9 voorraadtips voor het managen van grote assortimenten

9 voorraadtips voor het managen van grote assortimenten

Bedrijven in de automotive hebben vaak enorme assortimenten aan reservedelen op voorraad. Sommige worden maar heel weinig verkocht. Waar legt u welke voorraad neer voor de beste service en de laagste kosten? In dit artikel leest u negen tips om grip te krijgen op een uitdijend spare parts assortiment.

In essentie is voorraadbeheer heel eenvoudig. Het draait om twee vragen: wanneer en hoeveel moet je bestellen? Wat voorraadmanagement complex maakt, is het feit dat iedereen er anders naar kijkt. Zo kijkt een financieel directeur naar de kapitaalkosten en incourantie. Een logistiek manager denkt vaak in aantal palletplaatsen en aantal orderregels. De verkoopdirecteur vertaalt voorraad in meer omzet, meer marge en een tevreden eindklant.

Supply chains meer hybride

De traditionele supply chain bestaat niet meer in de automotive. In plaats van goederen die via producent, grossier en garagist naar de consument gaan, zijn supply chains veel meer hybride geworden. Waar leg je dan de voorraad neer voor de beste service? Met een groeiend assortiment, meer verkoopkanalen en meer voorraadpunten, blijkt dit in de praktijk heel lastig aan te sturen voor bedrijven. Op basis van onze ervaringen bij meer dan duizend klanten wereldwijd die onze software gebruiken voor het optimaliseren van hun voorraad, komen wij tot onderstaande tips.

Tip 1: Van strategie naar executie

Maak de juiste vertaling van je bedrijfsstrategie naar business rules met bijbehorende automatische scenario’s. Parts-producenten, auto-importeurs, importeurs, grossiers: ze zijn allen actief in spare parts maar hun rol en hun voorraad- en inkoopstrategie is volledig anders.

Tip 2: Statistiek liegt niet

Maak gebruik van (big) data! Dit maakt het mogelijk om ook voor extreem grote assortimenten dagelijks met statistisch verantwoorde modellen de juiste forecast en (vaak nog belangrijker) de juiste bijbehorende veiligheidsvoorraad te calculeren.

Tip 3: ABC voor de juiste focus

Het is onmogelijk om bij grote long tail assortimenten elk artikel evenveel aandacht te geven. Breng focus aan door frequent een gedegen ABC/XYZ-analyse op basis van de forecast te maken. Welke producten leveren de meest toegevoegde waarde op in marge, omzet en/of aantal klanten?

Tip 4: Op voorraad leggen of juist niet?

Houd hierbij rekening met het 3-staps-model. Past het artikel in het assortiment? Moet je het artikel zelf op voorraad leggen? Hoeveel stuks? Hierbij is de tweede stap de belangrijkste. Veel hangt af van de bereidheid van de klant om te wachten en de wijze waarop de toeleverancier zijn back office heeft ingericht.

Tip 5: Product Life Cycle

Houd de product life cycle van het spare part goed in de gaten. Zit er nog groei in de afzet of moet je juist uitfaseren? Elke fase kent binnen een organisatie een andere eigenaar en een ander sturingsmechanisme. Pas je voorraad- en inkoopstrategie hier op aan.

Tip 6: Management by exception

Het is onmogelijk alle artikelen dagelijks handmatig te checken. Hoeveel excepties kun en wil je managen? Wat wil je automatiseren en wat moet / mag een planner nog zelf beslissen? Zorg hierbij voor de juiste trade off tussen efficiency en effectiviteit.

Tip 7: Samenwerking

Samenwerking is key, zowel extern als intern. Deel informatie met je leveranciers voor betere prestaties. Deel tijdig informatie met sales om issues rondom overvoorraad en mogelijke tekorten zo effectief mogelijk op te lossen.

Tip 8: Bouwstenenmodel

Professionaliseer je supply chain stap voor stap. Zorg daarbij voor het juiste fundament. Het Slimstock bouwstenenmodel helpt om structuur aan te brengen.

Tip 9: Blijf trainen

Voorraad management is topsport. Blijf investeren in je mensen om ze beter te maken en om ze langer voor je bedrijf te behouden.

Dit artikel is gesponsord door Slimstock.

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.

Foto: Gert te Lintelo

Satink Classic Car Creations combineert restauratie met innovatie

Satink Classic Car Creations in Hengelo (Overijssel) is al dik dertig jaar een begrip in de restauratiewereld. Het bedrijf organiseerde op zaterdag...

De cao Metaal en Techniek is met zo’n 360.000 werknemers in de sector en zo’n 36.000 werkgevers de grootste cao in de marktsector Foto: Shutterstock

UPDATE: FNV stuurt cao-ultimatum naar werkgevers Metaal & Techniek

FNV Metaal heeft een cao-ultimatum gestuurd naar de werkgevers in de Metaal & Techniek sector, waar ook carrosseriebedrijven en...

De EV-koper weet nu tot en met 2030 waar hij aan toe is qua wegenbelasting. - Foto: Shutterstock

Gewichtscorrectie voor EV - wat zegt Bovag over kabinetsvoorstel?

We zagen al dat het voorstel van het demissionaire Kabinet voor een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting voor EV's tot en met 2030 wordt...

Foto: Shutterstock

Clepa: EU-wetgeving moet toegang tot voertuigdata blijvend borgen

De Europese automobielindustrie staat op een kruispunt waarbij toegang tot voertuigdata van cruciaal belang is voor het concurrentievermogen van de...

Werk je liever aan een auto met verbrandingsmotor dan aan deze?

Wie wil werken aan EV? Dit zeggen autotechnici!

Wil jij werken aan EV's? Dat en meer vroegen we je al weer even geleden. We kregen zo'n honderd uitvoerige reacties. Resultaat: ongeveer 30% van de...

De waterstoftruck van MAN is nu al leverbaar in Nederland. - Foto: MAN

Waterstoftruck van MAN dit jaar leverbaar in Nederland

MAN Truck & Bus gaat als eerste Europese truckproducent een gelimiteerde serie trucks produceren met een waterstof-verbrandingsmotor. De serie van...

Foto: Shutterstock

Cao Metaal & Techniek: onderhandelingen afgebroken, acties dreigen

FNV Metaal breekt de onderhandelingen voor een nieuwe cao Metaal & Techniek, waar ook carrosseriebedrijven onder vallen, af.