De robot genaamd Sabrina bedient de motorfiets in het testlab van Dr. Jekill and Mr. Hyde. - Foto's: Peter Aansorgh

Dr. Jekill & Mr. Hyde: bijzondere brulpijpen van Nederlandse bodem

Het Nederlandse Dr. Jekill & Mr. Hyde is een uitlaatfabrikant met een geheel eigen filosofie. De uitlaten hebben een klep, waarmee je verschillende prestatie- en soundniveau's kunt kiezen. Elk van die niveaus voldoet echter aan de Euro 5+ homologatie-eisen. Hoe werkt dat?

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?

Foto: Liqui Moly

Motor en roetfilter reinigen met nieuwe JetClean Tronic III van Liqui...

Liqui Moly presenteerde op de Automechanika Frankfurt de nieuwe JetClean Tronic III voor het reinigen van motoren en roetfilters. Er zijn twee varianten beschikbaar: een basisversie voor het reinigen van brandstofsystemen en een Pro-variant, die ook het aanzuigsysteem en roetfilter reinigt.

DPF Doctor Darren Darling houdt het simpel op AutoProf

DPF Doctor stelt razendsnel diagnose

Hoe stel je efficiënt diagnose? Die vraag stond centraal tijdens de presentatie van DPF Doctor Darren Darling in de ATC-kennisdome op AutoProf. Zijn antwoord samengevat in drie zinnen: Werk volgens een vast proces. Gezonde auto's zijn diagnostisch goud. En: Houd het simpel.

Uitlatentest in 1983. Op de rollenbank  werd ook het vermogen gemeten. - Foto: AMT Archief

Uitlatentest in 1983: imitatie is niet altijd slechter

In deze aflevering van Techniek van Toen gaan we terug naar 1983. AMT constateert dat de uitlatenomzet bij autobedrijven drastisch daalt. De reden: de opkomst van fastfitters. Automobilisten kiezen steeds vaker voor imitatie-uitlaten. maar zijn die even goed als het origineel? Dat zocht AMT grondig uit.

Afval bestaat niet. Andere bedrijven halen kostbare coatingmaterialen uit deze oude filters.

Roetfilterproblemen: wanneer moet je het roetfilter reinigen of...

Ze worden allemaal op tijd vervangen: luchtfilter, oliefilter, interieurfilter en brandstoffilter, maar niet het roetfilter. Bij Visser Diesel Center in 's-Hertogenbosch hebben ze al meer dan tienduizend roetfilters gereinigd en ze vinden dat de aandacht voor roetfilters net zo gewoon moet worden als de aandacht voor distributieriemen.

APK-afkeur. Gaat reinigen helpen? En waar moet je rekening mee houden als je het filter vervangt?

Afkeur in de APK-deeltjestest, wat nu?

Op 1 januari 2023 begon het en voorlopig zijn we er nog niet mee klaar: de deeltjestest in de APK. Waar je voorheen de DPF-problemen oploste door te reinigen, werkt dat nu niet meer. Hoe dan wel? Wat zijn de do's en don'ts bij een slechte uitslag op de APK-deeltjestest? We spreken met roetfilterfabrikant DRIV en expert Ralph Wilce.

Pas vanaf 1 januari 2023 maakt de deeltjestest deel uit van de APK. (Foto: Van Abeelen)

Deeltjesteller in de APK. Wat te verwachten?

De vijf vestigingen van Van Abeelen APK beschikten al vroeg over Mahle PMU 400-deeltjestellers. Van mei tot en met oktober 2022 testte deze specialist 586 dieselvoertuigen met bedrijfswarme motor. Hoewel deze voertuigen niet representatief zijn voor de Nederlandse vloot, geven de meetdata inzicht. Ook in België is al op grote schaal gemeten. Wat mogen we verwachten van de deeltjestest in de APK?

Stap voor stap: zo reinig je een katalysator

Stap voor stap: zo reinig je een katalysator

Er kunnen diverse oorzaken zijn voor foutcode P0420. "Een luchtlek in de uitlaat is met wat laswerk nog te verhelpen, maar de katalysator zelf kan ook gesmolten of gebarsten zijn", aldus Anton Diender van Dupag.

Op 1 januari 2023 gaat de APK-deeltjestest van start. Zijn er dan wel genoeg deeltjestellers?

1 januari nadert, komen de APK-deeltjestellers nu wel op tijd? (En...

De jaarwisseling komt eraan en dan is het zover. Na jaren van debatteren, onderzoeken, testen, debatteren, uitstellen en nog meer debatteren, start de APK-deeltjestest voor dieselvoertuigen met af-fabriek roetfilter. De vraag is, staan er tegen die tijd wél voldoende deeltjestellers in het land? Oh ja, en als je er een hebt, verdien je 'm dan terug?