Hightech kalibratietechniek wint tijd en beschermt tegen claims

Hightech kalibratietechniek wint tijd en beschermt tegen claims

Het gaat sneller dan we konden vermoeden: het hele ADAS-kalibratieproces van een auto die net uit de schadewerkplaats naar boven is gebracht, is letterlijk voorbij voor je het doorhebt. De chef werkplaats van ABS autoherstel Pijnaker heeft - alleen wel te verstaan - alles in stelling gebracht en het protocol doorlopen terwijl 'we' nog met een kop koffie over het systeem praten met procesmanager Tom Koudijs. "Die efficiëntie", zegt hij, "is nog maar één van de troefkaarten van deze geavanceerde BrainBee Connex Digital ADAS-oplossing."

De afgelopen maanden heeft het systeem zich al in de praktijk bewezen als onderdeel van de hightech aanpak die ze in Aalsmeer hoog in het vaandel hebben. De steeds verdergaande toepassing van  geavanceerde sensortechnologie vraagt om een bijpassend eigentijdse techniek in de werkplaats.

'Het is als popcorn'

Koudijs: “Het is als popcorn. Pof, opeens is het er. In steeds meer automodellen. De ADAS-techniek vraagt bij herstelwerk om extreme precisie, exact volgens fabrieksnormen. Voorheen ging daar bij ons veel tijd in zitten en was het een heel gedoe met wel 22 ballenpanelen voor de metingen. Vierhonderd euro per stuk.” Bij deze techniek hoef je hoogstens via de software een nieuwe auto toe te voegen. Dat gebeurt online vanuit een database van leverancier Rocar-Tech.

Kalibreren-ADAS-Rocar-TechVerdienmodel

Cruciale vraag: hoe efficiënt werkt de nieuwe digitale ADAS-oplossing? Dat heeft men bij ABS Pijnaker tot op de cent berekend. Voor hun hightech schadeherstel was dat na de eerste testfase dus een  inkopper. “Minstens zo belangrijk is dat je het hele proces en de metingen digitaal in een rapport opslaat”, vertelt Koudijs.

“Samen met die van het uitlijnen van de auto. Dat voer je altijd eerst uit voor je de kalibratie uitvoert. De basis moet goed zijn. Er speelt nog iets anders mee waar je niemand over hoort. Deze techniek is er voor veiligheid en automatische rijhulpfuncties en je kunt erop wachten dat er bij een ongeval na schadeherstel ooit aansprakelijkheidsclaims komen. Dan redje je bedrijf misschien wel omdat je aan kunt tonen dat de auto perfect met de juiste materialen hersteld en gekalibreerd is weggereden.”

Dongle aansluiten, verbinding maken, testscherm exact opstellen en je kunt met het tablet in de hand de hele procedure stap voor stap doorlopen”

Schadelast verlagen

Een derde belangrijke troefkaart is volgens Koudijs dat het de schadelast verlaagt. Uitbesteden is niet langer nodig en de auto hoeft niet lang stil te staan voor hij elders aan de beurt is. De opmars van de techniek – meer sensoren – is voor de verzekeraars een zorgpunt. Efficiënt herstel zien ze in Aalsmeer dan ook als een troefkaart richting verzekeraar en bijvoorbeeld fleetowners. Die krijgen ze in toenemende mate over de vloer.

Extreem precies

In de werkplaats heeft het BrainBee Connex Digital ADAS-systeem iedereen snel overtuigd. De chef werkplaats: “Je kunt het in de werkplaats alleen doen. Steeds meer fabrikanten stappen over naar statisch kalibreren, soms met een testrit ter controle. Ook de twee stappen meting met verschillende  afstanden tot het meetbord van sommige merken lost de techniek via het grote beeldscherm voor
je op door de afstand te simuleren”.

Kalibreren-Rocar-Tech-3Kalibreren voor dummies

Moet je veel leren? “Je hebt het met wat uitleg snel onder controle. Je kunt bovendien op elke redelijk vlakke vloer werken. Lasers helpen bij het instellen van afstand en hoogte, vele malen preciezer dan met een rolmaat natuurlijk. Zelfs als de opstelling iets schuin staat corrigeert de computer achter het  scherm dat.”

De chef werkplaats is zichtbaar enthousiast: “Dongle aansluiten, verbinding maken, testscherm exact opstellen en je kunt met het tablet in de hand de hele procedure stap voor stap doorlopen. Met storingsbegeleiding. Als je er niet uitkomt, neem je contact op met de helpdesk. Die kan meekijken dan.”

Rocar-Tech levert het systeem voor diagnose, storingsbegeleiding en ADAS in één pakket. Wie de investering niet zelf wil doen kan ook gebruik maken van een lease-constructie.

Dit artikel is gesponsord door Rocar-Tech

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...