Start-stopaccu's: welke accu moet erin?

Start-stopaccu's: welke accu moet erin?

De markt voor start-stopaccu's groeit gigantisch en montage van het juiste type accu is belangrijker dan ooit. Nu de eerste auto's met start‑stopsysteem aan een nieuwe accu toe zijn, is het opletten bij vervanging. Ontdek de kansen die er liggen voor de markt voor start-stopaccu's.

Wat moet er in de auto? Loodaccu, gelaccu, AGM of EFB? Waarom is de juiste accu zo belangrijk? En hoe kun je profiteren van de groeiende accumarkt?

Download Whitepaper: welke accu moet erin?

De hoogvoltage batterij in een hybride of volledig elektrisch voertuig kan stuk. Én je kunt zo’n batterij repareren.
EV

(PH)EV in de werkplaats deel 1: HV-batterij reparatie en balancering

"We moeten samenwerken", zegt Auto Haarhuis-aftersalesmanager Barry Hegeman: "Met elkaar en voor elkaar." Dus organiseerde hij een kennisavond voor een groep samenwerkende autobedrijven in de regio Twente. Onderwerpen: HV-batterijreparatie en -balancering. Hoe werkt de OnBoard Charger? En: Revisie van die OBC's. AMT was erbij. Verslag in drie delen.

Het nieuwe batterijwarehouse in Emmerich, Duitsland, voldoet aan alle Europese veiligheidsnormen.
Accu & batterij

JCL Logistics Benelux opent nieuw lithium-ion batterijwarehouse

JCL Logistics kondigde onlangs de opening van een ultramodern lithium-ion batterijwarehouse aan. Dit nieuwe warehouse, gelegen nabij het internationale crossdock en andere logistieke faciliteiten van JCL in 's-Heerenberg, biedt volgens JCL een ideale oplossing voor bedrijven die veilige en efficiënte opslag van Li-ionbatterijen zoeken.

Met de opkomst van de elektrische auto steeg ook het aantal pechhulpverleningen aan elektrische auto's.  - Foto: ANWB
ANWB Wegenwacht

Pech met EV vooral door lekke band en accuproblemen

In 2024 bood de ANWB Wegenwacht ruim 1,3 miljoen keer hulp. Vooral elektrische auto's zorgden voor meer pechgevallen, met accu's en lekke banden als belangrijkste oorzaken.

 Hoe meet je de gezondheid van een batterij? Foto: Shutterstock
Diagnose, Reparatie & Revisie

Hoe meet je de SOH van een batterij? - Overzicht van beschikbare tools

De hoogspanningsbatterij is het kloppende hart van een elektrische auto, maar hoe bepaal je de conditie ervan? Met speciale diagnoseapparatuur kan het autobedrijf de State of Health (SoH) van batterijen meten. Die SoH is cruciaal de waardebepaling. Dit artikel geeft een overzicht van de systemen van Autel, Hella Gutmann, Bosch, Aviloo en Mahle, en belicht hun toepassingen en verschillen.

Een STLA ladderchassis platform blijft in de VS absolute noodzaak. Het is berekend op elektrische aandrijving achter, of met brandstofmotor, of hier beide als range extended BEV. - Foto: Stellantis
Accu & batterij

Maken lithium-zwavel accucellen de EV goedkoper en lichter?

Hoewel het Stellantis-concern net overeenkwam om samen met batterijgigant CATL een Europese fabriek te gaan bouwen denken ze al verder dan Chinese LFP-accucellen. Er wordt ook geïnvesteerd in de Amerikaanse startup Zeta, die lithium-zwavel accucellen met aanzienlijke voordelen ontwikkelt.

Foto: Mahle
Accu & batterij

Batterijtest getest: Aviloo en Moba scoren het best

De State of Health van een hoogvoltage batterij meten kan met testers van verschillende aanbieders. Maar hoe betrouwbaar is zo'n batterijtest? Bovag en Vereniging Elektrische Rijders (VER) onderzochten vijf testmethoden.

Het Lithium-ion accupakket zoals dat in de eerste generatie Toyota Prius werd toegepast. - Foto: AFP / Toshifumi Kitamura
Back to basics

Lithium-ion accu: basiskennis voor de autotechnicus (deel 1)

"Gevaarlijk, zeer brandbaar, snelle veroudering, ontzettend kostbaar en niet te recyclen." Zomaar een aantal vaak genoemde 'eigenschappen' van Lithium-ion (Li-ion) batterijen. Waarom worden deze batterijen in alle EV's gebruikt dan? Zijn ze inderdaad zo gevaarlijk? In een serie back to basics-artikelen beantwoorden we deze en nog veel meer vragen.

Met de AVILOO Box, die op de OBD-II-interface wordt aangesloten, kunnen gebruikers accugegevens tot op celniveau analyseren. - Foto: Erwin den Hoed
Accu & batterij

AVILOO breidt batterijdiagnose uit met DoIP-technologie

AVILOO introduceert DoIP-compatibele batterijtests. Hiermee kan de werkplaats snel en nauwkeurig de gezondheid van EV-accu's testen, nu ook bij nieuwe modellen.