Van EVC-traject naar EV-training

Van EVC-traject naar EV-training
Robbert de Bie: “Ik blijf vooruitkijken. Na mijn apk-opleiding ga ik een EV-training volgen.”

Autobedrijf Kolvenbach is een begrip in de wereld van klassieke Jaguars en Daimlers. Autotechnicus Robbert de Bie werkt op dit moment aan klassiekers en youngtimers, maar wil zich ook verdiepen in de nieuwste ontwikkelingen binnen zijn vakgebied. Werken aan werkgeverschap, het samenwerkingsverband van BOVAG, Innovam en OOMT, helpt hem op weg.

Van een vroege flat floor E-Type en een Mk II tot een X300, eigenaren van klassieke en semi-klassieke Jaguars en Daimlers weten de weg naar Beneden-Leeuwen goed te vinden. Ben Kolvenbach is een autoriteit op het gebied van onderhoud, reparatie, revisie en restauratie voor de twee merken. Ook zijn medewerker Robbert de Bie doet niets liever dan sleutelen aan oude Engelse techniek.

“Mijn vader was altijd in de weer met Engelse oldtimers. Toen ik klein was, gaf hij mij een schroevendraaier en een steeksleutel en zei: haal die auto maar uit elkaar. Daarna liet hij zien hoe ik alles weer in elkaar kon zetten. Zo heb ik het vak geleerd.”

Ondanks zijn passie voor auto’s volgt Robbert de opleiding werktuigbouwkunde en werkt hij in verschillende branches. “Totdat Ben drie jaar geleden vroeg of ik bij hem wilde komen werken. Dat heb ik gedaan, en dat had ik veel eerder moeten doen. Dit is het leukste werk dat er is.”

EVC-TRAJECT

In de werkplaats kan Robbert zijn liefde voor techniek kwijt. Het ene moment is hij bezig met de totaalrestauratie van een E-Type, het volgende moment reviseert hij een motor, versnellingsbak of achteras, of helpt hij een klant met een elektrische storing.

De meeste vakkennis heeft hij in de praktijk opgedaan. Dat bleek een probleem toen hij zich wilde inschrijven voor de opleiding voor apk keurmeester. “Daar heb je een basisdiploma voor nodig. Ik ben online gaan zoeken en kwam via het IBKI terecht bij Innovam. Daar werd ik gekoppeld aan bedrijfsadviseur Louis van Laarhoven. Hij kwam naar ons toe, heeft goed naar de wensen van mij en Ben geluisterd, en vervolgens een opleidingsplan opgesteld.”

Robbert begon met een EVC-traject. Het certificaat heeft hij inmiddels op zak. “Ik vond het spannend om weer naar school te gaan. Na zes cursussen was ik klaar voor het examen. Dat heb ik in één keer gehaald. Binnenkort begin ik met de apk-opleiding.”

EEN-TWEETJE

Werken aan werkgeverschap: investeer in je team!

Een goed team is goud waard. Maar hoe kom je aan de juiste mensen, hoe vergroot je de betrokkenheid en hoe zorg je dat medewerkers in de toekomst hun werk goed kunnen blijven doen? Door te investeren in vakmensen. Zorg dat ze bijblijven en laat ze groeien! Onder de naam ‘Werken aan Werkgeverschap’ verzorgen BOVAG, Innovam en OOMT trainingen, coaching en praktische tools die je hierbij ondersteunen. Kijk voor meer informatie op www.werkenaanwerkgeverschap.nl.

Van de Innovam bedrijfsadviseur krijgt Robbert de tip om contact op te nemen met een OOMT-coach. ”Via Louis kwam ik uit bij OOMT-coach Fred Beumer. Met Fred spar ik over de toekomst. Techniek verandert. Ook al ligt mijn hart bij klassieke auto’s, de ontwikkelingen staan niet stil. Fred geeft praktische adviezen over hoe ik mij kan voorbereiden op later, en welke kennis en vaardigheden ik daar voor nodig heb.”

Het een-tweetje tussen Innovam en OOMT vindt Robbert handig. “We zijn druk met ons werk. Als je alles zelf moet uitzoeken, ben je eerder geneigd het te laten liggen. Louis en Fred kennen de branche en weten de weg. Ze luisteren naar ons en geven advies op maat. Dat bespaart ons veel uitzoekwerk.”

Hoewel Robbert het liefst werkt aan ambachtelijke autotechniek blijft hij vooruit kijken. “Na mijn apk-opleiding ga ik een EV-training doen. Ik heb niets met elektrische auto’s maar ik wil er toch meer over weten. Laatst kreeg ik een vraag van een klant met een Jaguar I-PACE. Daar wil ik ook antwoord op kunnen geven. Het kan nooit kwaad om jezelf te vernieuwen in je werk. De wereld staat niet stil.”

Dit artikel is gesponsord OOMT. 

Foto: Shutterstock

RDW pakt illegale online APK aan

De RDW heeft onderzoek gedaan naar aanbieders van illegale online APK. Bij 34 bedrijven werd de keuringsbevoegdheid ingetrokken, of ze kregen een...

Afbeelding: RDW

Kentekenbewijs verandert, conformiteitsbewijs bedrijfsauto's verdwijnt

Het kentekenbewijs verandert vanaf half juni 2024. De afgifte van conformiteitsbewijzen voor lichte bedrijfsauto's wordt na de invoering ervan...

Europa zal naar verwachting in 2030 ver voorop lopen met batterij-elektrische auto’s, de VS en meer nog China zullen ook gaan voor hybrides, verwacht Bosch. - Foto: Bosch

Toekomst volgens Bosch: batterij, waterstof én verbrandingsmotor

Een kruispunt, zo noemde Bosch zijn jaarlijkse business update. De autobranche moet en zal in veel opzichten veranderen, maar niet in één richting....

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.

Foto: Gert te Lintelo

Satink Classic Car Creations combineert restauratie met innovatie

Satink Classic Car Creations in Hengelo (Overijssel) is al dik dertig jaar een begrip in de restauratiewereld. Het bedrijf organiseerde op zaterdag...

De cao Metaal en Techniek is met zo’n 360.000 werknemers in de sector en zo’n 36.000 werkgevers de grootste cao in de marktsector Foto: Shutterstock

UPDATE: FNV stuurt cao-ultimatum naar werkgevers Metaal & Techniek

FNV Metaal heeft een cao-ultimatum gestuurd naar de werkgevers in de Metaal & Techniek sector, waar ook carrosseriebedrijven en...