Carteam-formule focust op online marketing

Carteam-formule focust op online marketing

De Carteam-formule concentreert zich vooral op marketingondersteuning. "Wij denken dat we dat goed kunnen, omdat we een online marketingbedrijf zijn." Wat doet Carteam anders dan andere formules?

De meeste formules hebben ongeveer dezelfde opbouw: een pechhulp, een website, een tv aan de muur, kortom allemaal dezelfde ingrediënten. Die website, pechhulp, narrowcasting heeft Carteam ook in haar pakket, maar dat maakt Carteam niet uniek.

Formule-manager Martin Bedorf legt uit wat wel: "Wij zijn geen onderdelenleverancier en hoeven ons dus niet druk te maken of er wel genoeg onderdelen worden verkocht. Wij zijn een online marketingbureau."

Maar inkoopvoordeel is toch ook belangrijk? "Natuurlijk, daarom is Fource een Carteam Gold Partner en hebben wij een preferente leveranciersovereenkomst afgesloten voor de levering van onderdelen. De Carteam-leden krijgen aantrekkelijke actie- en inkoopprijzen. De technische trainingen en de helpdesk worden ingevuld door Automotive Academy en de bijbehorende technische gegevens komen van AutoNiveau."

Internet is de basis

Wat Carteam anders doet is dat het niet adverteert in huis-aan-huis bladen, omdat internet altijd op de eerste plaats komt. Martin Bedorf: "Carteam draait rondom de moderne website van elk Carteam-bedrijf. Die website heeft ruimte voor eigen specialisaties, zodat bedrijven bijvoorbeeld ook als banden-, kampeerauto-, Mercedes- of Ford-specialist worden gevonden. Wij zorgen structureel voor online campagnes en optimale vindbaarheid gericht op de eigen regio."

Ondernemers hebben een hekel aan twee dingen: dat ze van alles moeten en dat ze voor alles moeten bijbetalen”

Als een actie loopt van 1 september tot 30 september, dan zorgt Carteam dat die actie op 1 oktober weer van de website is, want de meeste ondernemers hebben geen tijd of zin om 's avonds nog even de website bij te houden en campagnes te versturen. Dat doet Carteam dus. Carteam zorgt ook voor maandelijkse rapportages met relevante prestaties van de marketingacties, websitebezoeken en facebook-campagnes.

Individuele garage staat voorop

Het tweede aspect dat het marketingbureau anders doet is dat niet de bekendheid van Carteam, maar het individuele garagebedrijf voorop staat. Martin Bedorf: "De Carteam-naam is weliswaar niet helemaal onbelangrijk, want consumenten moeten het wel herkennen en erkennen, maar ik geloof niet dat klanten automatisch naar een Carteam-bedrijf gaan als ze die naam maar vaak genoeg zien. Zo werkt het niet. Het autobedrijf is al wereldberoemd in z'n eigen regio en wij willen dat uitbouwen door landelijke acties lokaal in te zetten. Het doel is om klanten bij het autobedrijf te krijgen." Autobedrijven die zich aansluiten hoeven hun naam dan ook niet aan te passen.

App als onderhoudsboekje

Het derde aspect waarmee Carteam zich wil onderscheiden ten opzichte van andere formules is dat alles inclusief is: het versturen van nieuwsbrieven, advertising en content voor de website. Daar komt binnenkort nog een gezamenlijk platform voor occasions bij. De klanten worden niet vergeten. Die krijgen een app als digitaal onderhoudsboekje. Als het autobedrijf een factuur maakt, staat het onderhoud automatisch in de app geregistreerd.

De klant ziet op die app niet alleen de onderhoudshistorie, maar ziet - dankzij de koppeling met de gegevens van HaynesPro - ook wat voor onderhoud er binnenkort aan zit te komen.

Snelle groei door dingen niet te doen

Martin Bedorf verwacht dit jaar af te sluiten met vijftig leden, zodat volgend jaar opgeschakeld kan worden naar tachtig bedrijven: genoeg voor een landelijke dekking. Die snelle groei is volgens Martin Bedorf een gevolg van het feit dat Carteam ook dingen niet doet.

Martin Bedorf: "Ondernemers hebben een hekel aan twee dingen: dat ze van alles moeten en dat ze voor alles moeten bijbetalen. Private Lease is een onderdeel van onze formule, maar als jij als autobedrijf niet mee wilt doen, dan promoten we Private Lease niet bij jou. Even goede vrienden." Het tweede punt is dat ondernemers telkens maar weer moeten bijbetalen. "Wanneer wij een actie voeren hoeven de leden echt geen actieproducten in te kopen. Het lidmaatschap kost 260 euro per maand en daar zit alles bij in. Het is inclusief." Wil jij Carteam worden?

Dit artikel is gesponsord door Carteam.

“De EV-rijder gaat voor duurzaamheid", zegt de VER. Maar wat zeggen de onderzoeksresultaten?

Gaan EV-rijders voor geld of duurzaamheid?

In de afgelopen jaren is de EV stevig fiscaal gestimuleerd. In de komende jaren dreigen die voordelen te verdwijnen. "Als dat gebeurt, keert 54 % van...

Foto: Alliance Automotive Group Benelux

NexDrive en TU Eindhoven: razendsnel opladen voor Le Mans

Alliance Automotive Group Benelux (AAGB) heeft met zijn EV-merk NexDrive een partnership aangekondigd met Student Team InMotion van de Technische...

Foto: Peter Roek

Zo pakt Mercedes-Benz tekort aan autotechnici aan

Mercedes-Benz presenteerde op de Autotechnica-beurs in Brussel zijn strategie om personeelstekorten in de werkplaats aan te pakken. Het merk leidt...

Johan van der Hoeven (CCO bij LKQ) en Lukas Stiefelhagen. Foto: LKQ

LKQ sponsort opkomend talent Lukas Stiefelhagen tijdens NXT Gen Cup

LKQ kondigt trots aan dat het officiële hoofdpartner wordt van de veelbelovende jonge coureur Lukas Stiefelhagen tijdens zijn deelname aan de NXT Gen...

Een gloednieuwe Scania truck rolt bijna van de band in Zwolle. De megafabriek produceerde in 2023 een recordaantal van 44.712 voertuigen; elke 5 minuten spuugt de fabriek een truck uit.

Scania's megafabriek - een stukje Zweden in Zwolle

Ingeklemd tussen het Zwolle/IJssel-kanaal en de Willemsvaart ligt in Zwolle de truckfabriek van Scania. Deze productielocatie viert dit jaar zijn...

Adana breidt productportfolio uit met apparatuur van K&K-marterbestrijding

Adana breidt productportfolio uit met apparatuur van...

Adana, de intuïtieve webapplicatie voor Mercedes-Benz, smart en BYD, breidt niet alleen haar service uit, maar ook haar productportfolio met...

SDS Carparts in Stekene, België.

Alliance Automotive Group Benelux neemt SDS Carparts in Stekene over

SDS Carparts in Stekene, tussen Antwerpen en Gent in Oost Vlaanderen, is overgenomen door Alliance Automotive Group Benelux (AAGB). De...

NAPA is sinds 1925 uitgegroeid tot een geoliede organisatie met ruim 6.500 locaties én een welbekend merk binnen de Amerikaanse autosport (Nascar) Foto: Shutterstock

19-jarige Sam Jongejan nieuwe NAPA ambassadeur in Nederland

Alliance Automotive Group Benelux kondigt racecoureur Sam Jongejan (2005) aan als nieuwe NAPA ambassadeur in Nederland. De jonge coureur neemt komend...