Trots op het vak: Henk Polman, werkte 44 jaar bij hetzelfde autobedrijf

Trots op het vak: Henk Polman, werkte 44 jaar bij hetzelfde autobedrijf

"De ontwikkelingen gaan snel; probeer het bij te houden. Dat heb ik ook altijd gedaan", zegt Henk Polman. Hij is al meer dan 50 jaar autotechnicus. 44 van die 50 jaar heeft hij bij hetzelfde autobedrijf gewerkt. Wat maakt hem trots op zijn vak?

1. Waarom heb je voor het vak gekozen?

Ik sleutelde al vroeg aan brommers en auto’s en wilde geen bouwvakker worden. Ik begon vijftig jaar geleden bij een dorpsgarage in Didam. Sinds 2 maart 1977 werk ik bij Garage Kleine. Daar stop ik op 1 maart aanstaande na 44 jaar werkplezier.

2. Wat maakt je dag goed?

Met ons plezierige team van vijf mensen de problemen van die dag samen oplossen. Ik geniet van het oplossen van een complexe storing.

‘Ik kreeg er een briefje bij: veel succes in je verdere carrière. Haha!’”

3. Wat is je favoriete automerk, en waarom?

Hoewel mijn eerste auto een Triumph Spitfire was, kan dat niet anders dan Renault zijn. Ik vond vooral de R16 geweldig.

4. Wat is je favoriete gereedschap?

Een goede multimeter, omdat je snel kunt zien of het een interessante klus wordt of een makkie.

5. Welke opleiding/cursussen heb je gedaan?

LTS, vier jaar avondschool Patroonsdiploma en op de Renault-school ben ik Cotech-specialist geworden.
Drie maanden geleden slaagde ik voor de hoogvoltcursus. Ik kreeg er een briefje bij: veel succes in je verdere carrière. Haha!

6. Wat wil je veranderen in de autobranche?

Dat monteur en klant dichter bij elkaar komen te staan. En realistische flatrate-tijden. Dat is soms een ergernis.

7. Waar ben je het meest trots op?

Op het bouwen en verbouwen van mijn huis. Straatwerk, timmerwerk. En slopen, roept mijn vrouw. Ben ik ook goed in.

8. Als ik niet aan het werk ben dan...

...werk ik in de tuin. We hebben fruitbomen, peren, appels, kersen, bessen, aardbeien en pruimen en zijn bijna zelfverzorgend. Verder sporten, hardlopen en verbouwen.

9. Welke tip geef je aan je collega’s?

De ontwikkelingen gaan snel; probeer het bij te houden. Dat heb ik ook altijd gedaan.

Airco is bijna vanzelfsprekend in moderne auto’s, aircoservice zou dat dus ook moeten zijn.  – Foto: Shutterstock

Back to basics: dit moet je weten over het aircosysteem

Tegenwoordig is er bijna geen nieuwe auto meer zonder airconditioning. Maar hoe werkt het en hoe wordt de kou opgewekt? Om het principe te begrijpen...

Het MIL-lampje brandt en de EOBD-scanner geeft foutcodes. Goed- of afkeur? Wat was het goede antwoord?

Deeltjestest in APK Keurmeesterquiz: wat was het goede antwoord?

Een dieselauto met af-fabriek roetfilter geeft foutcodes bij de EOBD-scan. Op het instrumentenpaneel brandt het MIL-lampje. Bij de deeltjestelling...

In de nieuwe werkplaatsen kunnen de studenten van het Koning Willem I College hun vak leren in ruime en lichte ruimtes, voorzien van de nieuwste technologieën en geavanceerde apparatuur.

Nieuwe werkplaatsen voor monteurs van de toekomst bij Koning Willem I...

Het Koning Willem I College opent nieuwe werkplaatsen voor de onderwijsafdeling Mobiliteit & Logistiek aan de Onderwijsboulevard in 's-Hertogenbosch....

TECH360 begint bij de basis: welke systemen zijn er, wat is hun functie?

Training en opleiding: wat moet je echt kennen en kunnen?

Bijna tien jaar geleden vonden veel AMT-lezers de belangrijkste ontwikkeling in de autotechniek de verschuiving van mechanische techniek naar...

De auto is in rust, maar alles is bereikbaar.

GMTO diagnosetip uit de praktijk: Fiat Punto met lekstroom

Een Fiat Punto Evo met 0.9 motor (199B7) uit 2015 komt bij een garagebedrijf. Klacht: de 12 V-accu is binnen een week leeg. Het probleem speelt al...

Een BMW M30 zespitter, voorzien van nieuwe coating en klaar voor een tweede leven. Maar wat gaat eraan vooraf? - Foto's: PowerSeal

Stap voor stap: cilinders coaten

De aluminium cilinders in moderne motorblokken hebben vaak een Alusil-laag. Opboren kan dus niet. De oplossing: een nieuwe Nikasil-coating...

De Audi herkent dat de laadkabel is aangesloten, maar de auto start niet met laden.

Diagnose in de praktijk: Audi Q7 e-tron met laadprobleem

Een Audi Q7 e tron 3.0 TDI Hybrid kan niet worden opgeladen via de netlader die bij het voertuig werd geleverd. Wat is er aan de hand? Steve Smith...

Iwan Kennis en een dome vol liefhebbers van diagnosepuzzels.

Iwan Kennis diagnosepuzzel aan vijf auto's

Diagnosestellen is als het oplossen van een puzzel. Iwan Kennis, bekend van de ATC Livestreams is de onbetwiste koning van deze diagnosepuzzels. In...