artikel

Collega’s zijn het beste gereedschap voor advies

Werkplaats & Onderhoud Premium 921

Hoe oriënteer jij je op de aanschaf van nieuwe equipment? Laat jij je voorlichten door leveranciers, informeer je bij collega-bedrijven of doe je iets anders? AMT-lezers die bandenapparatuur, een scoop of led-verlichting nodig hebben, gaan vooral op de ervaringen van hun collega’s af.

Collega’s zijn het beste gereedschap voor advies
Peter Köhler wil het vaak gebruikte gereedschap dichter bij de technici hebben. “En het minder vaak gebruikte gereedschap kan wat verder weg.”

De omzet in de auto- en motorbranche stijgt al bijna drie jaar. Er wordt volop geïnvesteerd in de branche, en daarbij gaat veel aandacht uit naar equipment. Een autotechnicus zonder equipment is immers als Ben zonder Jerry of als Buurman zonder Buurman. Laten we eens inventariseren hoe het zit met de werkplaatsequipment van de AMT-lezers. Wie investeert regelmatig in nieuwe equipment en wie is klaar voor reparatie aan elektrische en hybride voertuigen? Hoe oriënteer jij je op de aanschaf van nieuwe equipment?

Marco van der Vlugt van Autoservice Someren oriënteert zich vooral door goed om zich heen te kijken, door folders en natuurlijk door AMT te lezen. Marco: “Ik ben niet iemand die om de twee jaar alles nieuw moet hebben, maar als iets stuk gaat vervangen we het direct; het moet goed zijn.” Hoe doen andere AMT-lezers dat? Laten zij zich voorlichten door leveranciers, informeren ze bij collega-bedrijven of doen ze iets heel anders? Tom Verdeuzeldonk heeft een eigen werkplaats in Asten en gaat vooral op zijn collega’s en op internetbeoordelingen af.

Investeren doe je ook in uitleesapparatuur, software en, zoals hier bij Maas Auto’s, in Star Diagnose en abonnementen op TechInfo-shop. Daarmee kom je als Mercedes-specialist op dealerniveau.

Geen prijs, wel een vertegenwoordiger

Bas Lamers werkt bij Witmer en Odijk in Warmond/Leiden. Als het om de oriëntatie op de aanschaf van nieuw gereedschap gaat, laat hij zich voorlichten door leveranciers en kijkt hij zelf rond op beurzen. Maar beurzen en leveranciers kunnen ook wel eens tegenvallen, zo heeft Peter Köhler van Autoservice Köhler in Donkerbroek ondervonden. Hij heeft twee jaar geleden zijn vierde hefbrug aangeschaft en dat viel net zo’n beetje samen met de beurs in Hardenberg. “Wij gingen er helemaal enthousiast heen in de veronderstelling dat we bruggen konden bekijken en die met elkaar vergelijken. We hoopten er ook een brug te bestellen. Maar er stonden slechts twee hefbruggen, beiden van hetzelfde merk.”

In een goed-ingerichte werkplaats loop je niet onnodig heen en weer en heeft alles een plaats. Autobedrijf ‘t Centrum in Eethen heeft de boutjes, moeren en zekeringen opgeborgen in bakjes, die in de lades passen.

Ondanks die teleurstelling besloot Peter Köhler in de dagen na Hardenberg diverse grote merken op te bellen. “Wat mij opviel is dat, op een enkele uitzondering na, de leveranciers geen prijs konden noemen. Ze wilden eerst een vertegenwoordiger langs sturen, die zou dan samen met ons bekijken welke brug bij ons zou passen en dan zouden we een aantal dagen later een offerte krijgen. Nu is het zo dat ik zelf redelijk kan inschatten wat voor brug ik wil hebben. We hebben er immers al drie. Bovendien heb ik weinig tijd om uitgebreid om de tafel te gaan zitten voor een brug. Ik heb uiteindelijk mijn lokale onderdelenleverancier gebeld en telefonisch een brug besteld. Die werd drie dagen later al geleverd. Ik hou ervan om op die manier zaken te doen.”

Waar heb jij in geïnvesteerd?

Bij NIWA Motorservice in Zwaagdijk investeren ze het hele jaar door in werkplaatsequipement. Volgens Erwin Bontekoning valt er altijd wel iets te verbeteren.

