Hoe radarsensoren ons rijdend leven makkelijker maken

Hoe radarsensoren ons rijdend leven makkelijker maken

Iedereen kent ze wel: rijhulpsystemen in de auto. Systemen met radarsensoren die ons rijdend leven makkelijker, comfortabeler en veiliger moeten maken. Welke toepassingen kennen we inmiddels, wat is er verkrijgbaar en wat is de link met diagnose?

Bij het begrip 'radar' denk je misschien in de eerste plaats aan de lucht- of scheepvaart. Daar zijn deze systemen al jaren bekend en bewezen. 'Radar' is de afkorting van 'Radio Detection and Ranging' en betekent vrij vertaald 'radiodetectie en afstandsmeting'. Dit wil zeggen dat een radartoestel gebundelde elektromagnetische golven in lichtsnelheid zendt, de zogenaamde primaire signalen. Als deze golven op een object stoten, worden ze als echo's (secundaire signalen) gereflecteerd en door het systeem ontvangen en geanalyseerd. In de analyse-elektronica van het systeem kunnen dan richting, afstand en snelheid worden bepaald.

Toename in systemen met radarsensoren

Radarsensoren worden gebruikt voor afstandsmeting in bestuurdersassistentiesystemen aan voor- en achterzijde. Systemen als Adaptive Cruise Control zijn al enige jaren gemeengoed in veel moderne voertuigen. In het kader van de verdere vergroting van de veiligheid en het voorkomen van ongevallen, zijn ook systemen aan de achterzijde steeds meer in de spotlight komen te staan. Omdat in het algemeen de interesse en ontwikkeling is toegenomen, is het onderwerp radarsensoren niet alleen maar weggelegd voor merkgarages maar zullen ook universele garages er steeds meer mee te maken krijgen.

Toepassingen van deze sensoren

De meest veel voorkomende toepassingsgebieden zijn:

  • Bewaking van de dode hoek: waarschuwt de bestuurder als er een ander voertuig in zijn dode hoek zit.
  • Lane assist: zorgt ervoor dat de bestuurder op een veilige manier van rijstrook kan wisselen.
  • Precrash-systeem achterzijde: dit systeem observeert van achteren naderende voertuigen en activeert bij acuut botsingsgevaar. veiligheidsmaatregelen, zoals airbags en autogordels.
  • Uitparkeerassistent: deze assistent waarschuwt de bestuurder bij het uitparkeren voor naderende voertuigen.
  • Voertuig-uitstapassistent: dit systeem bewaakt het bereik rechts en links van de voertuigdeuren, zowel aan bestuurders- als aan bijrijderszijde, voor en achter.

Pionier in radarsensoren

Hella produceert al meer dan tien jaar radarsensoren in het bereik van 24 GHz-smalband. Al in 2005 paste het bedrijf de eerste generatie 24 GHz-radarsensoren seriematig toe. De sensoren zijn geschikt voor inmiddels welbekende functies zoals herkenning van de dode hoek, lane assist en hulp bij achteruit uitparkeren.

De radarsensor registreert snelheids-, hoek- en afstandsinformatie van objecten in een bereik tot 70 meter achter het voertuig en analyseert deze. Al vanaf de eerste generatie wordt hier de modulatiemethode LFMSK (Linear Frequency Modulation Shift Keying) gebruikt. Met behulp van deze methode kunnen afstand en relatieve snelheid van meerdere doelen met slechts één signaal (chirp) worden geregistreerd en bepaald.

In de derde radargeneratie wordt een verder ontwikkelde FMvariant gebruikt, waarbij de modulatiebandbreedte is beperkt tot max. 200 MHz. Het systeem werkt met een gemiddeld zendvermogen van 13 dBm (EIRP) in een frequentieband tussen 24,05 en 24,25 GHz. De hieruit resulterende ruimtelijke resolutie van 0,75 m is geschikt voor de gerealiseerde achterzijde-functies. Voor de hoekbepaling wordt hier de monopuls-methode gebruikt. Het systeem voert op basis van specifieke signaalverwerkingsmethoden een fasevergelijking uit van de radarreflexies via de verschillende ontvangstvertakkingen.

In de vierde generatie radarsensoren is een extra veiligheidsfunctie geïntegreerd: de uitstapassistent. Daarmee kunnen gevaarlijke situaties zoals voorbij rijdende voertuigen vroegtijdig, vóór het uitstappen worden herkend en de inzittenden worden gewaarschuwd.

Goede diagnose en kalibratie onmisbaar

De systeemfuncties van bijvoorbeeld een rijstrookwisselassistent worden constant bewaakt. Optredende fouten worden in het foutgeheugen van de regeleenheid geregistreerd en kunnen met een diagnoseapparaat worden uitgelezen. Naargelang het systeem kunnen nog andere parameters worden weergegeven en worden geraadpleegd om fouten op te sporen.

