Gesponsord

'Aardig zijn voor klanten maakt ons werk leuker'

'Aardig zijn voor klanten maakt ons werk leuker'

Gebben Motoren is de grootste Yamaha-dealer van Nederland. Motorrijders komen uit het hele land naar het Drentse Rogat voor motorfietsen, motorkleding, accessoires en onderhoud. Wat is het geheim? "Als een klant binnenkomt, moet hij zich meteen welkom voelen", vindt bedrijfsleider Robert Dijkman.

Het team van Gebben Motoren is gek van motorfietsen en van Yamaha. Van toerfietsen en racemotoren tot quads en crossmotoren, alles wat Yamaha maakt, staat in de showroom opgesteld. Gastheerschap is de basis voor alles wat Gebben Motoren doet, vertelt bedrijfsleider Robert Dijkman.

“Met twintig mensen in dienst zijn we een groot bedrijf. Ik wil dat iedereen netjes naar klanten is. Het maakt niet uit of je in de showroom werkt of in de werkplaats. Tegen de jongens zeg ik altijd: wij betalen jullie salaris niet, dat doen onze klanten. Klanten moeten zich welkom voelen op het moment dat ze bij ons binnenlopen.”

Dijkman vergelijkt het met een bezoek aan een restaurant of een hotel. “Als iemand met een chagrijnig gezicht achter de bar staat, draai ik meteen om. Daar wil ik mijn geld niet uitgeven. In een motorbedrijf werkt dat precies hetzelfde.”

Gebben Motoren Rogat Robert DijkmanGezien en gehoord

Voor motorrijders zijn motorfietsen pure emotie. Gastvrijheid stopt niet in de showroom. Veel klanten willen meekijken als ze hun motorfiets voor een onderhoudsbeurt brengen.

“Ook in de werkplaats letten we op klantgerichtheid en communicatieve vaardigheden. Technici sleutelen liever aan techniek dan dat ze met klanten praten, maar dat laatste hoort ook gewoon bij het werk.” Gastheerschap zit ook in details, vindt Dijkman. Bijvoorbeeld een klant aanspreken als een collega druk is.

“Soms is de chef werkplaats met iemand in gesprek terwijl een andere klant staat te wachten. Onze vaste regel is: loop je langs, dan spreek je de klant aan. Dan voelt de klant zich gezien en gehoord.”

Van OOMT had Robert Dijkman weleens gehoord. Wat OOMT precies doet, wist hij niet. “Ik werd door OOMT gebeld met de vraag of we interesse hadden in een Gastvrijheidscheck. Mijn eerste vraag was: wat heb ik eraan en wat brengt het ons? Ik zit niet te wachten op dikke rapporten die niemand leest. Gelukkig was dit niet het geval. Het ging allemaal heel soepel.”

Een mystery guest is kritischer dan onze eigen klanten. De goede beoordeling is een beloning voor het hele team”

Gastvrijheid maak je met elkaar

Het bezoek van de mystery guest gaat ongemerkt voorbij. Het verslag bevestigt wat Robert Dijkman al had verwacht: er zijn nauwelijks verbeterpunten. “De ontvangst was goed, de medewerkers waren vriendelijk, de informatie was goed en ook op lastige vragen hadden we een antwoord.” Voor Dijkman is het een teken dat hij op de goede weg zit.

“Gastvrijheid maak je met elkaar. Een mystery guest is kritischer dan onze eigen klanten. De goede beoordeling is een beloning voor het hele team.” Een grote uitdaging van gastvrijheid is om het op de lange termijn vol te houden. “Daarom letten we er allemaal op, van de jongste poetser tot de directie. Aardig zijn voor klanten maakt ons werk leuker. Werkplezier straal je uit naar collega’s en klanten. Een motor kopen moet een feest zijn. Dat feest moet je samen bouwen.”

OOMT Gastvrijheidscheck: online en offline

De GastvrijheidsCheck van OOMT is dé gastvrijheidsbarometer voor mobiliteitsbedrijven. Met de OOMT GastvrijheidsCheck krijgen deelnemers snel en eerlijk inzicht in de klantbeleving van hun bedrijf – in de winkel, werkplaats en online. Wil je weten hoe jouw bedrijf er voor staat als het om gastvrijheid gaat? Meld je dan snel aan. Dat kan via www.oomt.nl/gastvrijheidscheck of via 0800-0155.

Dit artikel is gesponsord door OOMT

OOMT Webinar RI&E: 'in een halve dag is 80% ingevuld'Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord OOMT Webinar RI&E: 'in een halve dag is 80% ingevuld'

Een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) is niet alleen verplicht, het is een krachtig hulpmiddel. Het helpt je om risico's in je bedrijf te signaleren en maatregelen te nemen. Toch worstelen veel ondernemers met het invullen ervan. Tijdens het webinar van OOMT en de vakbladen AMT en Tweewieler werd duidelijk: een RI&E levert veel meer op dan je denkt. Het zorgt voor grip, inzicht en een veilige werkomgeving. In het webinar, dat gepresenteerd werd door Annemarie Maeijer-Brüning, werden handvatten, tips en ervaringsverhalen gedeeld.

Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Hoe Summa College EV-specialisten klaarstoomt met AA-Equipment

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.

OOMT webinar: zo gebruik je de RI&E als investering voor betere arbeidsomstandighedenGesponsord
Gesponsord

Gesponsord OOMT webinar: zo gebruik je de RI&E als investering voor betere...

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijsGesponsord
Gesponsord

Gesponsord Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijs

Het opkomende bandenmerk Sentury Tyres maakt snel naam met innovatieve premiumbanden tegen een betaalbare prijs.

Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meerGesponsord
Gesponsord

Gesponsord Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meer

"Bezoek de Garage van de Toekomst!" Dit is de belofte die Auto Prof 2025 uitspreekt als hét onafhankelijke aftersales event voor de autobranche. Of je nu eigenaar, ondernemer, technicus of monteur bent, Auto Prof zorgt ervoor dat je op de hoogte blijft van de ontwikkelingen binnen de automotive-industrie.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Wat maakt AutoFirst een goede en succesvolle garageformule?

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?

Foto: Shutterstock

Hoe houd je de jeugd in de werkplaats?

Babyboomers werken langer door en generatie-Z start al op jongere leeftijd met werken omdat ze eerder afstuderen. Dat betekent dat je met meerdere generaties samen in de werkplaats staat. Hoe zorg je er als leidinggevende voor dat deze verschillende generaties elkaar leren begrijpen en de jeugd langer bij je blijft werken?

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.