Gesponsord

Hightech kalibratietechniek wint tijd en beschermt tegen claims

Hightech kalibratietechniek wint tijd en beschermt tegen claims

Het gaat sneller dan we konden vermoeden: het hele ADAS-kalibratieproces van een auto die net uit de schadewerkplaats naar boven is gebracht, is letterlijk voorbij voor je het doorhebt. De chef werkplaats van ABS autoherstel Pijnaker heeft - alleen wel te verstaan - alles in stelling gebracht en het protocol doorlopen terwijl 'we' nog met een kop koffie over het systeem praten met procesmanager Tom Koudijs. "Die efficiëntie", zegt hij, "is nog maar één van de troefkaarten van deze geavanceerde BrainBee Connex Digital ADAS-oplossing."

De afgelopen maanden heeft het systeem zich al in de praktijk bewezen als onderdeel van de hightech aanpak die ze in Aalsmeer hoog in het vaandel hebben. De steeds verdergaande toepassing van  geavanceerde sensortechnologie vraagt om een bijpassend eigentijdse techniek in de werkplaats.

'Het is als popcorn'

Koudijs: “Het is als popcorn. Pof, opeens is het er. In steeds meer automodellen. De ADAS-techniek vraagt bij herstelwerk om extreme precisie, exact volgens fabrieksnormen. Voorheen ging daar bij ons veel tijd in zitten en was het een heel gedoe met wel 22 ballenpanelen voor de metingen. Vierhonderd euro per stuk.” Bij deze techniek hoef je hoogstens via de software een nieuwe auto toe te voegen. Dat gebeurt online vanuit een database van leverancier Rocar-Tech.

Kalibreren-ADAS-Rocar-TechVerdienmodel

Cruciale vraag: hoe efficiënt werkt de nieuwe digitale ADAS-oplossing? Dat heeft men bij ABS Pijnaker tot op de cent berekend. Voor hun hightech schadeherstel was dat na de eerste testfase dus een  inkopper. “Minstens zo belangrijk is dat je het hele proces en de metingen digitaal in een rapport opslaat”, vertelt Koudijs.

“Samen met die van het uitlijnen van de auto. Dat voer je altijd eerst uit voor je de kalibratie uitvoert. De basis moet goed zijn. Er speelt nog iets anders mee waar je niemand over hoort. Deze techniek is er voor veiligheid en automatische rijhulpfuncties en je kunt erop wachten dat er bij een ongeval na schadeherstel ooit aansprakelijkheidsclaims komen. Dan redje je bedrijf misschien wel omdat je aan kunt tonen dat de auto perfect met de juiste materialen hersteld en gekalibreerd is weggereden.”

Dongle aansluiten, verbinding maken, testscherm exact opstellen en je kunt met het tablet in de hand de hele procedure stap voor stap doorlopen”

Schadelast verlagen

Een derde belangrijke troefkaart is volgens Koudijs dat het de schadelast verlaagt. Uitbesteden is niet langer nodig en de auto hoeft niet lang stil te staan voor hij elders aan de beurt is. De opmars van de techniek – meer sensoren – is voor de verzekeraars een zorgpunt. Efficiënt herstel zien ze in Aalsmeer dan ook als een troefkaart richting verzekeraar en bijvoorbeeld fleetowners. Die krijgen ze in toenemende mate over de vloer.

Extreem precies

In de werkplaats heeft het BrainBee Connex Digital ADAS-systeem iedereen snel overtuigd. De chef werkplaats: “Je kunt het in de werkplaats alleen doen. Steeds meer fabrikanten stappen over naar statisch kalibreren, soms met een testrit ter controle. Ook de twee stappen meting met verschillende  afstanden tot het meetbord van sommige merken lost de techniek via het grote beeldscherm voor
je op door de afstand te simuleren”.

Kalibreren-Rocar-Tech-3Kalibreren voor dummies

Moet je veel leren? “Je hebt het met wat uitleg snel onder controle. Je kunt bovendien op elke redelijk vlakke vloer werken. Lasers helpen bij het instellen van afstand en hoogte, vele malen preciezer dan met een rolmaat natuurlijk. Zelfs als de opstelling iets schuin staat corrigeert de computer achter het  scherm dat.”

De chef werkplaats is zichtbaar enthousiast: “Dongle aansluiten, verbinding maken, testscherm exact opstellen en je kunt met het tablet in de hand de hele procedure stap voor stap doorlopen. Met storingsbegeleiding. Als je er niet uitkomt, neem je contact op met de helpdesk. Die kan meekijken dan.”

Rocar-Tech levert het systeem voor diagnose, storingsbegeleiding en ADAS in één pakket. Wie de investering niet zelf wil doen kan ook gebruik maken van een lease-constructie.

