Meer omzet met Autocom ICON

Meer omzet met Autocom ICON

Met de nieuwe Autocom ICON los je nog meer autoproblemen in de eigen werkplaats op. Arnold Tip (foto) van Vakgarage Tip legt uit hoe Secure Gateway, Pass-Thru en DoIP -standaardfuncties op de nieuwe ICON- zijn bedrijf helpen.

Al zes jaar gebruikt Arnold Tip Autocom-testers. Hij kocht van AA-Equipment Support direct de nieuwe Autocom ICON en is er heel enthousiast over. Arnold Tip: “Een van de voordelen is dat de lay-out bij Autocom voor elk automerk hetzelfde is. Die herkenning maakt het makkelijker, want alle technici moeten wel aan alle auto’s kunnen werken.”

Bij Arnold’s bedrijf, Vakgarage Tip in Elst, komen namelijk alle automerken voor onderhoud langs, terwijl de technici verschillende niveaus hebben: van onervaren leerlingen tot zeer ervaren diagnosespecialisten. Die technici krijgen in de ICON hulp van ‘Guided Diagnostics’, dat helpt bij het vinden van de meest waarschijnlijke oorzaak van een foutcode en geeft aan hoe je het probleem kunt oplossen.

In de eigen werkplaats

Om snel een betrouwbare diagnose te stellen is de software van de Autocom ICON uitgerust met functies zoals Systeemidentificatie, Systeemscan en Systeemupdate. Arnold en zijn collega’s kunnen met de Autocom ICON foutcodes lezen en wissen, servicefuncties uitvoeren (zoals Service Light Reset, actuator test en automatische voertuigselectie door middel van VIN-code) en aanpassingen maken op voertuigsystemen, zoals afstellingen en activeringen. Met die functionaliteiten kunnen steeds meer problemen in de eigen werkplaats worden opgelost, waarbij de steeds groter wordende voertuigdatabase natuurlijk ook helpt. Het verhoogt de klantenervaring en loyaliteit en voorkomt dat klanten onnodig terug moeten komen of naar de concurrent gaan.

Zo maak je meer omzet

Arnold Tip gebruikt meerdere testers. Volgens hem zijn drie sleutelwoorden in een modern diagnoseapparaat onontbeerlijk: Secure Gateway (SGW), Diagnose over Internet Protocol (DoIP) en Pass-Thru. Arnold Tip: “Zonder DoIP en Pass-Thru kun je geen software op afstand laden en om een servicemelding te resetten bij een ID3, heb je een Secure Gateway nodig.”
Je blijft met de SGW functionaliteit binnen de vertrouwde Autocom-software. Het aanmeldproces bij de fabrikant vindt plaats via de Autocom-software (en dus niet via een lastige fabrikantenwebsite) en er zijn geen extra toegangskosten voor automerken die opgenomen zijn in Autocom SGW. Zo kun je met Secure Gateway, Pass-Thru en DoIP (en natuurlijk de software voor elektrische en hybride voertuigen) meer auto’s bedienen en meer inkomsten realiseren.

Storing terugkijken

Met de Autocom ICON maak je eenvoudig een rapport met foutcodes van meerdere systemen, gegevens en grafieken voor een autodossier, allemaal van realtime data. Het opnemen en exporteren van livedata vanaf de pc (mede dankzij een snelle bluetooth verbinding) heeft veel voordelen. Arnold Tip: “Het reproduceren van storing is soms heel lastig. Je zult net zien dat de storing zich niet voordoet als jij een proefrit maakt. Maar de ‘flightrecorder’ neemt die storing op, zodat je het later kunt terugkijken. Dat is heel handig.”

Altijd een extra collega

De Autocom ICON wordt geleverd met één jaar CARS- en/of TRUCK-software en één jaar gratis CLEVER Apparatuur Support. AA-Equipment Support geeft trainingen op diverse niveaus, waaronder een toepassingstraining om snel wegwijs te worden in (nieuwe) apparatuur en diagnosesoftware. Tijdelijk is een jaarabonnement op CLEVER VTS Compact Car ondersteuning gratis bij de aanschaf van een Autocom ICON. Daarmee heb je een jaar lang een collega technicus binnen handbereik voor hulp bij vragen over auto’s, Pass-Thru, digitaal serviceboekje, de juiste technische schema’s, componentlocaties en handleidingen.

Dit artikel is gesponsord door AA-Equipment Support.

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

Moderne auto's zitten vol met elektronica, wat betekent dat conventionele kabelbomen veel storingen zouden veroorzaken. Bovendien moeten computers met elkaar kunnen communiceren. Dit wordt mogelijk gemaakt door het moderne databussysteem. - Afbeeldingen: Gino Decoster

Het databussysteem uitgelegd aan de hand van de Ford Mustang Mach-E

Het aantal componenten en regeleenheden is gestaag toegenomen door de toenemende eisen op het gebied van veiligheid en steeds meer comfort in het...