Deel jouw ervaring met nieuwe aandrijflijnen

Deel jouw ervaring met nieuwe aandrijflijnen
Riscoanalyse: check! Voertuig veiliggesteld: check! Persoonlijke beschermingsmiddelen: check! De juiste Ev-kennis: check! Mooi, dan kan je veilig aan de slag!

Ruim 30.000 Tesla's gingen in 2019 over de toonbank, en ook van andere merken werden veel EV's en hybride-modellen verkocht. Wat kan je er als universeel mee? Gelukkig heel veel! Maar dan moet je er wel klaar voor zijn. Ben jij dat of nog niet? We horen het graag.

“Het aandeel elektrische en hybride auto’s is nu nog niet zo groot, maar groeit wel”. Dat schreven we vorig jaar in de voorbereiding voor het thema Hybride/EV. Inmiddels weten we dat Tesla het meest verkochte automerk van 2019 is en vonden EV’s afgelopen jaar gretig aftrek. Vooral zakelijk, maar het biedt ook kansen voor het universeel autobedrijf. Ook EV’s hebben reguliere service nodig, en die 30.000 Tesla’s kunnen niet allemaal terecht bij een Tesla Service Center.

Met honderden tegelijk gingen de Model 3’s over de toonbank. Reguliere service kan het Tesla-netwerk echter niet aan. Pak jij die kans?

Doe je praktijkervaring op?

Regulier onderhoud is één, maar de klant wil ook bij jou terecht kunnen wanneer er zich een storing voordoet. Belangrijk dus dat je aan een EV of hoog voltage Hybride mag werken. Ben je gecertificeerd en op de hoogte van de NEN-norm? En heb je de juiste tools in huis?

Het aantal auto’s met een geëlektrificeerde aandrijflijn blijft toenemen. Stuur je deze weg, dan doe je ook geen praktijkervaring op, zonde!

Tot slot: Komende zomer krijgen particulieren (vooralsnog) € 4000,- subsidie op een nieuwe of € 2000,- op een gebruikte EV. Een maatregel om een EV voor de particuliere autobezitter aantrekkelijker maken. Een mooie kans voor jou! Acteer je daar al op?

Deel jouw aanpak

We geven voor jouw praktijkervaring zes keer een 6-delige set geïsoleerde schroevendraaiers weg waarmee je veilig kan werken aan HV-systemen tot 1000 volt.
We geven voor jouw praktijkervaring zes keer een 6-delige set geïsoleerde schroevendraaiers weg waarmee je veilig kan werken aan HV-systemen tot 1000 volt.

Voor het thema Hybride/EV in AMT 4 willen we graag weten hoe ver jij al bent als het gaat om het servicen van dergelijke voertuigen. Wil je de vragen hieronder beantwoorden? Onder alle inzenders verloten we zes Beta geïsoleerde schroevendraaiersets.


Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...