ADAS-kalibratie: Zelf doen of uitbesteden? Deel je ervaring!

ADAS-kalibratie: Zelf doen of uitbesteden? Deel je ervaring!
Fabrikanten buitelen over elkaar heen met ADAS-kalibratiesystemen. Heb jij er al een, oriënteer je je of sla je over?

Steeds meer auto's hebben camera's en radars aan boord om de diverse ADAS-rijhulpsystemen mogelijk te maken. Goed voor de veiligheid, maar een verkeerde kalibratie kan klachten geven. Een grootlicht-assistent die vreemd reageert of een noodstop-melding zonder dat er aanleiding toe is, bijvoorbeeld. Belangrijk dus, dat kalibreren. Maar doe je dit zelf, besteed je het uit of denk je erover het zelf te gaan doen?

Wanneer je hebt gewerkt aan de wielophanging kan kalibratie van de camera en radar noodzakelijk zijn. Maar ook na een schade of ruitvervanging. Vanaf 2021 verplicht de EU een aantal rijhulpsystemen bij nieuwe typegoedkeuringen. Daardoor zul je ook als universeel autobedrijf steeds vaker met ADAS te maken krijgen.

Fabrikanten van kalibratiesystemen zien daar een kans, want inmiddels zijn er al meer dan tien verschillende systemen op de markt. Een goede kalibratie beloven ze allemaal, maar de functionaliteit verschilt. Ook op het gebied van gebruiksgemak zijn er verschillen en het ene systeem neemt simpelweg meer ruimte in dan het andere.

Laser, rolmaat, soms allebei: het ene systeem is gebruiksvriendelijker dan het andere.

ADAS kalibreren: deel jouw ervaring

Voor het ADAS-thema in AMT 12 zijn we op zoek naar jouw ervaringen.
Hoe vaak is kalibratie nodig bij klantenauto’s? En doe je die kalibratie dan zelf, of juist niet? Welke kalibratieapparatuur heb je, ben je nog op zoek naar de juiste oplossing of heb je al apparatuur en gebruik je het niet of amper?

Vul jouw ervaringen in

We zijn nieuwsgierig naar jouw ervaringen. Vul het formulier hieronder in. Let op, deze past zich automatisch aan naar gelang of je al kalibratie-apparatuur hebt, of niet.

Onder alle inzendingen geven we vijftien Beta carterplug-servicesets voor VAG-auto’s weg. Alvast bedankt voor het delen van jouw ervaringen!


EV in de werkplaats. Serenco komt met een hele reeks gereedschappen om snel en efficiënt aan EV's te werken. - Foto: Rob Engelaar / ANP

Serenco introduceert oplossingen voor onderhoud en reparatie van EV's

Serenco introduceert tijdens Automechanika Frankfurt 2024 een reeks innovatieve voor onderhoud aan en reparatie van EV's.

De proeffabriek op de Mercedes-Benz eCampus produceert electrodes, assembleert die in cellen en maakt die klaar voor gebruik.

Mercedes eCampus: hoe produceer je accucellen?

De proeffabriek op de Mercedes-Benz eCampus produceert zogenoemde prismatische accucellen. Die zijn opgebouwd als een stapel pakketjes van anodes,...

Om leidend te zijn in elektrische auto’s wil Mercedes-Benz de elektromotor, de aansturing van de aandrijving en de batterij controleren en beheersen.

Mercedes eCampus: EV-aandrijflijn in eigen hand

Midden op hoofdvestiging Stuttgart-Untertürkheim opent Mercedes Benz zijn eCampus. Dat EV-ontwikkelingscentrum komt juist nu het gedaan is met de...

Fuchs Service Equipment is importeur van onder meer Hunter Engineering. - Foto: Fuchs Service Equipment

Fuchs Service Equipment viert jubileum met open dagen

Op 26 en 27 september opent Fuchs zijn deuren voor het publiek en toont de nieuwste ontwikkelingen op gebied van werkplaatsequipment.

Tijdens de Bosch TechDay 2024 maakten we kennis met de technologie die in de auto van de (nabije) toekomst gebruikt wordt. - Foto: Bosch

Bosch Act-by-Wire: zo rijdt de auto aan een digitaal draadje

Hoe rijdt een auto met Steer-by-Wire? Of Brake-by-Wire? Deze en andere technologie konden we in de praktijk testen tijdens de Bosch Techday 2024.

100 % SoC is niet helemaal vol en 0 % SoC niet helemaal leeg. Zowel aan de boven- als aan de onderkant is een buffer. Een gedeelte van de buffer aan de onderkant is bruikbare reservecapaciteit. Hoe groot dat deel is? Dat verschilt per automerk en -type.

Hoe lang rijdt een EV door met een lege batterij?

"Hoe groot is de actieradius?" Het is de eerste vraag die autoconsumenten stellen bij een EV. In de praktijk gebruiken EV-rijders de volledige...

Drie autobedrijven strijden om de titel Bovag Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2024. Vakgarage Voskuilen is een van hen.

Maak kennis met de finalisten van Bovag Autobedrijf van het Jaar 2024!

Welk bedrijf wordt Bovag Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2024? De jury maakte de drie finalisten bekend. Maak kennis met Autobedrijf Bie...

Eldis staat regionaal bekend om zijn uitgebreide assortiment in auto-en carrosserie onderdelen. Foto: Alliance Automotive Group

Alliance Automotive Group Benelux neemt Eldis over

Alliance Automotive Group Benelux (AAGB) neemt Eldis en de bijbehorende afdeling Wallecan over.