Vier tips: leer je klanten kennen via social media

Vier tips: leer je klanten kennen via social media

Via social media kun je snel een groot publiek bereiken. Ook ontdek je welke klanten waar behoefte aan hebben. Maar hoe gebruik je social media als autobedrijf en waar moet je beginnen? Vier tips.

Sponsored content door DTG

Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram zijn veelal de belangrijkste social media kanalen voor mkb-bedrijven. Als je als bedrijf actief communiceert via dergelijke platformen dan is dat gunstig voor het aantal bezoekers dat je naar je eigen website trekt. Het is daarnaast goed voor de opbouw van de vindbaarheid van je website via Google en door aanwezig te zijn op social media verbeter je natuurlijk je naamsbekendheid. Bijkomend voordeel: het kost relatief weinig.
Deze vier punten zijn het belangrijkst:

1. Welke kanalen wel, welke niet?

Bedenk als bedrijf of organisatie welke social media kanalen relevant zijn. Vraag eens aan verschillende vaste klanten van diverse leeftijden op welke kanalen ze actief zijn. Kijk wat collega-bedrijven op social media doen. In het kort:

  • Facebook: het populairste kanaal, jong (20+) en oud, veel mogelijkheden voor plaatsen tekst, beeld, (live-)video en heel handig voor het mkb, je kunt er adverteren.
  • Twitter: beperkt aantal woorden, brede doelgroep, tips en kennis uitwisselen, nieuws volgen, klantenservice
  • Linkedin: zakelijk platform voor professionals, netwerken, vacatures, blogs plaatsen
  • Instagram: foto’s en video’s, sfeer weergeven, bereikt vooral jongeren, bezoekers niet ouder dan 40 jaar

Je kunt het ook opsplitsen, dan kies je welke doelgroep je wilt bereiken op welk kanaal, bijvoorbeeld op Instagram een jonge, hippe taal en uitstraling en op Facebook wat rustiger voor een bredere, oudere doelgroep. Mits dit natuurlijk bij je bedrijf past, dat staat altijd voorop.
Let op: beter één kanaal goed inzetten, dan vier kanalen half.

2. Een bedrijfsaccount werkt het best

Twitter of post als medewerker niet op eigen titel en vanaf je privé-account. Met een bedrijfsaccount is het altijd duidelijk dat het om bedrijfscontent en –updates gaat.

Is er niet een medewerker in je bedrijf al flink actief op een van de kanalen? Gebruik die expertise, doe het samen, laat hem of haar ook namens jouw eigen bedrijfsaccount berichten plaatsen. Je kunt dan zelf meekijken en meehelpen, zo leer je van elkaar. Dit vergroot ook nog eens de betrokkenheid van die medewerker met jouw bedrijf.

3. Social is geen synoniem voor reclame

Gebruik social media zeker niet (alleen) om je producten en diensten te slijten. Stel je voor dat je iedere dag je klant tegenkomt op straat en jij begint elke keer over jouw laatste aanbieding, dat wil niemand.

Deel goeie tips en handige links of vraag je volgers eens om hun ervaringen met jouw bedrijf of dienstverlening te delen. Neem de tijd om vragen van klanten te beantwoorden. Plaats foto’s van dagelijkse werkzaamheden, voorbereidingen van evenementen of medewerkers in actie, dat werkt vaak goed.

Laat zien wat je doet, wat er gebeurt in je bedrijf, dan creëer je betrokkenheid bij je volgers. En probeer het uit. Je ontdekt snel genoeg waar mensen wel en niet op reageren.

4. Heb je een lange adem?

Social media kost tijd en mankracht. Het is niet iets voor ‘even tussendoor’ al kost het ook heus weer geen uren tijd. Maar: dagelijks lezen, posten, reageren en actief deelnemen aan discussies werpt echt zijn vruchten af. Je zult ontdekken dat het de moeite waard is, je ‘praat’ tenslotte met je klant.

Hoe beter je je klant leert kennen via social media, des te beter je je bedrijf kunt afstemmen op die klant en des te makkelijker je via bestaande klanten weer nieuwe klanten zult ontmoeten. Begin en ontdek!

Meer rendement halen uit je website?

Zoek je nog meer praktische tips om je bedrijf op een eenvoudige manier onder de aandacht te brengen bij je klanten?Vraag de gratis whitepaper aan: ‘Online marketing: de basis in 7 stappen’.
Foto: Shutterstock

RDW pakt illegale online APK aan

De RDW heeft onderzoek gedaan naar aanbieders van illegale online APK. Bij 34 bedrijven werd de keuringsbevoegdheid ingetrokken, of ze kregen een...

Afbeelding: RDW

Kentekenbewijs verandert, conformiteitsbewijs bedrijfsauto's verdwijnt

Het kentekenbewijs verandert vanaf half juni 2024. De afgifte van conformiteitsbewijzen voor lichte bedrijfsauto's wordt na de invoering ervan...

Europa zal naar verwachting in 2030 ver voorop lopen met batterij-elektrische auto’s, de VS en meer nog China zullen ook gaan voor hybrides, verwacht Bosch. - Foto: Bosch

Toekomst volgens Bosch: batterij, waterstof én verbrandingsmotor

Een kruispunt, zo noemde Bosch zijn jaarlijkse business update. De autobranche moet en zal in veel opzichten veranderen, maar niet in één richting....

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.

Foto: Gert te Lintelo

Satink Classic Car Creations combineert restauratie met innovatie

Satink Classic Car Creations in Hengelo (Overijssel) is al dik dertig jaar een begrip in de restauratiewereld. Het bedrijf organiseerde op zaterdag...