Dit moet je weten over turboproblemen

Dit moet je weten over turboproblemen

De markt voor turbo's groeit maar door en is heel interessant voor universele autobedrijven. De Deense fabrikant Nissens helpt je niet alleen met vervangende turbo's van OE-kwaliteit, maar ook met technische bulletins en gratis online trainingen. Dit moet je weten.

De tegenstelling is dat turbo’s eigenlijk heel gecompliceerd zijn en toch eenvoudig; ze zijn kwetsbaar en toch ontzettend sterk. Als turbo’s kapot gaan ligt dat meestal niet aan de turbo zelf. Volgens Nissens (de Deense fabrikant van vervangingsdelen voor motorkoeling, airconditioning en turbo’s) zijn de meeste turboproblemen oliegerelateerd. Te weinig smering kan fataal zijn, want turbo’s draaien met meer dan tweehonderdduizend toeren per minuut; een paar seconden zonder smering is dus funest.

De oorzaak is meestal een verstopte, geknikte of lekkende olieleiding. Hetzelfde geldt voor vuile olie of olie met te veel brandstof of water er in.

Tip: veel van deze problemen zijn te voorkomen door het gebruik van de
juiste olie. En: ververs olie en oliefilter op tijd.

Turbo’s zijn sterk en kwetsbaar

Er is nog een andere belangrijke oorzaak waardoor turbo’s kapot gaan: vreemde voorwerpen. Dat kunnen stukjes versleten pakking zijn, delen die bij een eerdere turboreparatie niet zijn weggehaald, maar ook zand of vuil dat door een oud luchtfilter glipt. Ook door scheurtjes in de slangen, losse verbindingen of losse klemmen kunnen voorwerpen naar binnen worden gezogen: van de luchtfilterbox tot de turbo, EGR, spruitstuk en motorontluchtingssysteem. Dat kan flinke schade aan de turbinewielen veroorzaken.

Zorg dat het hele luchtsysteem schoon is, controleer op afschilfering van compressor- of turbinebladen en op beschadigingen rondom de compressorinlaat en putjes op de compressorbladen. Met nieuwe pakkingen ben je zeker van goede afdichting. Het is heus niet altijd te laat: luister goed naar lawaai uit de turbo en hou de prestaties in de gaten. Let ook op een verstopte of lekkende intercooler, want die kan grote gevolgen hebben voor de turbo.

Noodloop door luchtlek

Een luchtlek kan ook voor een tekort aan lucht in het compressorsysteem zorgen. Door onderdruk en lage laaddrukken reageert de turbo traag en dalen de motorprestaties. Ook de lucht‑brandstofverhouding raakt verstoord met als mogelijke gevolgen een hoger brandstofverbruik, zwarte uitlaatrook en abnormale geluiden. De MAF/MAP/tegendruksensoren kunnen zelfs voor noodloop zorgen (foutcodes P0299, P2263).

Nissens adviseert om de lekken aan de vacuümzijde op te sporen met een druktest; vergelijk de resultaten met de fabrieksdocumentatie. Je sluit de ene kant van het circuit af met een dop en gebruikt aan de andere kant een luchtventiel. Aan de drukzijde meet je het drukniveau bij volle motorbelasting met een manometer.

Montagetips:

  1. Turbo’s zijn kwetsbaar: sleutel voorzichtig en werk schoon;
  2. Pak de turbo nooit beet bij de actuator, het actuatorasje of het vacuümslangetje;
  3. Werk volgens voorschrift: monteer de turbo eerst op het uitlaatspruitstuk, dan aan de uitlaat en monteer vervolgens de overige verbindingen;
  4. Spoel de olietoevoer‑ en retourleidingen en vul het systeem met nieuwe motorolie.
  5. Via deze link vind je installatiefoto’s en -filmpjes.

Nissens First Fit

De turbo’s van Nissens zijn van OE-kwaliteit en daardoor een veilige keuze. Ze worden compleet geleverd met pakkingen, rekbouten, smeerolie en een installatiegids; Nissens noemt dat First Fit. Het productassortiment bestaat inmiddels uit meer dan 130 turbomodellen en er zijn momenteel meer dan 40 turbomodellen in ontwikkeling; goed voor een zeventig procent marktdekking.

Het bedrijf helpt ook met technische bulletins en gratis online trainingen, zoals bij het Nissens Training Concept. Hier kun je zo’n gratis basis turbotraining volgen; de couponcode is al ingevuld.

Dit artikel is gesponsord door Nissens.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...

Moderne auto's zitten vol met elektronica, wat betekent dat conventionele kabelbomen veel storingen zouden veroorzaken. Bovendien moeten computers met elkaar kunnen communiceren. Dit wordt mogelijk gemaakt door het moderne databussysteem. - Afbeeldingen: Gino Decoster

Het databussysteem uitgelegd aan de hand van de Ford Mustang Mach-E

Het aantal componenten en regeleenheden is gestaag toegenomen door de toenemende eisen op het gebied van veiligheid en steeds meer comfort in het...

Geblokkeerde Audi Q8 e-tron in de werkplaats van Autofix Support. Kunnen zij er weer beweging in krijgen? - Foto: Ewoud Perrots

Diagnosetip uit de praktijk: Audi Q8 e-tron met blokkade

Een Audi Q8 e-tron staat geblokkeerd na een foutmelding op de elektrische installatie. De eigenaar kan niet meer voor- of achteruit. Autofix Support...

Foto: Shutterstock

Zo herken je problemen met de natte distributieriem

Hoe herken je problemen met de natte distributieriem? Waardoor ontstaan ze? En waar moet je als autotechnicus op letten bij vervangen? Samen met...

Groot feest na de prijsuitreikingen van Skills the Finals in de Brabanthallen in Den Bosch. Foto: Skills Heroes

Skills the Finals - And the winner is...

Onlangs schreven we over Skills Heroes. Tijdens deze vakwedstrijden voor mbo-studenten strijden leerlingen uit heel Nederland om de beste te worden...