ADAS-kalibratie: Zelf doen of uitbesteden? Deel je ervaring!

ADAS-kalibratie: Zelf doen of uitbesteden? Deel je ervaring!
Fabrikanten buitelen over elkaar heen met ADAS-kalibratiesystemen. Heb jij er al een, oriënteer je je of sla je over?

Steeds meer auto's hebben camera's en radars aan boord om de diverse ADAS-rijhulpsystemen mogelijk te maken. Goed voor de veiligheid, maar een verkeerde kalibratie kan klachten geven. Een grootlicht-assistent die vreemd reageert of een noodstop-melding zonder dat er aanleiding toe is, bijvoorbeeld. Belangrijk dus, dat kalibreren. Maar doe je dit zelf, besteed je het uit of denk je erover het zelf te gaan doen?

Wanneer je hebt gewerkt aan de wielophanging kan kalibratie van de camera en radar noodzakelijk zijn. Maar ook na een schade of ruitvervanging. Vanaf 2021 verplicht de EU een aantal rijhulpsystemen bij nieuwe typegoedkeuringen. Daardoor zul je ook als universeel autobedrijf steeds vaker met ADAS te maken krijgen.

Fabrikanten van kalibratiesystemen zien daar een kans, want inmiddels zijn er al meer dan tien verschillende systemen op de markt. Een goede kalibratie beloven ze allemaal, maar de functionaliteit verschilt. Ook op het gebied van gebruiksgemak zijn er verschillen en het ene systeem neemt simpelweg meer ruimte in dan het andere.

Laser, rolmaat, soms allebei: het ene systeem is gebruiksvriendelijker dan het andere.

ADAS kalibreren: deel jouw ervaring

Voor het ADAS-thema in AMT 12 zijn we op zoek naar jouw ervaringen.
Hoe vaak is kalibratie nodig bij klantenauto’s? En doe je die kalibratie dan zelf, of juist niet? Welke kalibratieapparatuur heb je, ben je nog op zoek naar de juiste oplossing of heb je al apparatuur en gebruik je het niet of amper?

Vul jouw ervaringen in

We zijn nieuwsgierig naar jouw ervaringen. Vul het formulier hieronder in. Let op, deze past zich automatisch aan naar gelang of je al kalibratie-apparatuur hebt, of niet.

Onder alle inzendingen geven we vijftien Beta carterplug-servicesets voor VAG-auto’s weg. Alvast bedankt voor het delen van jouw ervaringen!


Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...