Kijk nu terug: AMT-ATC Livestream: Pal-V, de eerste vliegende auto!

Kijk nu terug: AMT-ATC Livestream: Pal-V, de eerste vliegende auto!

Op dinsdagavond 15 december om  19.30 uur krijg je een exclusieve kijk in de wereld van Pal-V, 's werelds eerste vliegende auto. Meld je nu aan!

Al ruim acht jaar zweeft hij door onze gedachten. De vliegende auto Pal-V. De laatste tijd is het project weer veel in het nieuws. Het is nu officieel een auto, met typegoedkeuring! Een vliegtuig is het niet. Nog niet.

Hoe laat je een vliegtuig rijden?

In de livestream vertelt Marco van den Bosch, CCO van Pal-V, alles over het concept. Hoe kom je eigenlijk op dit idee en belangrijker: hoe maak je het waar?

Hoe kom je erop en, belangrijker, hoe maak je het waar?”

Een concept als Pal-V heeft immers te maken met forse investeringen, talloze wet- en regelgeving en natuurlijk technische uitdagingen die niemand eerder hoefde op te lossen.

In 2012 vloog het PAL-V prototype voor het eerst. Binnen een minuut of vijf kan hij in- of uitgevouwen worden, voordat je gaat vliegen is nog een kwartiertje pre-flight checks nodig. 
In 2012 vloog het PAL-V prototype voor het eerst.

Hoe laat je een vliegtuig veilig rijden en een auto veilig vliegen? Is de Pal-V technisch gezien meer een auto of een vliegtuig en als ik hem wil hebben, wat kost-ie dan?

15 december

Op dinsdagavond 15 december om 19.30 uur kreeg je een exclusieve kijk in de wereld van Pal-V. Gemist? Kijk 'm terug via onderstaande link.

Nu terugkijken

Elco testte jarenlang nieuwe auto’s en houdt van mobiliteit in de breedste zin van het woord. Ook van elektrische auto's en van andere slimme mobiliteitsoplossingen. Wel pleit hij voor een genuanceerde kijk op auto’s en de autobranche. “Het stoort mij dat politici en nieuwsmedia vaak nét niet genoeg weten van auto’s om er iets over te mogen beweren. En dat ze auto’s vaak net niet belangrijk genoeg vinden om zich er echt in te verdiepen."

Zijn eigen wagenpark kent twee posities. Eén daarvan wordt vast ingevuld door een gele Peugeot 306 Cabriolet, op de 'wisselplaats' vond je onder meer een Ford Mondeo Wagon met een - tot voor kort - extreem olieverbruik.

Column Jan Wouters: 'Wegwijzer voor luchttoeristen'

Column Jan Wouters: 'Wegwijzer voor luchttoeristen'

Soms gaat het razendsnel met een nieuwe techniek. In de auto-industrie duurt het vaak langer. De vliegende auto heeft al een heel lange historie. Wil dat zeggen dat hij er nooit gaat komen? Jan Wouters laat er zijn licht over schijnen.

Accu testen, nooit verspilde energie. - Foto: Shutterstock

Waarom 12 volt accu testen nooit verloren energie is

De 12V-batterij is een cruciaal component in de auto. Is die kapot, dan werkt er niets. Het is dus zaak om die tijdig te testen en zo nodig te vervangen, zelfs in een EV. En ook de HV-batterij van de EV vraagt aandacht, zo laat Midtronics bij een lezing van ATC-Brabant weten. De accu testen is geen verloren energie!

Ze zijn het nog niet verleerd bij Renault, aansprekende modellen tekenen. Ook nog op een productieplatform. Plug-in met brandstofcel range-extender, recept voor de toekomst?

Renault Emblème bespaart 90 % CO2. Hoe?

Ook na de Olympische Spelen is er in Parijs altijd wat te doen. Neem het Autosalon van 14-20 oktober. Er zijn veel deelnemers en die brengen wereldprimeurs mee, zoals de lang verwachte elektrische Renault 4. Daarnaast toont een studiemodel hoe Renault vanaf 2040 in Europa koolstofneutraal wil worden.

Foto: ANP/ Hollandse Hoogte / Laurens van Putten

ATC-livestream: waarom waterstof in mobiliteit steeds belangrijker...

Het leek even een gepasseerd station voor personenauto's: waterstof. Maar steeds meer autofabrikanten komen tot de conclusie dat de BEV alléén niet de oplossing vormen. Reden voor Vereniging ATC om de laatste ontwikkelingen onder de loep te nemen tijdens een livestream op 17 september.

Met een VR bril beleef je in een virtuele realiteit hoe de wereld van het autobedrijf er in de toekomst uit kan zien.Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Opladen voor de toekomst: OOMT en innovatie in de AMT Kennistest

Nu de AMT Kennistest er op zit en de winnaars bekend zijn, blikken we terug met OOMT op hun ervaringen. Jessica Spithoven: "Wij vinden het leuk om met de AMT Kennistest mensen te prikkelen over onderwerpen waar ze misschien niet elke dag over nadenken."

Na “bijna 100 jaar” ervaring is Hans de Kam een allesweter op dieselgebied. De leden van ATC Arnhem-Nijmegen hangen aan zijn lippen. Maar gelegenheid om achterover te hangen krijgen ze niet. De Kam daagt ze uit en test voortdurend hun kennis. - Foto: Erwin den Hoed

Dieselproblemen: oorzaken en oplossingen

Hoe lang gaat dieselbrandstof mee? Is brandstofanalyse zinvol? Kunnen ijzerdeeltjes door een brandstoffilter heen? Met welke temperatuur komt uitlaatgas de dieselmotor uit? Kan het DPF blijven zitten als je de turbo vervangt? Beschadigt spoelen het DPF? De antwoorden op deze en meer vragen lees je in dit artikel!

“Oranje kabels, wel of niet aanraken bij draaiende motor?”, vraagt Hans Schaeks.  - Foto: Peter Aansorgh

Hans Schaeks, ATTC: 'Accupakket repareren is gat in de markt'

Elektrische auto's en hybrides zijn er in allerlei soorten en maten. Ze hebben één ding gemeen: ze zijn niet probleemloos. Hans Schaeks van het Auto Technisch Trainings Centrum geeft tekst en uitleg over problemen én oplossingen tijdens een lezing van ATC Oost-Brabant.

Brommobielen kunnen een interessante toevoeging aan het gamma van een dealer zijn. - Foto: Peter Aansorgh

Brommobielen als extra omzetmaker voor het autobedrijf

Een dealerbedrijf dat een tweede merk overweegt, moet oppassen dat het tweede merk niet concurreert met het eerste. Brommobielen, bijvoorbeeld van Ligier, kunnen juist daarom een interessante optie zijn. Ze hebben een brede, maar geheel eigen doelgroep en vergen weinig investeringen.