Dit zijn de winnaars van AMT Awards 2022! [Foto-impressie]

Het is 19 april, kwart voor zeven ‘s avonds. De openingsdag van Auto Prof AMT Live. Voor het centrale Demoplein staan honderden mensen. Docenten, werkgevers, ouders, sponsors, medestudenten en natuurlijk beursbezoekers Op het podium trapt Annemarie Brüning af: “Aan een maandenlange strijd, waaraan meer dan 3500 auto- en bedrijfsautotechnici hebben deelgenomen komt vanavond een einde.”
Delen:
De winnaars! Rechts knielend Bedrijfsautotechnicus van de Toekomst Wessel Hoorn, naast hem de Autotechnicus van het Jaar en linksachter Jarno Braam. Ze worden geflankeerd door de Summa-winnaars van de scholencompetities: Nick vd Ven, Tim vd Stangen en de broers Danny en Nick Hendriks.

De flitsende video die je hieronder ziet vat de strijd van de afgelopen maanden samen in een halve minuut. Brüning stelt haar sidekick, ene Erwin den Hoed, voor en dan is het podium voor de mensen waar het echt om draait, de finalisten.

Control Pilot

De autotechnici in opleiding trappen af. Finalist Joeri Bogers (Curio) is 20 jaar en zijn tegenstander Jarno Braam (Drenthe College) pas 17. Hun eerste opdracht: de control pilot van een laadkabel controleren. Voor wie het even kwijt is, via die kabel verloopt de communicatie tussen laadpaal en elektrische auto.

Het publiek krijgt nauwelijks kans om met de ogen te knipperen of de finalisten zijn alweer met een volgende opdracht bezig: Zit het probleem in de lambdasonde of in de bedrading? Het is duidelijk, de finalisten mogen dan jong zijn, ze worden niet gespaard door opdrachtenmakers Leander Engelbertink en Tom Seldenthuis.

Wie van de twee slaat zich het best door de opdrachten?

Wie van de twee zich het best door de twee praktische opdrachten en drie theoretische vragen slaat? Dat blijft nog even in het ongewisse. Eerst betreden de finalisten van bedrijfsautotechnici het podium.

“Een EGR-klep wordt voor 75% dutycycle aangestuurd. De ECU legt de EGR-klep aan massa. De spanning bij draaiende motor is 28,8 V. Welke gemiddelde spanning zul je meten met de multimeter? Veel tijd om te denken en te rekenen is er niet, want Wessel Hoorn (Deltion) en Daniël Kleinsman (ROC Twente) brengen de blokgolf in beeld met de oscilloscope en ze moeten alweer door naar een isolatielek in een e-machine.

Welk gereedschap moeten ze kiezen? Kun je zo’n weerstand meten met de lage spanning van een multimeter? (Nee!) En hoe moet het dan? (Met een megaohmmeter.)

Tikje complexer

Voor de vakvolwassenautotechnici zijn de finalevragen en opdrachten nog net weer een tikje complexer. Toch krijgen ook Stefan Baks en Karel de Munnik (beiden werkend voor en opgeleid bij Moerman Jansen Mazda Alblasserdam!) met een meting aan een laadkabel en aan een EGR-klep een mix van EV- en traditionele autotechniek voor de kiezen.

Blijft over de beide scholencompetities. In beide betreden twee studenten van de drie beste scholen (Summa, landstede en Deltion bij de autotechnici en Midden Nederland, Summa en Curio bij de bedrijfsautotechnici) het strijdperk voor twee praktijkopdrachten. Als die erop zitten trekt de jury zich kort terug, terwijl Annemarie Brüning op het podium de spanning verder opvoert. En dan is het zover.

And the AMT Award goes to…

Summa College bij de bedrijfsautotechnici, en nog een keer Summa bij autotechnici. Wessel Hoorn wordt Bedrijfsautotechnicus van de Toekomst, Karel de Munnik Autotechnicus van het Jaar en Jarno Braam Autotechnicus van de Toekomst. De verbijstering en het ongeloof op het gezicht van de 17-jarige zijn onbetaalbaar.

Deelnemers, finalisten en winnaars, AMT en partners wensen jullie allemaal een fantastische toekomst in de autotechniek!

Foto’s

Bekijk hier de fotoimpressie van deze spannende avond.