Gesponsord

TU Eindhoven: accu's elektrische auto's hebben langere levensduur dan gedacht

TU Eindhoven: accu's elektrische auto's hebben langere levensduur dan gedacht

De accu wordt nog vaak als dé zwakke plek gezien van elektrische auto's. De levensduur zou niet lang genoeg zijn en de productie zou meer CO2-uitstoot veroorzaken dan werd gedacht. Nieuw onderzoek van de Technische Universiteit Eindhoven heeft dit echter ontkracht: de levensduur van de accu is langer en het productieproces duurzamer dan vaak werd aangenomen. Goed nieuws voor de elektrische auto dus, die in de toekomst alleen nog maar beter wordt.

Klanten die voor het eerst elektrisch gaan rijden maken zich vaak zorgen dat de accu’s snel zwakker worden. Zo ervaren ze het immers ook bij hun smartphone of laptop. Lange tijd werd dan ook gedacht dat de levensduur van het accupakket van een elektrische auto zo’n 150.000 kilometer is. Maar wat uit onderzoek blijkt? Dat de levensduur minimaal 250.000 kilometer is. Dat is een fors verschil!

Een onderzoek onder Tesla-rijders wees daarnaast uit dat vrijwel alle accu’s na het rijden van 250.000 kilometer alsnog meer dan 90% van de originele capaciteit hadden. Ook is de verwachting dat in de toekomst de levensduur van de accu’s voor elektrische auto’s alleen maar verder op gaat lopen.

Productieproces

Naast de levensduur van de accu is ook het productieproces van elektrische auto’s in opspraak geweest. Zo gingen er geruchten dat de CO2-uitstoot bij de productie van de accu’s zo hoog was dat elektrisch rijden niet zo milieuvriendelijk was als werd geclaimd.

Uitstoot van een elektrische auto - inclusief productie - is helft minder dan van een auto op brandstof”

Wat de Technische Universiteit in Eindhoven echter heeft aangetoond is dat de uitstoot van een elektrische auto - inclusief de productie ervan - de helft minder is dan van een auto op brandstof. Daarnaast wordt de energie waarmee elektrische auto’s worden opgeladen steeds groener.

Hoe ziet de toekomst eruit?

Elektrische auto’s en het productieproces worden dus steeds verder geoptimaliseerd. Dit zorgt ervoor dat de levensduur van batterijen langer wordt, maar ook dat de kosten van elektrische auto’s omlaag gaan. De accu is namelijk het duurste onderdeel van een auto. Daalt deze in prijs? Dan wordt automatisch de aankoopprijs lager. Daarnaast zetten autofabrikanten in op het verbeteren van de levensduur van de batterij, om zo onderling de concurrentie aan te kunnen gaan. En dat terwijl de levensduur van de meeste batterijen op dit moment al ruim voldoende is.

Opladen elektrische auto

Steeds meer twijfels worden dus weggenomen als het op elektrisch rijden aankomt. Met een elektrische auto draag je bij aan een milieuvriendelijke en duurzame leefomgeving. Waar echter ook veel zorgen over zijn is het opladen van elektrische auto’s. Logisch, want het opladen van elektrische auto’s kan nog niet overal en het duurt wat langer dan het tanken van brandstof. Gelukkig loopt Nederland in Europa voorop met het aantal openbare laadpunten. Hierdoor hoeven autobezitters niet bang te zijn om in ons land stil te komen staan.

Maar wil jouw klant voorkomen dat hij bij een openbaar laadpunt moet wachten tot hij aan de beurt is en vervolgens tot je auto voldoende opgeladen is? Dan is het verstandig om een laadpaal thuis te installeren.

Met een laadpaal bij het huis wordt het voordeliger om je elektrische auto op te laden. Openbaar laden kost namelijk rond de 30 en 59 cent per kWh, terwijl dit met een eigen laadpaal slechts ongeveer 21 cent per kWh is. Daarnaast kun je de auto ‘s nachts aan de lader leggen en elke ochtend met een volle accu van huis rijden. Zorg dat klanten zich altijd goed laten informeren over welke laadpaal het meest geschikt is voor zijn of haar situatie en laat de installatie aan professionals over.

Dit artikel is gesponsord door Groenopladen.nl

Wat doet zo’n OBC precies én hoe doet hij dat? FOM-trainer Leander Engelbertink legt het uit aan Twentse autotechnici.
Elektrische aandrijving

(PH)EV in de werkplaats deel 2: hoe werkt de OBC (OnBoard Charger)?

