AMT Awards: autotechniek op het hoogste niveau

AMT Awards: autotechniek op het hoogste niveau
Een werkplaats, een serie praktijkopdrachten en de allerbeste leerling en vakvolwassen (bedrijfs)autotechnici. Dat zijn de ingrediënten voor de halve finales van de AMT Awards.

Een nieuwe voorruit? Kun je de camera erachter kalibreren? En het aircoprobleem van deze VW Crafter oplossen? De klant klaagt over de motorloop van zijn Seat, wat is er mis? Oh, dit zijn de remkrachten van een Renault, APK-goed of -afkeur? En waarom wil deze EV niet laden?... Niemand zei dat praktijkopdrachten voor de AMT Awards makkelijk zouden zijn. Hoe brachten de halvefinalisten het ervan af?

TAC Academy in Waalwijk. De allerbeste leerlingen én vakprofessionals nemen het hier in de werkplaats tegen elkaar op in een serie halve finales. Hoe zien hun praktijkopdrachten eruit en welke toppers zien we op 19 april terug in de finales op AutoProf-AMT Live? Goede vragen.

“De vacuümslang van de brandstofdrukregelaar is gescheurd. Wat gebeurt er met de systeemdruk tijdens vollast?””

Maar eerst even terug naar de online voorronde van de AMT Awards. Op die lastige weg naar deze halve finales lagen tien forse obstakels. Denk aan vragen als: “De vacuümslang van de brandstofdrukregelaar is gescheurd. Wat gebeurt er met de systeemdruk tijdens vollast?” Of: “De bronspanning van de accu is 13 V. Bij aanzetten van het contact gingen de lampen aan en was de accuspanning 12,6 V. Hoe groot is de interne weerstand van de accu?” Of wat bepaalt de nauwkeurigheid van een stappenmotor?”

Voor de vakprofessionals was er een extra vragencategorie: “Het airbagcontrolelampje blijft branden. DET van het voertuig is 21 februari 2001. Wat is je keuringsbeslissing?”. Precies…, de APK.

Tijdsdruk

Om het allemaal nog uitdagender te maken liep er rechtsboven in beeld een secondetellertje mee. Kortom, een vragenronde die de technische kennis én snelheid van auto- en bedrijfsautotechnici op de proef stelde. In de afgelopen maanden deden niet minder dan 3500 auto en bedrijfstechnici aan deze onlinekennistest van de AMT Awards. Een record!

Uiteindelijk plaatsten de vier allerbesten uit drie categorieën zich voor de halve finale. Welke categorieën? Leerlingen bedrijfsautotechniek, leerlingen autotechniek en vakvolwassen (bedrijfs)autotechnici.

We nemen de opdrachten door feliciteren de finalisten en kijken alvast vooruit naar de finales op  19 april op AutoProf AMT Live.

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

De APK is de levenslijn van het autobedrijf. Maar hoe sterk en dik is die levenslijn eigenlijk? In euro's!

APK is betrokken bij 38% van de werkplaatsomzet

De APK wordt wel de levenslijn van het autobedrijf genoemd. Logisch, de keuring trekt de automobilist periodiek het autobedrijf in. Maar hoe...

Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: koester Nederlandse APK

De APK zoals we die in Nederland geregeld hebben, is binnen Europa niet vanzelfsprekend. Reden om er extra zuinig op te zijn.

Hoe slaag je hier voor het examen? APK-opleiders en exameninstituut IBKI geven tips.

Zo slaag je voor het APK-examen Bevoegdheidsverlenging!

De APK-opleiders zijn kritisch over het APK-examen. In hun ogen vraagt het vooral taalvaardigheid in plaats van keuringsbekwaamheid. IBKI pareert die...

In de praktijk geeft de keurmeester in geval van speling op een wiellager de klant het advies dat te laten vervangen. Op het examen moet hij kunnen bepalen of de speling voor de APK nog toelaatbaar is.

IBKI over APK-examen: keurmeester moet óók kunnen lezen

Is het examen Bevoegdheidsverlenging APK een goede toets voor de bekwaamheid van APK-keurmeesters? Die vraag stelden we niet alleen aan...

Martin Pardoel van PSB: "Het examen is een leestest en sluit niet aan op de schoolopleiding van jonge keurmeesters."(Foto PSB)

Opleiders: 'Taalgebruik APK-examen deugt niet'

Opleiders zien in het APK-examen bevoegdheidsverlenging tal van onduidelijke formuleringen, instinkers en complex suggestieve vragen. Wat toetsen we...

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

De werkplaats van De Snoekfabriek | MET VIDEO

Eigenlijk wilde Pascal van Merkestein zich specialiseren in de Citroën DS. Dat is de reden waarom zijn bedrijf 'De Snoekfabriek' heet. Door een...

Foto: Shutterstock

Column Mark van Abeelen: APK-keurmeester in het beklaagdenbankje

Mag een keurmeester (mede-)verantwoordelijk gehouden worden voor een ongeval en de gevolgen ervan?

Een EV in de werkplaats. Met Aviloo kun je nu de SoH meten én vergelijken met die van andere auto's. Dat moet neer transparantie bieden. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar

Aviloo batterijtest vergelijkt SoH met die van vergelijkbare EV's

AVILOO Battery Diagnostics komt met een oplossing die niet alleen de gezondheidstoestand (State of Health, SoH) van de batterij nauwkeurig...