Gesponsord

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat is de oorzaak?

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat is de oorzaak?
Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?

De eigenaar van de auto had het voertuig bij de garage gebracht met de melding dat hij vaak koelvloeistof moest bijvullen. Bovendien kwam er lichte witte rook uit de uitlaat, vooral bij het starten van de motor.

De eerste vraag waarmee de monteur aan de slag gaat, is hoe de koelvloeistof in het uitlaatsysteem terecht kon komen. Via de TurboKennisbank van Turbo's Hoet zoekt hij de symptomen op. Zo ontdekt hij dat witte rook bij koude start inderdaad duidt op koelvloeistof die in de verbrandingskamers terechtkomt en samen met de uitlaatgassen verbrandt. Een duidelijke indicatie van een intern koelvloeistoflek, dus. Net als verminderd koelvloeistofniveau.

Lekt de koppakking?

De TurboKennisbank geeft ook een aantal mogelijke oorzaken. Zo zou het kunnen zijn dat de koppakking defect is. Als de koppakking lekt, kan koelvloeistof in de cilinders komen en uiteindelijk door de uitlaat naar de turbo worden geleid. Maar het kan ook een scheur in de cilinderkop of motorblok zijn. Ook daardoor komt er koelvloeistof in de uitlaat en uiteindelijk in de turbo. Tot slot kan koelvloeistof via een lek in de EGR-koeler in de uitlaat terechtkomen en de turbo in gevaar brengen.

Begin met een inspectie van de turbo

Omdat hij niet zeker weet hoe hij de precieze oorzaak kan achterhalen en de impact op de turbo wil beperken, besluit de monteur contact op te nemen met Turbo’s Hoet. Uiteraard helpt die hem graag met de diagnose. Turbo adviseert hem te beginnen met een inspectie van de turbo op sporen van koelvloeistof in de turbine- of compressorzijde van de turbo. Als dat het geval is heeft het probleem zich namelijk al uitgebreid naar de turbo. Vervolgens is het slim om het koelsysteem af te persen. Op die manier kan hij de exacte locatie van een eventueel lek vinden. Als hij de oorzaak voor de symptomen dan nog niet heeft gevonden, dan zou hij het lek moeten kunnen vinden in de EGR-koeler. Bij deze generatie motoren speelt die wel vaker een rol bij koelvloeistoflekkage.

Toch de EGR-koeler

Na het uitvoeren van de voorgestelde testen ontdekt de monteur dat er inderdaad een klein lek is in de EGR-koeler, waardoor koelvloeistof in de uitlaat terechtkomt. Bij de inspectie van de turbo blijkt dat die geen zichtbare schade heeft opgelopen. Op de foto zie je een EGR-koeler in een vergevorderd stadium van verontreiniging door koelvloeistof. Door het alerte optreden van de monteur is dit nu voorkomen. Als het probleem niet wordt opgelost, zou de turbo vroeg of laat worden aangetast door de hitte en verontreiniging.

Spoelen van het uitlaatsysteem

De oplossing bestaat uit het vervangen van de EGR-koeler en het grondig spoelen van het uitlaatsysteem om alle resterende koelvloeistof te verwijderen. Om de goede staat van de turbo te behouden, vervangt de monteur ook de pakkingen rondom de turbo.

Voorkomen is beter dan genezen

Koelvloeistoflekkages kunnen ernstige schade veroorzaken aan een turbo als ze niet tijdig worden opgemerkt. Je kunt dat voorkomen door regelmatig het koelsysteem te inspecteren of het op de juiste druk is. Ook is het slim om koelvloeistof en motorolie van goede kwaliteit te nemen. Dit beschermt de turbo en andere motorcomponenten. Met deze case zie je hoe je grotere schade kunt voorkomen en dat je altijd even kunt bellen met Turbo’s Hoet als je technische ondersteuning bij de diagnose wilt.

Heb je zelf te maken met een soortgelijk probleem, of twijfel je over de staat van je turbo? Raadpleeg dan de TurboKennisbank in de app van Turbo's Hoet of ga naar TurboPartner.eu

Dit artikel is gesponsord door Turbo's Hoet.

Gesponsord
Gesponsord
sponsored content

Gesponsord De nieuwe structuur van Garage Geurtsen zorgt voor groei,...

Garage Geurtsen in Veenendaal biedt drie categorieën auto's: bedrijfswagens, reguliere auto's en zevenzitters, de laatste als specialisme. Sinds 2012 is Willem Geurtsen toegetreden tot het bedrijf dat door zijn vader werd opgericht. In 2023 nam hij de dagelijkse leiding over. Het bedrijf is in al die jaren gegroeid en inmiddels werken ruim 25 medewerkers bij Geurtsen.

Gesponsord
Gesponsord
Webinar

Gesponsord OOMT Webinar RI&E: 'in een halve dag is 80% ingevuld'

Een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) is niet alleen verplicht, het is een krachtig hulpmiddel. Het helpt je om risico's in je bedrijf te signaleren en maatregelen te nemen. Toch worstelen veel ondernemers met het invullen ervan. Tijdens het webinar van OOMT en de vakbladen AMT en Tweewieler werd duidelijk: een RI&E levert veel meer op dan je denkt. Het zorgt voor grip, inzicht en een veilige werkomgeving. In het webinar, dat gepresenteerd werd door Annemarie Maeijer-Brüning, werden handvatten, tips en ervaringsverhalen gedeeld.

Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.Gesponsord
Gesponsord
EV

Gesponsord Hoe Summa College EV-specialisten klaarstoomt met AA-Equipment

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.

Gesponsord
Gesponsord
Werkplaats & Onderhoud

Gesponsord OOMT webinar: zo gebruik je de RI&E als investering voor betere...

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

De robot genaamd Sabrina bedient de motorfiets in het testlab van Dr. Jekill and Mr. Hyde. - Foto's: Peter Aansorgh
Motorfiets

Dr. Jekill & Mr. Hyde: bijzondere brulpijpen van Nederlandse bodem

Het Nederlandse Dr. Jekill & Mr. Hyde is een uitlaatfabrikant met een geheel eigen filosofie. De uitlaten hebben een klep, waarmee je verschillende prestatie- en soundniveau's kunt kiezen. Elk van die niveaus voldoet echter aan de Euro 5+ homologatie-eisen. Hoe werkt dat?

Gesponsord
Gesponsord
sponsored content

Gesponsord Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijs

Het opkomende bandenmerk Sentury Tyres maakt snel naam met innovatieve premiumbanden tegen een betaalbare prijs.

Gesponsord
Gesponsord
Vakbeurzen & Autobeurzen

Gesponsord Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meer

"Bezoek de Garage van de Toekomst!" Dit is de belofte die Auto Prof 2025 uitspreekt als hét onafhankelijke aftersales event voor de autobranche. Of je nu eigenaar, ondernemer, technicus of monteur bent, Auto Prof zorgt ervoor dat je op de hoogte blijft van de ontwikkelingen binnen de automotive-industrie.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.Gesponsord
Gesponsord
Garageformule

Gesponsord Wat maakt AutoFirst een goede en succesvolle garageformule?

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?