Het vervangen van een luchtveerpoot is vergelijkbaar met het vernieuwen van een conventionele veerpoot. De basis is meestal een luchtdichte balg, een veerpoot en een compressor.
Diagnose, Reparatie & Revisie

Uit de hoogte? Dan uitlijnen, zegt Arnott

Luchtvering is een onderdeel van het onderstel. Controleer dus altijd de wieluitlijning nadat een luchtveerpoot is vervangen, maar begin met het kalibreren van de hoogtesensoren.

Het begin: gigantische rollen verenstaal klaar voor verwerking.
Onderstel

Binnenkijken bij 'de grote onbekende onderstelspecialist': Apex...

De omgeving van Hillegom geniet faam vanwege de kleurrijke bollenvelden die ontelbare toeristen trekken. Dat hier al ruim veertig jaar een fabriek staat die hoogwaardige schroefveren voor personenwagens vervaardigt, weten alleen insiders. We zijn op bezoek bij APEX Suspension Systems, een producent die aan vooraanstaande merken levert, maar zelf liever 'onder de radar blijft'.

Bij ophangingsdelen voor EV’s houdt Moog rekening met hogere belastingen. en dat is niet voor niets...
Onderstel

Hoe herken je de kwaliteit van fuseekogels en stuurkogels,...

"Het design, de materiaalkeuze en de assemblage. Die drie elementen bepalen de kwaliteit van een stuur- of ophangingsdeel", zegt Moog-productmanager Robbie de Moor. Heel mooi, maar hoe herken je de kwaliteit van fusee- en stuurkogels, draagarmen, spoor- en stuurstangen en stabilisatorstanglinks? AMT onderzoekt het op Moogs aftermarketlab in het Belgische Kontich.

ophanging en vering

Stap voor stap: luchtvering inbouwen

De meeste bedrijfswagens tot 5,5 ton hebben bladvering, berekend op een grotendeels beladen voertuig. Bij lichte belading is de vering doorgaans te stug, bij een volledige belading juist te soepel. Luchtvering heeft dat probleem niet en er zijn meer voordelen. In dit artikel laat laat jacco Speelman, van Tijhof Automotive, stap voor stap zien hoe luchtvering wordt ingebouwd.

Wat gebeurt er met een (race)auto in een bocht? En hoe kun je dat beïnvloeden met aanpassingen aan dempers, veren, stabilisatorstangen en draagarmen? (foto: Stan Libuda
Onderstel

Rekenen aan raceauto's: van theorie naar praktijk

Hoe prepareer je een raceauto optimaal voor een bocht? Stijvere veren? Stuggere dempers? Het zwaartepunt verlagen? Dat zijn lang niet altijd de goede oplossingen. Welke dan wel? Trainer en race-engineer Ton Serné leert hobbycoureurs en professionele raceteams dat uit te vinden. AMT trainde een dagje mee én bracht het geleerde in de praktijk.

Uit deze componenten is het VB FullAir-systeem opgebouwd. Deze set is gemaakt voor de Fiat Ducato met X250/X290-chassis.
ophanging en vering

Luchtvering in de praktijk: angst is niet nodig

Lichte bedrijfswagens zijn in de regel uitgerust met stalen blad- en/of schroefveren. Dat is degelijk, maar voldoet bij veel gebruikers toch niet aan de wensen. Daarom ontwikkelt VB-Airsuspension uit Varsseveld luchtveersystemen die het comfort en de wegligging verbeteren. VB-Airsuspension en specialist Jacco Speelman vertellen over de omgang met en diagnose aan luchtveringssystemen.