Turbo kapot? Hoe vind je de oplossing?

Turbo kapot? Hoe vind je de oplossing?
Als je turboschade hebt gehad, pas dan een systematische aanpak toe om elk component te demonteren en te reinigen.

Turbo's zijn zowel gecompliceerd als vrij eenvoudig, sterk en toch kwetsbaar. Als turbo's kapot gaan, is dat meestal door een oorzaak van buiten. Wat gaat er dan mis en welke oplossing is er?

Turboproblemen kunnen bijvoorbeeld ontstaan door luchtlekken. De turbo zorgt voor extra lucht in de verbrandingskamer, maar dan moeten de luchtkanalen in het turbocircuit wel luchtdicht zijn. Zo niet, dan zitten er meestal scheurtjes in de slangen, losse klemmen of ondichte verbindingen. Dat kan aan de vacuümzijde van het systeem (dus van de luchtinlaat tot de turbo inlaat) en aan de drukzijde (van de turbo-uitlaat tot het inlaatspruitstuk). Luchtlekkage lijkt niet zo ernstig, maar de gevolgen kunnen vervelend zijn.

Wat kan er misgaan?

Lekken zorgen voor luchttekort (onderdruk) in het compressorsysteem, waardoor de vereiste laaddrukken niet gehaald worden en de motorprestaties dalen. Je merkt dat aan een teruglopend motorvermogen en vertraging in de turboreactie. Ook de lucht brandstofverhouding raakt verstoord, waardoor het brandstofverbruik stijgt. De MAF/MAP/tegendruksensoren geven onjuiste waarden door met noodloop (P0299, P2263) tot gevolg. Andere kenmerken van onderdruk door lekkage: zwarte uitlaatrook en abnormale geluiden.

Hoe spoor je lekkage op?

Nissens, de Deense fabrikant van vervangingsdelen voor motorkoeling, airconditioning en turbo's, beveelt als oplossing aan om lekken aan de vacuümzijde van het systeem op te sporen met een druktest. Sluit één kant van het circuit af met een dop en vul het inlaatsysteem met lucht. Aan de andere kant gebruik je een dop met een luchtventiel.

Aan de drukzijde meet je het drukniveau met een manometer (of door diagnostiek aan boord) bij volle motorbelasting. Vergelijk de resultaten met de fabrieksdocumentatie. Het gaat niet altijd om lekkage. Ook vernauwingen in het luchtkanaal, kapotte turbocompressor (waste gateklep of schoepen/vanen van de VNT), sensoren, laaddrukregelaars of een storing in het EGR systeem kunnen de oorzaak zijn.

Nissens' productassortiment bestaat uit meer dan honderd turbomodellen en er zijn momenteel meer dan 25 turbomodellen in ontwikkeling.
Nissens' productassortiment bestaat uit meer dan honderd turbomodellen en er zijn momenteel meer dan 25 turbomodellen in ontwikkeling.

Turboschade door vreemde voorwerpen

Vreemde voorwerpen zijn de meest voorkomende reden van turboproblemen. Die voorwerpen komen de turbo binnen door de compressor, turbine of olie-inlaat. Dat kan veroorzaakt worden door een oud luchtfilter dat vervuiling doorlaat, maar ook door beschadigde leidingen, stukjes versleten pakking en delen die bij een eerdere turboreparatie niet zijn verwijderd.

De turbinewielen krijgen vooral klappen van het vuil uit het uitlaatspruitstuk. Daar kom je achter door bij mogelijke schade op het lawaai uit de turbo te letten en op verlies van prestatie, maar controleer ook op afschilfering van compressor of turbinebladen en putjes/beschadiging rondom de compressorinlaat en op de compressorbladen.

Werk systematisch

Vreemde voorwerpen beschadigen de draaiende wielen en as van de turbo. De gevolgen zijn groot. Zorg daarom dat het hele luchtsysteem volledig schoon is. Met nieuwe pakkingen ben je zeker van goede afdichting. Spleten of openingen in de leidingen kunnen voorwerpen naar binnen zuigen van de luchtfilterbox tot de turbo, inclusief de EGR, spruitstuk en motorontluchtingssysteem.

Als je turboschade hebt gehad, pas dan een systematische aanpak toe om elk component te demonteren en te reinigen. Spoel de olietoevoer en retourleidingen en vul het systeem met nieuwe motorolie. Via deze link leer je alles over turbo's; van makkelijke installatie tot duidelijke 'multimedia' foto's en filmpjes.

Vier montagetips

  1. Turbo's zijn kwetsbaar: sleutel voorzichtig en werk schoon;
  2. Pak de turbo nooit beet bij de actuator, het actuatorasje of het vacuümslangetje;
  3. Werk volgens voorschrift: monteer de turbo eerst op het uitlaatspruitstuk, dan aan de uitlaat en monteer vervolgens de overige verbindingen;
  4. Vul de oliekanalen van de turbo met nieuwe olie.
Nissens-turbo's worden 'First Fit' geleverd, dus inclusief pakkingen, rekbouten (indien nodig), smeerolie en een installatiegids.
Nissens-turbo's worden 'First Fit' geleverd, dus inclusief pakkingen, rekbouten (indien nodig), smeerolie en een installatiegids.

Nissens First Fit

Mocht het misgaan, dan is het een geruststellende gedachte dat een turbo van Nissens een veilige keuze is. Nissens-turbo's worden geleverd met pakkingen, rekbouten (indien nodig), smeerolie en een installatiegids. Nissens noemt dat een First Fit product: alles wat belangrijk is voor de installatie zit in de productverpakking. De markt voor turbo's groeit maar door en voor universele bedrijven is deze markt heel interessant.

Het productassortiment van het bedrijf bestaat uit meer dan honderd turbomodellen en er zijn momenteel meer dan 25 turbomodellen in ontwikkeling.

Nissens helpt niet alleen met vervangende producten van OE-kwaliteit, maar ook met technische bulletins en gratis online trainingen, zoals bij het Nissens Training Concept. Hier kun je zo'n gratis basis turbotraining volgen; de couponcode is al ingevuld.

Dit artikel is gesponsord door Nissens

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...

Moderne auto's zitten vol met elektronica, wat betekent dat conventionele kabelbomen veel storingen zouden veroorzaken. Bovendien moeten computers met elkaar kunnen communiceren. Dit wordt mogelijk gemaakt door het moderne databussysteem. - Afbeeldingen: Gino Decoster

Het databussysteem uitgelegd aan de hand van de Ford Mustang Mach-E

Het aantal componenten en regeleenheden is gestaag toegenomen door de toenemende eisen op het gebied van veiligheid en steeds meer comfort in het...

Geblokkeerde Audi Q8 e-tron in de werkplaats van Autofix Support. Kunnen zij er weer beweging in krijgen? - Foto: Ewoud Perrots

Diagnosetip uit de praktijk: Audi Q8 e-tron met blokkade

Een Audi Q8 e-tron staat geblokkeerd na een foutmelding op de elektrische installatie. De eigenaar kan niet meer voor- of achteruit. Autofix Support...

Foto: Shutterstock

Zo herken je problemen met de natte distributieriem

Hoe herken je problemen met de natte distributieriem? Waardoor ontstaan ze? En waar moet je als autotechnicus op letten bij vervangen? Samen met...