Serenco: Boxo van kist naar kast

Serenco: Boxo van kist naar kast

Serenco, importeur van Boxo uit Taiwan, ziet de markt van gereedschapskarren en gereedschapswanden groeien. Dat heeft niet alleen te maken met de behoefte aan meer efficiëntie, maar ook met de bouw van open en transparante werkplaatsen.

Hoe vaak blijven schroevendraaiers, tangen en magneetlampjes in klantauto's liggen? Het is voor garagebedrijven een grote verliespost. Ontwikkelingen zoals 5S hameren terecht op het belang van efficiëntie; als gereedschap z'n vaste plek heeft, zie je direct wat er ontbreekt.

Er is nóg een ontwikkeling gaande: transparantie. Garagebedrijven investeren graag in werkplaatsen die er goed uitzien, want steeds meer klanten willen het werkplaatsproces volgen. Boxo-importeur Serenco profiteert daar volop van, want de Europese vormgeving en uitstraling van Boxo is even stijlvol als tijdloos.

Tijdloze, ingetogen klasse. De combinatie zwart (RAL 9017) en grijs (RAL 7005) is populair, maar andere kleuren zijn in ontwikkeling.

Indelen naar eigen inzicht

Met het Boxo-opbergsysteem bouw je tegen betaalbare prijzen een professionele werkplaats op. De kasten staan op verstelbare poten, zodat je aflopende vloeren kunt compenseren en je het afvoerputje onder de werkbank niet hoeft te verplaatsen.

Elk Boxo-element is standaard 34 inch breed (86,4 cm) en binnen die breedte bepaal je zelf de indeling: wil je twee, vijf, zeven of negen lades, een kastje met deurtjes, met drie vuilnisbakken, met olie- en luchthaspels, of heb je liever een wasbak of een hoge kast?

Overzichtelijk en efficiënt

De lades kunnen standaard 50 kg dragen en de lades met dubbele geleiders zelfs 100 kg. De indeling van de lades is net zo flexibel als die van gereedschapskarren. Met behulp van de speciaal ontwikkelde internetconfigurator van het gereedschap-materiaalopbergsysteem OSM stel je zelf de inhoud samen.

Wil je de 34-delige schroevendraaierset combineren met een 23-delige multi-toolset? Of met een 12-delige tangenset? Of kies je de complete 330-delige gereedschapset, zoals je die in je gereedschapskar hebt?

Feit is dat de ouderwetse bouten- en moerenkast uit het magazijn definitief vervangen kan worden door een ladenblok met kleinmateriaal: overzichtelijk en efficiënt.

Ergonomisch het beste

De standaard Boxo-werkhoogte is niet zoals bij de meeste werkbanken 96 of 97 cm, maar 1,02 meter. Die hoogte zorgt voor een ergonomische gezonde werkhouding, zodat technici niet gebogen staan te werken. Het voordeel is bovendien dat er onder de werkbank ruimte is voor een gereedschapswagen.

Het werkblad is gemaakt van hout, Fins multiplex (triplex met kunststof), RVS of 2 mm dik gegalvaniseerd staal; ideaal om motoren op te reviseren. De diepte van het werkblad (en daarmee de kasten) is naar keuze 50 of 70 cm. Serenco heeft de passtukken voor de hoekopstellingen op voorraad.

Ook de bovenkastjes (30 cm diep) en de gatenwanden zijn 34 inch breed. Die gatenwanden bestaan uit drie delen, zodat je een deel kunt weglaten, bijvoorbeeld voor een raam. Je kunt er natuurlijk ook dragers en houders aan hangen voor spuitbussen, slagmoersleutels, pc's of ander gereedschap. Boxo levert ook mooie stroompanelen en usb-stekkerhouders.

Speciaal voor auto- en motorsport heeft Boxo deze opvallende werkbank met verchroomde handvatten gemaakt.
Speciaal voor auto- en motorsport heeft Boxo deze opvallende werkbank met verchroomde handvatten gemaakt.

