MAN trucks met waterstofmotoren in plaats van brandstofcel?

MAN trucks met waterstofmotoren in plaats van brandstofcel?
De foto suggereert dat MAN al wat op stapel heeft staan, maar enig technisch detail is er nog niet bij. Zien we hier een bestaand motortype en een brandstofcelpakket van moeder Volkswagen?

Terwijl met name Honda en Mercedes voorheen de eerste stappen zetten op het pad van waterstof in brandstofcellen koos BMW voor jaren onderzoek naar waterstofverbranding. We dronken water uit de uitlaat, maar daarna werd het stil. Truckfabrikant MAN pakt de draad weer op, omdat het sneller bruikbaar kan zijn dan brandstofcel-elektro trucks.

Met beide waterstoftoepassingen gaan ze aan de slag, samen met de universiteit en de technische hogeschool van Nürnberg. Die krijgen een campus om waterstoftechniek te onderzoeken in de (diesel)motorfabriek van MAN in dezelfde stad.

MAN staat tenslotte voor Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg. Waarbij MAN er nog even fijntjes op wijst dat zij destijds aan Rudolf Diesel de middelen beschikbaar stelden waarmee hij diens motor kon ontwikkelen.

Beproeving vanaf 2021

Nu moeten onderwijsinstellingen MAN helpen zo spoedig mogelijk waterstoftechniek inzetbaar te maken. Al komend jaar zouden prototypes beproefd worden.

Elektrische aandrijving op batterij heeft MAN al in praktijkproeven, met een kleine serie eTGM 26-tons trucks bij klanten. Vanaf 2023 zou de distributietruck in serieproductie gaan. Dat jaar of het jaar daarop zouden zulke praktijkproeven met waterstoftrucks starten.

180 tankstations

Op zijn 264 kW motor komt de eTGM maximaal 200 kilometer ver per acculading. Niet genoeg voor transport over langere afstand, daar moet waterstoftechniek uitkomst brengen. Maar bij brandstofcelen moet je ook waterstofproductie en tankstations hebben.

Er zijn er nu (in Duitsland) 44. Een Duits instituut berekende dat voor landelijke dekking 180 tankstations nodig zouden zijn. Dat alles kan wel even duren, daarom zegt MAN als sneller beschikbare tussenoplossing waterstofmotoren te ontwikkelen.

Peter Fokker

Peter Fokker

Freelance redacteur

Na de studie HTS-werktuigbouw koos Peter in 1978 voor de autojournalistiek. Eerst bij publieks autobladen, een periode als zelfstandig autoredacteur, enkele jaren bij AutoWeek. Om vanaf 2001 technisch specialisme en veel ervaring volop te kunnen inzetten bij AMT, sinds 2014 als zelfstandige.

Grote interesse in de nieuwste autotechniek, daarnaast in auto’s en muziek uit de jaren 60 en 70.

In de windtunnel stelde Mercedes zeker dat de vermomde CLA-proto voor de recordpoging dezelfde luchtweerstand heeft als de serie-CLA die halverwege 2025 op de markt komt.

Heeft een Mercedes CLA minder luchtweerstand dan een Bugatti Veyron?

Mercedes legde met een elektrisch aangedreven CLA-prototype op het nieuwe MMA-platform binnen 24 uur een recordafstand af op de Narbò Ring. De auto heeft 280 kW aan motorvermogen en een topsnelheid van 210 km/u. Maar hoeveel vermogen is eigenlijk nodig om de luchtweerstand bij die snelheid te overwinnen? En hoeveel als we de topsnelheid willen verdubbelen? AMT gaat rekenen!

Ja, Mercedes ontwikkelde het MMA-platform voor volelektrische aandrijving. Maar nee, dat betekent niet het niet te combineren is met een hybride aandrijving.

Hoe pas een je hybride aandrijving op een elektrisch platform?

De elektrische aandrijving op het Mercedes MMA-platform is goed voor 700 km actieradius. En daarna voor razendsnel opladen. Maar niet iedereen heeft dezelfde toegang tot laadinfrastructuur. "En", zegt Mercedes: "Wij bepalen niet het tempo van de transformatie." Dus is het elektrische platform óók geschikt voor hybride aandrijving met verbrandingsmotor. Maar dan wel een bijzondere…

Foto: Renault Trucks

E-Tech T van Renault Trucks rijdt 600 km elektrisch met E-axle...

Renault Trucks lanceert in 2025 de E-Tech T, een elektrische vrachtwagen met een actieradius van 600 km per batterijlading.

