TU Eindhoven: accu's elektrische auto's hebben langere levensduur dan gedacht

TU Eindhoven: accu's elektrische auto's hebben langere levensduur dan gedacht

De accu wordt nog vaak als dé zwakke plek gezien van elektrische auto's. De levensduur zou niet lang genoeg zijn en de productie zou meer CO2-uitstoot veroorzaken dan werd gedacht. Nieuw onderzoek van de Technische Universiteit Eindhoven heeft dit echter ontkracht: de levensduur van de accu is langer en het productieproces duurzamer dan vaak werd aangenomen. Goed nieuws voor de elektrische auto dus, die in de toekomst alleen nog maar beter wordt.

Klanten die voor het eerst elektrisch gaan rijden maken zich vaak zorgen dat de accu’s snel zwakker worden. Zo ervaren ze het immers ook bij hun smartphone of laptop. Lange tijd werd dan ook gedacht dat de levensduur van het accupakket van een elektrische auto zo’n 150.000 kilometer is. Maar wat uit onderzoek blijkt? Dat de levensduur minimaal 250.000 kilometer is. Dat is een fors verschil!

Een onderzoek onder Tesla-rijders wees daarnaast uit dat vrijwel alle accu’s na het rijden van 250.000 kilometer alsnog meer dan 90% van de originele capaciteit hadden. Ook is de verwachting dat in de toekomst de levensduur van de accu’s voor elektrische auto’s alleen maar verder op gaat lopen.

Productieproces

Naast de levensduur van de accu is ook het productieproces van elektrische auto’s in opspraak geweest. Zo gingen er geruchten dat de CO2-uitstoot bij de productie van de accu’s zo hoog was dat elektrisch rijden niet zo milieuvriendelijk was als werd geclaimd.

Uitstoot van een elektrische auto - inclusief productie - is helft minder dan van een auto op brandstof”

Wat de Technische Universiteit in Eindhoven echter heeft aangetoond is dat de uitstoot van een elektrische auto - inclusief de productie ervan - de helft minder is dan van een auto op brandstof. Daarnaast wordt de energie waarmee elektrische auto’s worden opgeladen steeds groener.

Hoe ziet de toekomst eruit?

Elektrische auto’s en het productieproces worden dus steeds verder geoptimaliseerd. Dit zorgt ervoor dat de levensduur van batterijen langer wordt, maar ook dat de kosten van elektrische auto’s omlaag gaan. De accu is namelijk het duurste onderdeel van een auto. Daalt deze in prijs? Dan wordt automatisch de aankoopprijs lager. Daarnaast zetten autofabrikanten in op het verbeteren van de levensduur van de batterij, om zo onderling de concurrentie aan te kunnen gaan. En dat terwijl de levensduur van de meeste batterijen op dit moment al ruim voldoende is.

Opladen elektrische auto

Steeds meer twijfels worden dus weggenomen als het op elektrisch rijden aankomt. Met een elektrische auto draag je bij aan een milieuvriendelijke en duurzame leefomgeving. Waar echter ook veel zorgen over zijn is het opladen van elektrische auto’s. Logisch, want het opladen van elektrische auto’s kan nog niet overal en het duurt wat langer dan het tanken van brandstof. Gelukkig loopt Nederland in Europa voorop met het aantal openbare laadpunten. Hierdoor hoeven autobezitters niet bang te zijn om in ons land stil te komen staan.

Maar wil jouw klant voorkomen dat hij bij een openbaar laadpunt moet wachten tot hij aan de beurt is en vervolgens tot je auto voldoende opgeladen is? Dan is het verstandig om een laadpaal thuis te installeren.

Met een laadpaal bij het huis wordt het voordeliger om je elektrische auto op te laden. Openbaar laden kost namelijk rond de 30 en 59 cent per kWh, terwijl dit met een eigen laadpaal slechts ongeveer 21 cent per kWh is. Daarnaast kun je de auto ‘s nachts aan de lader leggen en elke ochtend met een volle accu van huis rijden. Zorg dat klanten zich altijd goed laten informeren over welke laadpaal het meest geschikt is voor zijn of haar situatie en laat de installatie aan professionals over.

Dit artikel is gesponsord door Groenopladen.nl

Niet dat je in Europa, of de VS binnen een jaar toestemming loskrijgt voor zo’n Xpeng/AeroHT tweeling. Maar ze menen dus wel bloedserieus dit tenminste in China uit te brengen. - Foto: Xpeng

Vliegende auto van Xpeng en AeroHT - echt waar?

Wordt de vliegende auto werkelijkheid? Wel als het aan de Chinese autofabrikant Xpeng ligt. Hoe denken zij het luchtruim te gaan kiezen?

Een soort kanon boven de testauto vuurt met 1 kHz frequentie röntgenpulsen van negen MeV (mega elektronvolt) af. Daar wil je absoluut niet naast staan, is ons wel duidelijk. - Foto: Mercedes-Benz

Botsproeven analyseren met röntgen: zo wil Mercedes auto's veiliger...

Alweer zeven jaar geleden konden we melden dat Mercedes-Benz, pionier in bots-onderzoek, röntgenfotografie inzette om botsproeven te analyseren. Zo...

Foto: Theon Design

Ultieme Porsche 911-fantasie wordt werkelijkheid bij Theon Design

Het Britse Theon Design in Oxfordshire onthult zijn Porsche 911 (964) met codenaam GBR003. Deze op maat gemaakte auto belichaamt de ultieme Porsche...

Sportiviteit? Comfort? Hoe lees je een band?

Vredestein Ultrac Pro: niet meer kiezen tussen grip of comfort (met...

"Met de Ultrac Pro hoef je niet meer te kiezen tussen performance en comfort", zegt Vredestein. "Onze ultra high performance band biedt het allebei."...

Als alle automobilisten hun gordel zouden gebruiken, zou dat jaarlijks alleen in Duitsland al 4.000 verkeersdoden schreeuwen. Maar ja: “De controle daarop zou een enorm politieapparaat vergen.” Gelukkig was er een ‘alternatief’ in ontwikkeling: “De luchtzak, het kernstuk van de Amerikaanse veiligheidsauto.”

AMT 1974: Voortschrijdend inzicht in veiligheid

Twee miljoen Amerikaanse verkeersdoden in 75 jaar! Gijs Berk schrijft vijftig jaar geleden in AMT in 1974 over veiligheid: veiligheidskooien,...

Gegevens uit de auto over verbruik, emissieproblemen en meer moeten in Euro 7 voor de automobilist open liggen – lees: alles zonder diagnosetester in te zien. - Foto: Bosch

Euro 7: vragen voor autobedrijf en klant

Het is bijna klaar, de nieuwe Euro 7 emissie-eisen-toevoeging aan de Europese typekeuringvoorschriften 2018/858. Het Europees parlement ging in maart...

Foto: Volkswagen

VW ID. Buzz gaat autonoom rijden in 2026

Volkswagen ADMT GmbH en Mobileye Global Inc. werken samen aan een autonoom rijdende ID. Buzz AD. De Level 4 autonoom rijdende ID. Buzz moet al in...

De Audi Q6 e-tron in de kleur Daytona Grey.

Ultrasnel laden met de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is het eerste productiemodel van Audi op het Premium Platform Electric (PPE) en is voorzien van revolutionaire technologie,...