Blog Tom Polman: Laat je accu testen, ook bij milde startklachten

Blog Tom Polman: Laat je accu testen, ook bij milde startklachten

In de winterse februariweek moest ik regelmatig naar buiten om de auto van een buurtgenoot los te duwen die zich vastreed in de sneeuw. Niet alleen de sneeuw zorgde voor problemen. "Hij startte de laatste weken al wat moeilijker" zegt mijn buurvrouw, terwijl ze beteuterd naar haar niet-functionerende auto kijkt.

Tja, ze had het dus kunnen zien aankomen. De strenge vorst deed de accu in haar auto de das om. Heeft ze bij eerder onderhoud geen accu-advies gehad? Of heeft ze het advies in de wind geslagen? Ze is in ieder geval niet de enige, getuigen de gele bussen die aan- en afrijden in de wijk.

Ondernemer Roeland Kreling vertelde me dat hij zijn accu-ervaringen met ons had gedeeld. Hij was niet de enige, want we kregen meer dan honderd reacties op onze accuvragen! Roeland is fan van zijn Midtronics-accutester. Het is een van de eerste tools die hij in 2011 aanschafte toen hij zijn eigen bedrijf startte. “En als ‘ie morgen kapot gaat, koop ik meteen een nieuwe!”, voegt hij er aan toe.

Wij testen élke auto die binnenkomt”

“Wij testen élke auto die binnenkomt”, zegt Roeland. “Puur als service voor de klanten.” Bijkomend voordeel: het biedt serieuze omzetkansen. En hij krijgt het gemakkelijk verkocht. “Acht van de tien klanten gaan akkoord. Als je het maar goed uitlegt.” Een mooie score. En wil de klant de accu niet vervangen, dan vermeldt hij het op de factuur. Inclusief advies om, wanneer het kouder is, nog eens de accu te laten testen. Gratis!

Kijk, zo’n advies had mijn buurvrouw ochtendstress gescheeld. En: accu-omzet voor het universele autobedrijf opgeleverd. Hebben de gele bussen het ook wat minder druk.


In AMT 2 (26 februari) staat het thema Accuservice centraal. AMT-lezers vertellen hoe zij accuservice verlenen in hun autobedrijf. Daarnaast geven vele leveranciers tips voor goede accuservice. Van benodigde equipment tot hoe je de noodzaak van het vervangen van de accu aan de klant uitlegt.

AMT 2 lezen? Dat kan hier digitaal.
Nog geen abonnee van AMT? Bekijk hier de mogelijkheden.

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

Lees AMT 1, Thema schadeherstel, nu online

Lees AMT 1, Thema schadeherstel, nu online

Nieuw jaar, nieuw jasje! In het eerste nummer van AMT van dit jaar lees je over de uitdagingen in de schadeherstelbranche. Onderwerpen zoals de toenemende complexiteit van autotechniek en de daarmee stijgende kosten komen aan bod. Maar ook: hoe kun je complexe reparaties uitvoeren op OEM-niveau, tegen acceptabele kosten, nu en in de toekomst?

Chang Duckhyun, hoofd van Samsung Electro-Mechanics deed de aankondiging  tijdens CES 2025. Foto: Samsung Electro-Mechanics

Zien we de Samsung solid-state batterij in 2027 in EV's?

Samsung geeft aan op schema te liggen met de productie van de oxide solid-state batterij met record energiedichtheid en geeft aan de batterij dit jaar nog af te leveren.

Foto: Shutterstock

Natrium-ionbatterijen nog geen concurrent voor lithium-ion

Natrium-ionbatterijen worden gepresenteerd als goedkoper en duurzamer dan lithium-ion. Toch zijn doorbraken nodig om grootschalige toepassing te bereiken.

 Hoe meet je de gezondheid van een batterij? Foto: Shutterstock

Hoe meet je de SOH van een batterij? - Overzicht van beschikbare tools

De hoogspanningsbatterij is het kloppende hart van een elektrische auto, maar hoe bepaal je de conditie ervan? Met speciale diagnoseapparatuur kan het autobedrijf de State of Health (SoH) van batterijen meten. Die SoH is cruciaal de waardebepaling. Dit artikel geeft een overzicht van de systemen van Autel, Hella Gutmann, Bosch, Aviloo en Mahle, en belicht hun toepassingen en verschillen.

Deze artikelen werden in 2024 het best gelezen op AMT.nl

Deze artikelen werden in 2024 het best gelezen op AMT.nl

We blikken terug op 2024 en wat hebben we weer veel mooie artikelen voorbij zien komen. Wat waren de best gelezen artikelen? We maakten een Top 10.

Een STLA ladderchassis platform blijft in de VS absolute noodzaak. Het is berekend op elektrische aandrijving achter, of met brandstofmotor, of hier beide als range extended BEV. - Foto: Stellantis

Maken lithium-zwavel accucellen de EV goedkoper en lichter?

Hoewel het Stellantis-concern net overeenkwam om samen met batterijgigant CATL een Europese fabriek te gaan bouwen denken ze al verder dan Chinese LFP-accucellen. Er wordt ook geïnvesteerd in de Amerikaanse startup Zeta, die lithium-zwavel accucellen met aanzienlijke voordelen ontwikkelt.

Brengt deze meer of minder omzet naar de werkplaats? En hoe zit het met de marge op dat onderhoud? (Bron: ANP)

Vraagt EV méér of mínder onderhoud?

Hoeveel elektrische auto's zijn er in 2035? En hebben die meer of minder onderhoud nodig dan auto's met verbrandingsmotor? Met andere woorden, hoe gaat de werkplaatsomzet zich ontwikkelen? Omdat glazen bollen hier niet helder over zijn, nemen we onze toevlucht tot data. Hoe zien de onderzoekers van Trend RX en WESP de toekomst van de werkplaats?

Lees AMT 12, Thema Hybride & EV, nu online

Lees AMT 12, Thema Hybride & EV, nu online

AMT 12 staat in het teken van hybride & EV. Wat moet je als autobedrijf kennen en kunnen? Waarin moet je investeren als je ermee aan de slag wilt? En hoeveel onderhoud vragen hybrides en EV's eigenlijk?