CCO Marco van den Bosch verkocht met zijn team al meer dan 270 vliegende auto’s. Met zijn bevlogen enthousiasme turnt hij de leden van ATC-Zwolle om tot Pal-V-ambassadeurs. En misschien kijkt een enkeling wel of er ergens in een vergeten hoekje van de bankrekening nog een half miljoentje rondslingert om een jongensdroom waar te maken…

PAL-V vliegende-autofabriek: Wanneer start de productie?

Henry Ford voorspelde al: "De vliegende auto komt." Voor zijn ongelovige publiek voegde hij er aan toe: "Lach maar, maar hij komt." Nu, honderd jaar later, staat er in Raamsdonksveer een fabriek voor vliegende auto's. Wanneer de productie start? ATC Zwolle liet zich er rondleiden.

Foto: GINAF Trucks

GINAF Trucks maakt doorstart na faillissement

GINAF Trucks, dat in november failliet werd verklaard, maakt een doorstart. Het bedrijf meldt een partij te hebben gevonden voor een overname, investeringsbedrijf NewHorizon Capital, dat vooral actief is in China en Hongkong.

De werkplaats van BAS Truck Center Experience is maar liefst 4.000 vierkante meter groot. 34 overheaddeuren van Assa Abloy laten zoveel mogelijk natuurlijk licht binnen. Overal hangt energiezuinige led daglichtverlichting. Ook nieuw is de nieuwe centrale afzuiginstallatie van Soloan. - Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

BAS Truck Center toont de toekomst van truckonderhoud | VIDEO

BAS Truck Center, officieel dealer van Volvo en Renault Trucks, heeft in 2024 zijn schadeherstelwerkplaats volledig vernieuwd en uitgebreid. De nieuwe, energiezuinige werkplaats combineert alle fasen van de klantreis, van aankoop tot aflevering, en is zelfvoorzienend dankzij zonnepanelen, warmtepompen en duurzame technieken. Sam van der Horst: "Onze werkplaats is een showroom voor vakkennis en specialismen."

Foto: Shutterstock

Winterbanden warboel: wanneer is een truckband een echte winterband?

Dat een M&S-logo geen garantie geeft dat je met een winterband te maken hebt, is eigenlijk al bizar. Het three-peak-mountain SnowFlake label zou die zekerheid wel moeten geven. Bij bus- en truckbanden blijkt ook dat niet helemaal waar.

Productie van de eActros 600 in Wörth. - Foto: Daimler Trucks

Daimler start serieproductie van eActros 600 in Wörth

Daimler Truck heeft de serieproductie van de Mercedes-Benz eActros 600 officieel gestart in de fabriek in Wörth. Het nieuwe elektrische model is ontworpen voor langeafstandstransport en combineert een actieradius van 500 kilometer met innovatieve productietechnologieën.

Een zuinigere, sterkere, goedkopere én lichtere elektromotor. BMW ziet er brood in. Foto: BMW

Stapt BMW over op wielmotoren?

Waarom hebben elektrische auto's geen wielmotoren? Dat zou aandrijfassen overbodig maken, extra binnenruimte vrijspelen en vierwielaandrijving binnen budgetbereik brengen. Antwoord: Wielmotoren maken het onafgeveerd gewicht te hoog. "Dat gaat veranderen", zegt DeepDrive. BMW is al overtuigd.

De laag en compact bouwende 3.6 boxer van de enkelturbo 911 GTS, doet een stap vooruit dankzij elektrische toevoegingen.

Vernieuwde Porsche 911 een beetje hybride

Porsche vernieuwde het grootste deel van zijn gamma al. Dat staat nu op het met Audi samen ontwikkelde PPE- en PPC-platform. Met elektrische versies dus. Nu nog de sportiefste types, de 911 en 718 met de traditionele boxermotoren. Daarop zijn de nieuwe platforms niet zijn berekend. Hoe dan wel? Dat toont nu de 911.

Volvo-trucks met waterstofverbrandingsmotor zullen in verschillende configuraties leverbaar worden en hebben
een actieradius die voldoende is voor veel uiteenlopende inzetten. - Foto: Volvo

Volvo trucks met waterstofverbrandingsmotor op komst

Volvo gaat vrachtwagens maken die op waterstof rijden. De Zweedse fabrikant wil de eerste waterstoftrucks in 2026 bij wijze van proef op de weg brengen. Rond 2030 moet de commerciële lancering volgen.

De waterstoftruck van MAN is nu al leverbaar in Nederland. - Foto: MAN

Waterstoftruck van MAN dit jaar leverbaar in Nederland

MAN Truck & Bus gaat als eerste Europese truckproducent een gelimiteerde serie trucks produceren met een waterstof-verbrandingsmotor. De serie van ongeveer 200 exemplaren wordt al vanaf 2024 afgeleverd aan klanten in Duitsland, Noorwegen, IJsland én Nederland,