Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat is de oorzaak?

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat is de oorzaak?
Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?

De eigenaar van de auto had het voertuig bij de garage gebracht met de melding dat hij vaak koelvloeistof moest bijvullen. Bovendien kwam er lichte witte rook uit de uitlaat, vooral bij het starten van de motor.

De eerste vraag waarmee de monteur aan de slag gaat, is hoe de koelvloeistof in het uitlaatsysteem terecht kon komen. Via de TurboKennisbank van Turbo's Hoet zoekt hij de symptomen op. Zo ontdekt hij dat witte rook bij koude start inderdaad duidt op koelvloeistof die in de verbrandingskamers terechtkomt en samen met de uitlaatgassen verbrandt. Een duidelijke indicatie van een intern koelvloeistoflek, dus. Net als verminderd koelvloeistofniveau.

Lekt de koppakking?

De TurboKennisbank geeft ook een aantal mogelijke oorzaken. Zo zou het kunnen zijn dat de koppakking defect is. Als de koppakking lekt, kan koelvloeistof in de cilinders komen en uiteindelijk door de uitlaat naar de turbo worden geleid. Maar het kan ook een scheur in de cilinderkop of motorblok zijn. Ook daardoor komt er koelvloeistof in de uitlaat en uiteindelijk in de turbo. Tot slot kan koelvloeistof via een lek in de EGR-koeler in de uitlaat terechtkomen en de turbo in gevaar brengen.

Begin met een inspectie van de turbo

Omdat hij niet zeker weet hoe hij de precieze oorzaak kan achterhalen en de impact op de turbo wil beperken, besluit de monteur contact op te nemen met Turbo’s Hoet. Uiteraard helpt die hem graag met de diagnose. Turbo adviseert hem te beginnen met een inspectie van de turbo op sporen van koelvloeistof in de turbine- of compressorzijde van de turbo. Als dat het geval is heeft het probleem zich namelijk al uitgebreid naar de turbo. Vervolgens is het slim om het koelsysteem af te persen. Op die manier kan hij de exacte locatie van een eventueel lek vinden. Als hij de oorzaak voor de symptomen dan nog niet heeft gevonden, dan zou hij het lek moeten kunnen vinden in de EGR-koeler. Bij deze generatie motoren speelt die wel vaker een rol bij koelvloeistoflekkage.

Toch de EGR-koeler

Na het uitvoeren van de voorgestelde testen ontdekt de monteur dat er inderdaad een klein lek is in de EGR-koeler, waardoor koelvloeistof in de uitlaat terechtkomt. Bij de inspectie van de turbo blijkt dat die geen zichtbare schade heeft opgelopen. Op de foto zie je een EGR-koeler in een vergevorderd stadium van verontreiniging door koelvloeistof. Door het alerte optreden van de monteur is dit nu voorkomen. Als het probleem niet wordt opgelost, zou de turbo vroeg of laat worden aangetast door de hitte en verontreiniging.

Spoelen van het uitlaatsysteem

De oplossing bestaat uit het vervangen van de EGR-koeler en het grondig spoelen van het uitlaatsysteem om alle resterende koelvloeistof te verwijderen. Om de goede staat van de turbo te behouden, vervangt de monteur ook de pakkingen rondom de turbo.

Voorkomen is beter dan genezen

Koelvloeistoflekkages kunnen ernstige schade veroorzaken aan een turbo als ze niet tijdig worden opgemerkt. Je kunt dat voorkomen door regelmatig het koelsysteem te inspecteren of het op de juiste druk is. Ook is het slim om koelvloeistof en motorolie van goede kwaliteit te nemen. Dit beschermt de turbo en andere motorcomponenten. Met deze case zie je hoe je grotere schade kunt voorkomen en dat je altijd even kunt bellen met Turbo’s Hoet als je technische ondersteuning bij de diagnose wilt.

Heb je zelf te maken met een soortgelijk probleem, of twijfel je over de staat van je turbo? Raadpleeg dan de TurboKennisbank in de app van Turbo's Hoet of ga naar TurboPartner.eu

Dit artikel is gesponsord door Turbo's Hoet.

Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijs

Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijs

Het opkomende bandenmerk Sentury Tyres maakt snel naam met innovatieve premiumbanden tegen een betaalbare prijs.

Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meer

Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meer

"Bezoek de Garage van de Toekomst!" Dit is de belofte die Auto Prof 2025 uitspreekt als hét onafhankelijke aftersales event voor de autobranche. Of je nu eigenaar, ondernemer, technicus of monteur bent, Auto Prof zorgt ervoor dat je op de hoogte blijft van de ontwikkelingen binnen de automotive-industrie.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.

Wat maakt AutoFirst een goede en succesvolle garageformule?

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?

Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.

Summa College traint met EV-apparatuur van AA-Equipment

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.

OOMT webinar: direct aan de slag met je RI&E

OOMT webinar: direct aan de slag met je RI&E

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?