Wat moet er in de auto? Loodaccu, gelaccu, AGM of EFB? Waarom is de juiste accu zo belangrijk? En hoe kun je profiteren van de groeiende accumarkt?
ANWB
De markt voor start-stopaccu's groeit gigantisch en montage van het juiste type accu is belangrijker dan ooit. Nu de eerste auto's met start‑stopsysteem aan een nieuwe accu toe zijn, is het opletten bij vervanging. Ontdek de kansen die er liggen voor de markt voor start-stopaccu's.
Wat moet er in de auto? Loodaccu, gelaccu, AGM of EFB? Waarom is de juiste accu zo belangrijk? En hoe kun je profiteren van de groeiende accumarkt?
Het Duitse bedrijfsadviesbureau P3 onderzocht uit praktijkgegevens van Aviloo Batterijdiagnose hoe de echte levensduur van HV-batterijen in auto's zich aftekent. Conclusie: geen reden tot zorg om voortijdige hoge vervangingskosten.
In 2014 na de Formule 1 afscheid van de atmosferische V8. Daarvoor in de plaats kwam een drukgevulde, hybride 1.6 V6. Met F1-kenner Robby Camps duiken we in de batterijtechniek.
Samsung geeft aan op schema te liggen met de productie van de oxide solid-state batterij met record energiedichtheid en geeft aan de batterij dit jaar nog af te leveren.
Natrium-ionbatterijen worden gepresenteerd als goedkoper en duurzamer dan lithium-ion. Toch zijn doorbraken nodig om grootschalige toepassing te bereiken.
"We moeten samenwerken", zegt Auto Haarhuis-aftersalesmanager Barry Hegeman: "Met elkaar en voor elkaar." Dus organiseerde hij een kennisavond voor een groep samenwerkende autobedrijven in de regio Twente. Onderwerpen: HV-batterijreparatie en -balancering. Hoe werkt de OnBoard Charger? En: Revisie van die OBC's. AMT was erbij. Verslag in drie delen.
JCL Logistics kondigde onlangs de opening van een ultramodern lithium-ion batterijwarehouse aan. Dit nieuwe warehouse, gelegen nabij het internationale crossdock en andere logistieke faciliteiten van JCL in 's-Heerenberg, biedt volgens JCL een ideale oplossing voor bedrijven die veilige en efficiënte opslag van Li-ionbatterijen zoeken.
In 2024 bood de ANWB Wegenwacht ruim 1,3 miljoen keer hulp. Vooral elektrische auto's zorgden voor meer pechgevallen, met accu's en lekke banden als belangrijkste oorzaken.
De hoogspanningsbatterij is het kloppende hart van een elektrische auto, maar hoe bepaal je de conditie ervan? Met speciale diagnoseapparatuur kan het autobedrijf de State of Health (SoH) van batterijen meten. Die SoH is cruciaal de waardebepaling. Dit artikel geeft een overzicht van de systemen van Autel, Hella Gutmann, Bosch, Aviloo en Mahle, en belicht hun toepassingen en verschillen.
Hoewel het Stellantis-concern net overeenkwam om samen met batterijgigant CATL een Europese fabriek te gaan bouwen denken ze al verder dan Chinese LFP-accucellen. Er wordt ook geïnvesteerd in de Amerikaanse startup Zeta, die lithium-zwavel accucellen met aanzienlijke voordelen ontwikkelt.
De State of Health van een hoogvoltage batterij meten kan met testers van verschillende aanbieders. Maar hoe betrouwbaar is zo'n batterijtest? Bovag en Vereniging Elektrische Rijders (VER) onderzochten vijf testmethoden.
"Gevaarlijk, zeer brandbaar, snelle veroudering, ontzettend kostbaar en niet te recyclen." Zomaar een aantal vaak genoemde 'eigenschappen' van Lithium-ion (Li-ion) batterijen. Waarom worden deze batterijen in alle EV's gebruikt dan? Zijn ze inderdaad zo gevaarlijk? In een serie back to basics-artikelen beantwoorden we deze en nog veel meer vragen.
AVILOO introduceert DoIP-compatibele batterijtests. Hiermee kan de werkplaats snel en nauwkeurig de gezondheid van EV-accu's testen, nu ook bij nieuwe modellen.