Trots op het vak: Henk Polman, werkte 44 jaar bij hetzelfde autobedrijf

Trots op het vak: Henk Polman, werkte 44 jaar bij hetzelfde autobedrijf

"De ontwikkelingen gaan snel; probeer het bij te houden. Dat heb ik ook altijd gedaan", zegt Henk Polman. Hij is al meer dan 50 jaar autotechnicus. 44 van die 50 jaar heeft hij bij hetzelfde autobedrijf gewerkt. Wat maakt hem trots op zijn vak?

1. Waarom heb je voor het vak gekozen?

Ik sleutelde al vroeg aan brommers en auto’s en wilde geen bouwvakker worden. Ik begon vijftig jaar geleden bij een dorpsgarage in Didam. Sinds 2 maart 1977 werk ik bij Garage Kleine. Daar stop ik op 1 maart aanstaande na 44 jaar werkplezier.

2. Wat maakt je dag goed?

Met ons plezierige team van vijf mensen de problemen van die dag samen oplossen. Ik geniet van het oplossen van een complexe storing.

‘Ik kreeg er een briefje bij: veel succes in je verdere carrière. Haha!’”

3. Wat is je favoriete automerk, en waarom?

Hoewel mijn eerste auto een Triumph Spitfire was, kan dat niet anders dan Renault zijn. Ik vond vooral de R16 geweldig.

4. Wat is je favoriete gereedschap?

Een goede multimeter, omdat je snel kunt zien of het een interessante klus wordt of een makkie.

5. Welke opleiding/cursussen heb je gedaan?

LTS, vier jaar avondschool Patroonsdiploma en op de Renault-school ben ik Cotech-specialist geworden.
Drie maanden geleden slaagde ik voor de hoogvoltcursus. Ik kreeg er een briefje bij: veel succes in je verdere carrière. Haha!

6. Wat wil je veranderen in de autobranche?

Dat monteur en klant dichter bij elkaar komen te staan. En realistische flatrate-tijden. Dat is soms een ergernis.

7. Waar ben je het meest trots op?

Op het bouwen en verbouwen van mijn huis. Straatwerk, timmerwerk. En slopen, roept mijn vrouw. Ben ik ook goed in.

8. Als ik niet aan het werk ben dan...

...werk ik in de tuin. We hebben fruitbomen, peren, appels, kersen, bessen, aardbeien en pruimen en zijn bijna zelfverzorgend. Verder sporten, hardlopen en verbouwen.

9. Welke tip geef je aan je collega’s?

De ontwikkelingen gaan snel; probeer het bij te houden. Dat heb ik ook altijd gedaan.

John Mulder

John Mulder

Freelance redacteur

Na IVA-Driebergen werkte John Mulder bij twee auto-importeurs, voordat hij autojournalist werd. Zijn belangstelling beperkt zich niet tot autotechniek, want ook (Nederlandse) autohistorie, -ontwerp en -design hebben zijn interesse. In 2013 schreef hij het jubileumboek: "VACO 75 jaar verenigd beter" en in 2015 een 'liber amicorum' voor Ruud Spuijbroek, secretaris van VACO. John is voorzitter van Conam (Contactgroep Nederlandse Auto- en Motorhistorie).

Email: john.mulder@wxs.nl

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...

Moderne auto's zitten vol met elektronica, wat betekent dat conventionele kabelbomen veel storingen zouden veroorzaken. Bovendien moeten computers met elkaar kunnen communiceren. Dit wordt mogelijk gemaakt door het moderne databussysteem. - Afbeeldingen: Gino Decoster

Het databussysteem uitgelegd aan de hand van de Ford Mustang Mach-E

Het aantal componenten en regeleenheden is gestaag toegenomen door de toenemende eisen op het gebied van veiligheid en steeds meer comfort in het...

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Een monteur belt Turbo's Hoet met de vraag of we even kunnen meedenken. Hij leest code P0299 bij een Volkswagen Polo 1.4 TDI. Underboost, oftewel de...