How to: wieldraagarmen en spoorstangeinden vervangen bij VAG-auto's |...
Schaeffler RepXpert laat in deze video zien hoe je de wieldraagarmen en spoorstangeinden van VW-voertuigen vervangt met speciaal gereedschap.
Schaeffler RepXpert laat in deze video zien hoe je de wieldraagarmen en spoorstangeinden van VW-voertuigen vervangt met speciaal gereedschap.
Duitse onderdelenfabrikant ZF kondigt een nieuw werkplaatssysteem aan dat de communicatie met klanten moet automatiseren, genaamd ZF[pro]Manager.
Arnott Suspension Products Europe heeft officieel de sleutels ontvangen van een gloednieuwe faciliteit in Waalwijk, Nederland.
Kunnen schokdempers lawaai maken of lekken? Hoe weet je of de schokdempers versleten zijn? Monroe zet de meest voorkomende fouten met schokdempers en veerpoten op een rijtje en geeft aan hoe je ze kunt vermijden.
Luchtvering is een onderdeel van het onderstel. Controleer dus altijd de wieluitlijning nadat een luchtveerpoot is vervangen, maar begin met het kalibreren van de hoogtesensoren.
De omgeving van Hillegom geniet faam vanwege de kleurrijke bollenvelden die ontelbare toeristen trekken. Dat hier al ruim veertig jaar een fabriek staat die hoogwaardige schroefveren voor personenwagens vervaardigt, weten alleen insiders. We zijn op bezoek bij APEX Suspension Systems, een producent die aan vooraanstaande merken levert, maar zelf liever 'onder de radar blijft'.
"Het design, de materiaalkeuze en de assemblage. Die drie elementen bepalen de kwaliteit van een stuur- of ophangingsdeel", zegt Moog-productmanager Robbie de Moor. Heel mooi, maar hoe herken je de kwaliteit van fusee- en stuurkogels, draagarmen, spoor- en stuurstangen en stabilisatorstanglinks? AMT onderzoekt het op Moogs aftermarketlab in het Belgische Kontich.
De meeste bedrijfswagens tot 5,5 ton hebben bladvering, berekend op een grotendeels beladen voertuig. Bij lichte belading is de vering doorgaans te stug, bij een volledige belading juist te soepel. Luchtvering heeft dat probleem niet en er zijn meer voordelen. In dit artikel laat laat jacco Speelman, van Tijhof Automotive, stap voor stap zien hoe luchtvering wordt ingebouwd.
Hoe prepareer je een raceauto optimaal voor een bocht? Stijvere veren? Stuggere dempers? Het zwaartepunt verlagen? Dat zijn lang niet altijd de goede oplossingen. Welke dan wel? Trainer en race-engineer Ton Serné leert hobbycoureurs en professionele raceteams dat uit te vinden. AMT trainde een dagje mee én bracht het geleerde in de praktijk.
Lichte bedrijfswagens zijn in de regel uitgerust met stalen blad- en/of schroefveren. Dat is degelijk, maar voldoet bij veel gebruikers toch niet aan de wensen. Daarom ontwikkelt VB-Airsuspension uit Varsseveld luchtveersystemen die het comfort en de wegligging verbeteren. VB-Airsuspension en specialist Jacco Speelman vertellen over de omgang met en diagnose aan luchtveringssystemen.