OBFCM-controle bij de APK: wat betekent dit voor de werkplaats?

OBFCM-controle bij de APK: wat betekent dit voor de werkplaats?
De omstandigheden tijdens een WLTP-test in het laboratorium zijn aanzienlijk realistischer dan bij de oude NEDC-procedure, maar er blijft verschil met de alledaagse realiteit. - Foto: Mercedes-Benz

De Europese Commissie wil vanaf 1 januari 2024 weten of het praktijkverbruik van personenauto's en lichte bedrijfswagens overeenkomt met de opgave van de fabrikant. De controle is een taak voor de APK-keurmeester, die hiervoor gebruik kan maken van een (eventueel geüpdatete) diagnosetester of een aparte OBFCM-scanner. Wat betekent dit in de praktijk?

Of we het leuk vinden of niet, OBFCM-controle tijdens de APK komt eraan. Waarom moet het? En wat betekent dat voor jou als APK-keurmeester? We zetten het op een rij.

Het dieselschandaal heeft het vertrouwen van Brussel in de autofabrikanten, voorzichtig uitgedrukt, niet verbeterd. Het verschil tussen door de fabrikanten opgegeven verbruikswaarden (en emissies) en het werkelijke verbruik is een andere delicate kwestie. Reden om in 2017 de WLTP-test in te voeren, die een realistischer beeld geeft van verbruik en emissies dan de oude NEDC-methode. In één opzicht is er echter niets veranderd: ook de WLTP-procedure heeft plaats op een rollenbank omdat het de enige manier is voor elk voertuig om identieke testomstandigheden te realiseren.

OBFCM-controle per 1 januari 2024

Sinds 1 januari 2020 moeten nieuwe auto’s over OnBoard Fuel Consumption Monitoring (OBFCM) beschikken, een systeem dat het verbruik registreert. Dat verbruik moet per 1 januari 2024 tijdens de APK worden uitgelezen en doorgegeven aan de RDW. Die rapporteert de verzamelde gegevens jaarlijks aan de Europese Commissie en het Europees Milieuagentschap. Deze instanties kunnen controles uitoefenen en, als de resultaten sterk afwijken van die van de WLTP-test, boetes opleggen.

Bij het doorvoeren van deze maatregelen lijkt de Europese Commissie niet over een nacht ijs te zijn gegaan. In 2018 kreeg Ricardo Energy & Environment, een gerenommeerd Brits instituut, opdracht voor een onderzoek naar alle aspecten van het controleren, registreren en verwerken van de verbruiks- en uitstootinformatie. Wie erin slaagt dit ruim honderd pagina’s tellende boekwerk door te worstelen, zal tot de conclusie komen dat de ingenieurs en wetenschappers gedegen werk hebben verricht. Degenen die in Brussel in staat zijn dit complexe rapport te begrijpen, zouden nóg een conclusie kunnen trekken, namelijk die van ‘jongens, waar beginnen we aan!’

Voorbode op belasten EV's?

Het verwerken van de verbruikscijfers zit nog tot en met 2026 in een proeffase. In 2030 worden de eerste conclusies getrokken. Slechts vijf jaar voordat Brussel afscheid wil nemen van de verbrandingsmotor... Moeilijk doen voor niets dus? Volgens sommige critici niet. Die zien deze procedure als een voorbereiding op het controleren en belasten van elektrische auto’s op basis van het stroomverbruik.

De onderzoekers van Ricardo kennen het verschil tussen de praktijk en de rollenbank. Stroomlijn, weersomstandigheden, belading, onderhoud, verkeersomstandigheden, allemaal beïnvloeden ze het werkelijke verbruik. In het rapport staan weliswaar percentages voor afwijkingen, maar wat doe je met een ‘stapeleffect’? En dan is er nog de rechtervoet, misschien wel de belangrijkste verbruiksfactor. Voor sommigen speelt het verbruik amper een rol. De gemiddelde eigenaar van bijvoorbeeld een BMW M3 vindt het zorgelijker dat de acceleratiecijfers uit de folder lastig zijn te evenaren, dan dat de verbruikscijfers vijftig procent hoger zijn. Dat kun je de fabrikant toch niet verwijten?

Ook bij de lichte bedrijfswagens wijst het rapport op sterk wisselende gebruiksomstandigheden, zoals intensief stadsgebruik en zware belastingen. De hier dikwijls onmisbare aanhangwagen blijft buiten beschouwing omdat de OBFCM niet kan meten welk soort aanhanger is gebruikt en in hoe het zit met extra lucht- en rolweerstand. Met als resultaat een forse kloof tussen theorie en praktijk.

OBFCM-controle weigeren

Hoe dan ook, we komen er niet onderuit: de volgend jaar verplichte OBFCM-controle voor auto’s met een verbrandingsmotor en PHEV’s, gebouwd vanaf 1 januari 2020. Al bestaat de mogelijkheid de klant te adviseren geen toestemming te geven voor de datatransfer naar de RDW, omdat het immers privacygevoelige informatie is. Besef dan wel dat de RDW vragen gaat stellen aan bedrijven die wat betreft weigerachtige klanten records breken. De OBFCM-gegevens hebben overigens geen invloed op het keuringsresultaat.

