Gesponsord

Turbo-as gebroken maar geen olielekkage, hoe kan dat?

Turbo-as gebroken maar geen olielekkage, hoe kan dat?

Als de turbo-as in een keer breekt, heb je geen lampje op het dashboard nodig om te weten dat er iets mis is. Zo brengt de klant z'n Ford, type C-MAX 1.0 Ecoboost uit 2017 naar de garage. 'Wat een enorm kabaal ineens en het vermogen viel ook weg', vertelt hij. Wat zou er aan de hand zijn? Omdat de monteur verder geen fouten uitleest behalve turbodrukstoring (P0299), belt hij ons om te overleggen.

Dat de turbo kapot is, had hij zelf al geconcludeerd. Toen hij de slang van de turbo los haalde, zag hij zoveel speling dat de turbo-as wel gebroken moest zijn. Voordat hij de nieuwe turbo monteert, wil hij weten wat de oorzaak is om te voorkomen dat de nieuwe turbo ook meteen weer stuk loopt. 

Eerst olie peilen

Onze eerste gedachte bij zo’n bericht is: ‘Hoe zit het met de smering?'. Dus we vragen de monteur of er sprake kan zijn geweest van olielekkage, of de motor rookte en of hij olie heeft gepeild. Want de turbo zit aangesloten op het oliecircuit van de motor. Als er veel speling op de rotor van de turbo-as zit of - zoals in dit geval - de as zelfs is gebroken, dan spuit de olie direct naar plekken waar het niet moet.

De juiste volgorde van checken hierbij is eerst olie peilen. Want als dat nog op niveau is, weet je al veel over het moment waarop en de plek waar de storing ontstaat.

De carterzeef.
De carterzeef.

Er zou juist veel olielekkage moeten zijn

De monteur gaat het checken en belt al snel weer terug: de olie is nog op peil. Dus daar ligt het niet aan. Daar heeft hij gelijk in, maar het is wel een belangrijke aanwijzing. We vertellen hem dat de olie-afdichting in de turbo een deel is van de turbo-as. En de monteur trekt direct de conclusie dat bij een gebroken as de afdichting geheel verdwenen is. Er zou dus juist veel olielekkage moeten zijn. Maar dan had de motor ook enorm moeten roken. En zowel de eigenaar van de auto als de monteur hadden daar niets van gemerkt. Het raadsel lijkt alleen maar groter te worden. Hoe nu verder?

Kleine slijtagedeeltjes in de olie

In dit geval is het handig om te weten dat bij dit type auto de distributieriem door de motorolie loopt. Daarom raden wij hem aan om de carterpan te demonteren en de carterzeef en olie te controleren op vervuiling. Het kunststof van de distributieriem kan namelijk een heel klein beetje slijten. Deze slijtage is zo minimaal dat het de werking van de distributieriem niet direct beïnvloedt. Maar die kleine slijtagedeeltjes komen wél in de olie en ze verstoppen de carterzeef. 

De turbo krijgt onvoldoende olie

Daar hebben we de oorzaak te pakken. Want door de verstopping kan de oliepomp geen olie uit het carter aanzuigen. De turbo krijgt geen olie meer. En als je bedenkt dat die zo’n 200.000 rotaties per minuut maakt, kun je je direct voorstellen hoe de boel dan vastloopt. Dat gaat met zoveel kracht, dat de as breekt. De eigenaar is onmiddellijk gealarmeerd door het lawaai en brengt de auto naar de garage.

Daarom is er in dit specifieke geval bij de gebroken as dus geen olielekkage zichtbaar, ondanks het feit dat de olie-afdichting overduidelijk kapot is. Het is juist het gebrek aan olie waardoor de as brak. Dat is dus de reden waarom wij bij een gebroken turbo as zónder olielekkage direct weten dat we de oorzaak voor deze storing kunnen vinden in het traject vóór de olieaanvoer van de turbo.

Het hele oliecircuit weer schoon

Nu de monteur weet wat er aan de hand is, vervangt hij naast de turbo ook de carterzeef, de motorolie en de distributieriem. Bovendien spoelt hij ook de gehele motor om zeker te zijn dat het hele oliecircuit in de motor weer schoon is. Al met al een beste ingreep, maar dankzij de voorzorgsmaatregelen van de monteur, kan de nieuwe turbo ongestoord en lekker gesmeerd z’n werk doen.

Dit artikel is gesponsord door Turbo's Hoet

OOMT Webinar RI&E: 'in een halve dag is 80% ingevuld'Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord OOMT Webinar RI&E: 'in een halve dag is 80% ingevuld'

Een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) is niet alleen verplicht, het is een krachtig hulpmiddel. Het helpt je om risico's in je bedrijf te signaleren en maatregelen te nemen. Toch worstelen veel ondernemers met het invullen ervan. Tijdens het webinar van OOMT en de vakbladen AMT en Tweewieler werd duidelijk: een RI&E levert veel meer op dan je denkt. Het zorgt voor grip, inzicht en een veilige werkomgeving. In het webinar, dat gepresenteerd werd door Annemarie Maeijer-Brüning, werden handvatten, tips en ervaringsverhalen gedeeld.

Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Hoe Summa College EV-specialisten klaarstoomt met AA-Equipment

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.

OOMT webinar: zo gebruik je de RI&E als investering voor betere arbeidsomstandighedenGesponsord
Gesponsord

Gesponsord OOMT webinar: zo gebruik je de RI&E als investering voor betere...

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijsGesponsord
Gesponsord

Gesponsord Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijs

Het opkomende bandenmerk Sentury Tyres maakt snel naam met innovatieve premiumbanden tegen een betaalbare prijs.

Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meerGesponsord
Gesponsord

Gesponsord Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meer

"Bezoek de Garage van de Toekomst!" Dit is de belofte die Auto Prof 2025 uitspreekt als hét onafhankelijke aftersales event voor de autobranche. Of je nu eigenaar, ondernemer, technicus of monteur bent, Auto Prof zorgt ervoor dat je op de hoogte blijft van de ontwikkelingen binnen de automotive-industrie.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Wat maakt AutoFirst een goede en succesvolle garageformule?

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschapGesponsord
Gesponsord

Gesponsord OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?