"We moeten samenwerken", zegt Auto Haarhuis-aftersalesmanager Barry Hegeman: "Met elkaar en voor elkaar." Dus organiseerde hij een kennisavond voor een groep samenwerkende autobedrijven in de regio Twente. Onderwerpen: HV-batterijreparatie en -balancering. Hoe werkt de OnBoard Charger? En: Revisie van die OBC's. AMT was erbij. Verslag in drie delen.

De hoogvoltage batterij in een hybride of volledig elektrisch voertuig kan stuk. Én je kunt zo’n batterij repareren.
EV

(PH)EV in de werkplaats deel 1: HV-batterij reparatie en balancering

"We moeten samenwerken", zegt Auto Haarhuis-aftersalesmanager Barry Hegeman: "Met elkaar en voor elkaar." Dus organiseerde hij een kennisavond voor een groep samenwerkende autobedrijven in de regio Twente. Onderwerpen: HV-batterijreparatie en -balancering. Hoe werkt de OnBoard Charger? En: Revisie van die OBC's. AMT was erbij. Verslag in drie delen.

Het nieuwe batterijwarehouse in Emmerich, Duitsland, voldoet aan alle Europese veiligheidsnormen.
Accu & batterij

JCL Logistics Benelux opent nieuw lithium-ion batterijwarehouse

JCL Logistics kondigde onlangs de opening van een ultramodern lithium-ion batterijwarehouse aan. Dit nieuwe warehouse, gelegen nabij het internationale crossdock en andere logistieke faciliteiten van JCL in 's-Heerenberg, biedt volgens JCL een ideale oplossing voor bedrijven die veilige en efficiënte opslag van Li-ionbatterijen zoeken.

Gesponsord
Gesponsord
sponsored content

Gesponsord De nieuwe structuur van Garage Geurtsen zorgt voor groei,...

Garage Geurtsen in Veenendaal biedt drie categorieën auto's: bedrijfswagens, reguliere auto's en zevenzitters, de laatste als specialisme. Sinds 2012 is Willem Geurtsen toegetreden tot het bedrijf dat door zijn vader werd opgericht. In 2023 nam hij de dagelijkse leiding over. Het bedrijf is in al die jaren gegroeid en inmiddels werken ruim 25 medewerkers bij Geurtsen.

Batterijchemie, pakketopbouw en elektronica verbeteren steeds, het enige dat P3/Aviloo niet uitzocht is in hoeverre nieuwe batterijtypes langer meegaan dan oudere. (foto Audi)
EV

Levensduur HV-batterij geen punt van zorg

Het Duitse bedrijfsadviesbureau P3 onderzocht uit praktijkgegevens van Aviloo Batterijdiagnose hoe de echte levensduur van HV-batterijen in auto's zich aftekent. Conclusie: geen reden tot zorg om voortijdige hoge vervangingskosten.

Met de opkomst van de elektrische auto steeg ook het aantal pechhulpverleningen aan elektrische auto's.  - Foto: ANWB
ANWB Wegenwacht

Pech met EV vooral door lekke band en accuproblemen

In 2024 bood de ANWB Wegenwacht ruim 1,3 miljoen keer hulp. Vooral elektrische auto's zorgden voor meer pechgevallen, met accu's en lekke banden als belangrijkste oorzaken.

Het eerste volledig elektrische model personenauto dat door Ford in Europa in massaproductie is genomen, wordt gebouwd in de Ford-fabrieken in Keulen, die sinds 1930 aan de Rijn liggen. Meer dan 600 robots voeren taken uit zoals lassen, snijden, reinigen en spuiten in de ultramoderne en milieuvriendelijke fabriek. - Foto: Ford
EV

Ford Explorer technisch bekeken: geeft de elektrische SUV Ford nieuwe...

Ford maakt zich sterk voor de overgang naar elektrische auto's in Europa. De eerste volledig elektrische Ford, de Explorer, komt uit de hoofdfabriek in Keulen en is sinds juni 2024 leverbaar. We duiken in de techniek van wat voor Ford een allesbepalende auto is.

EV

Oog voor Techniek: Automatisch laden, stroom uit de straat

Geen gehannes met een vuile laadkabel meer? Dat zou prettig zijn voor EV-rijders. Maar gemak is niet de enige reden om het laden te automatiseren. Welke er nog meer zijn en hoe automatisch laden werkt? Op het jongste Wiener Motoren Symposium kwamen twee methodes aan bod. Welke wordt de standaard?