Gebroken lager bij turbo van nog geen vier maanden oud

Gebroken lager bij turbo van nog geen vier maanden oud

Bij Turbo's Hoet ligt een turbo die werkelijk gruwelijk kapot is: het radiaal lager ligt in drieën. Nog geen vier maanden oud... en z'n voorganger vertoonde hetzelfde schadebeeld. Als turbodokter weten we dan: dit is geen domme pech, maar een kraakhelder geval van herhaalschade. Nu nog de oorzaak vinden, samen met de monteur gaan we op onderzoek.

Het is de turbo type 2100788, van een Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi uit 2010. De eigenaar van de auto rapporteerde dat hij de auto onmiddellijk heeft stilgezet toen hij merkte dat de auto vermogen verloor en begon te roken. Dit was een slimme zet die veel grotere schade heeft voorkomen, maar Turbo's Hoet wil nog niet op de zaken vooruit lopen.

Schade wijst op gebrekkige smering

We spoelen even terug naar het moment vier maanden geleden. De monteur registreert de turbo die hij net heeft aangeschaft voor de Hyundai. Turbo's Hoet belt hem voor technische ondersteuning en adviseert om de olietoevoer te checken, omdat de schade wijst op gebrekkige smering. Na inspectie van de leidingen laat hij weten dat hij geen afwijkingen aantreft en dat hij voor de zekerheid de olie gaat vervangen voordat hij de nieuwe turbo monteert.

Het schoepenwiel ligt er los in

Nu zijn we vier maanden én eenzelfde schade verder. De monteur verwijdert de luchtinlaatslang van de turbo en ziet direct dat het schoepenwiel overmatige speling heeft. Na demontage van de turbo blijkt dat de speling wordt veroorzaakt door een gebroken radiaallager. Toch weer gebrekkige smering stelt de monteur terecht vast, maar waarom is de smering niet oké…? Hij stuurt de turbo naar Turbo's Hoet voor een uitgebreid onderzoek.

Brandstofvermenging of verzuring

Nu Turbo's Hoet deze turbo op de werkbank voor zich heeft, ziet het bedrijf naast het gebroken lager en blauwe verkleuring ook dat de behuizingen nat zijn van de olie. Dan weten we dat de gebrekkige smering niet een kwestie is van te weinig of geen olie, maar dat we het eerder moeten zoeken in de kwaliteit van de olie. Is die aangetast door brandstofvermenging of verzuring, dan is er een te dunne oliefilm tussen de draaiende delen. Hierdoor raken die delen elkaar en loopt de temperatuur op. Verzuring kan het niet zijn, want de olie is nog geen vier maanden oud.

Kijken naar de kilometerstand

Zou deze turbo zijn stukgelopen door brandstofvermenging? Om dat te checken vraagt Turbo's Hoet aan de monteur of die kan kijken naar de kilometerstand. Brandstofvermenging komt namelijk vaak voor bij auto’s die te weinig kilometers rijden, waardoor het regeneratieproces van het roetfilter niet goed op gang komt. De extra brandstof die voor het regenereren in de cilinders wordt gespoten, komt met olie in het carter terecht als het regeneratieproces voortijdig wordt gestopt omdat het ritje te kort is.

Lekkage was zó minimaal

Turbo's Hoet hoort hoeveel kilometers de auto in de afgelopen vier maanden heeft gereden: we kunnen te korte ritjes als oorzaak voor brandstofvermenging wel uitsluiten. Zouden het dan lekkende verstuivers zijn, die de brandstofvermenging veroorzaken? Er is maar één mogelijkheid om daarachter te komen: testen. En ja, eentje blijkt te lekken. De lekkage is minimaal, want anders had de eigenaar wel gerapporteerd dat de auto op drie cilinders loopt. Aangezien de monteur de olie net had ververst, duurde het nog vier maanden voordat de gevolgen van de brandstofvermenging merkbaar waren.

