EGR kapot? Er is een oplossing

EGR kapot? Er is een oplossing
Nissens heeft een programma van zowel pneumatische als elektromagnetische EGR‑kleppen.

Het uitlaatgasrecirculatiesysteem is een systeem dat standaard op alle moderne benzine- en dieselmotoren zit en de uitstoot van stikstofoxide (NOx) in verbrandingsmotoren vermindert. Maar wat als de EGR-klep kapot gaat?

EGR (Exhaust Gas Recirculation) laat een deel van de uitlaatgassen van de motor opnieuw circuleren. Door die zuurstofarme uitlaatgassen naar de verbrandingskamer te sturen, daalt de verbrandingstemperatuur en neemt de hoeveelheid stikstofoxide (NOx) in de uitlaat af. Dat is het goede nieuws. Maar doordat uitlaatgassen worden gemengd met de aangezogen lucht, kan dat ook voor vervuiling van het EGR‑systeem zorgen, waardoor een EGR‑klep zelfs kapot kan gaan. Storingen aan de uitlaatemissiecontrole, het DPF‑filter, de katalysator of de turbocompressor liggen dan voor de hand.

Wat zijn dan die storingen?

De storingen ontstaan door koolstofafzettingen, die de klep vastzetten. Vooral bij auto's die korte afstandjes rijden, bij lagere temperaturen en bij hoge luchtvochtigheid ontstaat koolstofopbouw bij een onjuiste verbranding in de motor, verbranding van olie, afwijking in de lucht‑brandstofverhouding, overbelasting van de motor en bij storingen in het motormanagement.

Koude, vochtige inlaatlucht heeft invloed op de carterventilatie en kan ook leiden tot vorming van slib, roet en koolstof.

Je kunt de storingen in de EGR‑klep ook merken, want de auto heeft minder trekkracht, een hoger brandstofverbruik, kan ongelijk stationair draaien en stotteren en aarzelen bij het accelereren. Er kan ook zwarte rook uit de uitlaat komen en de motor kan en een pingelend en kloppend geluid laten horen.

Nieuwe EGR‑kleppen

EGR‑kleppen werken in het extreme temperatuurbereik van de uitlaatgassen, dus het reinigen van de EGR‑klep en het hele inlaatcircuit (vergeet het inlaatspruitstuk en de EGR‑koeler niet) kan een effectieve oplossing zijn. De EGR‑klep werkt in een systeem met andere componenten, dus veel storingen worden niet in de EGR-klep veroorzaakt.

De foutcodes hoeven de oorzaak van het probleem dus ook niet te onthullen, want ook een te hoog oliepeil, vervuilde olie en slijtage van de klepafdichtingen en klepgeleiders kunnen invloed hebben op de EGR‑functie. Zelfs de werking van de vacuümpomp en carterventilatieproblemen zijn van invloed.

Maar als er wel een nieuwe EGR‑klep gemonteerd moet worden, dan is het goed om te weten dat de EGR‑kleppen van Nissens betrouwbaar en veilig zijn.

Dertig EGR-kleppen

Nissens, de Deense fabrikant van vervangingsdelen voor motorkoeling, airconditioning en turbo's, levert complete, fabrieksnieuwe EGR‑kleppen. Het bedrijf heeft een aantrekkelijk productassortiment voor de meest populaire automodellen. Deze pneumatische en elektromagnetische EGR‑kleppen bieden een harmonieus uitlaatgasrecirculatieproces.

Nissens heeft nu dertig EGR-kleppen in het programma en daar komen in de loop van dit jaar nog eens dertig bij. Daarmee heeft het bedrijf een dekkend programma voor zeventig procent van het Europese volume.

Nissens levert de EGR-kleppen als een First Fit‑product: alles wat belangrijk is voor de installatie, zoals pakkingen en een installatiegids, zit in de productverpakking. Het bedrijf helpt ook met technische bulletins en gratis online trainingen, zoals bij het Nissens Training Concept.

Zo monteer je een nieuwe Nissens EGR‑klep:

  • Gebruik nieuwe pakkingen voor de EGR‑klepaansluitingen
  • Zet de originele bouten met een momentsleutel vast
  • Sluit de elektrische en vacuümleidingen en daarna de accu opnieuw aan
  • Draait de motor bij een normale temperatuur van 90°C soepel en gelijkmatig? Controleer op uitlaatgas- en koelvloeistoflekkages.
  • Wis de foutcodes, reset het motormanagementsysteem
  • Maak een testrit: heeft de motor in elk toerenbereik voldoende vermogen?

Dit artikel is gesponsord door Nissens.

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Een garagist vraagt Turbo's Hoet om raad. Hij heeft de turbo van een Peugeot 308 1.6THP uit 2012 vervangen, maar de auto heeft nog steeds geen vermogen. Alles wijst erop dat de turbo wel de oorzaak was voor deze storing. Wat nu?

Naomie en Tim de Kruijf zijn Autovakmeesters geworden. "Wij weten precies wat een formule voor ons moet doen."

