artikel

Run jij jouw autobedrijf op gevoel of op cijfers?

Ondernemen 968

Run jij jouw autobedrijf op gevoel of op cijfers?

Veel ondernemers sturen hun autobedrijf op gevoel. Niks mis mee, zolang je de cijfers en feiten maar wel kent. Want als je stuurt op cijfers hoef je je namelijk niet meer af te vragen of iets aan de markt ligt of aan je bedrijf of verkoper.

Grote kans dat boekhouding niet helemaal jouw ding is, maar hier toch drie tips over wat je met een goede boekhouding kunt winnen.

Weet jij wat de kostprijs van een uur is, wat de omzet per monteur is en wat de verhouding is tussen uurloon en onderdelen op een factuur?

Drie tips voor je boekhouding

Met inzicht in je boekhouding kom je verder. Drie zaken die je met inzicht in je boekhouding kunt:

1. Een boekhouding levert managementinformatie

  1. Verdeel je omzet over de activiteiten. Welke activiteit draagt het meest bij en welke het minst?
  2. Kun je meer klanten binnenhalen, zonder iets aan de prijzen te doen?
  3. Maak een prognose van het aantal doorgangen (en de omzet per doorgang) en controleer dat regelmatig.
  4. Reken uit wat het rendement van je investering is.

2. Weet wat je kostenposten zijn

Kijk kritisch naar de kosten. Verdeel de kosten in productieve en noodzakelijke kosten (bedrijfspand, boekhouding, verkoop) en verspilde kosten (dure huurcontracten, groot kantoor, dure zakenauto).

Als je moet bezuinigen, begin dan met verzekeringen, internet-, telefoon- en energiekosten.

3. Herken betalingsrisico’s

Beperk de risico’s en schade van spookfacturen en van debiteuren die niet (of te laat) betalen. Met het inbouwen van administratieve controles kun je de schade beperkt houden.

Wil je meer gratis tips om succesvoller te worden?

Er zijn bijzondere ontwikkelingen gaande in de autobranche. Zo verschuift de markt van bezit naar gebruik, het onderhoud aan auto’s neemt snel af en er komen steeds meer elektrische auto’s. Verder negeren fabrikanten en importeurs steeds vaker autobedrijven, verbieden steden oude auto’s en vinden jongeren een rijbewijs halen nog nauwelijks de moeite waard. Wat betekent dit allemaal voor jouw bedrijf?

Met deze twaalf praktische tips kun je vandaag aan de slag om succesvol zijn. Vraag ze nu aan! 

 

Dit artikel is gesponsord door Automotive Academy.

Reageer op dit artikel