodzaak om extra olie toe te voegen. Het bedrijf gebruikt alleen stabiele en chemisch inactieve PAG‑olie met een grote vochtigheidstolerantie bij hoge temperaturen.

Tip: Mix nooit PAO‑olie en PAG‑olie door elkaar,
want deze oliën mengen niet goed.

Hoe voorkom je problemen?

Het expansieventiel is een kwetsbaar onderdeel. Het werkt onder hoge druk en is temperatuurgevoelig. Ook hier kunnen verontreinigingen in het circuit voor problemen zorgen.

Raakt het ventiel verstopt dan zijn gevolgen: te weinig koudemiddel in de verdamper, te hoge druk en een oververhitte compressor. Als het ventiel open blijft staan, loopt er juist teveel koudemiddel door het systeem de compressor in. Je kunt de werkdrukken in het systeem overigens heel goed met manometers controleren.

Nissens heeft diverse technische posters beschikbaar waarop alle systeemwerkdrukken en temperaturen staan. Al die vervelende vervuilingen zijn overigens goed te voorkomen: vervang de filter/droger op tijd. De filter/droger absorbeert vocht en voorkomt daardoor inwendige corrosie, zodat de condensor of één van de andere onderdelen niet verstopt raakt.

Tip: Vervang de filter/droger elke twee jaar plus
elke keer als het systeem tussentijds open is geweest.

Spoelen is geen vacumeren

Het spoelen van het koudemiddelcircuit is iets anders dan het leeghalen (vacumeren) en opnieuw vullen. Door te spoelen haal je vocht, verontreinigde compressorolie, koudemiddel en vuildeeltjes (zoals metaalslijpsel door compressorschade) uit het aircosysteem. Dat doe je als er sprake is van verstopping of vervuiling, als je een onderdeel van het aircosysteem vervangt, bij een niet goed werkende filter/droger en bij het verkeerd gebruik van toevoegingen, zoals UV‑lekdetectie‑ en lekstopmiddelen.

Spoelen is ook de enige betrouwbare manier om het juiste volume olie te constateren, maar bedenk wel dat bij het spoelen de compressor, het expansieventiel en de filter/droger niet worden gespoeld.

Tip: Laat geen resten spoelmiddel achter in het systeem
en gebruik altijd de aanbevolen olie en toevoegingen.

Snelle en eenvoudige montage

Nissens levert maar liefst 1.125 verschillende condensors (goed voor 96 procent van het Europese wagenpark). Elk jaar komen er vijftig nieuwe bij. Nissens levert ze altijd (vaak inclusief O‑ringen) in stevig hersluitbare dozen, zodat je nieuwe condensors altijd zonder beschadigingen kunt monteren.

Het bedrijf helpt niet alleen met vervangende producten van OE‑kwaliteit, maar ook met technische bulletins en gratis online trainingen, zoals bij het NTC, het Nissens Training Concept. De perfecte afwerking en pasvorm zorgen voor een snelle en eenvoudige montage.

Dit artikel is gesponsord door Nissens.

Lees meer over

Zo maakt Protean naafmotor bedrijfsauto elektrisch of hybride

Zo maakt Protean naafmotor bedrijfsauto elektrisch of hybride

Elektrificatie van het wagenpark is noodzaak in verband met het klimaat. Dat brengt aanzienlijke ontwikkelingskosten mee, en aangepaste...

Foto: Volkswagen

VW ID. Buzz gaat autonoom rijden in 2026

Volkswagen ADMT GmbH en Mobileye Global Inc. werken samen aan een autonoom rijdende ID. Buzz AD. De Level 4 autonoom rijdende ID. Buzz moet al in...

De Audi Q6 e-tron in de kleur Daytona Grey.

Ultrasnel laden met de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is het eerste productiemodel van Audi op het Premium Platform Electric (PPE) en is voorzien van revolutionaire technologie,...

De Opel Zafira Hydrogen3. - Foto: Comyu / Wikipedia

Brandstofcel of BEV? Techniek van toen blikt terug én vooruit

In 2004 reed een Opel Zafira Hydrogen3 tienduizend kilometer door Europa. De waterstofauto maakte een pitstop bij TU Delft, juist op het moment dat...

Laadpunt in een draagtas, met adapters voor elke aansluiting, als nieuw accessoire nu bij Mercedes-Benz. - Foto: Mercedes-Benz

Draagbare laadpaal van Mercedes-Benz

Het blijft voorlopig wel een punt, hoe en waar kun je je elektrische auto opladen? Mercedes wil het makkelijker maken met een soort portable...

Een echt dikke bus, rondom uitgebouwd en in speciale kleuren. Hebbeding? - Foto: Ford

Ford Transit met rally-DNA

Ford komt met de Transit Custom MS-RT. Deze versie van de legendarische bestelbus is onder handen genomen door M-Sport, de afdeling die de...

Illustratie gecreëerd met AI.

Ammoniak als brandstof voor voertuigen - een realistische optie?

Japanse wetenschappers doen onderzoek naar ammoniak als brandstof voor voertuigen.

Door een virtual reality bril kijken naar de garage van de toekomst

Door een virtual reality bril kijken naar de garage van de toekomst

Bas Koeten Racing prepareert en onderhoudt al ruim twintig jaar racewagens voor sprint- en endurance-wedstrijden; van Ford Fiesta tot Porsche GT3....