Dit artikel is gesponsord door Rocar-Tech

Hoe krijg je vastzittende dieselinjectoren los? Würth Special Tools-specialist Peter Holleman zet de leden van ATC-Arnhem-Nijmegen aan het denken.
Injector

Dieselinjectoren demonteren? Stop zinloos geweld!

Door kool en roest kunnen dieselinjectoren extreem vastzitten. Ze los maken kan dan veel kostbare werkplaatstijd opslokken en tot grote motorschade leiden. Hoe het wel moet? Efficiënt, vlot en zonder bloed, zweet en tranen? Dat demonstreerde Würth Special Tools-specialist Peter Holleman bij ATC Arnhem Nijmegen.

Lachende gezichten. Links Educated!-ondernemers Leander Engelbertink en Wouter Van der Hurk, rechts Stepfan Griffioen (Bovag), Mark Leerdam (Hobéon) en Debby de Kock, Bovag Projectmanager Schade.
Opleiding & Training

Educated! officieel erkend als exameninstelling in schadeherstel

Feestje op de Hella Academy. Educated! krijgt er een belangrijk certificaat uitgereikt. De jonge opleidings- en examenorganisatie is daarmee een officieel erkende instelling voor het afnemen van examens in het schadeherstel. Hoe zit dat? Waarom is het belangrijk? En waarom bij Hella?

Gesponsord
Gesponsord
Webinar

Gesponsord OOMT Webinar RI&E: 'in een halve dag is 80% ingevuld'

Een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) is niet alleen verplicht, het is een krachtig hulpmiddel. Het helpt je om risico's in je bedrijf te signaleren en maatregelen te nemen. Toch worstelen veel ondernemers met het invullen ervan. Tijdens het webinar van OOMT en de vakbladen AMT en Tweewieler werd duidelijk: een RI&E levert veel meer op dan je denkt. Het zorgt voor grip, inzicht en een veilige werkomgeving. In het webinar, dat gepresenteerd werd door Annemarie Maeijer-Brüning, werden handvatten, tips en ervaringsverhalen gedeeld.

Gesponsord
Gesponsord
Werkplaats & Onderhoud

Gesponsord OOMT webinar: zo gebruik je de RI&E als investering voor betere...

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

Foto: Serenco
Equipment & Gereedschap

Serenco breidt assortiment Powerhand garagekriks uit

Naast de 3-tons krik levert Serenco nu ook 1,5- en 2-tons garagekriks van Powerhand.

Gesponsord
Gesponsord
sponsored content

Gesponsord De nieuwe structuur van Garage Geurtsen zorgt voor groei,...

Garage Geurtsen in Veenendaal biedt drie categorieën auto's: bedrijfswagens, reguliere auto's en zevenzitters, de laatste als specialisme. Sinds 2012 is Willem Geurtsen toegetreden tot het bedrijf dat door zijn vader werd opgericht. In 2023 nam hij de dagelijkse leiding over. Het bedrijf is in al die jaren gegroeid en inmiddels werken ruim 25 medewerkers bij Geurtsen.

Foto: Sonic Equipment
Sonic

Sonic neemt Sonic Tools USA over en versterkt positie in Noord-Amerika

Sonic Group neemt Sonic Tools USA over en versterkt zijn positie in de Noord-Amerikaanse markt. Dit past binnen de internationale groeistrategie van het Nederlandse gereedschapsbedrijf.

De DAS 3000 is een installatie waarmee de kalibratie van camera’s en radarsensoren zeer snel kan worden uitgevoerd.
ADAS

Toekomstgericht kalibreren met Bosch DAS 3000

Sinds 1 juli 2024 moeten alle nieuw verkochte auto's een groot aantal Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) hebben. Dat betekent dat elke werkplaats steeds vaker te maken krijgt met auto's, waarvan de radarsensoren en optische camera's na reparatie moeten worden gekalibreerd. Met de Bosch DAS 3000 kun je snel en effectief kalibreren.

Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.Gesponsord
Gesponsord
EV

Gesponsord Hoe Summa College EV-specialisten klaarstoomt met AA-Equipment

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.

Foto: DT Spare Parts
Gereedschap opbergsysteem

DT Spare Parts introduceert nieuwe gereedschapskisten

DT Spare Parts lanceert nieuwe, robuuste gereedschapskisten. Ontworpen voor monteurs en beschikbaar in diverse uitvoeringen.

AMT en de rest van de vaderlandse pers zijn naar Saarloos in Rotterdam gekomen voor een demonstratie van de Clayton-chassisdynamometer.
Equipment & Gereedschap

Techniek van toen 1954: nooit meer proefrijden?

In 1954 demonstreert Saarloos in AMT de mogelijkheden van de Clayton-chassisdynamometer. Is dit het einde van het proefrijden?

Gesponsord
Gesponsord
sponsored content

Gesponsord Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijs

Het opkomende bandenmerk Sentury Tyres maakt snel naam met innovatieve premiumbanden tegen een betaalbare prijs.