Deel jouw ervaring met nieuwe aandrijflijnen

Deel jouw ervaring met nieuwe aandrijflijnen
Riscoanalyse: check! Voertuig veiliggesteld: check! Persoonlijke beschermingsmiddelen: check! De juiste Ev-kennis: check! Mooi, dan kan je veilig aan de slag!

Ruim 30.000 Tesla's gingen in 2019 over de toonbank, en ook van andere merken werden veel EV's en hybride-modellen verkocht. Wat kan je er als universeel mee? Gelukkig heel veel! Maar dan moet je er wel klaar voor zijn. Ben jij dat of nog niet? We horen het graag.

“Het aandeel elektrische en hybride auto’s is nu nog niet zo groot, maar groeit wel”. Dat schreven we vorig jaar in de voorbereiding voor het thema Hybride/EV. Inmiddels weten we dat Tesla het meest verkochte automerk van 2019 is en vonden EV’s afgelopen jaar gretig aftrek. Vooral zakelijk, maar het biedt ook kansen voor het universeel autobedrijf. Ook EV’s hebben reguliere service nodig, en die 30.000 Tesla’s kunnen niet allemaal terecht bij een Tesla Service Center.

Met honderden tegelijk gingen de Model 3’s over de toonbank. Reguliere service kan het Tesla-netwerk echter niet aan. Pak jij die kans?

Doe je praktijkervaring op?

Regulier onderhoud is één, maar de klant wil ook bij jou terecht kunnen wanneer er zich een storing voordoet. Belangrijk dus dat je aan een EV of hoog voltage Hybride mag werken. Ben je gecertificeerd en op de hoogte van de NEN-norm? En heb je de juiste tools in huis?

Het aantal auto’s met een geëlektrificeerde aandrijflijn blijft toenemen. Stuur je deze weg, dan doe je ook geen praktijkervaring op, zonde!

Tot slot: Komende zomer krijgen particulieren (vooralsnog) € 4000,- subsidie op een nieuwe of € 2000,- op een gebruikte EV. Een maatregel om een EV voor de particuliere autobezitter aantrekkelijker maken. Een mooie kans voor jou! Acteer je daar al op?

Deel jouw aanpak

We geven voor jouw praktijkervaring zes keer een 6-delige set geïsoleerde schroevendraaiers weg waarmee je veilig kan werken aan HV-systemen tot 1000 volt.
We geven voor jouw praktijkervaring zes keer een 6-delige set geïsoleerde schroevendraaiers weg waarmee je veilig kan werken aan HV-systemen tot 1000 volt.

Voor het thema Hybride/EV in AMT 4 willen we graag weten hoe ver jij al bent als het gaat om het servicen van dergelijke voertuigen. Wil je de vragen hieronder beantwoorden? Onder alle inzenders verloten we zes Beta geïsoleerde schroevendraaiersets.


Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

De APK is de levenslijn van het autobedrijf. Maar hoe sterk en dik is die levenslijn eigenlijk? In euro's!

APK is betrokken bij 38% van de werkplaatsomzet

De APK wordt wel de levenslijn van het autobedrijf genoemd. Logisch, de keuring trekt de automobilist periodiek het autobedrijf in. Maar hoe...

Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: koester Nederlandse APK

De APK zoals we die in Nederland geregeld hebben, is binnen Europa niet vanzelfsprekend. Reden om er extra zuinig op te zijn.

Hoe slaag je hier voor het examen? APK-opleiders en exameninstituut IBKI geven tips.

Zo slaag je voor het APK-examen Bevoegdheidsverlenging!

De APK-opleiders zijn kritisch over het APK-examen. In hun ogen vraagt het vooral taalvaardigheid in plaats van keuringsbekwaamheid. IBKI pareert die...

In de praktijk geeft de keurmeester in geval van speling op een wiellager de klant het advies dat te laten vervangen. Op het examen moet hij kunnen bepalen of de speling voor de APK nog toelaatbaar is.

IBKI over APK-examen: keurmeester moet óók kunnen lezen

Is het examen Bevoegdheidsverlenging APK een goede toets voor de bekwaamheid van APK-keurmeesters? Die vraag stelden we niet alleen aan...

Martin Pardoel van PSB: "Het examen is een leestest en sluit niet aan op de schoolopleiding van jonge keurmeesters."(Foto PSB)

Opleiders: 'Taalgebruik APK-examen deugt niet'

Opleiders zien in het APK-examen bevoegdheidsverlenging tal van onduidelijke formuleringen, instinkers en complex suggestieve vragen. Wat toetsen we...

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

De werkplaats van De Snoekfabriek | MET VIDEO

Eigenlijk wilde Pascal van Merkestein zich specialiseren in de Citroën DS. Dat is de reden waarom zijn bedrijf 'De Snoekfabriek' heet. Door een...

Foto: Shutterstock

Column Mark van Abeelen: APK-keurmeester in het beklaagdenbankje

Mag een keurmeester (mede-)verantwoordelijk gehouden worden voor een ongeval en de gevolgen ervan?

Een EV in de werkplaats. Met Aviloo kun je nu de SoH meten én vergelijken met die van andere auto's. Dat moet neer transparantie bieden. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar

Aviloo batterijtest vergelijkt SoH met die van vergelijkbare EV's

AVILOO Battery Diagnostics komt met een oplossing die niet alleen de gezondheidstoestand (State of Health, SoH) van de batterij nauwkeurig...