Zijn hybride auto's veiliger dan normale auto's?

Zijn hybride auto's veiliger dan normale auto's?

Hybride auto's hebben zowel een verbrandingsmotor als een elektrische motor. Auto's met elektromotor worden alsmaar populairder. De auto's zien we dan ook steeds meer op de wegen verschijnen.

Terwijl het kopen van een hybride auto enkele jaren geleden nog flink werd afgeraden, zijn de auto’s nu niet meer weg te denken uit het straatbeeld. De auto’s hebben een aantal voordelen ten opzichte van auto’s die alleen een verbrandingsmotor hebben. Zijn de auto’s echter ook veiliger dan reguliere auto’s?

De veiligheid van een hybride auto

Auto’s met een elektromotor hebben niet alleen een verbrandingsmotor, maar ook een accu. Er is onderzoek gedaan of de accu na een crash eerder vlam vat dan de reguliere verbrandingsmotor. Dit is niet het geval, maar dankzij de accu kunnen er bij een brand wel giftige dampen vrijkomen. De vlammen die dankzij de accu zouden kunnen ontstaan na een crash, verspreiden zich echter wel minder snel. Een hybride auto heeft zowel een reguliere verbrandingsmotor en een accu.

Maar wat betekent dit voor de veiligheid? Tegenwoordig wordt er goed op brandgevaar gelet. De hybride auto’s hebben zich op dit gebied flink ontwikkeld. Hier hoef je tegenwoordig dan ook niet heel bang meer voor te zijn.

Uit een onderzoek uit 2011 blijkt dat passagiers minder risico lopen om gewond te raken met een hybride auto. Uit het onderzoek, uitgevoerd door The Highway Loss Data Institute, blijkt dat het extra gewicht van de auto’s voor extra veiligheid zorgt. De auto’s wegen zwaarder dan de varianten zonder elektromotor. De kans op verwondingen zou zelfs 25% lager zijn dan bij auto’s zonder elektromotor. Dit is natuurlijk een goede reden om voor zo’n auto te kiezen.

Is het kopen van een hybride slim?

Moet je een hybride kopen puur omdat dit veiliger zou zijn? Deze keuze is natuurlijk geheel aan de consument. Echter de auto’s hebben ook een aantal andere voordelen. Zo hebben ze bijvoorbeeld een milieuvriendelijk imago, iets dat tegenwoordig steeds belangrijker wordt. Bovendien wordt ook veel minder betaald aan brandstofkosten, doordat de auto’s ook op elektriciteit kunnen rijden.

De hybride auto’s hebben echter ook een nadeel: de autoverzekering is vaak duurder, doordat de auto’s een hogere aanschafwaarde hebben. Bovendien houden de verzekeraars er ook rekening mee dat eventuele reparatiekosten waarschijnlijk hoger zullen liggen. Een autoverzekering afsluiten mag dan misschien wel minder voordelig zijn met deze auto’s, maar de maandelijkse kosten zullen al met al waarschijnlijk wel een stuk lager liggen dan bij een auto met verbrandingsmotor.

Dit artikel is gesponsord door Lequal.

Zo maakt Protean naafmotor bedrijfsauto elektrisch of hybride

Zo maakt Protean naafmotor bedrijfsauto elektrisch of hybride

Elektrificatie van het wagenpark is noodzaak in verband met het klimaat. Dat brengt aanzienlijke ontwikkelingskosten mee, en aangepaste...

Foto: Volkswagen

VW ID. Buzz gaat autonoom rijden in 2026

Volkswagen ADMT GmbH en Mobileye Global Inc. werken samen aan een autonoom rijdende ID. Buzz AD. De Level 4 autonoom rijdende ID. Buzz moet al in...

De Opel Zafira Hydrogen3. - Foto: Comyu / Wikipedia

Brandstofcel of BEV? Techniek van toen blikt terug én vooruit

In 2004 reed een Opel Zafira Hydrogen3 tienduizend kilometer door Europa. De waterstofauto maakte een pitstop bij TU Delft, juist op het moment dat...

Illustratie gecreëerd met AI.

Ammoniak als brandstof voor voertuigen - een realistische optie?

Japanse wetenschappers doen onderzoek naar ammoniak als brandstof voor voertuigen.

Een soort MRI-scan voor auto's, om de batterijveiligheid te controleren, kan dat? - Foto's: Inner

Start-up Inner: batterijveiligheid checken met röntgenscanner

Wie een nieuw elektrisch voertuig koopt, wil graag zeker weten of het batterijpakket in orde is. De Eindhovense start-up Inner ontwikkelt daarvoor...

Accident Ahead Alert in het dashboard van een Volvo EX40. - Foto: Volvo Cars

Volvo's Accident Ahead Alert denkt vooruit

Volvo komt met een nieuwe connected veiligheidsfunctie: Accident Ahead Alert. Deze waarschuwt bestuurders voor ongelukken die verderop zijn gebeurd.

Foto: AutoFlight

Vliegende taxi van AutoFlight voltooit autonome demovlucht | VIDEO

De fabrikant van elektrische luchttaxi's AutoFlight heeft met succes 's werelds eerste demonstratievlucht tussen steden uitgevoerd.

Variabele overhang voor en achter, variabele wielbasis, aandrijving voor of achter of allebei. Sedan, SUV, sportwagen of terreinwagen, het kan allemaal met dit STLA-platform, zegt Stellantis. - Foto: Stellantis

STLA-platform van Stellantis voor grotere modellen

Stellantis lanceert een nieuw STLA-platform. Die is heel breed inzetbaar en geschikt voor elektrische én verbrandingsmotoraandrijving.