Waar hebben de AMT-lezers recent in geïnvesteerd? Is dat in werkplaatsinrichting of equipment, en wat zijn de ervaringen tot nu toe? Uit eerdere AMT-lezersonderzoeken weten we dat investeringen in bandenservice- en airco-apparatuur de laatste jaren populair zijn. Autoservice Elbert heeft net in airco-apparatuur geïnvesteerd, maar de R1234YF-machine is nog zo nieuw, dat hij nog niet eens gebruikt is. Een oordeel is dus nog niet te geven. De investering is mede gedaan omdat nog niet zoveel bedrijven in de buurt van Bergambacht een R1234YF-machine hebben, dus ze hopen op die manier de investering snel terug te verdienen.

Bij Autobedrijf Marco van Beek in Steenwijkerwold komen de technici niets tekort. Equipment is keurig opgeborgen in de kasten en laden.

Bij Autobedrijven ESA is er geïnvesteerd in een motorbok voor het reviseren van motoren en een kraanstabilisator. Wouter Schuitema: “Beide zijn van Omega en ze bevallen goed, maar ze hebben een slechte coating.”

Garage Ger Bruin heeft recentelijk een pneumatische hakhamer aangeschaft om extreem vastzittende kogels of bouten los te krijgen. Jeroen Jong: “Dat lukt deze pneumatische hakhamer met gemak.” Hein Waaijenberg kocht bouten- en moerenkasten, maar investeerde ook in een opslagzolder. “Ik heb er zeer veel plezier van.”

Wat ga je veranderen aan je werkplaats?

Een aantal AMT-lezers, zoals Tom Verdeuzeldonk, wil investeren in verlichting. Een goede verlichting bereik je ook met een lichtstraat in het dak, zoals hier bij Garage Van Altena in Hilversum.

Tom Verdeuzeldonk wil meer verlichting plaatsen en Hein Waaijenberg is bezig om het ruimtegebrek op te lossen, maar hij wil zijn werkplaats ook mooier en overzichtelijker inrichten. Autobedrijven ESA is van plan om een nieuwe tweekoloms hefbrug, werkplaatsinrichting-apparatuur en nieuwe airco-apparatuur aan te schaffen. “Maar dat zit allemaal nog in de offerte-fase”, aldus Wouter Schuitema van ESA.

Peter Köhler kocht twee jaar geleden zijn vierde hefbrug. “Wat mij opviel is dat de leveranciers geen prijs konden noemen.”

Peter Köhler wil de werkplaats iets anders indelen. “Om de productiviteit te verhogen. Het veel gebruikte gereedschap willen we dichter bij de technici hebben en het gereedschap dat we minder vaak gebruiken, kan dan wat verder weg. Ook de revisiehoek gaan we anders inrichten, want dat is in de loop der tijd ongemerkt een soort opslagruimte geworden.”

Welke equipment wens je?

Vraag AMT-lezers in welke werkplaatsequipment ze graag zouden willen investeren en je krijgt een mooi lijstje met wensen. Bij Autoservice Elbert kiezen ze voor een banden de- en montageapparaat en een balanceermachine. Tom Verdeuzeldonk wil graag energiezuinige led-verlichting en Marco van der Vlugt kiest voor uitleesapparatuur en een scoop.

In een optimaal ingerichte werkplaats is alles in balans: ruimtegebruik, loopafstanden en een logische indeling van de werkplekken. Dit is de werkplaats van Jack Pansters, eigenaar van Autobedrijf Jan Wuts in Swalmen.

Hein Waaijenberg ziet wel wat in een verplaatsbare brug. “Lekker mobiel.” Erwin Bontekoning kiest voornamelijk voor speciaalgereedschap voor motoren, Bas Lamers voor twee nieuwe kolomshefbruggen ter vervanging van de huidige, verouderde bruggen en Wouter Schuitema zou graag meer speciaalgereedschap willen, zoals een vierkanaals in plaats van een tweekanaals scoop. Jeroen Jong wenst goed uitleesapparatuur op dealerniveau.

Meer lezen?

In AMT10 2018  lees je nog meer meningen, ervaringen en tips over het kiezen van het juiste equipment.

Reageer op dit artikel