OBFCM-rapportage APK2: AA-Equipment Support heeft dé oplossing

OBFCM-rapportage APK2: AA-Equipment Support heeft dé oplossing

Het is nog geen 1 januari 2024 (want dan gaat RDW handhaven), maar toch kon Wim van Dijk van Garage Remko niet langer wachten. Zijn klant gaat voor langere tijd naar Spanje en wilde nog even snel een APK2 voor zijn diesel, inclusief de OBFCM-rapportage. Met de hulp van AA-Equipment Support lukte dat. Hoe deden ze dat?

Sinds 1 januari 2021 zijn alle auto's die van de fabrieksband rollen uitgerust met On‑Board Fuel Consumption Monitoring (OBFCM). Daarmee kun je het energieverbruik van personenauto's en lichte bedrijfsauto's uitlezen. Vanaf 1 januari 2024 moeten die gegevens bij elke APK2 uitgelezen en doorgestuurd worden naar RDW. Met ingang van 2024 kun je vooral APK-plichtige dieselvoertuigen verwachten (die na 3 jaar voor het eerst APK-gekeurd moeten worden), en vanaf 2025 benzineauto's ((inclusief plug-in hybridevarianten). Het uitlezen van het brandstofverbruik is voor alle voertuigen (behalve EV's) verplicht vanaf 1 januari 2024.

Wim van Dijk van Garage Remko in Eindhoven kon niet zo lang wachten. "Ik heb een klant die met zijn dieselauto voor langere tijd naar Spanje vertrok en nog even snel een APK2 wilde."

Wim van Dijk ruilde zijn negen jaar oude EOBD-reader in op Launch EVO en sluit die aan op de OEBD-poort van de auto.
Wim van Dijk ruilde zijn negen jaar oude EOBD-reader in op Launch EVO en sluit die aan op de OEBD-poort van de auto.

"Je moet mij even helpen"

Wim van Dijk pakte de telefoon en belde met AA-Equipment Support. "Help mij, er is spoed bij." AA-Equipment Support bood Wim gelijk twee oplossingen aan: de eerste is een software-update van zijn huidige Launch X‑431 Euro Pro 5 Link diagnoseapparaat. Die update bestaat uit een APK2 EOBD & OBFCM module en kost 230 euro voor twee jaar. Als Wim een Launch CRP MOT-serie had gehad, dan zou dezelfde update voor dezelfde prijs beschikbaar zijn geweest. Als hij een Autocom (ICON) had gebruikt, dan was zo'n update (325 euro voor één jaar) zelfs met een fraudecheck uit te breiden (665 euro voor update inclusief fraudecheck). Ook RDW en Dekra gebruiken deze software, want het is ideaal om auto's op foutcodes, kilometerstanden en VIN-code te controleren of ermee gerommeld is. Ideaal voor bedrijven die regelmatig auto's in- en verkopen voor de handel.

De Launch EVO heeft een geïntegreerde Wifi-antenne en stuurt de OBFCM-rapportage zonder tussenkomst van een PC of laptop door naar RDW.
De Launch EVO heeft een geïntegreerde Wifi-antenne en stuurt de OBFCM-rapportage zonder tussenkomst van een PC of laptop door naar RDW.

Handheld scantool

Wim van Dijk koos de tweede oplossing van AA-Equipment Support: de aanschaf van een scantool. Wim: "Wij gebruiken twee EOBD-readers, waarvan er eentje al negen jaar oud is, dus die hebben we bij AA-Equipment Support ingeruild op een nieuwe scantool." Wim had de keuze uit drie scantools; één van Autocom en twee van Launch. De Autocom AIR is een cloudgebaseerde oplossing voor smartphone/tablet/laptop, die via Bluetooth communiceert en zelfstandig is te gebruiken (prijs 1.290 euro, inclusief een jaar softwarelicentie). De Launch EVO heeft een vijf inch werkplaatsbestendig touchscreen en communiceert via een kabelverbinding met de auto. De andere optie is de Launch MOT, die een tien inch touchscreen en meer servicegerelateerde diagnosefuncties heeft en via Bluetooth communiceert. De prijs is 1095 euro, inclusief twee jaar softwarelicentie. Alle drie de oplossingen hebben geïntegreerde Wifi-antenne en stuurt de OBFCM-rapportage zonder tussenkomst van een PC of laptop door naar RDW. Dit verklaart waarom een update licentie nodig is; het zorgt voor nog meer gebruikersgemak.

Er zijn zes mogelijkheden voor de OBFCM-rapportage: drie updates en drie scantools”

Normale werkzaamheden

Wim en zijn collega's kozen de Launch EVO scantool, die 695 euro kost, inclusief twee jaar softwarelicentie. Met de EVO kun je APK2-, EOBD- en OBFCM-werkzaamheden plus veelvoorkomende servicegerelateerde werkzaamheden uitvoeren. Wim en zijn collega's hoeven voor een APK nooit meer te wachten op een collega, die met de Launch X‑431 Pro 5 Link een diagnose uitvoert.
Hoeveel werk is de OBFCM-rapportage eigenlijk? Wim van Dijk: "Het uitlezen en rapporteren is een extra handeling, maar dat zal snel een normaal onderdeel van de werkzaamheden worden. Voertuigeigenaren moeten wel toestemming geven voor het doorsturen van de data in verband met de privacywetgeving, maar ik verwacht geen problemen. Het is nu nog allemaal nieuw, ook voor RDW en daarom komt RDW volgende week bij ons kijken. Wij zijn er klaar voor!"

Wim van Dijk: "Het uitlezen en rapporteren is een extra handeling, maar dat zal snel een normaal onderdeel van de werkzaamheden worden."
Wim van Dijk: "Het uitlezen en rapporteren is een extra handeling, maar dat zal snel een normaal onderdeel van de werkzaamheden worden."

Vanaf 1 januari 2024 is de OBFCM-rapportage verplicht voor de APK2. Zorg dat je net als Wim van Dijk er tijdig bij bent.

Dit artikel is gesponsord door AA-Equipment Support.

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

Moderne auto's zitten vol met elektronica, wat betekent dat conventionele kabelbomen veel storingen zouden veroorzaken. Bovendien moeten computers met elkaar kunnen communiceren. Dit wordt mogelijk gemaakt door het moderne databussysteem. - Afbeeldingen: Gino Decoster

Het databussysteem uitgelegd aan de hand van de Ford Mustang Mach-E

Het aantal componenten en regeleenheden is gestaag toegenomen door de toenemende eisen op het gebied van veiligheid en steeds meer comfort in het...