De controle vergt passende apparatuur en tijd, al is dat laatste eerder een kwestie van minuten dan van uren. Navraag bij zeven leveranciers leert dat recente EOBD-readers zijn voorbereid op het uitlezen van OBFCM-informatie of kunnen worden aangepast met een simpele software-update en/of gemakkelijk te koppelen hardware. Het datatransfer naar de RDW is niet veel meer dan een druk op de knop. Mocht de keuze vallen op een stand alone OBFCM-tester, zoals die van TEXA, is deze ook te gebruiken voor de EOBD 2.0-scan.

De kosten...

Officieel moet de OBFCM-controle de consument beschermen tegen onjuiste verbruiksinformatie. Wie dat gaat betalen? Brussel zeker niet. Het uitlezen is zoals gezegd hooguit een minutenkwestie, evenals de dataverzending naar de RDW, maar vele minuten worden toch uren. Bovendien moet de investering voor de apparatuur, pakweg 350 tot 900 euro, worden terugverdiend. Het lijkt daarom niet onredelijk om voor een OBFCM-controle een bescheiden bedrag op de factuur te zetten, denk aan 10 euro. Als het al opvalt en de klant om uitleg vraagt, zal ‘sorry, het moet van de EU’ meestal voldoende zijn. Mocht de beste man of vrouw dan hoofdschuddend de deur uit gaan, is dat vast niet voor jou bedoeld.

Lees meer over

Gert te Lintelo

Gert te Lintelo

Freelance journalist

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

Jaap Zwaan van IBKI over de Launch EVO van AA Equipment Support: "Het is de enige oplossing die zowel praktisch als betaalbaar was."

Hoe ga je efficiënt om met OBFCM?

Bij de APK2 is het meten en doorsturen van OBFCM brandstofgegevens essentieel. Om deze uitdaging aan te gaan, kiest exameninstituut IBKI voor een handscanner van Launch. Deze oplossing van AA Equipment Support ondersteunt de examenkandidaten.

De PicoScope is een essentieel stuk gereedschap, net zo belangrijk als een set steeksleutels.

AMT Kennistest: Jarno Jager wint PicoScope

De prijswinnaars van de AMT Kennistest zijn bekendgemaakt. Jarno Jager behaalde de tweede plaats en wint daarmee een PicoScope van AA Equipment Support. Wat kan hij met dit geavanceerde gereedschap doen?

De auto is APK-goedgekeurd. Moet je nu BTW over de afmeldkosten rekenen?

Moet je BTW afdragen over APK-afmeldkosten?

Vraagje: reken je BTW over APK-afmeldkosten? Ja? Waarom? Op de factuur die je van de RDW of je provider krijgt voor je afmeldingen staat toch ook geen BTW. Hoe zit dat?

Een auto in de werkplaats voor een APK-keuring. - Foto: ANP

Storing bij RDW zorgt voor 'chaos bij autobedrijven'

Het is chaos bij autobedrijven door de storing bij de RDW donderdag die voor problemen zorgde bij het overschrijven en keuren van auto's.

De APK is de levenslijn van het autobedrijf. Maar hoe sterk en dik is die levenslijn eigenlijk? In euro's!

APK is betrokken bij 38% van de werkplaatsomzet

De APK wordt wel de levenslijn van het autobedrijf genoemd. Logisch, de keuring trekt de automobilist periodiek het autobedrijf in. Maar hoe belangrijk is de APK in euro's? Welk deel van de werkplaatsomzet is gerelateerd aan de APK? Samen met WESP doken we in de cijfers.

In de praktijk geeft de keurmeester in geval van speling op een wiellager de klant het advies dat te laten vervangen. Op het examen moet hij kunnen bepalen of de speling voor de APK nog toelaatbaar is.

IBKI over APK-examen: keurmeester moet óók kunnen lezen

Is het examen Bevoegdheidsverlenging APK een goede toets voor de bekwaamheid van APK-keurmeesters? Die vraag stelden we niet alleen aan APK-opleiders, maar ook aan Jaap Zwaan van het instituut dat de examens maakt en afneemt, IBKI.

Martin Pardoel van PSB: "Het examen is een leestest en sluit niet aan op de schoolopleiding van jonge keurmeesters."(Foto PSB)

Opleiders: 'Taalgebruik APK-examen deugt niet'

Opleiders zien in het APK-examen bevoegdheidsverlenging tal van onduidelijke formuleringen, instinkers en complex suggestieve vragen. Wat toetsen we eigenlijk: de taal of de APK-kennis? Van een formaliteit is het examen bevoegdheidsverlenging een struikelblok geworden. "Kwalitatief kundige keurmeesters dreigen op deze manier hun bevoegdheid kwijt te raken."