Carteam-formule focust op online marketing

Carteam-formule focust op online marketing

De Carteam-formule concentreert zich vooral op marketingondersteuning. "Wij denken dat we dat goed kunnen, omdat we een online marketingbedrijf zijn." Wat doet Carteam anders dan andere formules?

De meeste formules hebben ongeveer dezelfde opbouw: een pechhulp, een website, een tv aan de muur, kortom allemaal dezelfde ingrediënten. Die website, pechhulp, narrowcasting heeft Carteam ook in haar pakket, maar dat maakt Carteam niet uniek.

Formule-manager Martin Bedorf legt uit wat wel: "Wij zijn geen onderdelenleverancier en hoeven ons dus niet druk te maken of er wel genoeg onderdelen worden verkocht. Wij zijn een online marketingbureau."

Maar inkoopvoordeel is toch ook belangrijk? "Natuurlijk, daarom is Fource een Carteam Gold Partner en hebben wij een preferente leveranciersovereenkomst afgesloten voor de levering van onderdelen. De Carteam-leden krijgen aantrekkelijke actie- en inkoopprijzen. De technische trainingen en de helpdesk worden ingevuld door Automotive Academy en de bijbehorende technische gegevens komen van AutoNiveau."

Internet is de basis

Wat Carteam anders doet is dat het niet adverteert in huis-aan-huis bladen, omdat internet altijd op de eerste plaats komt. Martin Bedorf: "Carteam draait rondom de moderne website van elk Carteam-bedrijf. Die website heeft ruimte voor eigen specialisaties, zodat bedrijven bijvoorbeeld ook als banden-, kampeerauto-, Mercedes- of Ford-specialist worden gevonden. Wij zorgen structureel voor online campagnes en optimale vindbaarheid gericht op de eigen regio."

Ondernemers hebben een hekel aan twee dingen: dat ze van alles moeten en dat ze voor alles moeten bijbetalen”

Als een actie loopt van 1 september tot 30 september, dan zorgt Carteam dat die actie op 1 oktober weer van de website is, want de meeste ondernemers hebben geen tijd of zin om 's avonds nog even de website bij te houden en campagnes te versturen. Dat doet Carteam dus. Carteam zorgt ook voor maandelijkse rapportages met relevante prestaties van de marketingacties, websitebezoeken en facebook-campagnes.

Individuele garage staat voorop

Het tweede aspect dat het marketingbureau anders doet is dat niet de bekendheid van Carteam, maar het individuele garagebedrijf voorop staat. Martin Bedorf: "De Carteam-naam is weliswaar niet helemaal onbelangrijk, want consumenten moeten het wel herkennen en erkennen, maar ik geloof niet dat klanten automatisch naar een Carteam-bedrijf gaan als ze die naam maar vaak genoeg zien. Zo werkt het niet. Het autobedrijf is al wereldberoemd in z'n eigen regio en wij willen dat uitbouwen door landelijke acties lokaal in te zetten. Het doel is om klanten bij het autobedrijf te krijgen." Autobedrijven die zich aansluiten hoeven hun naam dan ook niet aan te passen.

App als onderhoudsboekje

Het derde aspect waarmee Carteam zich wil onderscheiden ten opzichte van andere formules is dat alles inclusief is: het versturen van nieuwsbrieven, advertising en content voor de website. Daar komt binnenkort nog een gezamenlijk platform voor occasions bij. De klanten worden niet vergeten. Die krijgen een app als digitaal onderhoudsboekje. Als het autobedrijf een factuur maakt, staat het onderhoud automatisch in de app geregistreerd.

De klant ziet op die app niet alleen de onderhoudshistorie, maar ziet - dankzij de koppeling met de gegevens van HaynesPro - ook wat voor onderhoud er binnenkort aan zit te komen.

Snelle groei door dingen niet te doen

Martin Bedorf verwacht dit jaar af te sluiten met vijftig leden, zodat volgend jaar opgeschakeld kan worden naar tachtig bedrijven: genoeg voor een landelijke dekking. Die snelle groei is volgens Martin Bedorf een gevolg van het feit dat Carteam ook dingen niet doet.

Martin Bedorf: "Ondernemers hebben een hekel aan twee dingen: dat ze van alles moeten en dat ze voor alles moeten bijbetalen. Private Lease is een onderdeel van onze formule, maar als jij als autobedrijf niet mee wilt doen, dan promoten we Private Lease niet bij jou. Even goede vrienden." Het tweede punt is dat ondernemers telkens maar weer moeten bijbetalen. "Wanneer wij een actie voeren hoeven de leden echt geen actieproducten in te kopen. Het lidmaatschap kost 260 euro per maand en daar zit alles bij in. Het is inclusief." Wil jij Carteam worden? 

Dit artikel is gesponsord door Carteam. 

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.

Foto: Gert te Lintelo

Satink Classic Car Creations combineert restauratie met innovatie

Satink Classic Car Creations in Hengelo (Overijssel) is al dik dertig jaar een begrip in de restauratiewereld. Het bedrijf organiseerde op zaterdag...

De cao Metaal en Techniek is met zo’n 360.000 werknemers in de sector en zo’n 36.000 werkgevers de grootste cao in de marktsector Foto: Shutterstock

UPDATE: FNV stuurt cao-ultimatum naar werkgevers Metaal & Techniek

FNV Metaal heeft een cao-ultimatum gestuurd naar de werkgevers in de Metaal & Techniek sector, waar ook carrosseriebedrijven en...

De EV-koper weet nu tot en met 2030 waar hij aan toe is qua wegenbelasting. - Foto: Shutterstock

Gewichtscorrectie voor EV - wat zegt Bovag over kabinetsvoorstel?

We zagen al dat het voorstel van het demissionaire Kabinet voor een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting voor EV's tot en met 2030 wordt...

Foto: Shutterstock

Clepa: EU-wetgeving moet toegang tot voertuigdata blijvend borgen

De Europese automobielindustrie staat op een kruispunt waarbij toegang tot voertuigdata van cruciaal belang is voor het concurrentievermogen van de...