Generalist en toch merkspecialist dankzij Autovakmeester

Tim en Naomie de Kruijf van Auto Zagato krijgen dagelijks Italiaanse auto's in hun autobedrijf. Maar het marktaandeel van Fiat, Alfa Romeo en Lancia loopt langzaam terug, dus wat doe je dan? Tim en Naomie hebben de oplossing: ze blijven specialist in Italiaanse auto's en zoeken een partner die hen helpt om ook andere merken binnen te halen. Die partner is Autovakmeester. Aan werk hebben Tim en Naomie inmiddels geen gebrek. "We zitten ramvol." Wat doet Autovakmeester voor Auto Zagato?

Autovakmeester: de formule van vertrouwen en enthousiasme

Autovakmeester: de formule van vertrouwen en enthousiasme

Jelle Segers uit Beringe sloot zijn autobedrijf aan bij Autovakmeester. Het bedrijf groeit nu zo snel, dat hij er zelf beduusd van is. "Af en toe moet ik een stapje terug doen en om mij heen kijken wat ik in drie jaar tijd heb bereikt. Het is een jongensdroom die is uitgekomen." Waarom groeit zijn bedrijf zo snel?

[video] Klaar voor de toekomst? Haal je e-certificaat!

[video] Klaar voor de toekomst? Haal je e-certificaat!

Werken aan elektrische voertuigen is niet zonder gevaar. Om dit veilig te kunnen doen was een norm ontwikkeld, waarbij je nu ook een e-certificaat kunt behalen. De kosten hiervan worden tijdelijk door OOMT vergoed. Over veilig werken aan EV's en het belang van het e-certificaat hield OOMT op woensdagavond 19 juni een gratis webinar, waarbij kennis en ervaringen werden gedeeld.

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Energietekorten, prijsstijgingen en leveringsonzekerheid. Woningnood en de stikstofcrisis. Hardnekkige maatschappelijke vraagstukken die van invloed zijn op de gehele maatschappij. Zero Emission | Ecomobiel gaat al 15 jaar voorop in duurzame mobiliteit, is hét event voor kennisdeling op dat vlak en toont ook dit jaar weer de meest actuele ontwikkelingen.

De volautomatische Gear Tronic III van LIQUI MOLY is een ideale klantenbinder. Je voorkomt er typische automaatklachten mee en lost er problemen mee op.

Gear Tronic III lost olieproblemen op

Bij een standaard ATF-verversing blijft zowat de helft van de ATF achter in de koppelomvormer, oliekoeler en -leidingen. Daardoor veroorzaakt het losgeweekte vuil nog meer leed. De oplossing is de professionele olieservice voor automatische transmissies met de volautomatische Gear Tronic III van LIQUI MOLY, want daarmee ververs je bijna honderd procent van de ATF.

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van OOMT zich op deze groep, waarbij hij in een driehoek werkt met het leerbedrijf, de student en het ROC. "Als een leermeester succesvol is, dan is de kans groter dat een student dat ook is."

Annemiek van de Heg: "Laten we niet vergeten dat de meerderheid van de auto's nog steeds een verbrandingsmotor heeft."

Dankzij TECH360 krijgt Robert Visser een gratis training

Robert Visser is derde geworden in de AMT Kennistest. Hij mag van TECH360 een Pro-training volgen. Maar welke?

Evolutie van accutechnologie in de AMT Kennistest: wat speelt er in de markt?

Evolutie van accutechnologie in de AMT Kennistest: wat speelt er in de markt?

In tien rondes heeft de AMT Kennistest een kans geboden aan technici om hun vakkennis te testen en te verdiepen. VARTA was één van de sponsors en gaf maar liefst dertig prijzen weg.

Syntium X is beschikbaar in vaten van 200 liter en in vijf liter verpakking. Mogelijk komt Syntium X later dit jaar beschikbaar als bulkolie.

De strijd om de klant: nieuwe Syntium X van Petronas

Consumenten worden prijsbewuster, terwijl het gemiddelde Europese wagenpark al twaalf jaar oud is en de elektrificatie (verschillend per EU-land) versnelt of vertraagt. Dat vraagt om een andere benadering van de smeeroliemarkt. Samen met Stephan Dergent van Petronas bespreken we de laatste trends.

Met een VR bril beleef je in een virtuele realiteit hoe de wereld van het autobedrijf er in de toekomst uit kan zien.

Opladen voor de toekomst: OOMT en innovatie in de AMT Kennistest

Nu de AMT Kennistest er op zit en de winnaars bekend zijn, blikken we terug met OOMT op hun ervaringen. Jessica Spithoven: "Wij vinden het leuk om met de AMT Kennistest mensen te prikkelen over onderwerpen waar ze misschien niet elke dag over nadenken."

De PicoScope is een essentieel stuk gereedschap, net zo belangrijk als een set steeksleutels.

AMT Kennistest: Jarno Jager wint PicoScope

De prijswinnaars van de AMT Kennistest zijn bekendgemaakt. Jarno Jager behaalde de tweede plaats en wint daarmee een PicoScope van AA Equipment Support. Wat kan hij met dit geavanceerde gereedschap doen?