40 jaar apk: vertrouwen is goed, controle is beter
Is veertig jaar apk-historie een zegen voor autobezitters, de verkeersveiligheid en de branche? Is het een schoolvoorbeeld van Hollandse regelzucht? Of misschien wel allebei?
Is veertig jaar apk-historie een zegen voor autobezitters, de verkeersveiligheid en de branche? Is het een schoolvoorbeeld van Hollandse regelzucht? Of misschien wel allebei?
Hoe ziet het werk van een apk-steekproefcontroleur eruit? Hoe wordt hij ontvangen? Waarin wijkt zijn werk af van dat van de apk-keurmeester? Welke eisen worden er aan hem (of haar) gesteld? We 'steken' een middag mee met RDW-steekproefcontroleur Dave Habets.
Remkrachtverschil meer dan 50 % op gestuurde as…, loszittend stuurhuis…, niet werkende dimlichtschakelaar…, doorzichtbaarheid schoonmaakgebied ruitenwissers ernstig aangetast..., onvoldoende laadvermogen band…, onvoldoende bandenprofiel…, gebroken veer… Allemaal defecten die in de Europese richtlijn voor de APK het stempel 'gevaarlijk gebrek' hebben. De richtlijn telt er 71. De RDW wil de APK-keurmeester gebruiken om hun invloed op de verkeersveiligheid te beperken. Goed idee?
Twintig jaar sleutelde David aan bedrijfswagens bij een merkdealer, tot hij besloot om het stuur om te gooien. Nu zet hij al een aantal jaren zijn kennis en ervaring in als Inspecteur beoordeling zware voertuigen bij de RDW. Waarom koos hij voor de RDW?
Vanaf 13 januari 2025 neemt de RDW de tellerstanden uit België op in het kentekenregister. Dat moet leiden tot minder fraude met kilometerstanden.
In 2024 heeft de RDW voor het eerst meer dan 8 miljoen APK-afmeldingen voor personenauto's ontvangen.
De keuringslocaties van de RDW Heerenveen en Groningen verhuizen in 2027 naar een nieuw te bouwen locatie in Drachten. Hiervoor heeft de RDW op 6 december een kavel gekocht.
Op 14 juni vond de finale plaats van de zesde RDW Self Driving Challenge. Het evenement maakte dit jaar een flinke transformatie door. Niet alleen verhuisde het naar de RDW-testbaan in Lelystad, ook de uitdagingen voor de studententeams werden flink groter.
De European New Car Assessment Program (Euro NCAP) voert vanaf januari 2026 nieuwe beoordelingscriteria in om te voorkomen dat bestuurders hun ogen langere tijd van de weg hebben.
Het is chaos bij autobedrijven door de storing bij de RDW donderdag die voor problemen zorgde bij het overschrijven en keuren van auto's.