Ogenschijnlijk verder storingsvrije auto

Een turbo is mega gevoelig als het gaat om olie. Waar een motor minuten zonder olie kan draaien, loopt een turbo na vijf seconden zonder olie al stuk. Dat is dus ook de reden voor de dramatische schade aan de turbo, bij een ogenschijnlijk verder storingsvrije auto. Als de eigenaar van de auto niet onmiddellijk de auto had stilgezet, had de lekkende verstuiver niet alleen de turbo, maar uiteindelijk de hele motor vernield.

Tip: Deze case gaat over een Hyundai Santa Fe. Maar voor elke diesel geldt eigenlijk dat vervuiling van de olie niet altijd duidelijk te zien is. Let daarom bij het verversen van de olie niet alleen op zichtbare vervuiling, maar ook op geur. In veel gevallen kun je op die manier brandstofvermenging vroegtijdig opsporen. In dit geval, bij de Hyundai, was de lekkage daar blijkbaar te minimaal voor.

Dit artikel is gesponsord door Turbo's Hoet.

AMT Kennistest: dit zijn de goede antwoorden

AMT Kennistest: dit zijn de goede antwoorden

Weet jij wat laaggeletterd is en wat weet jij van werkdruk? Enig idee hoeveel elektrische auto's er in 2023 zijn verkocht en wat de consequenties...

Na “bijna 100 jaar” ervaring is Hans de Kam een allesweter op dieselgebied. De leden van ATC Arnhem-Nijmegen hangen aan zijn lippen. Maar gelegenheid om achterover te hangen krijgen ze niet. De Kam daagt ze uit en test voortdurend hun kennis. - Foto: Erwin den Hoed

Dieselproblemen: oorzaken en oplossingen

Hoe lang gaat dieselbrandstof mee? Is brandstofanalyse zinvol? Kunnen ijzerdeeltjes door een brandstoffilter heen? Met welke temperatuur komt...

Een demo-model in doorsnede, rechts een externe aandrijving met tandriem en elektromotor.

Avadi 'rotatiemotor': verbrandingsmotor opnieuw uitgevonden?

Voorlopig staat het nog: vanaf 2035 geen verbrandingsmotoren meer. Tenminste niet in de EU. Maar dat geldt niet overal, dus mogelijk liggen er nog...

Ruimte te over rondom het motorblok, goede warmtehuishouding en werkruimte! - Foto: Arnold van Schepen

Nieuwe Suzuki Z12E driecilinder: beproefde techniek voor de eeuwigheid

AMT duikt in de techniek van de splinternieuwe Z12E-motor in de vierde generatie Suzuki Swift. Deze compacte driepitter blijkt een zeer doordacht...

De Eco-Runner XIV van de TU Delft. - Foto: TU Delft

Zelfgebouwde waterstofauto TU Delft mag de openbare weg op

Studenten van de TU Delft mogen voor het eerst met een zelfgebouwde waterstofauto de openbare weg op. Na een reeks testen hebben ze daar goedkeuring...

Deze 20 inch Winter 2 band is geschikt voor de BMW 7 serie. Andere maten volgen.

Pirelli ontwikkelt lage rolweerstand winterband P Zero Winter 2

Pirelli ontwikkelt samen met fabrikanten graag OE banden, voor speciaal het hogere segment, toegesneden op bepaalde modellen. Voor en met BMW bracht...

800 volt aandrijflijn van de Audi Q6 e-tron quattro. - Foto's: Audi

Waarom Audi kiest voor aparte platformen voor elektrisch en...

In deze Oog voor Techniek nemen we de PPE- en PPC-platformen van Audi onder de loep. PPE staat voor Premium Platform Electric, PPC is de afkorting...

Auto hacken: hoe groot is het gevaar? En ha kan SERMI helpen auto's beter te beveiligen? - Foto gemaakt met behulp van AI

Auto hacken: SERMI als digitaal slot op de deur?

In een tijd waarin auto's steeds vaker permanent verbonden zijn met het internet, zien we een opvallende verschuiving: hackers richten zich niet...