Blog Tom Polman: Laat je accu testen, ook bij milde startklachten

Blog Tom Polman: Laat je accu testen, ook bij milde startklachten

In de winterse februariweek moest ik regelmatig naar buiten om de auto van een buurtgenoot los te duwen die zich vastreed in de sneeuw. Niet alleen de sneeuw zorgde voor problemen. "Hij startte de laatste weken al wat moeilijker" zegt mijn buurvrouw, terwijl ze beteuterd naar haar niet-functionerende auto kijkt.

Tja, ze had het dus kunnen zien aankomen. De strenge vorst deed de accu in haar auto de das om. Heeft ze bij eerder onderhoud geen accu-advies gehad? Of heeft ze het advies in de wind geslagen? Ze is in ieder geval niet de enige, getuigen de gele bussen die aan- en afrijden in de wijk.

Ondernemer Roeland Kreling vertelde me dat hij zijn accu-ervaringen met ons had gedeeld. Hij was niet de enige, want we kregen meer dan honderd reacties op onze accuvragen! Roeland is fan van zijn Midtronics-accutester. Het is een van de eerste tools die hij in 2011 aanschafte toen hij zijn eigen bedrijf startte. “En als ‘ie morgen kapot gaat, koop ik meteen een nieuwe!”, voegt hij er aan toe.

Wij testen élke auto die binnenkomt”

“Wij testen élke auto die binnenkomt”, zegt Roeland. “Puur als service voor de klanten.” Bijkomend voordeel: het biedt serieuze omzetkansen. En hij krijgt het gemakkelijk verkocht. “Acht van de tien klanten gaan akkoord. Als je het maar goed uitlegt.” Een mooie score. En wil de klant de accu niet vervangen, dan vermeldt hij het op de factuur. Inclusief advies om, wanneer het kouder is, nog eens de accu te laten testen. Gratis!

Kijk, zo’n advies had mijn buurvrouw ochtendstress gescheeld. En: accu-omzet voor het universele autobedrijf opgeleverd. Hebben de gele bussen het ook wat minder druk.


In AMT 2 (26 februari) staat het thema Accuservice centraal. AMT-lezers vertellen hoe zij accuservice verlenen in hun autobedrijf. Daarnaast geven vele leveranciers tips voor goede accuservice. Van benodigde equipment tot hoe je de noodzaak van het vervangen van de accu aan de klant uitlegt.

AMT 2 lezen? Dat kan hier digitaal.
Nog geen abonnee van AMT? Bekijk hier de mogelijkheden.

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

Soms roept een artikel vragen op, zoals het artikel over het databussysteem. Auteur Gino Decoster klom in het toetsenbord en duikt nog dieper in de materie. - Foto: ANP

Lezersvraag: verschillen tussen Non Fault Tolerant en Fault Tolerant...

AMT-lezer Martijn de Bruijn mailde de redactie met een vraag naar aanleiding van het Back to Basics-artikel over het databussyssteem in AMT 4 van...

De APK is de levenslijn van het autobedrijf. Maar hoe sterk en dik is die levenslijn eigenlijk? In euro's!

APK is betrokken bij 38% van de werkplaatsomzet

De APK wordt wel de levenslijn van het autobedrijf genoemd. Logisch, de keuring trekt de automobilist periodiek het autobedrijf in. Maar hoe...

Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: koester Nederlandse APK

De APK zoals we die in Nederland geregeld hebben, is binnen Europa niet vanzelfsprekend. Reden om er extra zuinig op te zijn.

Hoe slaag je hier voor het examen? APK-opleiders en exameninstituut IBKI geven tips.

Zo slaag je voor het APK-examen Bevoegdheidsverlenging!

De APK-opleiders zijn kritisch over het APK-examen. In hun ogen vraagt het vooral taalvaardigheid in plaats van keuringsbekwaamheid. IBKI pareert die...

In de praktijk geeft de keurmeester in geval van speling op een wiellager de klant het advies dat te laten vervangen. Op het examen moet hij kunnen bepalen of de speling voor de APK nog toelaatbaar is.

IBKI over APK-examen: keurmeester moet óók kunnen lezen

Is het examen Bevoegdheidsverlenging APK een goede toets voor de bekwaamheid van APK-keurmeesters? Die vraag stelden we niet alleen aan...

Martin Pardoel van PSB: "Het examen is een leestest en sluit niet aan op de schoolopleiding van jonge keurmeesters."(Foto PSB)

Opleiders: 'Taalgebruik APK-examen deugt niet'

Opleiders zien in het APK-examen bevoegdheidsverlenging tal van onduidelijke formuleringen, instinkers en complex suggestieve vragen. Wat toetsen we...

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

De werkplaats van De Snoekfabriek | MET VIDEO

Eigenlijk wilde Pascal van Merkestein zich specialiseren in de Citroën DS. Dat is de reden waarom zijn bedrijf 'De Snoekfabriek' heet. Door een...

Foto: Shutterstock

Column Mark van Abeelen: APK-keurmeester in het beklaagdenbankje

Mag een keurmeester (mede-)verantwoordelijk gehouden worden voor een ongeval en de gevolgen ervan?