Turbo-as gebroken maar geen olielekkage, hoe kan dat?

Turbo-as gebroken maar geen olielekkage, hoe kan dat?

Als de turbo-as in een keer breekt, heb je geen lampje op het dashboard nodig om te weten dat er iets mis is. Zo brengt de klant z'n Ford, type C-MAX 1.0 Ecoboost uit 2017 naar de garage. 'Wat een enorm kabaal ineens en het vermogen viel ook weg', vertelt hij. Wat zou er aan de hand zijn? Omdat de monteur verder geen fouten uitleest behalve turbodrukstoring (P0299), belt hij ons om te overleggen.

Dat de turbo kapot is, had hij zelf al geconcludeerd. Toen hij de slang van de turbo los haalde, zag hij zoveel speling dat de turbo-as wel gebroken moest zijn. Voordat hij de nieuwe turbo monteert, wil hij weten wat de oorzaak is om te voorkomen dat de nieuwe turbo ook meteen weer stuk loopt. 

Eerst olie peilen

Onze eerste gedachte bij zo’n bericht is: ‘Hoe zit het met de smering?'. Dus we vragen de monteur of er sprake kan zijn geweest van olielekkage, of de motor rookte en of hij olie heeft gepeild. Want de turbo zit aangesloten op het oliecircuit van de motor. Als er veel speling op de rotor van de turbo-as zit of - zoals in dit geval - de as zelfs is gebroken, dan spuit de olie direct naar plekken waar het niet moet.

De juiste volgorde van checken hierbij is eerst olie peilen. Want als dat nog op niveau is, weet je al veel over het moment waarop en de plek waar de storing ontstaat.

De carterzeef.
De carterzeef.

Er zou juist veel olielekkage moeten zijn

De monteur gaat het checken en belt al snel weer terug: de olie is nog op peil. Dus daar ligt het niet aan. Daar heeft hij gelijk in, maar het is wel een belangrijke aanwijzing. We vertellen hem dat de olie-afdichting in de turbo een deel is van de turbo-as. En de monteur trekt direct de conclusie dat bij een gebroken as de afdichting geheel verdwenen is. Er zou dus juist veel olielekkage moeten zijn. Maar dan had de motor ook enorm moeten roken. En zowel de eigenaar van de auto als de monteur hadden daar niets van gemerkt. Het raadsel lijkt alleen maar groter te worden. Hoe nu verder?

Kleine slijtagedeeltjes in de olie

In dit geval is het handig om te weten dat bij dit type auto de distributieriem door de motorolie loopt. Daarom raden wij hem aan om de carterpan te demonteren en de carterzeef en olie te controleren op vervuiling. Het kunststof van de distributieriem kan namelijk een heel klein beetje slijten. Deze slijtage is zo minimaal dat het de werking van de distributieriem niet direct beïnvloedt. Maar die kleine slijtagedeeltjes komen wél in de olie en ze verstoppen de carterzeef. 

De turbo krijgt onvoldoende olie

Daar hebben we de oorzaak te pakken. Want door de verstopping kan de oliepomp geen olie uit het carter aanzuigen. De turbo krijgt geen olie meer. En als je bedenkt dat die zo’n 200.000 rotaties per minuut maakt, kun je je direct voorstellen hoe de boel dan vastloopt. Dat gaat met zoveel kracht, dat de as breekt. De eigenaar is onmiddellijk gealarmeerd door het lawaai en brengt de auto naar de garage.

Daarom is er in dit specifieke geval bij de gebroken as dus geen olielekkage zichtbaar, ondanks het feit dat de olie-afdichting overduidelijk kapot is. Het is juist het gebrek aan olie waardoor de as brak. Dat is dus de reden waarom wij bij een gebroken turbo as zónder olielekkage direct weten dat we de oorzaak voor deze storing kunnen vinden in het traject vóór de olieaanvoer van de turbo.

Het hele oliecircuit weer schoon

Nu de monteur weet wat er aan de hand is, vervangt hij naast de turbo ook de carterzeef, de motorolie en de distributieriem. Bovendien spoelt hij ook de gehele motor om zeker te zijn dat het hele oliecircuit in de motor weer schoon is. Al met al een beste ingreep, maar dankzij de voorzorgsmaatregelen van de monteur, kan de nieuwe turbo ongestoord en lekker gesmeerd z’n werk doen.

Dit artikel is gesponsord door Turbo's Hoet

De Koninklijke RAI Vereniging heeft samen met andere stakeholders gepleit voor een gewichtscorrectie van 400 kg, wat neerkomt op 60% van het volledige MRB-tarief. Dit voorstel zou nu opgenomen zijn in de plannen van het demissionaire Kabinet. Foto: Shutterstock

Koninklijke RAI Vereniging omarmt kabinetsvoorstel MRB-aanpassing EV's

Het voorstel van het demissionaire Kabinet voor een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting voor EV's tot en met 2030 wordt verwelkomt door...

Lees AMT 3 2024, thema aircoservice, nu online

Lees AMT 3 2024, thema aircoservice, nu online

Aircoservice is het thema in AMT 3 van 2024. We gaan Back to Basics met het aircosysteem, laten je een basisprocedure voor diagnose aan het...

Foto: Shutterstock

AMT Kennistest: daag jezelf uit en maak kans op mooie prijzen

Ontdek de ultieme uitdaging voor autotechnici en auto-ondernemers: de AMT Kennistest! Sta jij bekend om je scherpe inzicht in autotechniek en de...

Lees AMT 2 2024, thema opleiding & training, nu online

Lees AMT 2 2024, thema opleiding & training, nu online

Opleiding & Training is het thema in AMT 2 van 2024. Daarom woonden we een viertal kennissessies bij op Auto Prof, waar je van kunt leren. Ook gingen...

Lees AMT 1 2024, thema aftersales van morgen, nu online

Lees AMT 1 2024, thema aftersales van morgen, nu online

Wat is een goed werkplaatstarief? Dat vroegen we aan meer dan 200 autobedrijven. Welk uurtarief rekenen zij, en hanteren zij andere tarieven voor...

Lees AMT 12 2023, thema hybride & EV, nu online

Lees AMT 12 2023, thema hybride & EV, nu online

In deze AMT focussen we op hybride en EV. Welke hefbruggen zijn geschikt voor elektrische auto's? Hoe zit het met de nieuwe NEN-norm voor werken aan...

Lees AMT 11 2023, thema accu's en batterijen, nu online

Lees AMT 11 2023, thema accu's en batterijen, nu online

In deze AMT focussen we op accu's en batterijen. We gaan 'Back to Basics' met de ouderwetse loodzuuraccu, accucellen balanceren bij een Mustang...

Lees AMT 10 2023, thema werkplaats, nu online

Lees AMT 10 2023, thema werkplaats, nu online

De toekomstbestendige werkplaats vraagt efficiënter werken en geavanceerde diagnose-apparatuur, om meer te kunnen doen met minder mensen. Hoe je je...