Waarom krijgen e-Volkswagens géén 4 jaar fabrieksgarantie?

Volkswagen-importeur Pon grijpt de modeljaar-update aan om alle nieuwe modellen standaard te voorzien van vier jaar fabrieksgarantie. Nou ja alle, de elektrisch aangedreven modellen zijn uitgezonderd. Waarom zou dat zijn?

In het persbericht van Volkswagen lezen we dat alle nieuwe benzine- en dieselmodellen per augustus 2020 standaard vier jaar garantie en uitgebreide mobiliteitsservice mee krijgen. “Van de up! tot de Touareg, verdubbelt het merk de garantieperiode naar 48 maanden (of maximaal 100.000 kilometer).”

Welke voorwaarden importeur Pon stelt? “De standaard twee jaar fabrieksgarantie wordt verlengd door Volkswagen Nederland en is overdraagbaar naar een nieuwe eigenaar. Slijtagedelen zoals remmen, banden, ruitenwissers vallen buiten de garantie. De verlengde garantie is geldig zolang onderhoud plaatsvindt volgens fabrieksvoorschrift.”

Onderhoud volgens fabrieksvoorschriften

Als universeel autobedrijf sta je niet buitenspel, dat mag wettelijk niet. Want natuurlijk kan een universeel autobedrijf het onderhoud uitvoeren volgens fabrieksvoorschriften. Om achteraf aan te tonen dat het ook daadwerkelijk volgens de regeltjes is gebeurd, is wel een goede documentatie van belang.

Laat weten dat je het kan!

Toch dreigt voor het universeel bedrijf wel de buitenspelval. Het effect van vier jaar fabrieksgarantie kan immers zijn dat de autoconsument langer bij de dealer blijft voor onderhoud. Aan universele bedrijven de uitdaging de automobilist goed te informeren: “Wij zijn een uitstekend onderhoudsadres voor uw nieuwe auto!”

Vier jaar mobiliteitsservice

Naast de verlengde garantie is ook de mobiliteitsservice in heel Europa vier jaar lang inbegrepen. Kleine kanttekening van de importeur: “De gratis mobiliteitsgarantie is geldig zolang er onderhoud wordt uitgevoerd bij een erkende Volkswagen-servicepartner.” Logisch, ook universeelbedrijven geven zo’n mobiliteitsgarantie, veelal via de garageformule. De trend van langere fabrieksgarantie is overigens niet nieuw. Andere merken als Lexus, en Toyota hanteren standaard vijf jaar, Kia zelfs zeven. Overigens krijgen ook Seat, Skoda en Audi per augustus 2020 standaard vier jaar of 100.000 km garantie.

Waarom de elektrische modellen niet?

Opvallend is dat de elektrisch aangedreven modellen niet meedoen met de verlengde garantie. Waarom een benzine-Golf wel en een e-Golf niet? We vragen Pon om opheldering: “Als je een elektrisch model aanschaft ontvang je tot zes jaar onderhoud en geeft de fabrikant acht jaar (of 160.000 km) garantie op je hoogvoltageaccu. Dat samen is al vrij uitgebreid.”

Over the air updates

Naast de verlengde garantie en mobiliteitsservice introduceert Volkswagen Streaming & Internet standaard in alle modellen vanaf de Polo. “Dit maakt over-the-air updates en toekomstige functions-on-demand mogelijk.” Dergelijke updates zonder tussenkomst van een technicus kennen we natuurlijk van Tesla en inmiddels ook van BMW. Het geeft consumenten de mogelijkheid om achteraf opties aan te schaffen en te activeren.

Vier jaar garantie. Dat maakt de nieuwkoper bijna net zo immuun voor onverwachte kosten als de privateleaser.

Ook is elk model vanaf de Polo nu altijd connected. Al beperkt zich dit standaard nog tot inzicht via de smartphone of de auto op slot staat, de lampen aan of uit zijn en waar de auto staat.

Online verkeersinformatie, kaartupdates maar ook klimaatbediening op afstand, vergrendelen en ontgrendelen via de telefoon of pushmeldingen wanneer de auto onbedoeld wordt geopend of in beweging is, zijn beschikbaar in het uitgebreide We Connect Plus-pakket.

DAB+ standaard op alle Volkswagens

Een groot aantal Volkswagens was al standaard voorzien van DAB+. Dit geldt nu voor de gehele line-up. DAB+ biedt veel voordelen ten opzichte van de traditionele FM-radio’s. Zo is er keuze uit meer stations, die vervolgens makkelijker te vinden zijn. De digitale geluidskwaliteit van DAB+ is beter dan die van FM-ontvangers.

Lees meer over

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

Het vernieuwde dashboard  van BMW zal niet alleen in de Neue Klasse vershijnen, maar in alle toekomstige BMW’s.

CES 2025: Dashboard van BMW toont de toekomst in Las Vegas

Het is elk jaar een wondere wereld die op de Consumer Electronics Show wordt vertoond. Waaronder voertuigtechniek, soms complete auto primeurs. De nieuwe mode heet 'software defined vehicles', waarin programmatuur belangrijker is dan het voertuig. Hoe liet CES de software èn het voertuig zien?

Links: Heungsoo Kim, Executive Vice President, Head of Global Strategy Office bij de Hyundai Motor Group. Rechts: Rishi Dhall, Vice President Automotive bij Nvidia.

Hyundai Motor Group zet in op AI met NVIDIA

Hyundai Motor Group en NVIDIA gaan samenwerken om sneller nieuwe AI-technologieën te kunnen ontwikkelen die de toekomst van mobiliteit mogelijk maken.

Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Hoe Summa College EV-specialisten klaarstoomt met AA-Equipment

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.

Foto: ANP / Dijkstra BV

RDW neemt tellerstanden uit België op in kentekenregister

Vanaf 13 januari 2025 neemt de RDW de tellerstanden uit België op in het kentekenregister. Dat moet leiden tot minder fraude met kilometerstanden.

Deze artikelen werden in 2024 het best gelezen op AMT.nl

Deze artikelen werden in 2024 het best gelezen op AMT.nl

We blikken terug op 2024 en wat hebben we weer veel mooie artikelen voorbij zien komen. Wat waren de best gelezen artikelen? We maakten een Top 10.

Foto: Volkswagen

Volkswagen sluit akkoord met vakbond: geen fabriekssluitingen

Duitse vakbond IG Metall sloot onlangs een overeenkomst met Volkswagen om de sluiting van Duitse fabrieken van het autoconcern te voorkomen.

Autodealerpromenade in Heemskerk. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Harold Versteeg

Winst dealerbedrijven daalt met 34%

Autodealers zagen hun winst in het derde kwartaal van 2024 dalen met 34%. Hogere loonkosten en afnemende nieuwverkopen zetten marges onder druk. Groei in verkoop van bedrijfswagens was onvoldoende om daling te compenseren.

Foto: ANP / Rob Engelaar

Subsidiepot voor tweedehands elektrische auto leeg

De subsidiepot voor de aanschaf van een tweedehands elektrische auto is helemaal leeg. In totaal was er dit jaar 52,5 miljoen euro aan subsidie beschikbaar.