Blog: 't centje van Shell

Blog: 't centje van Shell
Niet te missen: bij Shell kun je je CO2-uitstoot compenseren. Wel gemist? Dan vragen ze het nog eens bij de kassa.

"Wilt u nog CO2 compenseren, meneer?" CO2 is hot en Shell heeft iets nieuws bedacht. Voor een cent per liter compenseer je jouw klimaatschade. Oké, alle beetjes helpen, maar de aandacht ligt zo wel heel erg op de autobranche.

“Nee dank je, wel de Airmiles graag.” Airmiles, denk ik, grappig. Die zijn nog schadelijker dan Automiles.

Op de camping in Kroatië tref ik een Nederlander die met het vliegtuig is gekomen. “Scheelt me € 200,-!” Voor ons caravanners geen optie, maar zijn verhaal zet mij aan het denken. Even rekenen leert dat wij met ons vieren én de caravan zo’n 800 kg COuitstoten op het retourtje naar Poreç. De vliegreis van onze landgenoten? 1.205 kilogram, volgens Greentripper.org. Dan rekenen we hun huurauto en het reizen naar Schiphol niet eens mee.

“Wilt u nog compenseren, meneer?” Kost maar € 3,38 voor de hele vakantie. COis goedkoop! Is er een conclusie te trekken? Vliegen is te goedkoop? Op vakantie gaan is slecht voor het klimaat?

Wellicht, maar op vakantie met de auto is minder slecht voor het klimaat én beter voor onze branche. Van onderhoud tot vakantiecheck. En weet je, dat blijft ook nog wel even zo. Geen EV gezien hier. Wie weet straks op de terugweg rond Frankfurt. De IAA staat weer vol met elektrisch nieuws. Zeg, wat doet zo’n EV eigenlijk op zo’n rit? Mét caravan, natuurlijk.

CO2-compensatie bij Shell
CO2-compenseren bij Shell: had ik al gezegd dat je er niet omheen kan?

Lees meer over

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

Wie regelmatig additieven bij het tanken van de nieuwe brandstoffen in de tank giet, voorkomt verbrandingsresten, volgens David Kaiser van Liqui Moly. Foto: Shutterstock

Waarom additieven volgens Liqui Moly ook bij bio-brandstoffen nodig...

Afzettingen en slijtage komen ook voor bij gebruik van moderne dieselsoorten, zoals B10, XTL (paraffinediesel), en HVO (Hydrotreated Vegetable Oils),...

Liqui Moly additieven worden direct aan de olie toegevoegd: vitamines voor de motor.

Additieven: Vitamines voor de motor

Met Liqui Moly-additieven die je aan de olie of de brandstof toevoegt, reinig en conserveer je de motor, verhoog je de betrouwbaarheid en de...

Ecomaxx is een alkylaatbenzine speciaal voor youngtimers en oldtimers. - Foto: GVG Oliehandel

Nieuwe alkylaatbenzine voor oude auto's: zo voorkom je...

Hoe voorkom je brandstofproblemen bij young- en oldtimers? En hoe kun je de emissies van deze auto's terugdringen? Antwoorden op deze en andere...

Uit een reguliere RDE-test, zoals hier van Bosch, wist Emission Analytics 23 monsters af te scheiden om met geavanceerde chemische tests verder te analyseren.

Hoe schoon zijn alternatieve brandstoffen nou echt?

Begin maart gooide Duitsland de knuppel in het hoenderhok van de Europese emissiewetten. Het land wil ook na 2035 verbrandingsmotoren toelaten die...

Meetapparatuur in de testauto van AECC. Buiten de oranje PEMS kast, in de bagageruimte apparatuur voor NH3, N2O en PN10 fijnstof. Nu is NH3 en N2O niet gereguleerd, fijnstof vanaf PN23 (0,023 mm) of groter.

Extreem schone motoren met Euro 7 i.c.m. duurzame en hernieuwbare...

Op vooraanstaande motorensymposia presenteert onderzoeksorganisatie AECC (AISBL) hun tests op verschillende voertuigen met verbrandingsmotor. Hoe...

Waterstof neemt ijskoud-vloeibaar minder ruimte in dan als sterk gecomprimeerd gas. Maar zonder problemen is ook die opslag niet. De tank in de BMW 7 Hydrogen kon 165 liter vloeibaar waterstof bevatten, maar neemt 300 liter ruimte in beslag. De isolatie is extreem. Zou je de tank vullen met hete koffie dan moet je 80 dagen (tachtig!) wachten voor die op drinktemperatuur is. Toch is de isolatie niet perfect. Zet je de auto stil met volle tank, dan moet de tank al na 17 uur gaan afblazen (via een katalysator) omdat de druk te hoog oploopt. Na 9 dagen stilstand is 90 % van de waterstof afgeblazen.

Techniek en kansen: is waterstofauto een luchtkasteel?

"Verspilling, zonde van alle tijd en geld", zei de werkplaatschef van een grote multimerkdealer. Hij had het over de investering in opleidingen,...

Maakt E10-benzine een brandstofadditief noodzakelijk?

In Euro 95 E10-benzine zit tot 10% bio-ethanol. Moderne auto's zijn er in principe tegen bestand, maar er zijn uitzonderingen. Daarnaast vermindert...

Directe LPG-injectie van Vialle, zo werkt de techniek

DirectBlue heet het nieuwe Vialle-LPG-systeem voor auto's met DI-benzinemotoren. Maar eh, direct ingespoten vloeibare LPG, dat is er toch al een jaar...