Ontwerp het zelf

Door Boxo's modulaire opbouw is het niet alleen ideaal voor toepassingen in de werkplaats, maar ook in mobiele werkplaatsen, zoals containers of servicebussen. Hoe het resultaat eruitziet, bepaal je zelf met de online configurator. Je selecteert de lengte van de wand, beslist welke elementen je met deurtjes of lades wilt en combineert net zoveel elementen als je wilt. De configurator geeft de mogelijkheden en de prijs aan.

Garagebedrijven kijken met hun handen en daarom kun je alle elementen in de Boxo-showroom van Serenco in Utrecht bekijken; alles is op voorraad. Daar kun je je ook overtuigen van de kwaliteit: alle materialen zijn gepoedercoat en bestand tegen zuur en oliën. De montage kun je zelf of door Serenco laten doen.

Dit artikel is gesponsord door Boxo.

Bij een Lexus CT200H Hybrid is de tussen de achterwielen gemonteerde NiMH-accu een belangrijke schakel in het aandrijfsysteem. De HV-batterij heeft een lange levensduur, maar dient voor het behoud van de garantiedekking wel regelmatig te worden getest. - Foto's: Gert te Lintelo

HV-batterij testen stap voor stap in beeld gebracht

Hoe test je de HV-batterij van een hybride auto? In deze Stap voor Stap nemen we de procedure voor aan de hand van een Lexus CT200H Hybrid.

[video] Veilig en gezond werken: maak arbozaken behapbaar in deze 5 stappen

[video] Veilig en gezond werken: maak arbozaken behapbaar in deze 5...

Veilig en gezond werken moet vanzelfsprekend zijn binnen een autobedrijf. Dit thema is actueler dan ooit, omdat werkzaamheden steeds ingewikkelder...

Bij het controleren van het aircosysteem moet aan het begin een temperatuurcontrole worden uitgevoerd bij de middelste ventilatieopening. De gemeten temperatuur bij gemiddelde ventilatorsnelheid moet tussen 3 °C en 8 °C liggen. – Foto: Gino Decoster

Diagnose aan het aircosysteem - deze basisprocedure moet je kennen

Het warme seizoen staat (bijna) voor de deur en daarmee ook het aircoseizoen. Veel aircoproblemen steken pas de kop wanneer automobilisten het...

Airco is bijna vanzelfsprekend in moderne auto’s, aircoservice zou dat dus ook moeten zijn.  – Foto: Shutterstock

Back to basics: dit moet je weten over het aircosysteem

Tegenwoordig is er bijna geen nieuwe auto meer zonder airconditioning. Maar hoe werkt het en hoe wordt de kou opgewekt? Om het principe te begrijpen...

Het MIL-lampje brandt en de EOBD-scanner geeft foutcodes. Goed- of afkeur? Wat was het goede antwoord?

Deeltjestest in APK Keurmeesterquiz: wat was het goede antwoord?

Een dieselauto met af-fabriek roetfilter geeft foutcodes bij de EOBD-scan. Op het instrumentenpaneel brandt het MIL-lampje. Bij de deeltjestelling...

In de nieuwe werkplaatsen kunnen de studenten van het Koning Willem I College hun vak leren in ruime en lichte ruimtes, voorzien van de nieuwste technologieën en geavanceerde apparatuur.

Nieuwe werkplaatsen voor monteurs van de toekomst bij Koning Willem I...

Het Koning Willem I College opent nieuwe werkplaatsen voor de onderwijsafdeling Mobiliteit & Logistiek aan de Onderwijsboulevard in 's-Hertogenbosch....

TECH360 begint bij de basis: welke systemen zijn er, wat is hun functie?

Training en opleiding: wat moet je echt kennen en kunnen?

Bijna tien jaar geleden vonden veel AMT-lezers de belangrijkste ontwikkeling in de autotechniek de verschuiving van mechanische techniek naar...

De auto is in rust, maar alles is bereikbaar.

GMTO diagnosetip uit de praktijk: Fiat Punto met lekstroom

Een Fiat Punto Evo met 0.9 motor (199B7) uit 2015 komt bij een garagebedrijf. Klacht: de 12 V-accu is binnen een week leeg. Het probleem speelt al...