Uitgebreid koelsysteem van een Audi Q7 e-tron hybride. Het gekleurde deel is voor de elektrische aandrijving, het zwarte voor de verbrandingsmotor.
Hybride & elektrische aandrijving

Vloeistoffen voor EV: wat zit erin, wat is er anders?

Je hoort het vaak: minder, dus goedkoper onderhoud aan elektrische auto's. Geen bougies, geen motorolie, geen filters, geen uitlaatgasreiniging. Toch heeft MPM een uitgebreide lijn opgebouwd van vloeistoffen voor hybride en EV. Wat zit daarin, wat is daar anders aan? We vroegen het Joost de Groot, senior product manager van MPM Oils.

Op de foto niet meer, (eerlijk is eerlijk, deze is van een Aygo) maar het expansiereservoir zat overvol. Dat wijst op een drukprobleem in het koelsysteem.
Diagnose, Reparatie & Revisie

Diagnosetip: Peugeot 107 start koud slecht: compressieprobleem?

Een Peugeot 107 uit 2010, met 240.000 achter de wielen, heeft last van een slechte koude start. De driecilinder-107/C1/Aygo-drieling rijdt in groten getale over onze wegen. Niet alleen om die reden deel ik deze diagnose. Dat doe ik vooral om de diagnosemogelijkheden van de scope te laten zien. Dat die verbazingwekkend groot zijn, zie je bij deze 107.

De hybride-aandrijving van een GTE maakt het storingzoeken net wat lastiger door een complexer koelcircuit.
Artikel

Opgelost op AMT Garageforum: Verwarring rond koelvloeistofklep Passat...

Eens per drie weken komt de storing 'P26AB Motorkoelvloeistofomleidingsklep A - geblokkeerd' terug bij een VW Passat GTE van 2015. Autotechnicus Robben is vergeefs op zoek naar de oorzaak van het probleem, alles lijkt te werken zoals het bedoeld is.

Artikel

Opgelost: VW Transporter T6 met foutcode P2185 op koelvloeistofsensor

Bij een VW Transporter T6 van 2016 met CXFA-dieselmotor gaat regelmatig op volle kracht de koelventilator draaien. Garageforumlid Stievie is al een tijdje op zoek naar de oplossing. Hij leest foutcode 16106 'Koelmiddel temperatuursensor 2 - signaal te hoog' uit. De sensor vervangen heeft echter geen effect. Tijd voor hulp van collega-technici!

Mercedes-AMG Produktion M139 2019Voor abonnees
Voor abonnees
Koelsysteem

Voor abonnees Twee liter, drie koelsystemen, vier cilinders: zo komt Mercedes-AMG...

Elektrisch, elektrisch, elektrisch. Zijn benzine en diesel al afgeschreven? Valt de doorontwikkeling van de verbrandingsmotor stil? Nee! Op het afgelopen (digitale) Wiener Motoren Symposium toonde AMG zijn M139: een in serie geproduceerde tweeliter viercilinder met 310 kW voor de A-Klasse. Welke techniek schuilt er achter zoveel specifiek vermogen voor een straatauto?

Vier Greenixx-varianten in hetzelfde formaat fles. De inhoud van het koelsysteem of het motortype is kennelijk niet van belang. One size fits all?Voor abonnees
Voor abonnees
Brandstofverbruik

Voor abonnees Zuiniger en schoner? Kan Greenixx toveren met koelvloeistof?

Alle elektrische plannen ten spijt blijft de verbrandingsmotor nog lang belangrijk voor auto's van klein tot groot. Hoe zetten we dan stappen om minder brandstof te gebruiken, en minder enge gassen door de uitlaat te jagen? Greenixx komt nu met een ongebruikelijk middel. Een toevoeging aan de koelvloeistof zou 10 tot 15 procent brandstof besparen. Werkt dat? En hoe dan? Kortom: is het 'green' of is het niks?