Dit moet je weten over turboproblemen

Dit moet je weten over turboproblemen

De markt voor turbo's groeit maar door en is heel interessant voor universele autobedrijven. De Deense fabrikant Nissens helpt je niet alleen met vervangende turbo's van OE-kwaliteit, maar ook met technische bulletins en gratis online trainingen. Dit moet je weten.

De tegenstelling is dat turbo’s eigenlijk heel gecompliceerd zijn en toch eenvoudig; ze zijn kwetsbaar en toch ontzettend sterk. Als turbo’s kapot gaan ligt dat meestal niet aan de turbo zelf. Volgens Nissens (de Deense fabrikant van vervangingsdelen voor motorkoeling, airconditioning en turbo’s) zijn de meeste turboproblemen oliegerelateerd. Te weinig smering kan fataal zijn, want turbo’s draaien met meer dan tweehonderdduizend toeren per minuut; een paar seconden zonder smering is dus funest.

De oorzaak is meestal een verstopte, geknikte of lekkende olieleiding. Hetzelfde geldt voor vuile olie of olie met te veel brandstof of water er in.

Tip: veel van deze problemen zijn te voorkomen door het gebruik van de
juiste olie. En: ververs olie en oliefilter op tijd.

Turbo’s zijn sterk en kwetsbaar

Er is nog een andere belangrijke oorzaak waardoor turbo’s kapot gaan: vreemde voorwerpen. Dat kunnen stukjes versleten pakking zijn, delen die bij een eerdere turboreparatie niet zijn weggehaald, maar ook zand of vuil dat door een oud luchtfilter glipt. Ook door scheurtjes in de slangen, losse verbindingen of losse klemmen kunnen voorwerpen naar binnen worden gezogen: van de luchtfilterbox tot de turbo, EGR, spruitstuk en motorontluchtingssysteem. Dat kan flinke schade aan de turbinewielen veroorzaken.

Zorg dat het hele luchtsysteem schoon is, controleer op afschilfering van compressor- of turbinebladen en op beschadigingen rondom de compressorinlaat en putjes op de compressorbladen. Met nieuwe pakkingen ben je zeker van goede afdichting. Het is heus niet altijd te laat: luister goed naar lawaai uit de turbo en hou de prestaties in de gaten. Let ook op een verstopte of lekkende intercooler, want die kan grote gevolgen hebben voor de turbo.

Noodloop door luchtlek

Een luchtlek kan ook voor een tekort aan lucht in het compressorsysteem zorgen. Door onderdruk en lage laaddrukken reageert de turbo traag en dalen de motorprestaties. Ook de lucht‑brandstofverhouding raakt verstoord met als mogelijke gevolgen een hoger brandstofverbruik, zwarte uitlaatrook en abnormale geluiden. De MAF/MAP/tegendruksensoren kunnen zelfs voor noodloop zorgen (foutcodes P0299, P2263).

Nissens adviseert om de lekken aan de vacuümzijde op te sporen met een druktest; vergelijk de resultaten met de fabrieksdocumentatie. Je sluit de ene kant van het circuit af met een dop en gebruikt aan de andere kant een luchtventiel. Aan de drukzijde meet je het drukniveau bij volle motorbelasting met een manometer.

Montagetips:

  1. Turbo’s zijn kwetsbaar: sleutel voorzichtig en werk schoon;
  2. Pak de turbo nooit beet bij de actuator, het actuatorasje of het vacuümslangetje;
  3. Werk volgens voorschrift: monteer de turbo eerst op het uitlaatspruitstuk, dan aan de uitlaat en monteer vervolgens de overige verbindingen;
  4. Spoel de olietoevoer‑ en retourleidingen en vul het systeem met nieuwe motorolie.
  5. Via deze link vind je installatiefoto’s en -filmpjes.

Nissens First Fit

De turbo’s van Nissens zijn van OE-kwaliteit en daardoor een veilige keuze. Ze worden compleet geleverd met pakkingen, rekbouten, smeerolie en een installatiegids; Nissens noemt dat First Fit. Het productassortiment bestaat inmiddels uit meer dan 130 turbomodellen en er zijn momenteel meer dan 40 turbomodellen in ontwikkeling; goed voor een zeventig procent marktdekking.

Het bedrijf helpt ook met technische bulletins en gratis online trainingen, zoals bij het Nissens Training Concept. Hier kun je zo’n gratis basis turbotraining volgen; de couponcode is al ingevuld.

Dit artikel is gesponsord door Nissens.

Groot feest na de prijsuitreikingen van Skills the Finals in de Brabanthallen in Den Bosch. Foto: Skills Heroes

Skills the Finals - And the winner is...

Onlangs schreven we over Skills Heroes. Tijdens deze vakwedstrijden voor mbo-studenten strijden leerlingen uit heel Nederland om de beste te worden...

Quinty vertelt monter waarom zij zo trots is  op het vak.

Trots op het vak: Quinty de Boer

De 17-jarige Quinty is trots op haar vak. Ze heeft het ontzettend naar haar zin bij Opel-specialist Garage Rentenaar. "Ik ben erg trots op het feit...

Autotechnica in drie etappes, de laatste stands die je niet mag missen!

Autotechnica in drie etappes, de laatste stands die je niet mag...

Op 24 maart starten drie dagen AutoTechnica. Tegen de trend in groeit de autovakbeurs in Brussels Expo als kool. De catalogus telt al 440 exposanten...

Nieuwe koudemiddelen voor airco - waarin moet je investeren?

Nieuwe koudemiddelen voor airco - waarin moet je investeren?

Er komen nieuwe koudemiddelen voor airco aan die investeringen in mensen, gereedschap en equipment vragen. AMT vroeg aircoleveranciers wat dat...

Foto: Diederik van der Laan

'Aircoservice wordt het nieuwe olie verversen'

Aircoservice is nog steeds lastig te verkopen aan de klant. Maar dat gaat veranderen, betoogt Richard Groot.

Wat is er te beleven op AutoTechnica, van 24 tot en met 26  maart in Brussels Expo?

Autotechnica in drie etappes, meer stands die je niet mag missen!

Op 24 maart starten drie dagen AutoTechnica. Tegen de trend in groeit de autovakbeurs in Brussels Expo als kool. De catalogus telt al 440 exposanten...

Aircoservice in de werkplaats. Ook bij problemen met de airco kan het AMT Garageforum uitkomst bieden. – Foto: Shutterstock

Aircoproblemen opgelost op AMT Garageforum

Voor het thema Aircoservice dook redacteur Arnold van Schepen in het AMT Garageforum. Welke cold cases kwamen daar voorbij, en hoe zijn ze opgelost?

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

707 pk Dodge RAM in de werkplaats van HVL USA | VIDEO

In 40 jaar tijd kan er veel veranderen. Hans van Leur richtte in 1983 een onafhankelijk autobedrijf op. Van een universele lokale garage is het...