Om een veilige werking van een rijstrookwisselassistent te garanderen, moet deze na de volgende werkzaamheden worden aangepast:

  • Als een of beide regeleenheden zijn vervangen.
  • Als er reparatiewerkzaamheden aan de carrosserie aan de achterzijde zijn uitgevoerd.
  • Als er een verandering van de positie van de achterbumper is uitgevoerd.
  • Bij verandering van de montagepositie van de regeleenheden door montage en demontage.

Om het systeem te kalibreren, zijn behalve een diagnoseapparaat ook een Doppler-generator en een kalibratieplaat nodig. De testinstrumenten worden volgens de voorschriften van de fabrikant achter het voertuig uitgelijnd. De Doppler-generator simuleert een zich bewegend object. Het kalibratieproces wordt door het diagnoseapparaat gestart en volgens de vastgelegde werkstappen uitgevoerd. Binnen dit volautomatische proces herkent de regeleenheid de vereiste correctiewaarden uit de werkelijke en gewenste positie en slaat deze voor toekomstige afstandsmetingen op.

OE-competence meets diagnostics

Omdat Hella OE-leverancier is van radarsensoren en tevens met Hella Gutmann Solutions een uitgekiend assortiment heeft aan diagnose en kalibratie apparaten, zijn parts en tools uitstekend op elkaar ingespeeld. De combinatie van het gebruik van onze radarsensoren, de diagnose stellen via een mega macs tester en het kalibreren met onze beproefde CSC-Tool zorgt ervoor dat je altijd een maximaal resultaat boekt in de werkplaats.

Voor meer uitgebreide info over radarsensoren, diagnose tools, concrete probleemoplossingen maar ook online trainingen, ga naar www.hellatechworld.nl.

Dit artikel is gesponsord door Hella. 

“Oranje kabels, wel of niet aanraken bij draaiende motor?”, vraagt Hans Schaeks.  - Foto: Peter Aansorgh

Hans Schaeks, ATTC: 'Accupakket repareren is gat in de markt'

Elektrische auto's en hybrides zijn er in allerlei soorten en maten. Ze hebben één ding gemeen: ze zijn niet probleemloos. Hans Schaeks van het Auto...

Niet dat je in Europa, of de VS binnen een jaar toestemming loskrijgt voor zo’n Xpeng/AeroHT tweeling. Maar ze menen dus wel bloedserieus dit tenminste in China uit te brengen. - Foto: Xpeng

Vliegende auto van Xpeng en AeroHT - echt waar?

Wordt de vliegende auto werkelijkheid? Wel als het aan de Chinese autofabrikant Xpeng ligt. Hoe denken zij het luchtruim te gaan kiezen?

Een soort kanon boven de testauto vuurt met 1 kHz frequentie röntgenpulsen van negen MeV (mega elektronvolt) af. Daar wil je absoluut niet naast staan, is ons wel duidelijk. - Foto: Mercedes-Benz

Botsproeven analyseren met röntgen: zo wil Mercedes auto's veiliger...

Alweer zeven jaar geleden konden we melden dat Mercedes-Benz, pionier in bots-onderzoek, röntgenfotografie inzette om botsproeven te analyseren. Zo...

Foto: Theon Design

Ultieme Porsche 911-fantasie wordt werkelijkheid bij Theon Design

Het Britse Theon Design in Oxfordshire onthult zijn Porsche 911 (964) met codenaam GBR003. Deze op maat gemaakte auto belichaamt de ultieme Porsche...

Sportiviteit? Comfort? Hoe lees je een band?

Vredestein Ultrac Pro: niet meer kiezen tussen grip of comfort (met...

"Met de Ultrac Pro hoef je niet meer te kiezen tussen performance en comfort", zegt Vredestein. "Onze ultra high performance band biedt het allebei."...

Als alle automobilisten hun gordel zouden gebruiken, zou dat jaarlijks alleen in Duitsland al 4.000 verkeersdoden schreeuwen. Maar ja: “De controle daarop zou een enorm politieapparaat vergen.” Gelukkig was er een ‘alternatief’ in ontwikkeling: “De luchtzak, het kernstuk van de Amerikaanse veiligheidsauto.”

AMT 1974: Voortschrijdend inzicht in veiligheid

Twee miljoen Amerikaanse verkeersdoden in 75 jaar! Gijs Berk schrijft vijftig jaar geleden in AMT in 1974 over veiligheid: veiligheidskooien,...

Gegevens uit de auto over verbruik, emissieproblemen en meer moeten in Euro 7 voor de automobilist open liggen – lees: alles zonder diagnosetester in te zien. - Foto: Bosch

Euro 7: vragen voor autobedrijf en klant

Het is bijna klaar, de nieuwe Euro 7 emissie-eisen-toevoeging aan de Europese typekeuringvoorschriften 2018/858. Het Europees parlement ging in maart...

Controle van platen voor zogeheten e-stacks. De platen worden met extreme precisie gemaakt en zorgen uiteindelijk voor betere elektromotoren. - Foto's: Bosch

Bosch Tilburg: van duwband naar elektromobiliteit en waterstof

De honderd miljoenste duwband verlaat in maart de fabriek van Bosch in Tilburg. Een mijlpaal voor Bosch Transmission Technology in Tilburg, in 1972...